2020-05-14, 12:51
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Självklart finns det alltid undantag. Vilket är ointressant i sammanhanget.

Där slog du fast en felaktighet.
För att förstå något genom vetenskap och kunna beräkna, mäta, väga och jämföra på ett sätt som leder till ett, i riktig mening, svar.
Då är undantagen, både viktiga och spännande.

Citera
2020-05-15, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jag är helt övertygad om att de som är 90-100 år idag och framför allt bakåt, har haft en mycket begränsat historia inom motion. Det fanns helt enkelt inget tid för sådant för det stora flertalet.

Min morfar blev dock 100. En grosshandlare som var fet hela sitt liv. Och rörde sig MYCKET begränsat. Min farfar dog vid 45, smal och alert i en hjärtattack. Poängen är, livet är inte konsekvent. Lev och njut.

Feltänk. Det handlar om sunda vanor (mat, dryck, aktivitet, motion, vila, sömn). Ju fler/mer sunda vanor desto bättre i genomsnitt. Om din morfar hade rört mer på sig kanske han hade blivit 110. Om din farfar hade ätit bättre och vilat mer hade han kanske blivit 70.
I genomsnitt gynnas man av att röra på sig. Dock inte om risken för stress, skada eller olycka ökar.
Citera
2020-05-15, 13:03
Medlem
spacesubs avatar
Vet inget om varför Alsings liv inte gick att rädda.
Med tanke på hans viktnedgång/träning är det inte omöjligt att han var undernärd och intorkad. Inte gynnsam anamnes när SARS-CoV-2 gör inträde med full kraft.
Senast redigerad av spacesub 2020-05-15 kl. 13:07. Anledning: Fel
Citera
2020-05-15, 13:18
Medlem
Varför ligger den här tråden kvar i Aktuella ämnen? Det finns ingenting kvar att diskutera. Låt mannen vila i frid istället.
Citera
2020-05-15, 17:01
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Feltänk. Det handlar om sunda vanor (mat, dryck, aktivitet, motion, vila, sömn). Ju fler/mer sunda vanor desto bättre i genomsnitt. Om din morfar hade rört mer på sig kanske han hade blivit 110. Om din farfar hade ätit bättre och vilat mer hade han kanske blivit 70.
I genomsnitt gynnas man av att röra på sig. Dock inte om risken för stress, skada eller olycka ökar.

Finns alltid en begränsande faktor. Träning sliter på kroppen och ökar risken för skador och olyckor. Om morfar hade rört mer på sig, hade han kanske ramlat, brutit lårbenshalsen och
dött vid 85 istället.

Jag tror att Adam åt osunt, fick för lite sömn och stressade för mycket. Just immunförsvaret är känsligt för stressen.
Citera
2020-05-15, 17:29
Bannlyst
Känner att jag måste få spy ur mitt tillägg till denna sjukt humoristiska tråd. Ni som varit och bott i stockholm vet hur det är på stureplan och vilka som hänger där. Med det sagt. Kokain gör inte underverk för varken kropp eller hjärta. Jag är förvånad att inte fler börjar trilla pinn. Varenda kändis i stockholm tillhör väl riskgruppen festjunkie? 😂
Citera
2020-05-15, 18:25
Medlem
Tommy Körberg var ju rejält sjuk förmodligen Corona även Börje Salming. Och han på ”spridarfesten” var ju med på nyheterna härom veckan om sin rehabilitering efter Corona. Verkar som många kändisar varit sjuka. Fler dyker nog upp
Citera
2020-05-15, 18:27
Medlem
Citat:
Jag är helt övertygad om att de som är 90-100 år idag och framför allt bakåt, har haft en mycket begränsat historia inom motion. Det fanns helt enkelt inget tid för sådant för det stora flertalet.

Min morfar blev dock 100. En grosshandlare som var fet hela sitt liv. Och rörde sig MYCKET begränsat. Min farfar dog vid 45, smal och alert i en hjärtattack. Poängen är, livet är inte konsekvent. Lev och njut.

Men dessa växte upp fattigt - de flesta och kanske blev härdade då. Mycket rörelse och enkel mat
Citera
2020-05-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Men dessa växte upp fattigt - de flesta och kanske blev härdade då. Mycket rörelse och enkel mat
Den stora delen av populationen, ja.

Icke dessa två exempel. Mina förfäder. De levde och växte upp i en överdådighet som t.o.m är svår att finna idag. Jag tror inte någon av de två tvingades gör ett skit. Exempelvis gick båda i skola hemma till den dag de skulle börja på universitet och de hade tjänstefolk till allt. Och ingen av dem arbetade särskilt mycket i hela sina liv. Så, nej. Snarare då levde de skyddat. Minimalt med infektioner och absolut ingen stress. Och total frihet.
Citera
2020-05-15, 18:37
Medlem
Citat:
Icke, dessa två exempel levde och växte upp i en överdådighet som t.o.m är svår att finna idag. Jag tror inte någon av de två tvingades gör ett skit. Exempelvis gick båda i skola hemma till den dag de skulle börja på universitet och de hade tjänstefolk till allt. Och ingen av dem arbetade särskilt mycket i hela sina liv. Så, nej. Snarare då levde de skyddat. Minimalt med infektioner och absolut ingen stress. Och total frihet.

Oj är dessa dina släktingar? Då tillhörde de en liten grupp om de är födda runt 10-20 talet..Men härligt absolut. Så de hade samma uppväxt men smale farfar dog ung och grosshandlar morfar sent? Ja, det är nog tillfälligheter men det bekymmerslösa livet bidrog nog😊
Citera
2020-05-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Oj är dessa dina släktingar? Då tillhörde de en liten grupp om de är födda runt 10-20 talet..Men härligt absolut. Så de hade samma uppväxt men smale farfar dog ung och grosshandlar morfar sent? Ja, det är nog tillfälligheter men det bekymmerslösa livet bidrog nog😊

De var födda betydligt tidigare, århundrandet innan. Jag är hyfsat gammal. Och har själv levt som den fete. Men är märkligt nog inte fet, trots mitt icke särskilt nyttiga levende. Dock har jag jobbat hela livet, Allt för mycket dessutom..
Citera
2020-05-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Ska ni inte lägga ner denna Alsingdiskussionen nu? E väl för fan ingen legend som dött? Jobbig, alltför pratsam tjockis däremot.

Adam Alsing är den kändis som påverkat mitt liv mest, har lyssnat på han nästan varje dag i radio i poddformat minst 1 gång i veckan i 4-5 år.

Själv skulle jag vilja ha 3 dagars landssorg samt ex antal jasgripen i formation för att hedra honom, samtliga offentliga lokaler med halvflagg osv. Minns när jag gick i skolan hur man höll tyst minut för astrid lindgren osv. Det här berör mig betydligt mer. Jag vet att jag överdriver, men det finns människor som mig som blev uppriktigt berörda av hans bortgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in