2020-05-16, 10:12
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Beundransvärt psyke ni har som ligger likvida och väntar. Jag hade tyckt det skulle vara värre att missa hela uppgången än att inte lyckats köpa runt absoluta botten i efterhand.

Jag har dock alltid varit fullinvesterad och köper varje vecka regelbundet för att kunna sova om nätterna.

England har haft sin värsta ekonomiska nedgång på 300 år, USAs nya arbetslöshetSökande är 26 miljoner på två månader, värre än 1930. FED trycker 7 trillioner dollar på lika många månader. Så om inte det kommer en backlash på dessa scenarier så har alla finansiella lagar upphävts. I mitten av juni har det gått fyra månader efter kraschen 17 feb. Jag tror smällen kommer då. Annars har jag helt fel och du vann :-) Bra med små köp hela tiden, det håller i längden.
Citera
2020-05-16, 10:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det intressanta med Biografer är ju hur viktig premiärhelgen är för att filmskapare skall få tillbaka pengarna filmen kostat. För biografupplevelsen finns ännu inget piratalternativ som konkurrerar. Frågan är hur man drar in lika stora pengar utan biopremiärer? DVD försäljning lär ju vara död så snart det blir enklare att streama (illegalt) i full HD. Biografer är en av de saker som kanske aldrig kommer tillbaka om det visar sig att folk investerat i större TV och bättre ljudanläggning hemma för att uthärda självisoleringen. Kan bara se till mig men är inte alls lika lockad att gå på bio längre...

Kan mycket väl bli så att filmindustrin får skala ner både kostnaden för att göra film och sina vinster nästa decennium. En prenumerationstjänst som NetFlix har ju mycket pengar men de behöver inte de dyraste effekterna eller de mest högbetalda filmstjärnorna för att locka folk till sina filmer. Just nöjesbranschen kan mycket väl vara en av de som står inför störst förändringar i närtid.

Tycker att det är mycket som är osäkert just nu. Bäst att hålla sig till sådant som med säkerhet kommer att behövas. Som toapapper, stål, väktare, eller bostäder.

Har också nästan uteslutande Sverige just nu Hade en amerikansk oljeproducent men sålde igår med förhoppningen att det blir en värre kris i slutet av månaden med fulla oljelager Spekulation är ju ingen framgångsrik strategi om man kör i stor skala men roligt är det om det lyckas Låg hyfsat plus när jag sålde...
Tjäna pengar på oljeaktier, måste vara en svår konst i dessa tider. Jag väntar på oljekontrakten för juli, vi får se om de ger bort WTI-olja igen. jag kan inte se att flyget kommer att komma igång igen i någon skala inom 3-6 månader. Olja är ett av de mest drabbade områdena man kan tänka sig.

Finns faktiskt alternativ som slår ut bion helt.
https://www.bbc.com/news/business-52468881
Förra Troll-filmen släpptes tydligen som pay-tjänst och drog in lika mycket pengar som de hade räknat med på bio. Så filmbolaget Universal tänkte göra likadant med nya Troll, bara som pay-tjänst. Då surnade chefen för världens största biografkedja AMC (från USA men ägs ironiskt nog av kineser, även svenska FIlmstaden ägs av AMC) och nu totalförbjuder han all visning av Universal-film på AMCs 1000 biografer. Slutet på två eror skulle jag tro, storbiografen och storfilmen.

När vår familj lånade ett hus i New York för 2 år sedan så hade de inrett källaren som bio. Ett enormt ljudsystem som tog upp en hel garderob, och en TV som täckte hela väggen. Det var i det närmaste lika kul som att gå på bio. Om Corona dödar biograferna så kan iallafall filmen överleva.

Jag känner några som driver en bio i Norrland. De har stängt. Inte på grund av corona direkt utan för att det inte finns några filmer att visa. En film är så dyr att producera att man inte kan släppa den i detta läge, så det finns inga filmer att visa.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-16 kl. 10:21.
Citera
2020-05-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
All historik visar att super-dippar försvinner efter 2 år. Finns ytterst få exempel på motsatsen, som 1929 tog ca 15 år att få tillbaka. Absolut, gå in med halva hus-beloppet och tjäna några miljoner. Glöm inte göra det på ett ISK-konto så blir skatten minimerad.

Men NEJ till indexfonder. Bättre att köpa ett litet urval egna aktier som du läst på om. Se upp med valutorna, om du köper utanför Sverige så riskerar du att tappa 20-40% när SEK återtar sitt gamla värde som är allt för nertryckt nu. Köp INTE med hävarm när du har ett så stort belopp, det räcker gott med 30% i vinst.

Bli inte förvånad om det första som händer när du köpt är att du hamnar back rejält. Så är det alltid av någon anledning, man kan aldrig hitta toppen eller botten. Ändra INTE taktik när det går illa utan härda ut. De största förlorarna är de som hoppar från tuva till tuva.

Okej, aktier får det bli. Precis som du skriver gick jag back inledningsvis på mitt ISK-konto med min lilla jungfru-investering - nu ligger jag på ett hyfsat plus.

Jag var rädd att någon skulle avråda mig från detta. Stort tack för ditt svar!
Citera
2020-05-16, 10:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Siffror man inte sett sedan depressionen. Den här marknaden känns manipulerad.

Frågan är hur länge FED kan hålla den vid liv, förr eller senare kommer nästa våg ner. Vad som blir triggern ska bli intressant, jag tror följande;

1. Andra våg som troligtvis kommer.
2. Något stort mellan Kina/USA.
Jag tror att andra dippen på börsen startas av några okända fakta om corona, eller på "något stort" mellan "Trump och vad-som-helst".

