2020-05-15, 23:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArPharazon
Nej jag syftar inte på bilderna där de använt sig av BlueStar-reagens. Börja på s. 225 i FUP:en och scrolla dig ned igenom blodbildsanalysen så ser du åtskilliga exempel på blodfläckar och utsmetat blod på väggar, lister, skåpsluckor m.m.. Det kanske var tillräckligt städat för att Wilmas föräldrar inte skulle se något när de var där (letar man inte efter det ser man det nog inte), men för Polisen stod det nog väldigt snabbt klart vad som hade hänt.

Jo när man känner till det så kanske man ser direkt att det är blod. Men det var ju ändå flera besök från wilmas föräldrar och de la ingen notis om det. Jag har ju fläckar på vissa köksluckor ser jag nu när jag var ute i köket men då tänker man att det är matrester, eller nåt annat som fastnat där. Det var ju inte stora pölar med blod om vi säger så. Bilderna är ofta förstoringar och om man vet vad man ska leta efter så ser man ju det direkt.
Citera
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Förmodligen det och för att slippa se det. Han var till och med så dum att erkänna i förhör att han brukar maskera lukten av hans röka genom att lägga det i folie
Hasch brukar ja säljas innpackat i folie, luktar inte.
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Eller så är det ett bevis på att någon som inte varit med under själva mordet har städat. Någon som inte vet exakt vart det borde finnas blodrester.

Personen som har städat har gjort det vid ett engångstillfälle under tidsnöd. Hade Tishko varit smart hade han gått och efterstädat på väggar, luckor, skåp, diskho etc. Eftersom att han varit hemma och haft tid. Men han verkar inte ha gjort det dum som han är.
Jag tror att tiden har gått åt till större blodmängder och även försök att paketera saker. Kanske kroppen, men tänker även på kuddstoppning. Huvudet har han säkert ägnat några timmar på osv. Det tar nog tid att slafsa runt med blod och spola och leta fram handdukar osv.

Är man inte van städare kan man till synes tycka att man är klar, men ser inte till detaljerna.

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jo när man känner till det så kanske man ser direkt att det är blod. Men det var ju ändå flera besök från wilmas föräldrar och de la ingen notis om det. Jag har ju fläckar på vissa köksluckor ser jag nu när jag var ute i köket men då tänker man att det är matrester, eller nåt annat som fastnat där. Det var ju inte stora pölar med blod om vi säger så. Bilderna är ofta förstoringar och om man vet vad man ska leta efter så ser man ju det direkt.

Tänkte precis på samma grej med köksluckor, man ser ju rätt mycket skillnad bara man sätter sig på golvet och tittar på dom. Allt smått stänk osv som inte syns dryga metern bort.

Alla stora pölar borta = städat tänker valpen.

Men bort han inte lärt sig städa i jobbet eller slarvade han där med (eller städar dom inte så mycket som man tror kanske?).
Senast redigerad av JustLikeMoney 2020-05-15 kl. 23:15.
Citera
2020-05-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det kan ju finnas många anledningar. Allt från trofe tänk till att han faktiskt inte orkar förmå sig psykiskt att göra sig av med huvudet.
Troligen är det ganska påfrestande att knalla runt med en väska innehållande huvudet på sitt ex.

Att T är skyldig är det väl knappast någon som tvivlar på.
Jag höjer dock ytterligare en gång ett varningens finger för att det kommer att bli en knepig historia för åklagaren.
Att lägenheten är mordplatsen råder det ju inga tveksamheter om.
Jag tror T med en dåres envishet försöker gå fri från hela den här storyn eftersom han är livrädd för att hamna inom lås och bom.
När han/advokaten nu har fått allt samlat i FUP så förbereder de sig självfallet för kommande rättegångar.
Tvärvänder T och medger brott mot griftefriden så skall ändå åklagaren påvisa:

A) Att W verkligen har blivit mördad.
B) Att T verkligen har mördat W.

A) Är ju nästan bevisat genom blodstänket i vardagsrummet men frågan är om det håller...

Finns fortfarande väldigt stor risk att det stannar vid 2 år för brott mot griftefriden.

Fast det köper jag inte. Vadå "trofe". Ett huvud som ruttnar för varje dag? Lite svårt objekt att lämna in på konservering också. Ansträngningen att göra sig av med det bör vara väl värt mödan och det handlar inte direkt om att knalla runt med det. Han har ju lyckats göra sig av med allt annat.

"A) Att W verkligen har blivit mördad. "
Det känns väl ändå bortom allt tvivel? Huvudet i väskan t.ex. Det blir svårt att förklara som självmord.
Citera
2020-05-15, 23:12
Medlem
Citat:
Säger ena "vittnet" den andra säger ingenting om det. Men det kan vara som du säger men då undanhåller dom att de har lånat ut bilen till honom. De förnekar det men det låter otroligt att han skulle kunna smyga in och hämta en bilnyckeln i nån skokartong eller från styvmamman utan att de märker något. Dvs de kan vara oskyldiga till att röjt undan och städat men de kanske misstänkte och skyddade honom.
Allt är möjligt, men det är väl något som kräver mer än rena spekulationer som går emot all befintlig bevisning.

