Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag har svårt att se att det skulle vara ett problem.

För jag antar att du inte har några dokumenterade problem med alkoholen? Fyllecell? Fyllekörning? Haft höga levervärden? Eller återkommande positiva utslag på nykterhetskontroller? Tänk på att de tydligen har en historik av prover där det saknats alkoholspår så de vet ju att du tills nu inte varit ett praktfyllo iaf.

Nej inga sådan problem överhuvudtaget. Jag har åkt ditt för drograttfylleri och är anledningen varför ja lämnar prover. Men ja ha aldrig åkt ditt för nåt med alkohol (aldrig kört på alkoholfylla) och har aldrig haft några dokumenterad problem. Som ja nämnde innan, de ända som oroa mig är att ja drack två dagar innan. Dem andra gångerna jag ha lämnat prover så har ja druckit i måttliga mängder men inte så tätt in på innan testet
Citera
2020-05-15, 15:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luky0707
Hej flashbackers

Jag lämnade blodprover för alkoholtester idag på vårdcentralen 4 såna små flaskor och det är så att jag drack lite två dagar innan två st gt (ca 15c sprit) och två gtdagen där innan. Jag har druckit kanske 5 gånger totalt i väldigt måttligt mängde (en-två gt varje gång) de senaste 7 veckorna.
Jag har under de senaste 12 månader lämnat 3-4 gånger såna här prover och det har inte varit några problem och då ha ja druckit i måttligt mängder under tiden, men inte två dagar innan som den gången.
Kommer det att synas något på blodprovet, levervärden etc ?

Jag är frisk i övrigt och har aldrig haft problem med levern tidigare.

Väldigt tacksam för svar. Lite panikångest
Hoppas du förstår att du är alkoholist och behöver hjälp när du inte ens kan avstå inför en sådan provtagning.

Kanske det bästa provsvaret du kunde få. Sök hjälp!

Citat:
Nej inga sådan problem överhuvudtaget. Jag har åkt ditt för drograttfylleri och är anledningen varför ja lämnar prover. Men ja ha aldrig åkt ditt för nåt med alkohol (aldrig kört på alkoholfylla) och har aldrig haft några dokumenterad problem. Som ja nämnde innan, de ända som oroa mig är att ja drack två dagar innan. Dem andra gångerna jag ha lämnat prover så har ja druckit i måttliga mängder men inte så tätt in på innan testet
Och nu är du alkoholist också. Bra att du fick reda på det.
Citera
2020-05-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hoppas du förstår att du är alkoholist och behöver hjälp när du inte ens kan avstå inför en sådan provtagning.

Eller så är det bara så att han saknar tidsmaskin. Det låter som att han druckit som en normal människa kan göra, dagen efter så överraskar de honom med att kräva in blodprov.

Eller du menar att man är alkoholist bara för att man dricker alkohol?
Citera
2020-05-15, 15:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Lite svårt att planera när de enligt ts hör av sig som nedan:
Citat:
Dem ringer nämligen på obestämda tider, en dag innan ja behöver komma in.
Citera
2020-05-15, 15:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Eller så är det bara så att han saknar tidsmaskin. Det låter som att han druckit som en normal människa kan göra, dagen efter så överraskar de honom med att kräva in blodprov.

Eller du menar att man är alkoholist bara för att man dricker alkohol?
Att man inte kan låta bli när ens körkort ligger i potten.
Citera
2020-05-15, 15:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Lite svårt att planera när de enligt ts hör av sig som nedan:
Man får reglerna förklarade för sig innan. Och ja, de tittar även på alkoholkonsumtionen även när det gäller drograttfylla. De prover man tar mäter det också. Så under prövotiden är det bara att låta bli. Kan man inte det då har man problem med alkoholen.

Och jag kan med ganska så stor säkerhet säga att vederbörande har alkoholproblem.
Citera
2020-05-15, 15:59
Medlem
Citat:
Att man inte kan låta bli när ens körkort ligger i potten.

Äh, nu bara du försöker rädda upp ditt ogenomtänkta svar.

