2020-05-15, 15:21
Medlem
arbetets avatar
Rykten går att Tegnells öde ska diskuteras på Sveavägen 68 i helgen.

OBS! Bara rykten alltså.
Citera
2020-05-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Tror du seriöst att några tusen döda pensionärer gör något substantiellt i statistiken för över 2 miljoner pensionärer?
Vi får 300 nya pensionärer varje dag...

Jag tror ingenting... jag efterfrågar vad andra tror.
Citera
2020-05-15, 15:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

OBS! Bara rykten alltså.
Det vore inte en dag förtidigt!
Citera
2020-05-15, 15:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu är du där igen med din hemmasnickrade "logik".

Det är väl just för att "man bryr sig enormt mycket" som det "bara" har dött 300.000 hittills i världen. Hur många kommer det bli till slut vet vi inte och vi vet inte hur många det hade varit om "ingen jävel hade brytt sig". Säkerligen många många fler.

Men du kommer inte ta till dig av logiska argument nu heller antar jag...

Fast det är klart att Ulf-utredaren har en poäng. Brydde du dig ett skit om alla barn som dog pga malaria förra året? Jag gav dem inte en tanke. Klart att det är ett intressant fenomen det som vi nu befinner oss i. Vi är bara en stor fårskock som springer i panik åt samma håll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Kul att rullatorn funkar till datorn och pacemakern och hörapparaten i gång så du är i gång här.

Tror jag kan svara för flera. Det man gör nu är att man smygstänger visa saker för man inte koll. Man är inte konsekvens i sina beslut utan man slår på olika saker. Man inte tag i problemen utan man slår volley vad som känns rätt.

När andra länder öppnar så stänger Sverige ner. Ska Sveriges räddas så behöver man stå upp nu och erkänna sina fel och antagligen stänga ner helt och svälja stoltheten.
Man behöver avskeda Tegnell och Co och börja ta beslut för folket.

När vi ligger på dessa siffror och vi ser inte den minskningen som de flesta andra andra länder gör så måste dom börja agera.
Att spela fotboll utan publik klarar ju reglerna men nu handlar det inte om det utan man har ingen koll och man måste agera.

Hoppas du förstår att det är klara besked som gäller och framför allt vilka jävla misstag Sverige gjort. Vi dödar människor och leker med människors liv och vår strategi kommer gå till historien i värden som det mest skrämmande exempel på hur man kan göra så många fel samtidigt.

Vad är det för saker Sverige smygstänger?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker att Danmarks förhållningssätt verkar fungera utmärkt så här långt. Vi får se hur det fortskrider, jag tror att det kommer att gå utmärkt. Så länge de inte låter svenskar resa in i landet vilket jag naturligtvis beklagar då jag älskar Köpenhamn.
Ja Skåne är skyddat pga Danmarks snabba stängning av Kastrup! Tack Danmark!
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Anders Tegnell har huvud-ansvaret för allt som har gått fel kring Covid-19.

I huvudsak gillar jag din analys, men jag vill ändå erbjuda en diametralt motsatt syn:

Var är regeringen?

Är rädslan för "ministerstyre" så enorm i Sverige att den helt paralyserar landet?

Och vad är det för idé med att ha en "myndighet för beredskap och samhällsskydd" när denna inte i någon mening verkar ha en operativ roll?

För att förklara vad jag menar så vill jag ta en av de mer pinsamma fadäserna i Finlands hanterande som exempel (jag gör det direkt ur minne, och jag tänker ignorera alla rop på källor):

I mitten av mars så uppmanades alla finländare att återvända hem. Det landade plan efter plan med folk från bl.a. Spanien. Det rekommenderades sådär luddigt att alla skulle hålla sig i "karantänsliknande förhållanden" i två veckor efter hemkomst. Helst inte ta kollektivtrafik hem.

Ingen samordnade mottagandet på något sätt. THL tryckte upp litet broschyrer. Finavia (ex luftfartsverket) tyckte att de inte hade befogenheter. Passpolisen/gränsskyddet och tullen tyckte att det inte hörde till dem. Fanns ingen van tjänsteväg mellan någon på flygplatsen och smittskyddsmyndigheter.

Så det blev en hel del tidningsskriverier efter någon vecka. Tågen slutade stanna vid flygplatsen, tror det var helt och hållet regiontrafikens eget beslut (möjligen frågade de THL om det var en god idé), men det var litet för litet, litet för sent.

