Citat:
Är det någon mer än jag som tänkt på detta med grannarnas historier om bråk antyder att det varit högljutt från lägenheten både vid 18.00 tiden samt vid 22.00 tiden? Nu spekulerar jag bara såklart men om man antar att hon blev dödad vid 18 och han bevisligen tog sig därifrån för att ta ett tåg och senare ångrade sig och allt slutade (snopet nog för honom) med att han fick skjuts hem av polisen, kom till lägenheten och kontaktade någon/några som kom till lghn vid 22 och högludda röster dem emellan uppstod (typ VAD FAN HAR DU GJORT) därav förklaringen att det blir högljutt två ggr under kvällen? (i form av röster alltså, jag vet att någon även vittnat om ljud i trappuppgång men detta var ju betydligt senare än 22)
Det där med att det har varit högljutt från lägenheten vid två olika tillfällen under kvällen (kl. 18 och kl. 22) har väl snarare blivit en trådsanning. Det är fortfarande lite oklara omständigheter eftersom Göran är så säker på att det var mellan kl. 21-22 (bl.a. då han kollat på CSI kl. 20-20.30 och bråket var efter det), men min känsla är ändå att det är Göran som minns lite galet.
Den andre grannen, Peter, berättar att han ligger och tar en tupplur efter jobbet när dottern väcker honom för att det bråkas från våningen ovan. Det framgår inte när han slutar jobbet, men säg att det är vid vanlig tid runt 16-17. Då känns det högt osannolikt att hans efter-jobbet-tupplur skulle ha varat ända fram till kl. 21-22. Visst, ibland är man väldigt trött, men att ta en 4-5 h tupplur efter jobbet med barnen i lägenheten känns inte troligt. Dessutom förtydligar han att han inte lagt sig för kvällen, det gör han runt kl. 23-24 och därtill går barnen och lägger sig senast kl. 22. Han borde ha reagerat på att han sovit så länge om det nu skulle stämma att han väcktes runt kl. 21-22.
Dörrknackning med grannar i B-uppgången ger stöd för Peters uppfattning. De menar att de hörde dunsar och skrik, som pågick en stund någon gång mellan kl. 16-19.
Att det är samma tillfälle som både Göran och Peter pratar om framgår ju av att Peter såg Göran gå ut från sin lägenhet och upp för trappan mot Tisho och Wilmas lägenhet. Göran bekräftar också det och nämner inget om att han gjort det vid flera tillfällen (vilket han ju borde ha gjort). Det handlar helt enkelt om att någon av dem har helt fel tidsuppfattning och jag tror att det är Göran. Att det ägde rum runt kl. 18 stämmer ju också med tiden för sista livstecknet från Wilma (17.03) och tiden då Tishko lämnade lägenheten för att åka till Ljungskile (18.37).
Iakttagelsen att Peters dotter såg Wilma nära balkongdörren stämmer även med det samlade intrycket blodbilden ger av att allt började i vardagsrummet, troligtvis just nära balkongdörren (stänket på den s.k. fönsterväggen). Att jag tror att det började där beror på att stänken på fönsterväggen kommer från en riktning lite snett uppifrån höger mot vänster på en höjd av upp till 90 cm. Det tyder på att hon varit stående eller halvstående vid tillfället (Wilma var 164 cm vid passansökan 2018) och därmed fortfarande i så pass "gott" skick att hennes ben fortfarande bar henne.