2020-05-15, 15:37
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, järnlunga var en respirator som funkade så, att bröstkorgen pressades ihop mekaniskt, och sedan släpptes upp. Maskinen tog alltså över andningsmuskulaturens uppgifter, när den hade blivit förlamad t.ex. av polio eller MS.

Borde ju vara exact det som behövs nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Influensa

Rulla ner till tabellen.
207 döda per år i genomsnitt i Sverige.

Det är skillnad på 207 per år jämfört med 4000 på 2 månader.

Dessutom är Corona långt ifrån över.
Om man läser om Spanska sjukan så var första vågen en fis i rymden jämfört med våg 2.

https://www.mabra.com/halsa/sa-manga-dor-av-influensa-i-sverige-varje-ar/

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Tror inte heller att vår överlevnad hänger på olika sportevenemang, men det är ändå lite märkligt att det vara kan ha fullt resturanger proppade bussar och tåg, fullt i matbutiker, men 25 personer kan inte trängas på exempelvis en fotbollsplan som är 130 x 80 m inför tomma läktare. Nu är jag ingen älskare av fotboll utan mer ett exempel på underliga prioriteringar från FHM

De förslår inte tomma läktare däremot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
200-300 dör normalt i influensa i Sverige per år. Nu pratar vi om kanske 50.000. Lite skillnad eller hur?

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/
Citera
2020-05-15, 15:39
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Det där var inte en normal säsong
Citera
2020-05-15, 15:40
Medlem
Apropå diskussionen om folkmord. Så här står det i lagen:

"Folkmord

1 § För folkmord döms den som, i syfte att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk eller rasmässigt bestämd eller religiös folkgrupp som sådan,
1. dödar en medlem av folkgruppen,
2. tillfogar en medlem av folkgruppen allvarlig smärta eller skada eller utsätter denne för svårt lidande,
3. påtvingar medlemmar av folkgruppen levnadsvillkor som är ägnade att medföra att folkgruppen helt eller delvis förintas,
4. vidtar åtgärder som är ägnade att förhindra att barn föds inom folkgruppen, eller
5. genom tvång för över ett barn som inte fyllt arton år från folkgruppen till en annan grupp.

Straffet är fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid."

Det som är intressant är punkt nummer 3. Folkgruppen ifråga är det svenska folket (både etniska svenskar och invandrare). Flockimmunitetsstrategin innebär att påtvinga svenska folket levnadsvillkor som är ägnade att medföra att en del av svenska folket förintas. Det är en ganska stor del av folkgruppen som förintas för att uppnå målet om flockimmunitet, nästan en procent (märk väl att folkmord betyder inte att målet behöver uppnås, bara att man tagit till åtgärder för att uppnå målet). Det fanns möjlighet att välja en annan väg, det var uppenbart om och om igen. FHM har dessutom aktivt jobbat för att hindra åtgärder som kunde minska på spridningen. Det som behöver påvisas är att regeringen och FHM verkligen haft just den strategin. Försvaret är att flockimmunitet är en konsekvens snarare än en strategi. Men är inte det standardförsvaret för de som begått folkmord?
Citera
2020-05-15, 15:41
Medlem
Om Covid-19 kommer ta ca 8000 liv i år så skulle det betyda att Covid-19 står för 9% av våra dödsfall.

91% består av andra saker än Covid-19.

Dessa 91% verkar ingen jävel bry sig det minsta om. Allt fokus på de övriga 9%:en nu

En smula patetiskt ändå.
Citera
Medlem
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Nu har magikern Tegnell fått hela fotbolls-Sverige mot sig.

Han är fenomenal på att stöta sig med folk !

Ja nu lär det ta hus i helvete. En mer lättkränkt skara än stora delar av fotbolls-Sverige får man leta efter.

Jag behåller mitt årskort oavsett iaf. Tycker inte vi är redo för fotboll.

Jag tycker inte att fotbollsintresserade är mer lättkränkta än andra. Var har du fått det ifrån?
Om man råkar stöta till någon på stan, så ser man sura kränkta miner direkt !

Fotboll inför tomma läktare, varför skulle det inte gå ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Ja nu lär det ta hus i helvete. En mer lättkränkt skara än stora delar av fotbolls-Sverige får man leta efter.

Jag behåller mitt årskort oavsett iaf. Tycker inte vi är redo för fotboll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det där var inte en normal säsong

Nä, det var ett topp-år. Vilket jag också hävdat från början. Men ingen jävel brydde sig då heller. Inte du heller.
Citera
2020-05-15, 15:44
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vad är det för saker Sverige smygstänger?

Det är början på Sveriges misslyckande. Sverige strategi förvärras för varje dag som går. Beslutet med att ej ge Fotbollen godkännande trots ingen publik mm är en start av det vi kommer se när det gäller smygstängningar. Det är en början som jag tror vi kommer få se. Jag räknade upp vad jag tror i form av Campingar och utomhusbad som kommer bli nästa steg.

För vi kan ju inte ha fortsatt dessa dödstal samtidigt som Andra i Europa öppnar upp. Gränsen är redan nådd.
Citera
2020-05-15, 15:44
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Borde ju vara exact det som behövs nu.

Det som behövs nu är detta;

"None of his patients has died. Dr. Varon and the other members of the critical care working group caution that it’s unreasonable to expect a 100% cure rate with any treatment, but that has been Dr. Varon’s experience with the MATH+ protocol to date. "

https://covid19criticalcare.com/wp-content/uploads/2020/04/MATHPressRelease.pdf

MATH+ Protocol
1. Intravenous Methylprednisolone
o Mild Hypoxia (<4L): 40mg daily until off oxygen
o Moderate-Severe Illness: 80 mg bolus then 20mg q6h IV push for 7 days
o Alternate: 80mg daily for 7 days
o Day 8: Switch to oral prednisone, taper over 6 days

2. High Dose Intravenous Ascorbic Acid (Vitamin C)
o 3 grams/100 ml every 6 hours
o Continue for a total of 7 days or until discharged

3. Full Dose Low Molecular Weight Heparin
o Mild Illness: 40-60mg daily
o Moderate-Mild Illness: 40-60mg daily
o Continue until discharged

4. PLUS optional treatment components: Thiamine, Zinc, and Vitamin D

•••••••••••••••

TREATMENT OF LOW OXYGEN
• If patient has low oxygen saturation on nasal cannula, initiate heated high flow nasal cannula
• Do not hesitate to increase flow limits as needed
• Avoid early intubation that is based solely on oxygen requirements. Allow “permissive hypoxemia” as tolerated.
• Intubate only if patient demonstrates excessive work of breathing[/quote]
Citera
2020-05-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Låter ju helt sjukt att föreslå en sådan idiotisk åtgärd i ett sådant läge.
Allt beror på om de studier som gjorts i Spanien och Belgien stämmer, Alternativet är runt 50.000 döda om man inte isolerar äldre under en väldigt lång tid framöver.

Vilka kurvor pekar nedåt? Dödstalen ökar varje dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in