2020-05-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Adam verkar ha haft hela spektrat av riskfaktorer, har kollat hans vloggar på youtube och en sak som kan ha inverkat negativt kan ha varit stress. Adams liv bestod av ett evigt resande både i Sverige och utomlands, han kunde börja med tv-inspelningar kl 5 på morgonen och sen avsluta dagen på nån restaurang sent på kvällen för att sen fortsätta så dagen därpå, att ha ett intensivt pressat schema är inte bra för hälsan. Lägg därtill på övervikt, högt blodtryck, alkohol och ett otäckt virus så slutar det illa.

Det kan ha varit så att Adam ignorerade corona-insjuknandet, fortsatte att stressa och träna tills kroppen sade ifrån helt.

Så kan det varit. Vet att flera ungtuppar som Clara Henry, Ellen Bergsteöm mfl blev totalt utbrända av att BARA behöva göra morgonradio. Adam gjorde morgonradio, massor av tv-program och dessutom en massa privata gig där han var konferencier. Jobbade säkerligen 80-90 timmar per vecka. Det i kombination med levernet tär oerhört på en människa.
Citera
2020-05-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Finns många kärnfriska 90+are som ger slöa yngre en match. Har arbetat med äldre och främst sett det inom gruppen kvinnor som tagit hand om sig (= inte supit bort livet), även med fysiskt ansträngande karriärer. Tar du inte hand om dig själv börjar förfallet långt tidigare. Även om män generellt inte kommer upp i lika hög ålder är det milsvida skillnad från nerdekade 50-åringar. Med lite tur i genlotteriet och goda förutsättningar är det många år som kan vara meningsfulla.

Helt rätt. Känner 75 åringar som är betydligt fräschare än många 50 åringar. Både män och kvinnor.
Citera
2020-05-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Är det ens önskvärt att bli 90-100 år gammal? Jag har aldrig förstått varför detta ses som något att sträva efter. Hur ser livet ut för 90-100-åringar? Hur är deras kroppar och allmänna hälsostatus? Är det verkligen värt att sträva ett helt liv för att få tillbringa tio-femton meningslösa år hemma i gungstolen, bortglömd och med värk och tolv tabletter att svälja varje morgon? För ålderdomen är inte vacker. En frisk och pigg 90-åring är inte samma sak som en frisk och pigg 60-åring, långt ifrån.

Nu hade naturligtvis Adam otur och togs bort långt innan sin normala tid men han är ett undantag av otur och omständigheter på samma sätt som Uffe Larsson. Man behöver inte ställa dessa i paritet med andra extremer som lever tills de är 100. Inget av det är enligt min mening önskvärt.

Jag kan ju jämföra min nittiofemårige granne med en annan granne som är sextiofem. Nittiofemåringen är ett senigt muskelpaket som spöade upp ett par knarkare som försökte råna honom. Han bjuder gärna på frukt och grönt som han odlat på sin kolonilott. Han kör bil varje dag (han har haft många BMW, men det här blir nog den sista konstaterade han lakoniskt häromdan).

Sedan har vi min sextiofemårige granne som släpar sig fram kortare sträckor med rullator eftersom han har ett sår på foten som inte vill läka. Tänderna blev han av med i ett slagsmål för många år sedan. Han ser ut att vara minst åttio och lär inte leva länge till.

Jag vägrar tro att det är så här för att den yngre haft så mycket roligare i sitt liv, jag tror snarare att det är tvärtom.

Lever du rövare slipper du inte ifrån kroppens förfall. Det bara startar mycket tidigare.
Citera
2020-05-13, 15:11
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Helt rätt. Känner 75 åringar som är betydligt fräschare än många 50 åringar. Både män och kvinnor.

Ja, när vi nämner detta så kan jag ju med emfas hävda att generationen idag mellan 16-25 är en församling som kommer få det svårt.
Totalt söndercurlade, initiativlösa, lata och i ständig statusjakt.
Fråga mig inte hur dessa själar (främst pojkar) skall komma tillrätta öht? Framtidens riskgrupp?

[självklart finns undantag -talar flockbeteende]

Citera
2020-05-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Ja, när vi nämner detta så kan jag ju med emfas hävda att generationen idag mellan 16-25 är en församling som kommer få det svårt.
Totalt söndercurlade, initiativlösa, lata och i ständig statusjakt.
Fråga mig inte hur dessa själar (främst pojkar) skall komma tillrätta öht? Framtidens riskgrupp?

[självklart finns undantag -talar flockbeteende]

Så är det. Men så säger också varje äldre generation om de yngre.
Citera
2020-05-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
nu väger the Rock snarare 120kg.

Det är påfrestande invärtes att sitta på en massa muskler ja. Bland annat är det tyngre för hjärtat att pumpa igång en kropp på 100kg än 70kg. Allt beror ju på hu Ove ser ut. Men att vara 1.80 och väga 95kg muskler är definitivt mycket mer påfrestande för kroppen än att väga 70kg och köra cardio. Även knän, leder, rygg etc blir slitna av att släpa eunt på 20kg övervikt (och ja muskler är också övervikt i detta hänseende)

Kroppen mår som bäst när man ligger 7-8kg "under" sin längd. Alltså säg 72kg på 180cm.

