2020-05-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Är det någon mer än jag som tänkt på detta med grannarnas historier om bråk antyder att det varit högljutt från lägenheten både vid 18.00 tiden samt vid 22.00 tiden? Nu spekulerar jag bara såklart men om man antar att hon blev dödad vid 18 och han bevisligen tog sig därifrån för att ta ett tåg och senare ångrade sig och allt slutade (snopet nog för honom) med att han fick skjuts hem av polisen, kom till lägenheten och kontaktade någon/några som kom till lghn vid 22 och högludda röster dem emellan uppstod (typ VAD FAN HAR DU GJORT) därav förklaringen att det blir högljutt två ggr under kvällen? (i form av röster alltså, jag vet att någon även vittnat om ljud i trappuppgång men detta var ju betydligt senare än 22)

Det där med att det har varit högljutt från lägenheten vid två olika tillfällen under kvällen (kl. 18 och kl. 22) har väl snarare blivit en trådsanning. Det är fortfarande lite oklara omständigheter eftersom Göran är så säker på att det var mellan kl. 21-22 (bl.a. då han kollat på CSI kl. 20-20.30 och bråket var efter det), men min känsla är ändå att det är Göran som minns lite galet.

Den andre grannen, Peter, berättar att han ligger och tar en tupplur efter jobbet när dottern väcker honom för att det bråkas från våningen ovan. Det framgår inte när han slutar jobbet, men säg att det är vid vanlig tid runt 16-17. Då känns det högt osannolikt att hans efter-jobbet-tupplur skulle ha varat ända fram till kl. 21-22. Visst, ibland är man väldigt trött, men att ta en 4-5 h tupplur efter jobbet med barnen i lägenheten känns inte troligt. Dessutom förtydligar han att han inte lagt sig för kvällen, det gör han runt kl. 23-24 och därtill går barnen och lägger sig senast kl. 22. Han borde ha reagerat på att han sovit så länge om det nu skulle stämma att han väcktes runt kl. 21-22.

Dörrknackning med grannar i B-uppgången ger stöd för Peters uppfattning. De menar att de hörde dunsar och skrik, som pågick en stund någon gång mellan kl. 16-19.

Att det är samma tillfälle som både Göran och Peter pratar om framgår ju av att Peter såg Göran gå ut från sin lägenhet och upp för trappan mot Tisho och Wilmas lägenhet. Göran bekräftar också det och nämner inget om att han gjort det vid flera tillfällen (vilket han ju borde ha gjort). Det handlar helt enkelt om att någon av dem har helt fel tidsuppfattning och jag tror att det är Göran. Att det ägde rum runt kl. 18 stämmer ju också med tiden för sista livstecknet från Wilma (17.03) och tiden då Tishko lämnade lägenheten för att åka till Ljungskile (18.37).

Iakttagelsen att Peters dotter såg Wilma nära balkongdörren stämmer även med det samlade intrycket blodbilden ger av att allt började i vardagsrummet, troligtvis just nära balkongdörren (stänket på den s.k. fönsterväggen). Att jag tror att det började där beror på att stänken på fönsterväggen kommer från en riktning lite snett uppifrån höger mot vänster på en höjd av upp till 90 cm. Det tyder på att hon varit stående eller halvstående vid tillfället (Wilma var 164 cm vid passansökan 2018) och därmed fortfarande i så pass "gott" skick att hennes ben fortfarande bar henne.
Citera
2020-05-15, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Det är det enda som verkligen stör mig. Killen har agerat väldigt sansat och genomtänkt efter mordet. Köpt en tågbiljett med hennes kort för att det ska se ut som att hon lämnade lägenheten och åkte till
Göteborg, städat, dumpat kropp, till och med BYTT DAMMSUGARPÅSE till en helt ny men han har behållt att avsågat huvud i sin garderob? Kanske något rent emotionellt att han inte kunde släppa taget?!

Allvarligt, släpp det. Han behöll huvudet för att han, i sin övertro på sin egen förmåga (väl dokumenterad i FUP), ansågs sig ha gott om tid att välja ett "säkert" gömställe för huvudet. Det visade sig att snuten var två steg före, mycket tack vare BO:s föräldrar.
Citera
2020-05-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Dock inga skador som är direkt dödande. Omtöcknad och avsvimmad möjligtvis.
En människa klarar mycket lite våld mot huvudet.
Citera
2020-05-15, 15:07
Avslutad
Citat:
Tror dock den inrutade tidningsbudet vet vad han hört och när..

Ok. Jag spelar djävulens advokat här. Anta, i strid med många uppgifter i FUP, att BO fortfarande var vid liv sent på natten, specifikt efter MGM:s lilla tågresa. Vad gör det för skillnad för åklagarens åtal mot MGM?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Om man inte kan göra gällande likgiltighetsuppsåt.

Finns en sådan brottrubricering? Dessutom borde väl dödlig misshandel klassas högre än att inte ringa efter hjälp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Då är det ändå dråp alternativt vållande till annans död. Möjligen grov misshandel plus brott mot griftefriden.

Eller😉så är hon ännu inte död när Tishko kommer hem...bara nästan död...
Citera
2020-05-15, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera

Alls inte sant. Man kan dö av att falla mot golvet om man har otur. Vanliga människor dör av fallskador i duschen varje år.

Edit: missade ditt "lite", håller med.
Citera
2020-05-15, 15:08
Medlem
Citat:
Tror han kissade på sig med flit för att jävlas med FH
Mkt möjligt
Citera
2020-05-15, 15:09
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Alls inte sant. Man kan dö av att falla mot golvet om man har otur. Vanliga människor dör av fallskador i duschen varje år.

Det hade dock stått i RMU:n om det varit troligt.
Citera
2020-05-15, 15:09
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hon var inte det med tanke på blodmängden. En död kropp blöder inte, så om hon hade varit vid liv en längre tid hade hon förblött och polisen hade hittat stora mängder blod i sängen.

Kan jo va at hon låg i vardagsrummet och blødde den tiden han var borte. Och blev først lagt i sengen etter at han kom hem kl. 22
Citera
2020-05-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Eller😉så är hon ännu inte död när Tishko kommer hem...bara nästan död...

Och vad innebär det? Hela detta med att huvudet enligt vad som tros fanns i lägenheten under polisens undersökning verkar mycket underligt. Kanske inte helt omöjligt de kan ha missat en väska med ett huvud men kan det ha förts till lägenheten efteråt?
Citera
2020-05-15, 15:10
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera

Ja jag har inte påstått nåt annat, jag tror inte hon dött av våldet mot huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in