Jag har förklarat varför jag inte tror att hans körkort ligger i potten. Eftersom han inte har dokumenterat problem med alkoholen så finns det ingen anledning för att transportstyrelsen skall anta att han har det för att de upptäcker metaboliter från alkohol i ett blodprov av många. Det är alltså inte någon rimlig grund för att återkalla körkortet.
Citera
2020-05-15, 16:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Äh, nu bara du försöker rädda upp ditt ogenomtänkta svar.

Jag har förklarat varför jag inte tror att hans körkort ligger i potten. Eftersom han inte har dokumenterat problem med alkoholen så finns det ingen anledning för att transportstyrelsen skall anta att han har det för att de upptäcker metaboliter från alkohol i ett blodprov av många. Det är alltså inte någon rimlig grund för att återkalla körkortet.
Han får förklarat för sig innan vad som gäller. Inte bara provtagning för droger utan man kollar alkoholkonsumtionen också. Kan man inte under detta halvår avhålla sig, då är man per definition alkoholist.

Och nej, det lilla han drack kommer nog inte att ge utslag om det var det enda.

Och ja, han är alkoholist vilket brukar gå hand i hand med drogmissbruk.

Kanske en nödvändig väckarklocka för honom. Jag menar verkligen inget illa.
Citera
2020-05-15, 16:12
Medlem
Citat:
Han får förklarat för sig innan vad som gäller. Inte bara provtagning för droger utan man kollar alkoholkonsumtionen också. Kan man inte under detta halvår avhålla sig, då är man per definition alkoholist.

Har du belägg för att han fått det förklarat för sig? Jag tycker inte det är självklart att man skall kolla att en person som inte har dokumenterade alkoholproblem håller sig från alkohol. Jag är dessutom tveksam till att ett positivt utslag på metaboliter från alkohol skulle vara tillräckligt för att dra in körkortet (om de nu ens söker efter metaboliterna) av mer än en anledning.
Citera
2020-05-15, 16:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Har du belägg för att han fått det förklarat för sig? Jag tycker inte det är självklart att man skall kolla att en person som inte har dokumenterade alkoholproblem håller sig från alkohol. Jag är dessutom tveksam till att ett positivt utslag på metaboliter från alkohol skulle vara tillräckligt för att dra in körkortet (om de nu ens söker efter metaboliterna) av mer än en anledning.
Jag vet vilka prover som tas när man får underkasta sig provtagning för att behålla körkortet. Man får också det utförligt förklarat för sig. Det finns en anledning till att man kollar alkoholkonsumtionen också om jag säger så.
Citera
2020-05-15, 18:08
Medlem
Citat:

Läste nu på transportstyrelsen att när dem gör dem här proverna där dem testar nåt som heter CDT o GT som är obligatorisk så efterfrågar man inte total nykterhet utan prov som visar att det inte är en högkonsumtion.

Personligen vet jag att jag inte har en högkonsumtion av alkohol. Jag tar en lr två drinkar 2-3 gånger i månaden. Så de borde var ganska lugn med proverna.
Citera
2020-05-16, 17:49
Medlem
Citat:
Läste nu på transportstyrelsen att när dem gör dem här proverna där dem testar nåt som heter CDT o GT som är obligatorisk så efterfrågar man inte total nykterhet utan prov som visar att det inte är en högkonsumtion.

Personligen vet jag att jag inte har en högkonsumtion av alkohol. Jag tar en lr två drinkar 2-3 gånger i månaden. Så de borde var ganska lugn med proverna.

CDT är ett test som visar din alkoholkonsumtion de senaste 4 till 6 veckorna tillbaka. Det spelar alltså ingen roll om du dricker några dagar innan. Referensvärdet ligger på 2.0% och för att komma över det måste du dricka minst en flaska vin om dagen i flera veckor.

GT mäter intaget av alkohol de sista 2 dagarna. GT värdet är en relation till värdet på CDT och bedöms inte enskilt. Det vill säga att CDT är det primära vid bedömningen.

Du kan alltså med din alkoholkonsumtion vara helt säker på att du klarar dig, 100% säker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in