Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det intressanta med Biografer är ju hur viktig premiärhelgen är för att filmskapare skall få tillbaka pengarna filmen kostat. För biografupplevelsen finns ännu inget piratalternativ som konkurrerar. Frågan är hur man drar in lika stora pengar utan biopremiärer? DVD försäljning lär ju vara död så snart det blir enklare att streama (illegalt) i full HD. Biografer är en av de saker som kanske aldrig kommer tillbaka om det visar sig att folk investerat i större TV och bättre ljudanläggning hemma för att uthärda självisoleringen. Kan bara se till mig men är inte alls lika lockad att gå på bio längre...
Kan mycket väl bli så att filmindustrin får skala ner både kostnaden för att göra film och sina vinster nästa decennium. En prenumerationstjänst som NetFlix har ju mycket pengar men de behöver inte de dyraste effekterna eller de mest högbetalda filmstjärnorna för att locka folk till sina filmer. Just nöjesbranschen kan mycket väl vara en av de som står inför störst förändringar i närtid.
Tycker att det är mycket som är osäkert just nu. Bäst att hålla sig till sådant som med säkerhet kommer att behövas. Som toapapper, stål, väktare, eller bostäder.
Har också nästan uteslutande Sverige just nu

Hade en amerikansk oljeproducent men sålde igår med förhoppningen att det blir en värre kris i slutet av månaden med fulla oljelager Spekulation är ju ingen framgångsrik strategi om man kör i stor skala men roligt är det om det lyckas Låg hyfsat plus när jag sålde...
Tjäna pengar på oljeaktier, måste vara en svår konst i dessa tider. Jag väntar på oljekontrakten för juli, vi får se om de ger bort WTI-olja igen. jag kan inte se att flyget kommer att komma igång igen i någon skala inom 3-6 månader. Olja är ett av de mest drabbade områdena man kan tänka sig.
Finns faktiskt alternativ som slår ut bion helt.
https://www.bbc.com/news/business-52468881
Förra Troll-filmen släpptes tydligen som pay-tjänst och drog in lika mycket pengar som de hade räknat med på bio. Så filmbolaget Universal tänkte göra likadant med nya Troll, bara som pay-tjänst. Då surnade chefen för världens största biografkedja AMC (från USA men ägs ironiskt nog av kineser, även svenska FIlmstaden ägs av AMC) och nu totalförbjuder han all visning av Universal-film på AMCs 1000 biografer. Slutet på två eror skulle jag tro, storbiografen och storfilmen.
När vår familj lånade ett hus i New York för 2 år sedan så hade de inrett källaren som bio. Ett enormt ljudsystem som tog upp en hel garderob, och en TV som täckte hela väggen. Det var i det närmaste lika kul som att gå på bio. Om Corona dödar biograferna så kan iallafall filmen överleva.
Jag känner några som driver en bio i Norrland. De har stängt. Inte på grund av corona direkt utan för att det inte finns några filmer att visa. En film är så dyr att producera att man inte kan släppa den i detta läge, så det finns inga filmer att visa.