2020-05-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag tror att han/hon bara är i förnekelsefasen? Men du kanske har rätt. Osannolikt mycket troll i den här tråden för övrigt.
Jag hänvisade han/hon till tråden där munskydd diskuteras och där jag skrivit ett utförligt svar om den forskning som finns i ämnet. Jag vet inte men jag fick precis en varning för påpekandet.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
"Olika länder har olika rutiner när det gäller både testning av corona och hur man rapporterar in avlidna på grund av viruset. Det är viktigt att tänka på när man jämför länderna med varandra."

Från den länkade sidan om något som många verkar ignorera eller inte känner till.

Tycker de summerar det bättre i början där de skriver "olika länder kan ha olika rutiner för om och när de testar personer och hur de rapporterar sina avlidna så sannolikt finns ett stort mörkertal inte bara för antalet smittade utan också för antalet tillfrisknade och i vissa fall avlidna."

Just det där jag tror är grejen. Vi VET inte hur det ser ut i alla länder och hur stora mörkertalen är. Vi kan bara gå på vad som rapporteras in. Men visar det sig senare att Sverige sticker ut som ett av få länder som rapporterar in mest korrekt och generöst så förtjänar vi cred för det tycker jag!
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sverige har fortfarande mycket höga dödstal i corona. Enligt DN högst i världen:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den oundvikliga följden av att FHM varken vill eller kan ta till sig kunskap om den pandemi de är satta att försvara nationen emot.

Avgå Anders Tegnell.

Man kanske kan skratta lite åt att Anders Tegnell alltid har fel:

Men det blir väldigt problematiskt när man övergår till handling med samma okunskap som grund. Då kan det bara sluta på ett sätt: katastrof.

Vilket är vad vi ser just nu i Sverige.
Senast redigerad av -Info- 2020-05-16 kl. 10:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Som stockholmare kan du inte resa längre bort än Linköping/Örebro/Gävle, visst dessa är "rekommendationer" men som det alltid pekas på är dessa bindande. För att inte tala om utlandsresor.

På vilket sätt är det öppet menar du? Har du sett beslut om när dessa begränsningar blir borttagna?

Det är som sagt rekommendationer.
Jag tror ingen följer de. Precis som ingen följer något i Stockholm.
Citera
2020-05-16, 10:52
Medlem
vinlands avatar
Intressant att man kan "upphäva" besöksförbud på ett vårdboende och hysta in sjuka covid-19 patienter om man erhåller 2900:-/ per patient och dag. Snacka om att spotta anhöriga i ansiktet i att först låsa ut anhöriga med besöksförbud pga smittrisk, för att sen glatt hysta in corona-sjuka i samma hus...

Företrädare för Attendo ursäktar sig med att dessa blir på "annan avdelning i huset".
Har själv bevistat "sabb" flera ggr, sliten kåk med gammal centralventilation, kisslukt från rum 1 brukar ibland landa flera rum bort...
Städarna av utländsk art med samma vagn och mopp syns på olika våningsplan...

Ska vi gissa att nästa massdöd som den senaste där hälften dog på ett vårdboende upprepar sig igen ?
Källa, för de som har svårt att tro att detta verkligen är sant finns här:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varden-gar-pa-kna-da-hyrs-smittade-in-pa-aldreboende/
Citera
2020-05-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jodå, det är "stabilt" som Tegnell sagt i 2 månader nu.. Stabilt rakt in i kaklet och vi har fortfarande inga journalister som ifrågasätter varken honom eller myndigheterna.. Varför?
Ja antagligen för att kompetensen inte finns och riktig journalism existerar inte.

Journalism idag i Sverige är att lyssna på Bianca Ingrossos pod och citera den.

Problemet med journalistik är att det egentligen rör sig om filosofi på allra högsta nivå.
När man gör om det till ett simpelt hantverk blir det en exercis i att välja auktoriter och social positionering.
Citera
2020-05-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Japp.

Per capita är vi högst i världen.
Per miljon är vi väl på 6:e plats.

Snart kommer vi få se alla Tegnellälskare grina om att de vill åka men inte kan...

Skrattretande hur hög förnekelsen är hos svenska folket och makthavare.
Man skrattar åt länder som öppnar upp nu och säger att alla kommer få som Sverige medan vi har det värsta bakom oss. Liksom.. Känner att jag verkligen inte vill bo i det här landet längre, förnekelsen äcklar mig. Folk dör varje dag medan andra länder påstås ha utrotat smittan.

Samtidigt är det vi svenskar som under lång tid röstat för att lägga gigantiska summor på en invandringspolitik och vara ”goda”.
Att det någon gång skulle bita oss i baken är rätt självklart.

Och jag tror att i realiteten hade vi inte så mycket till val när denna pandemi kom.
Vår ekonomi kunde inte satsa på en lockdown där man ej vet under hur lång tid.

Och vår sjukvård och äldrevård har blivit eftersatt under lång tid som förvärrat problemen.

Och i en demokrati är vi medborgare faktiskt ansvariga för vad för styre vi väljer och vad de i sin tur prioriterar.
Och det har i sanning inte varit att behålla och förbättra kvaliteten för oss svenskar i Sverige.

Just därför har jag lite svårt för gnället just nu.
Detta är en direkt naturlig följd av det en majoritet svenskar röstat för under en lång tid.
Då får man faktiskt till stor del skylla sig själv helt enkelt.

Hårt, men sant enligt mig.
Citera
2020-05-16, 10:55
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Företrädare för Attendo ursäktar sig med att dessa blir på "annan avdelning i huset".

