Citat:
Ursprungligen postat av
ZM81
Underhållande dokumentär, även om den börjar bli gammal.
Absolut ingen hemlighet - Sami har nämnt skulderna inne i huset, vill minnas att det handlade om ungefär 800 000. Han antog att vinnaren skulle behöva betala skatt och att han därmed inte skulle tjäna något (rent monetärt) även om han skulle vinna.
Framstår som att både Lennie och Jasmine skulle tjäna mer i slutändan.
Tjäna mer skulle jag inte vilja påstå och direkt förtydliga att jag inte riktigt vet vad din sista mening med det egentligen betyder från din sida, så det jag skriver nu är bara mina åsikter och funderingar i ämnet som sådant?
Att gå in där i 100 dagar och utsättas för det Sami gjort med nykterhet när så mycket alkohol florerat och vara fd alkoholist mer eller mindre, och umgås så stor del av tiden med så många som inte kommer upp i hans intelligensnivå bl a och sen inte få ett öre att spendera på lyx är det största av det största anser jag. Så beundransvärt att göra detta för att kunna bli skuldfri.
Många skulle bara gjort skulden större och sen be om skuldsanering som staten får betala och det tar typ 5 år, och vissa lever dessutom på socialbidrag under den tiden, och det är väl den lättaste utvägen skulle jag säga som lekman i detta.
Så jag ser det som moget av honom att faktiskt göra ngt jobbigt för att bli fri från skulderna. Den storleken han har på skulder tar evigheter att bli fri ifrån bara genom ett vanligt jobb och han kan väl inte få lån till lägenhet/hus/bil eller ngt annat heller för den delen, och har man anmärkningar hos kronofogden kan det väl även vara svårt med alla nymodigheter vad gäller mobil-/data abonnemang som trots allt är ett måste idag..?
Detta måste vara oerhört tungt för ngn som bara är 25 år (var vid starten av BB). Själv skulle jag inte kunna se ngt ljus i tunneln och vara totalt omotiverad för allt. Men här ser vi en kille som är ung och kämpar på och med sin speciella humor och sin vokabulär som uppfattas fel många gånger och går vidare och provar nya saker hela tiden om och om igen. Beundransvärt.
Vill så gärna att Sami vinner för att visa ungdomar och andra, att trots att det är svårt och ser mörkt ut med ekonomi, missbruk, övervikt och utseende över lag eller annat, så kan man få ett bra liv om man bara vill och försöker lite lite med ett steg i taget i rätt riktning.