Lösningen (som kom alldeles för sent) var att säkerhetschefen vid statsrådets kansli (regeringens, i praktiken statsministerns, stab) fick i uppgift att styra upp saken.
Det han gjorde var att samla ihop en liten grupp (främst från THL, Finavia, Röda Korset och kanske polis/tull/militär, tror jag).

Sedan fixades det med personliga intervjuer av alla anländande, hänvisning till hyrda "karantänslägenheter" (mitt minne säger ngt i stil med 400-800 stycken ettor/tvåor som de i ngt skede hade i beredskap, vet inte hur många som de facto användes) för de som inte enkelt kunde ta sig hem från flygfältet. Och sedan hundratals "karantänskörslor" med taxi och minibussar över hela landet (närapå alla andra flygfält var vid det laget stängda) - minns artiklar om taxichaufförer som var litet bekymrade över exponering, och taxiföretagare som försökte samordna så att minibussar med avskiljt passagerarområde användes så mycket som möjligt. Munskydd på passagerarna, och på många chaufförer också.

Jag har inte sett siffror på vad hela operationen blev att kosta. Billigt var det knappast när staten stod för både lägenhetshyror och transporter, men antagligen nog billigare än vad bara några stora smittkedjor startade av hostande återvändare på buss eller tåg skulle ha blivit.

Min poäng med detta är att i vissa lägen, i undantags- eller nödlägen, så funkar det bara inte med att utreda och skaffa beslutsunderlag och samordna.
Det må vara odemokratiskt och förenat med risker att regeringen direkt griper in, styr och ställer om någon enstaka fråga. Men ibland är det faktiskt helt nödvändigt.

Problemet med återvändarna på Vanda flygplats var att ingen ansåg sig ha befogenheter att ta initiativ och skissa ihop en plan för hur man skulle göra. Alla var mera rädda om sin egen budget, eller allmänt förvirrade. Tullen vill inte leka smittskydd, THL har nästintill ingen operativ verksamhet, Finavia sysslar mest med att hålla rent och hyra ut parfymbutiker (den sidan passagerarna ser).

Så här var en situation där det egentligen bara var regeringen som kunde gripa in. Ur ett demokrati-perspektiv hade det kanske sett bättre ut om uppdraget att styra upp situationen hade givits till någon "expertinstans" (gränsbevakningen? THL?), men det hade nog medfört ännu mer fördröjningar och en krokigare informationsväg mellan regering och "golvet".
I en tidskritisk situation så är det ju nog också en fördel om den som leder operationen faktiskt är en del av statsministerns stab - det blir liksom inga spekulationer om var ansvaret ligger.
Senast redigerad av Aspsusa 2020-05-15 kl. 15:30. Anledning: språkliga klumpigheter
Citera
Medlem
Citat:

OBS! Bara rykten alltså.

Haha.. rykten. Mm. Siv 57 som sitter och röker gula Blend och sitter som kommunalpolitiker i Rågsved?
Citera
2020-05-15, 15:24
Medlem
Citat:

OBS! Bara rykten alltså.

Varför skulle de göra det? Det är väl Johan Carlsson´s öde som är generaldirektör som de i så fall ska diskutera.

Du blåljuger.
Citera
2020-05-15, 15:25
Medlem
Citat:

OBS! Bara rykten alltså.
Ska de inte diskutera hans chef? Väldigt bra idé att skjuta budbäraren. Den strategin kör de redan när de skyller på äldrevårdens fantastiska timmisar!
Citera
2020-05-15, 15:25
Medlem
Nu har magikern Tegnell fått hela fotbolls-Sverige mot sig.

Han är fenomenal på att stöta sig med folk !
Citera
2020-05-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du kan lyssna på media som redan varit inne på den höga dödligheten i Lunginflammation. Så du kan sluta leta.
Nej, Ulf, jag lyssnar inte på "media" på det sättet. När de anger faktauppgifter i någon artikel så letar jag efter källan. Ofta leder det till ingenstans och ofta leder det till slutsatsen att journalisten förvrängt fakta. Ibland stämmer det påstådda fakta. Jag drar inga slutsatser innan jag undersökt själv.

Ge mig ett exempel på var i "media" du sett, läst eller hört detta, så granskar vi tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in