2020-05-16, 11:41
Medlem
Mine spekulasjoner:
Ser for meg at løsningen på gåten finnes inne i Hagens business-virksomhet et sted. Et mord under dekke av kidnapping, i samarbeid med Hagen.
Ekteskapet har vært kaldt i mange år, det eneste som eksisterer av følelser i hjemmet er gjensidig hat. Det er mishandling inne i bildet. Kona drikker, snakker for mye om “turbulensen”, hun vil skilles, og har kanskje ting på mannen som ikke skal komme ut. Hun betror seg til venninner, og hun plaprer på puben.
TH er desperat og lei, og ønsker bare kona av veien, uten at det skal koste ham all verdighet og halve formuen.
Det er Ingen kidnapping, men en samarbeidsavtale.
TH tilbys å investere i ett eller annet prosjekt.
Motparten er en han kjenner svært godt, og har stor tillit til. TH går med på samarbeidet/avtalen mot at AEH drepes og forsvinner fra jordens overflate, kanskje forslaget først er kamuflert som en spøk over en konjakk.
Det dreier seg om en iskald byttehandel mellom to profesjonelle parter. Motparten skaffer profesjonelle ryddegutter. Ingen ungdom med kryptokunnskaper som bryter sammen underveis, JRU ble kun brukt til en kjapp opplæring fordi Hagen ville sette seg inn i hvordan det fungerte, og er ellers en del av villsporet.
TH investerer, EH forsvinner.Vinn - vinn.
Man kan tenke seg at det for to erfarne og effektive gjerningsmenn ikke tar mange minuttene å drepe og frakte bort offeret. En liten, eldre dame kvalt i dusjen eller i badekaret.Raskt fraktet ut av huset, liket sannsynligvis tilintetgjort. God betaling sikrer taushet.

Hagen selv vet lite, annet enn at det skal skje denne dagen. Hans eneste oppgave er å skaffe seg alibi. Derfor har han heller ikke noe problem med å være oppskaket og urolig på jobb, eller i møte med politiet - det er tross alt hans barns mor, og kona gjennom mange år det er snakk om, og DAGEN er endelig kommet.
Alle livstegn fra AEH denne morgenen reelle.
I utgangspunktet skal det nå være bare fire personer som er involvert i planen, risikoen for lekkasjer er minimal.
TH er akkurat så lite teknologikyndig som han gir uttrykk for. Barna aner at faren er involvert på et vis, og vegrer å samarbeide med politiet i frykt for hva som kan komme fram.
Ingen fellende bevis mot TH. AEH blir aldri funnet. Saken blir aldri oppklart.
Citera
2020-05-16, 11:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
politet lar seg ikke influere av noen guttunger på flash

De kanske ändå skulle ha lite koll.
Det inte första gången flashback hjälpt till att lösa mordfall i Sverige.
Just pga att man anonymt kan dela med sig av information.

Det är dessutom, i Sverige, inte ovanligt att vänner, bekanta till brottsoffer och/eller gärningsman skriver här om sådant som de inte kan eller vill dela till polisen.
Citera
2020-05-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
Hei! Har fulgt denne tråden lenge og irriterer meg grønn over alle de ubesvarte spørsmålene og at politiet til nå ikke har klart å spikre den. En tanke jeg har gjort meg som er drøftet lite her:

-H*dda H*gen B*rentsen. Hun har flyttet lengre unna foreldrene enn de andre barna, bor i Lier. Hun er også eneste barnet uten noen form for styreverv i pappas imperium. Da hun hadde Facebook var hun såvidt jeg fikk med meg ikke venn med søsknene sine eller moren (kanskje i et forsøk på å være mer anonym). Hun er den eneste media har skrevet har hatt politibeskyttelse etter 31.10.18 og jeg mistenker derfor at hun ble nevnt spesifikt i trusselbrevet (det kom fram tidligere denne uka at noen av barna var nevnt ved navn). Jeg er usikker på hvilken betydning dette har, men ser for meg at hun har mer avstand til familien og kanskje lettere vil forklare seg åpent om hvordan familielivet har vært... Samtidig har alle 3 barna felles bistandsadvokat.

Ellers er min formening at det mest sannsynlige scenarie er TH+RU+tredjemann (MPU/VE/TI-kontakt) og at levningene er tilintetgjort 😪 Håper politiet kommer til bunns i saken, men synes det begynner å se mørkt ut...

Yngste datter virker å være av et annet kaliber enn de andre. Helt enig.
Citera
2020-05-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrongggturn
....