Det finns just nu ytterst lite som tyder på att de skulle vara iblandade. Med tanke på hur många vittnesmål det finns från lägenhetskomplexet har jag svårt att tro att ingen hade märkt eller sett dem komma för att städa, bara och så vidare. Sedan var väl pappan som skalman och levde extremt rutinmässigt, något som också betyder att det hade varit lätt att se om han hade haft ovanliga rörelser de dagarna det gäller.

Det finns väl inte heller några telefonsamtal dem emellan under kvällen mordet tog plats? Hur skulle han informera dem?
Citera
2020-05-15, 23:13
Medlem
Citat:
Jag har inte läst hela men jag får en "känsla" av att han inte var själv när det gäller dumpning av kroppen. Tror att hans pappa och styvmamma har hjälpt till.

De hittade blod, hår och lösnaglar i pappans ford kuga och båda "föräldrarna" säger att de knappt använt bilen och ingen annan kan ha gjort det heller. Den stod i deras garage, mamman är lättväckt osv osv

Nån nämnde att pojkvännen knappt kunde städa och lägenheten var rätt städad när föräldrar till vilma letade efter henne där. Känslan är att mamman kanske skötte städningen medans pappan hjälpte till med att dumpa kroppen
Om de var 3 stycken, skulle de verkligen lämnat huvudet kvar i lägenheten då? Nej tror inte att han fått hjälp. Då hade det inte funnits så mycket synligt blod kvar på väggar, listor, mattan, fåtöljen och alla likdelar hade varit borta. Detta har han fixat själv i sitt förvirrade tillstånd. Varför har han inte tagit bort Wilmas skor jacka väska smink om han påstår att hon gett sig av? Han har inte kunnat tänka rationellt efter att han dödat henne och ingen har varit där och tänkt åt honom.
Citera
2020-05-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag är ganska övertygad att om man skulle bryta upp avloppet så skulle man hitta en hel del likdelar. Han har styckat henne i duschen och gissningsvis spolat ner en hel del i toaletten.
Men det måste de väl ha gjort?
Citera
2020-05-15, 23:15
Medlem
Citat:
Sidan 564
De låg två papperstussar på fönsterbänken och då jag frågade så sa han att han inte visste men
att det kanske var läppstift eller något liknande och så frågade han om jag ville ha dem med
lite irritation och jag svarade då nej.
Det var som två papperstussar, vitt papper inte så ihopknölade som man kan göra om man
blött näsblod utan mer utan mer uppvikta. Det var inte mycket blod på dem men jag tyckte ändå att det
såg ut som blod."
Citera
2020-05-15, 23:16
Medlem
Citat:

Ja, visst är det så. Min poäng är bara att den som städat inte varit särskilt duktig (eller haft väldigt bråttom). Dessutom känner ju den som städat just till att blodet finns där, så då kan man tycka att denne borde varit mer noggrann. Lite fördomsfullt känns det som att hans mamma som hemmafru borde ha ett hyfsat öga för vad som är rent och inte, särskilt om man försöker dölja en brottsplats. Men inte alla ser smuts och skit lika snabbt så klart.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Brott mot griftefriden är redan klappat och klart. Du är ytterligare en som verkar tro att man inte kan dömas till mord på indicier. Två personer i en lägenhet - plus massor av bevis på MGMs sjukliga kontrollbehov och svartsjuka samt att han just blivit dumpad. Och att hennes huvud råkar ligga i hans resväska... Han är med rätta rökt.

Sannerligen!
Och därtill hans 14 fingeravtryck på såväl folien som packtejp, på samtliga lager.

Och lägenheten är blodigt som vore det ett slakthus, och det är Ws blod. Och inget av detta verkar T ha märkt, trots att han enligt mobilen tillbringat väldigt mycket tid hemma under dessa kritiska dagar.

Vilken välvillig själ denne mördare och styckare ändå är som tagit sig tid att städa lägenheten åt T efter mordet
(samma sorts mördare som Marina i Spekeröd råkade ut för...)
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Allt är möjligt, men det är väl något som kräver mer än rena spekulationer som går emot all befintlig bevisning.

Det finns just nu ytterst lite som tyder på att de skulle vara iblandade. Med tanke på hur många vittnesmål det finns från lägenhetskomplexet har jag svårt att tro att ingen hade märkt eller sett dem komma för att städa, bara och så vidare. Sedan var väl pappan som skalman och levde extremt rutinmässigt, något som också betyder att det hade varit lätt att se om han hade haft ovanliga rörelser de dagarna det gäller.

Det finns väl inte heller några telefonsamtal dem emellan under kvällen mordet tog plats? Hur skulle han informera dem?

Det känns om att det bara är jag som ringer folk nu för tiden. Resten använder whatsapp, viber, snapchat osv och allt sånt där är oerhört svårt att spåra för polisen om de inte har lösenord.

Som jag uppfattar det så kan man gå igenom hela kåken både via källaren och vinden till andra utgångar än "huvudingången". Jag säger inte att det är säkert att han hade hjälp men det är min magkänsla. Han var ju en klen liten sparv och jag är rätt säker på att pappan på något sätt är inblandad. Med det menar jag inte att han på något sätt var inblandad i mordet utan för att det inte skulle se bra ut om familjen har en mördare
Citera
2020-05-15, 23:18
Medlem
synd att dom här gamla husen inte har vattenmätare flr varje lägenhet, hade varit intressant och se hur mycket vattenförbrukningen ökade under den/dom aktuella dagarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in