2020-05-16, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Får man fråga varför du kollar efter lägenheter på 6 miljoner och uppåt i sthlm? Har inte du tidigare i tråden proklamerat att du typ har en villa i skåne med 15 rum värt typ miljarder vid det här laget, men är för snål för att pynta ut lite deg för att din avkomma ska kunna köpa en lägenhet i sthlm för att gå på kth?* Hemskt ledsen men du verkar vara väldigt full av skit. Vill du fantisera ihop stories så står det dig fritt att göra så; men gör det gärna i novell-form så vi vi slipper ditt skitsnack här i tråden ...

*disclaimer om jag tar fel på personer så ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

Varför skulle han vara för snål för att dega en lägenhet i Stockholm? Många har olika sökningar för att hålla sig ajour, så även jag, när man inte aktivt letar något att köpa.
2020-05-16, 09:27
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tänk så verkligheten kan skilja.

Jag har en släkting som flyttade till Stockholm i mitten på 70-talet. Då hamnade dom ute i Norsborg. Det var där det gick att komma över en lägenhet.

Något år senare kunde han uppgradera till Rinkeby. Och där var han fast tills han lämnade Stockholm ca 81.

På 70-talet gick det att köpa ett hyreskontrakt. Det var inte direkt kriminellt då. Men som han sa var han inte sugen på att betala 100000 kr för ett kontrakt. Det var ingen liten summa på den tiden.
Trams. En villa i Danderyd kostade 200k i mitten av 1970-talet, en ny Volvo ca 1976 kostade 35k. Ett mindre slott i Djursholm 900k. Man kunde köpa hyreskontrakt i Stockholms innerstad för 100k så sent som 2006, min måg gjorde det. Du ligger 30 år fel i dina lögner.

1994 fanns det gratis-annonser i Gula tidningen där man fick lägenheter i Stockholms nära utkanter. Jag fick en nyrenoverad 2:a i Råcksta/Vällingby och bodde där i två år medans jag hyrde ut min nybyggda villa i Danderyd som inte gick att sälja. jag skulle tro att man fick gratis hyreslägenheter UTAN KÖTID i Stockholm fram till åtminstone 1997.
2020-05-16, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Trams. En villa i Danderyd kostade 200k i mitten av 1970-talet, en ny Volvo ca 1976 kostade 35k. Ett mindre slott i Djursholm 900k. Man kunde köpa hyreskontrakt i Stockholms innerstad för 100k så sent som 2006, min måg gjorde det. Du ligger 30 år fel i dina lögner.

1994 fanns det gratis-annonser i Gula tidningen där man fick lägenheter i Stockholms nära utkanter. Jag fick en nyrenoverad 2:a i Råcksta/Vällingby och bodde där i två år medans jag hyrde ut min nybyggda villa i Danderyd som inte gick att sälja. jag skulle tro att man fick gratis hyreslägenheter UTAN KÖTID i Stockholm fram till åtminstone 1997.

Nja du kunde definitvt snabbt få en HR i Råcksta 1997. Men i Vasastan var det redan då oftast 5-10 års kötid.
2020-05-16, 09:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nja du kunde definitvt snabbt få en HR i Råcksta 1997. Men i Vasastan var det redan då oftast 5-10 års kötid.
Med Stockholm 1997 menar jag inte Stockholms innerstad utan ytterområden som Vällingby och Hammarbyhöjden, nära tunnelbanan. 1975 vet jag att man fick gratis HR-lägenhet utan väntetid på Frejgatan. Men jag vet inte om hyran var "hög". Notera att normalhyran säkert var 900 kr eller så på 1970-talet, vi har haft extrem bostadsbubbla sedan dess som även påverkat månadshyror. Bostad var inget som helst problem i Sverige på 1970-talet, efter att miljonprogrammet byggts klart med start ca 1965.
2020-05-16, 10:01
Avslutad
Citat:
Med Stockholm 1997 menar jag inte Stockholms innerstad utan ytterområden som Vällingby och Hammarbyhöjden, nära tunnelbanan. 1975 vet jag att man fick gratis HR-lägenhet utan väntetid på Frejgatan. Men jag vet inte om hyran var "hög". Notera att normalhyran säkert var 900 kr eller så på 1970-talet, vi har haft extrem bostadsbubbla sedan dess som även påverkat månadshyror. Bostad var inget som helst problem i Sverige på 1970-talet, efter att miljonprogrammet byggts klart med start ca 1965.