Noterar att Trump lagt ut lite valfläsk "US kommer att ha 300 miljoner vaccin klara vid årsskiftet". Det kan väl ändå inte någon gå på. Valet är i november och han skiter fullständigt i om hans lögn kan granskas i december.
Citera
2020-05-16, 10:33
Medlem
Citat:
Jag tror att andra dippen på börsen startas av några okända fakta om corona, eller på "något stort" mellan "Trump och vad-som-helst".

Noterar att Trump lagt ut lite valfläsk "US kommer att ha 300 miljoner vaccin klara vid årsskiftet". Det kan väl ändå inte någon gå på. Valet är i november och han skiter fullständigt i om hans lögn kan granskas i december.

Säg inte det. Det gick ju riktigt snabbt efter SARS utbrottet 2009

Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemrix Inte helt lyckat slutresultat visserligen men snabbt gick det...

(Tänker själv undvika att vaccinera mig in i det längsta mot Coronan. Andra mer mebrövade vacciner går bra men historiken när man snabbar på processen förskräcker.)
Citera
2020-05-16, 10:40
Medlem
tazzos avatar
Citat:
All historik visar att super-dippar försvinner efter 2 år. Finns ytterst få exempel på motsatsen, som 1929 tog ca 15 år att få tillbaka. Absolut, gå in med halva hus-beloppet och tjäna några miljoner. Glöm inte göra det på ett ISK-konto så blir skatten minimerad.

Men NEJ till indexfonder. Bättre att köpa ett litet urval egna aktier som du läst på om. Se upp med valutorna, om du köper utanför Sverige så riskerar du att tappa 20-40% när SEK återtar sitt gamla värde som är allt för nertryckt nu. Köp INTE med hävarm när du har ett så stort belopp, det räcker gott med 30% i vinst.

Bli inte förvånad om det första som händer när du köpt är att du hamnar back rejält. Så är det alltid av någon anledning, man kan aldrig hitta toppen eller botten. Ändra INTE taktik när det går illa utan härda ut. De största förlorarna är de som hoppar från tuva till tuva.

Vad är det som talar mot att köpa globala indexfonder i det här läget?
Gällande skatten på ISK, hur beräknar man den?
Citera
2020-05-16, 11:22
Medlem
Kan ni tipsa om någon bra gratis amerikansk ekonomisida typ placera.nu i sverige där man får kortfattade nyheter och analyser?
Citera
2020-05-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo

Första frågan överlåter jag till de mer erfarna.

Det här var min inkörsport, där framgår det man behöver veta om ISK.

https://www.aktiekunskap.nu/aktiehandel/kopa-aktier-pa-natet

Personligen nöjer jag mig med att courtaget är lågt och att hela grejen fungerar. Jag är nybörjare och har mycket annat att läsa på om nu.
Citera
2020-05-16, 11:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Det räcker att du kollar upp, det gör nästan ingen, vad din valda globala indexfond satsat i för att förstå problemet. Alla världens indexfonder äger nämligen exakt samma sak, köper samma aktier och säljer samma aktier, samtidigt. 50% är USA-aktier varav Apple MS Facebook Amazon Google står för en stor del. Globala indexfonder är alltså varken globala eller breda, de är extremt nischade till en liten klick IT-företag som handlas i USD.

USA-börserna har precis tagit ikapp hela corona-dippen så där tror de att corona får noll effekt på samhället från nu. Grunna lite på det innan du köper en global indexfond.
Citera
2020-05-16, 11:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Säg inte det. Det gick ju riktigt snabbt efter SARS utbrottet 2009

Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemrix Inte helt lyckat slutresultat visserligen men snabbt gick det...

(Tänker själv undvika att vaccinera mig in i det längsta mot Coronan. Andra mer mebrövade vacciner går bra men historiken när man snabbar på processen förskräcker.)
Det stämmer iofs. Trump lovade inte att vaccinet skulle fungera, och sa inte heller något om bi-effekts-dödligheten. Hans väljare kanske inte efterfrågar sådana petitesser. Men några dumskallar på börsen gick säkert på det hela och betalade ännu mer för Tesla.
Citera
2020-05-16, 12:20
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Tjäna pengar på oljeaktier, måste vara en svår konst i dessa tider. Jag väntar på oljekontrakten för juli, vi får se om de ger bort WTI-olja igen. jag kan inte se att flyget kommer att komma igång igen i någon skala inom 3-6 månader. Olja är ett av de mest drabbade områdena man kan tänka sig.
Inte alls särskilt svårt, ligger själv +25% sammanlagt ungefär på just olja i år. Varit en bra investering både kortsiktigt och tror även på återhämtning på ett par års sikt. Bäst att hålla sig borta från oljeproducenter med lite i kassan och dyr produceringsmetod bara (ex. fracking), dom är rätt körda.
Citera
2020-05-16, 12:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Inte alls särskilt svårt, ligger själv +25% sammanlagt ungefär på just olja i år. Varit en bra investering både kortsiktigt och tror även på återhämtning på ett par års sikt. Bäst att hålla sig borta från oljeproducenter med lite i kassan och dyr produceringsmetod bara (ex. fracking), dom är rätt körda.
Kan man köpa t.ex Saudiska olje-aktier? De måste rimligen vara de säkraste i hela världen, både med hela landet bakom sig, all prestige, och världens största och enklaste oljefyndigheter.

Norska oljeaktier borde vara motsatsen. Läste precis hur f.d Statoil bränt 200 miljarder på USA-affärer. Och den norska oljan är den dyraste att ta upp efter fracking.

Fast... nä, jag tror elbilarna har mer än 50% av all försäljning inom 5 år, kanske tidigare, och olja är dömt att dö ut i rikare länder. Miminum måste man hinna ut innan detta sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in