Hur många av de som blir 90-100år är gamla muskleknuttar kontra leana män som motionerade mycket tror du?

Jag är helt övertygad om att de som är 90-100 år idag och framför allt bakåt, har haft en mycket begränsat historia inom motion. Det fanns helt enkelt inget tid för sådant för det stora flertalet.

Min morfar blev dock 100. En grosshandlare som var fet hela sitt liv. Och rörde sig MYCKET begränsat. Min farfar dog vid 45, smal och alert i en hjärtattack. Poängen är, livet är inte konsekvent. Lev och njut.
Citera
2020-05-13, 21:32
Medlem
Rollinghands avatar
Jag minns en flight från Stockholm till Karlstad i ett litet propellerplan 1999. Ombord fanns Alsing och det blev ett visst rabalder när han blev ombedd att flytta till en annan stol för att undvika att planet skulle bli alltför baktungt. Bevittnade ett liknande ingripande 1989 då bjässen Ian Wachtmeister blev ombedd att flytta sig, på förekommen anledning efter katastrofen i Oskarshamn där tungviktaren John-Olle Persson omkom.
Citera
2020-05-13, 22:31
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jag är helt övertygad om att de som är 90-100 år idag och framför allt bakåt, har haft en mycket begränsat historia inom motion. Det fanns helt enkelt inget tid för sådant för det stora flertalet.

Min morfar blev dock 100. En grosshandlare som var fet hela sitt liv. Och rörde sig MYCKET begränsat. Min farfar dog vid 45, smal och alert i en hjärtattack. Poängen är, livet är inte konsekvent. Lev och njut.

Som sagt livet är ett lotteri och Adam drog nitlotten. Det finns skruttiga 90-åringar som har överlevt corona. Säkerligen finns det tusentals Adamliknande 51 åringar som har smittats utan att ha hamnat i respirator och dött.

Corona är också ett lotteri. Adams insjuknande kom plötsligt, han var inte förberedd på att det skulle sluta så illa.
Citera
2020-05-13, 23:09
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt

Självklart finns det alltid undantag. Vilket är ointressant i sammanhanget.
Citera
2020-05-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Självklart finns det alltid undantag. Vilket är ointressant i sammanhanget.
Fakta är aldrig ointressant. I stället för att jaga diverse osäkra och eventuella orsaker kan man faktiskt se bakåt och dra slutsatser därigenom. Det är både enklare och mer träffsäkert. Har man en släkt som ofta får influensa eller magdito är man säkert känslig för det och får ta höjd för det. Samma gäller andra ärftliga sjukdomar såsom bröstcancer, prostatacancer och lungdito. Har man anlagen får man leva därefter. Men det kräver ju personligt ansvarstagande. Något som folk i allmänhet är jävligt dåliga på. Det vet oftast inte ens vad mormor dog av. Och det gäller ju också den stora dödaren i samhället, hjärtåkommor. Finns förstorad risk kan man se det i släkten. Om man vill. Finns det fetma i släkten men inte hjärtsjukdomar behöver man inte lägga ner så mycket krut. Man har en högre risk, kanske. Men långt ifrån säkert. Men finns det hjärtsjukdom men inte fetma är det en alvarligare indikation. Samma gäller diabetes, kol osv. Agera efter reell risk och inte tidningsankor eller allmän skrämselteknik.
Citera
2020-05-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Som sagt livet är ett lotteri och Adam drog nitlotten. Det finns skruttiga 90-åringar som har överlevt corona. Säkerligen finns det tusentals Adamliknande 51 åringar som har smittats utan att ha hamnat i respirator och dött.

Corona är också ett lotteri. Adams insjuknande kom plötsligt, han var inte förberedd på att det skulle sluta så illa.

Ett är säkert. Man är aldrig beredd på sjukdom. Och sällan på död. Det är bara de allra sjukaste som vet på förhand att de skall dö och när. Om man ska vara det skall man bo i en kontrollerad miljö med kontrollerat födointag och vara övervakad 24/7. Det finns säker några mångmiljardärer med någon mani som lever på dylikt sätt(typ Howard Huges), men vad är det för liv? Livet skall levas och sedan dör vi alla. Det är resan som räknas inte målet. För målet, det vet vi.
Citera
2020-05-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
Jag minns en flight från Stockholm till Karlstad i ett litet propellerplan 1999. Ombord fanns Alsing och det blev ett visst rabalder när han blev ombedd att flytta till en annan stol för att undvika att planet skulle bli alltför baktungt. Bevittnade ett liknande ingripande 1989 då bjässen Ian Wachtmeister blev ombedd att flytta sig, på förekommen anledning efter katastrofen i Oskarshamn där tungviktaren John-Olle Persson omkom.

Ian har aldrig varit fet. Eller ens stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in