GM tror jeg er koblingene RU OG B__rfod og hans koblinger til Russland.

Sønnen kan også være med på det pga økonomisk motiv.

Jeg tror dette er et komplott mot Hagen for å tjene penger og for å få det til å se ut som det er han. Jeg tror gmennene er B_ahrfod og russisk mafia ( Alexey Alexandrovich Mordashov). Med RU og Eventuellt TRH som mellomledd.

Mordashov har motiv da Hagen vant søksmål mot firma hans sommeren 2018. De som kom best ut av søksmål var Hagen og 2 til. Disse 2 var 2 fond. Som er veldig vanskelig å "ta", da dette ikke er en fysisk person.

Dette er ikke helt korrekt. Det har aldri vært noe søksmål fra TH mot russiske Severstal.

31. oktober 2018 la aktor i Økokrim ned påstand om fengselsstraff for tre tiltalte i Pareto-saken. De tre var tiltalt for å ha bedratt investorer som hadde solgt Gold Crew-aksjer via Paretos meglerbord, for en prisgaranti i forbindelse med en oppkjøpskrig mellom russiske Severstal og et kanadisk selskap.

I forbindelse med straffesaken fremmet aktor erstatningskrav på vegne av bedratte investorer.

Og det var ingen russere involverte i bedragerisaken, hverken som tiltalte eller som vitner.
Citera
2020-05-16, 11:57
Medlem
Rhingarikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Yngste datter virker å være av et annet kaliber enn de andre. Helt enig.

Takk!

Det slår meg også som underlig at hun skulle nevnes spesifikt i trusselbrevet/være ekstra utsatt og trenge spesiell politibeskyttelse, hvis noen eksterne skulle stå bak... Det tok meg mye lenger tid å identifisere henne enn TEH og H*nna HB, da hun er mye mer anonym...
Citera
2020-05-16, 11:58
Medlem
Min teori er at han har fått hjelp av sin mangeårige venn og forretningspartner med samme fornavn. Han var raskt ute i media for å fortelle hvor fantastisk ekteskapet var, og han var på besøk der to dager før forsvinningen. Dermed kunne eventuelle spor fra ham forklares.

Det som gjør at jeg har denne teorien er, som noen andre skrev tidligere i denne tråden, at han stilte til et intervju ganske raskt etter kidnappingen ble publisert i media. Her forklarer han hvor normal og hyggelig stemning det var, og at AEH vartet opp med kaffe etc. Hvorfor fortelle om normal og hyggelig stemning om han trodde AEH ble kidnappet av fremmede to dager etterpå. Det er jo ikke akkurat noe man værer.

Jeg har en følelse av at denne mannen er i politiets søkelys. Kryptomannen tror jeg heller er en nyttig idiot, og en TH har prøvd å frame for hele greia - særlig etter det kom ut at TH nevnte ham til politiet ila de første avhørene.

TILLEGG: Her kan de også ha felles motiv. Noe AEH visste om dem angående tidligere forretninger etc. Kjent hverandre både privat og i jobbsammenheng i 40 år. Kan ha skjedd mye ila disse åra som ikke burde komme frem i dagslyset.
Senast redigerad av Orakfisk 2020-05-16 kl. 12:02. Anledning: Tillegg
Citera
2020-05-16, 11:58
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Jeg vet fortsatt ikke hvem som løy om alibi, av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på linker som publiseres her på Flashback.

Virker dem ikke du ikke copy/paste linkene og lime dem i nettleseren?
Citera
2020-05-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
Takk!

Det slår meg også som underlig at hun skulle nevnes spesifikt i trusselbrevet/være ekstra utsatt og trenge spesiell politibeskyttelse, hvis noen eksterne skulle stå bak... Det tok meg mye lenger tid å identifisere henne enn TEH og H*nna HB, da hun er mye mer anonym...

Jeg tror det var en grunn til at hun måtte settes litt ekstra ut av spill. Hun er ikke kontrollert av TH slik de andre er.
Citera
2020-05-16, 12:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg kommer ikke over disse uttalelsene fra Svein Holden om THs digitale kompetanse.

Dagbladet 2. mai 2020
Avviser polititeori: Kan ikke nok om data
"Til Dagbladet sier Holden at klienten ikke har digital kunnskap til å gjennomføre det han står siktet for - heller ikke til å innhente bistand til det."
Det er så sant som det er sagt. Men på en litt uventet måte.

Løsepengekravet, med kommunikasjon i bitcoin, koder på papir, og betaling i Monero, kan på papiret se veldig avansert ut. Planlagt med tilsynelatende pinlig nøyaktighet. Men i praksis, en megaflause. Totalt ubrukelig for formålet.