Jag antar att detta riskerar att falla under Vållande till annans död, men det drabbar kanske bara VDn?
Citera
Bannlyst
Klarar du inte ADL så riskerar du alltså att dö i onödan. Ändå skriks hej vilt att vår sjukvård har detta under kontroll och det finns massor med IVA platser. Ja du, inte så konstigt att det finns det om du sållas bort för att du inte kan städa tex.

Tidningarna i Sörmlands Media kan i en granskning visa att relativt unga personer, men också pigga åldringar, riskerar att nekas sjukhusvård. Detta på grund av riktlinjer framtagna av Socialstyrelsen. Den biologiska åldern ska räknas ut i en algoritm – som tagits fram för geriatriska patienter. Och trots att riktlinjerna inte ska användas ännu har vissa regioner redan börjat.

Den bärande frågan är om du klarar din dagliga ADL, alltså att äta, laga mat, personlig hygien, handla, städa och passa barn, eller om du behöver hjälp med detta i någon omfattning.

https://kkuriren.se/nyheter/artikel/sa-ska-lakarna-valja-bort-dem-som-inte-far-sjukhusvard/pr5ne5nr
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
FHM och Sveriges strategi är att minimera smittspridningen så att vården hinner med.
Lögn. Hade strategin varit att minimera smittspridningen så hade man genomfört maximalt hårda åtgärder. Det gör man inte. Därför att strategin är att dämpa takten på smittspridningen, inte minimera den.

FHM har upprepade gånger på presskonferenser talat om att vi skall "platta ut kurvan" och också åskådliggjort detta med en graf som visar två kurvor: en som är kort och hög, en som är lång och platt. Kurvorna motsvarar exakt lika många antal smittade, med enda skillnaden att den platta kurvan sprider ut fallen över längre tid. Strategin är alltså att vi skall få samma antal smittade som vi hade fått vid okontrollerad spridning, med enda skillnaden att de skall spridas ut över tid "så att vården hinner med".

Vad är det då som gör att båda kurvorna går ner efter att en topp nås och att de i högeränden av tidsaxeln tenderar mot noll? Ja, FHM säger ju att "flockimmunitet" är en konsekvens av deras strategi, och såvitt jag förstår kan det inte vara något annat än denna flockimmunitet som de anser vara mekanismen som får deras kurvor att böja av nedåt efter toppen och sedan tendera mot noll. Deras kurvor förlitar sig på flockimmunitet. Med andra ord: Flockimmunitet utgör en helt nödvändig del av deras strategi. Att de påstår att den inte är det är bara snömos för att förvilla.

Om de inte vore ute efter flockimmunitet, varför skulle de då vara så kåta på forskningsresultat med antikroppstester som de uppenbart hoppas skall visa på hur immuniteten sprider sig i befolkningen? De skulle i så fall istället vara kåta på att komma på nya sätt att stoppa smittspridningen. Från FHMs håll är det ju ett noterbart svalt intresse för allt annat än just immunitet - de är måttligt intresserade av att införa nya smittspridande åtgärder, måttligt intresserade av användning av skyddsutrustning, måttligt intresserade av nya behandlingsmetoder, måttligt intresserade av nya strategier för hur man skall kunna masstesta och smittspåra, osv. Men immunitetstester, det är tydligen jävligt intressant och där fiskar de intensivt efter "positiva" forskningsresultat som skall visa på ökande procentsiffror för flockimmuniteten.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-05-16 kl. 10:57.
Citera
2020-05-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
När Dr Alban gör en hyllningslåt,ja då bör man dra öronen åt sig.
Tegnell kommer att tvingas avgå,alternativt så kommer han att sparkas om den politiska oppositionen bara gör sitt jobb.

Ja det här ju ett guldläge för oppositionen och den kommer utnyttjas om en stund.

Jag förstår inte varför folk hyllar Tegnell.

I ena stunden säger man och han att de är 500 pers och att det är inte han som tar besluten, i den andra stunden hyllar man Tegnell för Sveriges taktik?

Klassiskt. Allt det negativa skylls bort och hyllningar tas personligen emot.

Jag börjar fatta nu varför vissa människor sitter på de jobben de sitter. Folk är ju från vettet.
Anser att det är OK att döda äldre för ekonomin, men samtidigt är de själva sparkade eller korttidspermitterade pga skit ekonomi. Logiskt.

Vi får se till hösten, när det här fortsätter och staten inte betalar längre för permitteringar.
Då jävlar, då smäller det.
Citera
2020-05-16, 10:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror att oavsett regering så hade man räddat den enskilda individen. Läget blev akut på kort tid och man var tvungen att ser till att folk inte fick lämna hus och lgh. Tror att katastrofen kunde bli enorm om folk inte hade råd med hyra och mat för då hade vi inte kunnat fokusera på sjukvården alls.

Tror även alliansen inte skjutit till mer pengar till företagen. Däremot hade man säkerligen haft förmånligare lån till arbetstagarna. Tror RUT och Rot fungerar nu. Jag har investerat i företag i den branschen men de får knappt komma in till folk för folk är rädda just nu. (börjar lätta lite)

Däremot tror jag inte man hade tillåtit Tegnell fortsätta som han gör utan man hade säkerligen försökt tagit tag i taktpinnen. Där tror jag det skiljer på ledarskapet.
Det hade skiljt i detaljer tror jag, mer fokus på företagen.
Ledarskapet hade varit annorlunda tror också jag.

Min poäng med ROT och RUT var att folk är sig själva närmast hela tiden. När det hela är över tror jag att folk glömmer satsningar på vårdapparaten om den medför inskränkningar i typ ROT och RUT. Nytt kakel i badrummet kommer än en gång att kännas viktigare än en dräglig tillvaro för någon annans moster. Dessutom ”tröstar” man sig med att ROT och RUT ger jobb och skatteintäkter ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in