Nja det som var ett problem var ju att det ofta var omöjligt att låna pengar. Så fort regleringar för att köpa mindre hus minskade så lämnade folk miljonprogrammen som råttorna på Titanic (vem kan klandra dem? Miljonprogrammen är vidriga)

Redan 2003 när jag kollade i bostadskön i attraktivt område precis utanför tullarna hade de som fick dem stått i bostadskö sedan 1990.
2020-05-16, 10:11
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nja det som var ett problem var ju att det ofta var omöjligt att låna pengar. Så fort regleringar för att köpa mindre hus minskade så lämnade folk miljonprogrammen som råttorna på Titanic (vem kan klandra dem? Miljonprogrammen är vidriga)

Redan 2003 när jag kollade i bostadskön i attraktivt område precis utanför tullarna hade de som fick dem stått i bostadskö sedan 1990.
Jag lägger till ännu en detalj, med "ingen kötid 1994" så fick man antagligen bara nybyggda eller nyrenoverade lägenheter med hyra som för tiden ansågs höga. Min helt nybyggda 2.a i Råcksta kostade 4100 kr i månaden, jag tror det var högt då. De 3or jag tittade på i Hammarbyhöjden var helt nybyggda med en månadshyra på 6600 kr. Folk stod hellre kvar i bostadskön så de kunde få något 1940-talshus istället med 30% lägre hyra. Man levde på marginalen i Stockholm 1994, det var riktigt dåliga tider.
2020-05-16, 10:37
Medlem
Citat:
Jag lägger till ännu en detalj, med "ingen kötid 1994" så fick man antagligen bara nybyggda eller nyrenoverade lägenheter med hyra som för tiden ansågs höga. Min helt nybyggda 2.a i Råcksta kostade 4100 kr i månaden, jag tror det var högt då. De 3or jag tittade på i Hammarbyhöjden var helt nybyggda med en månadshyra på 6600 kr. Folk stod hellre kvar i bostadskön så de kunde få något 1940-talshus istället med 30% lägre hyra. Man levde på marginalen i Stockholm 1994, det var riktigt dåliga tider.

Vanligt folk lever fortfarande på marginalen. Vi har många anställda som inte har råd att ha annat än direktutbetald sem.ers, många som inte kan skifta från innestående till eftersläpande lön när de går till oss, många som ber om ett busskort som förmån då de inte har råd med ett och absolut inte har råd med bil. Det är vanligt folk, inte de som syns och hörs mest men de är majoriteten.
2020-05-16, 10:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Okay, du verkar alltså inte förstå hur ränteavdraget är konstruerat.
Kan ha att göra med att det inte finns någon lagstiftning för ränteavdrag. Det är något som folk i forumet har fantiserat ihop.

Det som finns är avdrag för underskott av kapital.
Och skälet till att det existerar är för att det finns beskattning av inkomst av kapital.

Principen är väldigt enkel. Borde vara omöjligt för de som gått ur grundskola att inte förstå.
Avdrag medges när beskattning sker i senare led.

Det innebär att om du har lånat av Nisse och betalar ränta till Nisse, så beskattas Nisse för den som inkomst av kapital. Och därmed medges du avdrag för kapitalutgiften. (Annars skulle dubbelbeskattning uppstå).

Samma princip gör att avdrag för moms medges om moms tas ut i senare led.