Uttalelsen fra Holden fra 2. mai, og som er blitt gjengitt eller sitert i alle medier, og som var ment som forsvar for TH, har nå på snedig vis snudd seg til å peke på TH.

Den som har kokt i hop kryptorigget, har støttet seg på ekspert-kompetanse fra noen som overhodet ikke eier eller besitter ekspertkompetanse. Og den som har kokt i hop kryptorigget, har overhodet ikke forstått dette selv.

Jag kan inte fullt ut bedöma det riktigt men om det stämmer, och det gör det nog, så är det nog rätt talande ändå. Det känns som en helt central punkt i cover-historiens trovärdighet och betydelse. Det finns ju omedelbart en dimension till där: kidnapparna ska ändå framstå som kompetenta i ämnet, för kidnappningen bygger på pengaöverföringens genomförliget, och en typ av förbrytare med ett instrumentellt förhållande till pengar sätter sig liksom inte in i kryptovalutasaker till hälften, utan det är ju just den biten som måste fungera. En förbrytare skulle normalt snarare välja typ av brott eller föremålet för brottet efter vilka specifika kunskaper han själv redan besitter eller redan hade knutit till sig. Så en halvdan kryptovalutaskurk är liksom inte något som finns så mycket av i sinnevärlden. Antingen behärskar de det så gott som fullständigt eller så inte alls. När man kidnappar miljardärsfruar. Att föra över 90 miljoner borde på ett plan f.ö. inte skilja sig så mycket från att föra över 326:50 eller 75.000:- eller tre miljoner, om de ska antas ha kunnat bedriva brottslig verksamhet med betalningar på liknande sätt förut. Med ngn framgång.

Så det är efter en hastig titt säkert så att den som satt ihop kryptohistorien inte fullt ut vet vad denne sysslar med.

Oförmågan att lyckas komma till skott och ta betalt av offret framgångsrikt är också bestickande. Det är mot all intuition. Liksom f.ö. nioveckorsplanen att ha AE kidnappad. Uppriktigt sagt är det nog så stolligt i enskildheter att man måste få tro att polisen slöt sig till detta redan ytterst tidigt.

Att inte TH är kompetent får nog anses tala mer för hans skuld än omvänt.

Det är också en punkt där man då undrar lite lätt hur i hela friden detta kunnat bli till. Här blir det grumligt, liksom för att inte störa klarsynen på annat håll, att att ta bort AE är en förträfflig idé. (Sade Saturnus och åt upp sina barn.)

Lite dimma lurar inte polisen värst.
Citera
2020-05-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrielle
Mine spekulasjoner:
Ser for meg at løsningen på gåten finnes inne i Hagens business-virksomhet et sted. Et mord under dekke av kidnapping, i samarbeid med Hagen.
Ekteskapet har vært kaldt i mange år, det eneste som eksisterer av følelser i hjemmet er gjensidig hat. Det er mishandling inne i bildet. Kona drikker, snakker for mye om “turbulensen”, hun vil skilles, og har kanskje ting på mannen som ikke skal komme ut. Hun betror seg til venninner, og hun plaprer på puben.
TH er desperat og lei, og ønsker bare kona av veien, uten at det skal koste ham all verdighet og halve formuen.
Det er Ingen kidnapping, men en samarbeidsavtale.
TH tilbys å investere i ett eller annet prosjekt.
Motparten er en han kjenner svært godt, og har stor tillit til. TH går med på samarbeidet/avtalen mot at AEH drepes og forsvinner fra jordens overflate, kanskje forslaget først er kamuflert som en spøk over en konjakk.
Det dreier seg om en iskald byttehandel mellom to profesjonelle parter. Motparten skaffer profesjonelle ryddegutter. Ingen ungdom med kryptokunnskaper som bryter sammen underveis, JRU ble kun brukt til en kjapp opplæring fordi Hagen ville sette seg inn i hvordan det fungerte, og er ellers en del av villsporet.
TH investerer, EH forsvinner.Vinn - vinn.
Man kan tenke seg at det for to erfarne og effektive gjerningsmenn ikke tar mange minuttene å drepe og frakte bort offeret. En liten, eldre dame kvalt i dusjen eller i badekaret.Raskt fraktet ut av huset, liket sannsynligvis tilintetgjort. God betaling sikrer taushet.

