2020-05-15, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Det hade dock stått i RMU:n om det varit troligt.

Herregud. Vad gör det för skillnad för åtalet om du har rätt? Vad är det för knäpp konspirationsteori som är din egentliga agenda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Finns en sådan brottrubricering? Dessutom borde väl dödlig misshandel klassas högre än att inte ringa efter hjälp?

Likgiltighetsuppsåt är ingen brottsrubricering, utan just en av de tre möjliga uppsåt på skalan:
1. Avsiktsuppsåt
2. Insiktsuppsåt
3. Likgiltighetsuppsåt
Citera
Medlem
Citat:
Ja jag har inte påstått nåt annat, jag tror inte hon dött av våldet mot huvudet.

Trots detta är dödsorsak inte helt säker utan kroppen. Kan bli det som gör att killen får lägre straff...
Citera
2020-05-15, 15:12
Medlem
Groggnaks avatar
Citat:
Kan ju varit orolig att det fanns blod på halsduken, ena Nike skon saknas oxå från honom som han har på sig samma kväll.. så han har nog delat upp allt som han tror el vet är spår och dumpat dom i olika omgångar och på olika platser .. svabben är borta också som flera sett i hallen, hinken är kvar i duschen dock.,

Mest det här med hennes pass jag är konfunderad över..

*EDIT*
Kan det vara så att han tänkte göra sig av med passet och på så sätt "fejka" att Wilma tagit med sitt pass när hon stack med tankar på att fly landet?
Senast redigerad av Groggnak 2020-05-15 kl. 15:14.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Finns en sådan brottrubricering? Dessutom borde väl dödlig misshandel klassas högre än att inte ringa efter hjälp?

Det är det som kallas för den nedersta gränsen för uppsåt.
GM måste redan vid det första slaget ha haft direkt uppsåt att skada W. Under alla omständigheter måste GM ha insett risken för att W skulle kunna ådra sig allvarliga skador och haft åtminstone s.k. likgiltighetsuppsåt i förhållande till denna risk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Vill bara tillägga det tokiga här, kommer fler ihåg de första kommentarerna från grannen i media? DÅ, då var tiden för höga röster, skrik, bråk mella 19 - 20 !

jag har inte läst medias rapportering kring detta fall utan enbart FUP:en men jag pratar inte om en grannes yttrande i synnerhet utan flera grannars vittnesmål i allmänhet, men jag har inte hunnit dubbelkolla/läsa en gång till och sett om de pratat med varandra/blivit påverkade av andra och blivit kallade till flera förhör osv...
Det är också väldigt synd att ingen gick upp vid första bråket, meeeen det är såklart lätt för mig att sitta här med facit i hand men jag hoppas att jag hade agerat annorlunda i en sådan situation, för det lät ju iaf på deras vittnesmål som att det var något avvikande i skriken än ett vanligt förhållandetjafs.
Citera
Medlem
Citat:
Och vad innebär det? Hela detta med att huvudet enligt vad som tros fanns i lägenheten under polisens undersökning verkar mycket underligt. Kanske inte helt omöjligt de kan ha missat en väska med ett huvud men kan det ha förts till lägenheten efteråt?
Nej, man bytte låskolv den 19:e om jag minns rätt - dvs efter den första brottsplatsundersökningen. Ingen kunde komma in. Något ljushuvud i tråden påstår att polisen har hittat väskan och lagt den i garderoben (planterat bevis) för att sätta dit Tishko
Citera
2020-05-15, 15:13
Medlem
Citat:
Och vad innebär det? Hela detta med att huvudet enligt vad som tros fanns i lägenheten under polisens undersökning verkar mycket underligt. Kanske inte helt omöjligt de kan ha missat en väska med ett huvud men kan det ha förts till lägenheten efteråt?
Men det e ju senare,efter hon bragt om livet...
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Likgiltighetsuppsåt är ingen brottsrubricering, utan just en av de tre möjliga uppsåt på skalan:
1. Avsiktsuppsåt
2. Insiktsuppsåt
3. Likgiltighetsuppsåt

Exakt.
Citera
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:

Man ser väskan i garderoben i de tidigare bilderna också ..
Citera
Medlem
Citat:
Jo, men det sistnämnda passar bäst om han gjort det ensam. Skulle inte släkt tagit med alla kroppsdelar?

Jag kan inte svara på det, det går verkligen inte ihop på något sätt alls.

Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Allvarligt, släpp det. Han behöll huvudet för att han, i sin övertro på sin egen förmåga (väl dokumenterad i FUP), ansågs sig ha gott om tid att välja ett "säkert" gömställe för huvudet. Det visade sig att snuten var två steg före, mycket tack vare BO:s föräldrar.

Nej det är alldeles för osannolikt. Varför ta den risken och behålla ett huvud när man redan håller på och forslar bort en kropp. Det går inte ihop med det annars väldigt kalkylerade beteendet. När man lyckats stycka en kropp och är på väg att forsla bort den så tar man med huvudet också. Det finns en specifik anledning till att han inte gjort det. Vad den anledningen är vet jag inte.
Citera
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Väskan fanns där från början men de första rotade inte runt just för att inte förstöra bevis..
Nytt lås sattes in dessutom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in