Samma princip gör att arbetsgivaren får dra av utgifter för löner eftersom du beskattas för inkomst av tjänst.
Annars skulle lön dubbelbeskattas och din nettolön krympa drastiskt.
(Detta sagt med antagande om att du har lön. Det kanske inte stämmer).
2020-05-16, 10:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Trams.
Det jag berättade om bostadsorterna stämmer. Jag har besökt dom på ort och ställe vid de tidpunkterna. Dom skulle inte ha bott där dom bodde, om det hade gått att få sig en mer central bostad.
Det om beloppet för att köpa hyreskontrakt svart är hörsägen. Precis som ditt påstående om att man kunde få en central HR omgående. Eller hur?
Eller förstår du inte det?
2020-05-16, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Vanligt folk lever fortfarande på marginalen. Vi har många anställda som inte har råd att ha annat än direktutbetald sem.ers, många som inte kan skifta från innestående till eftersläpande lön när de går till oss, många som ber om ett busskort som förmån då de inte har råd med ett och absolut inte har råd med bil. Det är vanligt folk, inte de som syns och hörs mest men de är majoriteten.

Har en god vän som bodde i en 2a på 40kvm på Söder i gammalt hus. Hyra 2000 kr i mån, sunkigt och med dusch i källare. INGEN i hela kvarteret ville ha renoveringar som gav ordentliga badrum och mindre sunk. Det hade höjt hyran till "omänskliga" 3500. Detta var för 10 år sen.
2020-05-16, 11:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Notera att normalhyran säkert var 900 kr eller så på 1970-talet, vi har haft extrem bostadsbubbla sedan dess som även påverkat månadshyror.
Mitt studentrum hade en årshyra på 4239 kr i slutet på 70-talet. Nu ligger den på ca 30000 kr. En ökning med en faktor 7.

https://www.scb.se/contentassets/3baed481a79c439c87d6e74870987099/bo0501_2018a01_di_07_sv_index_ar.gif
Och ser vi här har priserna för hyreshus ökat med ungefär en faktor 10-11 under tiden.
Att hyran inte hängt med helt lär bero på att den dels beror på andra kostnader samt att kapitalkostnaden minskat. (Räntan har minskat).

Men apropå det med bostadsbubbla, vem av er tar på sig att bygga hyreshus då. Och sälja till icke-bubbelpriser?
Det är bara att stätta igång.

(Det går bra att sitta på forumet och yra om bubbla, men att faktiskt leverera till lägre priser ser jag ingen som helst förmåga till).
2020-05-16, 11:34
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mitt studentrum hade en årshyra på 4239 kr i slutet på 70-talet. Nu ligger den på ca 30000 kr. En ökning med en faktor 7.

https://www.scb.se/contentassets/3baed481a79c439c87d6e74870987099/bo0501_2018a01_di_07_sv_index_ar.gif
Och ser vi här har priserna för hyreshus ökat med ungefär en faktor 10-11 under tiden.
Att hyran inte hängt med helt lär bero på att den dels beror på andra kostnader samt att kapitalkostnaden minskat. (Räntan har minskat).

Men apropå det med bostadsbubbla, vem av er tar på sig att bygga hyreshus då. Och sälja till icke-bubbelpriser?
Det är bara att stätta igång.

(Det går bra att sitta på forumet och yra om bubbla, men att faktiskt leverera till lägre priser ser jag ingen som helst förmåga till).
Som jag skrivit förut. Varför ska en byggare bygga hyreslägenheter när folk är så dumma att de betalar 70.000 kr/kvm för BR? Det blir ju mycket enklare, då tjänar han direkt 30k per kvadrat. Att folk är så dumma att de betalar 70k beror på bubblan som dragit upp priserna på begagnat långt över nybyggnadspris.

Så fort priserna går ner på nya BR så kommer det att byggas fler HR.

Så fort det byggs fler HR kommer det att komma färre köpare på BR och priserna går ner.

Alltså ett Moment-22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in