Hagen selv vet lite, annet enn at det skal skje denne dagen. Hans eneste oppgave er å skaffe seg alibi. Derfor har han heller ikke noe problem med å være oppskaket og urolig på jobb, eller i møte med politiet - det er tross alt hans barns mor, og kona gjennom mange år det er snakk om, og DAGEN er endelig kommet.
Alle livstegn fra AEH denne morgenen reelle.
I utgangspunktet skal det nå være bare fire personer som er involvert i planen, risikoen for lekkasjer er minimal.
TH er akkurat så lite teknologikyndig som han gir uttrykk for. Barna aner at faren er involvert på et vis, og vegrer å samarbeide med politiet i frykt for hva som kan komme fram.
Ingen fellende bevis mot TH. AEH blir aldri funnet. Saken blir aldri oppklart.

Jeg tror mye av det du skriver kan være sant ja.

Men hvorfor kidnapping. Hvorfor ikke et hjemmeran gone bad.

Hvorfor alt dette oppstyret med mediedekning verden rundt. Løsepenger i kryptovaluta og en helt ekstrem medieoppmerksomhet.
Citera
2020-05-16, 12:10
Medlem
Man kan mene mangt om mye, og noen synes kanskje det er helt normalt at TH ikke sa et ord til/om sin kone i offentlighet (hverken skriftlig eller muntlig) under hele denne perioden hun var etter sigende kidnappet og i fangenskap hos kriminelle.

At venner sier han ikke pratet om saken, og tydeligvis også folk på jobb og slekt sier det samme. Helt normalt.

Han lover ikke ut noen kroner i dusør til den som kommer med avgjørende tips. Selv om han har 1,9 milliarder. Helt normalt.

Og han fortsatte tydeligvis å jobbe på som aldri før, selv i tiden da kona var "kidnappet". Helt normalt.

I denne artikkelen:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/04/30/195674577/utviklet-eiendomsprosjekt-mens-politiet-jaktet-pa-konas-drapsmann

Anne-Elisabeth Hagen har vært savnet siden 31. oktober 2018. I juni 2019 endret politiet hypotese fra bortføring til drap. Fire uker senere opprettet ektemannen Tom Hagen seks nye eiendomsselskap for å utvikle og selge området i Fet kommune, melder Dagens Næringsliv (DN).

Helt normalt det også ja.

Det var jo bare en situasjon hvor kona som han har sagt var den snilleste i verden var i hendene på det han mente var grusomme kidnappere.

Så har man ektepakten. Helt normal ja. Ingenting å utsette der.

Og da politiet i juni 2019 endret til hovedhypotese drap, så var ikke spørsmålet "hm dette er interessant...hvem har da drept min kone? Det må vi virkelig finne ut av!!" Men Holden/TH begynte argumentere MOT politiet og kjempe for at kidnappingsteori var mer riktig. Uenige med politiet. Normalt det ja.

Og de første 8 mnd ble det ikke betalt noe til "kidnappere", men etter 8 måneder betales det noe rett etter at politiet har sagt at dette er ikke kidnapping. I den situasjonen og uten livsbevis. Er jo tenkelig at kidnappere kan ha et offer på en hybel eller noe i 8 mnd. Og ingen vits å høre på resultater fra politiets etterforsking. Helt normalt det.

Mye mer som også er normalt i saken. Var goood stemning der 2 dager før i huset iflg TH sin mest lojale partner i 25 år. Både i lufta ute og inne var det god stemning. Og ryddig i huset. Alt var normalt.

Ha rykte for å være av den gamle skole og bare bruke blyant og notatblokk. Men digital kryptovaluta fikk han tilegnet seg kunnskap om i mange møter i tiden før forsvinningen. Også helt normalt.

Ja det er unormalt og skremmende at politiet i det hele tatt tenker på at ektemannen er involvert. Barna bør være kjempesinte. Det aller mest normale er jo at ektemannen ikke er involvert. Eller....
Citera
2020-05-16, 12:11
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar og dine betraktninger og link! Jeg tror at du har rett i det du tolker om de som skrev trusselbrevet.

Jeg tror at det må være noen helt andre personer enn TH som skrev det trusselbrevet. Jeg tror uansett at TH er uskyldig i forbrytelsen mot AE. Og med tanke på at jeg er sikker på at TH er en svært intelligent mann, så kan jeg ikke tenke meg at han har skrevet et slikt brev.

De som skrev trusselbrevet har hatt et behov for å skjule drapsmotivet. Enten fordi du HAR et motiv, eller fordi du er sikker på at det blir oppfattet som at du har det. Jeg synes du må tenke over hva du sitter igjen med da, Hercule.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in