2020-05-15, 14:20
Medlem
MSB står och går igenom resultat från någon enkät om framtida fantasiscenarion som inte rör covid-19.
Wtf!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Även du kan ropa "Hej", det är jag övertygad om

Varför skulle kurvorna helt plötsligt vända efter en så pass tydlig nedgång? Det har de inte gjort i något annat land i Europa heller så varför här? Visst, en del länder har fått högre R-tal när de öppnat upp likt Sverige men på intet sätt ett nytt utbrott så långt.

Så jag ser inte varför det skulle vända här och ingen annanstans. Låter inte sannolikt alls.

Jag tar aldrig ut någon ”seger” i förskott.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Nu säger jag inte att Sverige sköter det bra. Men olika länder rapporterar olika.

Nu minns jag inte om det var Norge eller Danmark. Men någon av dem rapporterade endast dödsfall av de som dött på sjukhus. De som dör hemma eller någon annanstans räknas inte in i som döda i Corona.
I Sverige bokförs bara konstaterade dödsfall som corona. Man har upp till nu mest testat de som läggs in på sjukhus. Hur tror du att vi har gjort med dem som dör utanför sjukhusen?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det blir det om man fördelar 50-115 döda som rapporteras vardagar med 15-30 på helgerna.

Det blir runt 70-75 om dagen när de avlidna plottas ut på rätt dag.

Många verkar jättearga hur Tegnell kan stå så lugn och bara rapportera hur det dör JÄTTEMÅNGA men tänk då på att FHM har modeller som uppdateras löpande.

Dessa modeller visar på x antal döda i Sverige när detta är över och den siffran var för länge sedan över 3646. Tegnell och Persson har levt med dessa siffror länge. Det är givetvis inget de önskar men de är mentalt förberedda.

Exakt vad antalet döda de räknar med vet jag inte men jag tror det ligger närmare 10.000 innan det är slut för den här gången.

Låter jättemycket, särskilt när man jämför med vissa grannländer men jag tror att dessa grannländer kommer "komma ifatt" oss med tiden. Det är givetvis inget jag hoppas på eller blir glad för men i slutändan tror jag det blir så.

Influensa tar vissa år 2000-3000 personers liv - ungefär samma åldersfördelning och samma riskgrupper.

Covid 19 är den värsta pandemin vi haft - INGEN var immun sedan tidigare och det finns inget vaccin redo på länge.
Men Sveriges strategi är ett komplett misslyckande och det har varit uppenbart länge. Visst, antalet fall och döda etc kanske inte ökar, men det minskar inte heller som i de flesta andra länder. Och vi har ju lika många döda på ett par tre dagar som tex. Norge har haft under hela pandemin. Sverige ligger sexa i antal döda per capita (om man räknar bort ett par irrelevanta mikrostater). Uruselt.

Anledningen till att vår sk."strategi" var ju att värna om ekononmin. Nu ser även detta ut att misslyckas, då EU spår sämre ekonomisk utveckling i Sverige jämfört med våra grannländer och att dessa grannländer dessutom kommer hålla sina gränser stängda extralänge mot Sverige gör ju inte heller saken bättre ur ekonomisk synvinkel.
Senast redigerad av Karman 2020-05-15 kl. 14:26.
Citera
2020-05-15, 14:21
Medlem
Nästa vecka är kortvecka. Räknar med en kraftig ökning av dödsfall from 25/5 med eftersläpningar från torsdag till söndag nästa vecka.
Citera
2020-05-15, 14:22
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Mina föräldrar är skyddade nu men orkar naturligtvis inte vara ifrån barnbarn och socialt liv länge till. Tar dom en sådan risk är sannolikheten att dom dör i detta inom ett år stor då dom är över 70 år.
Hoppas du försett dem med:
- D-vitamin
- Zink
- C-vitamin
Det har jag gjort sedan någon vecka tillbaka med de gamla jag handlar åt.
Om man vill kan man ännu späda på med det som fanns i EVMSprofylax-hemvård rekommendationerna:

- Quercetin (antioxidant, kosttillskott som in-vitro tillsammans med zink visat mycket likartade effekter som kinin-preparat), vet inte var/om man hittar i Sverige, men har själv beställt från tyska Amazon och ett polskt apotek

- Melatonin, lär vara på recept i Sverige, men går bra att få från utländska naturkost etc sajter, typ som ovan (fick just från polskt nätapotek, mkt billigare än i Finland)

- Famotidin, magsyrepreparat modell äldre. Ingen aning om vad det kan tänkas heta i Sverige.

En sak som inte fanns med på EVMS' lista men som jag råkat lägga märke till eftersom det länge varit min favorithostmedicin är:

- N-acetylcystein - Slemlösande hostmedicin, men också populär som antioxidant med studier (ganska små effekter) om allt från schizofreni till frekvens av snuvor.
Mycket vältolererad - eftersom jag verkligen gillar den för min envisa rökhosta så har jag försökt hitta något som skulle vara negativt med den i långvarigt bruk, men inget bestickande har dykt upp (min husläkare håller med). Dosintervallet är här löjligt stort, 200mg/dygn kan ibland räcka bra som hostmedicin, medan antioxidant-kosttillskottsfantasterna ibland går upp mot 2000mg... Vanlig rekommendation i Europa (som hostmedicin) är ad 600mg/dygn.

Acetylcystein ser ut att vara receptbelagt det också i Sverige, men går också att hitta som kosttillskott (kapslar) eller medicin (brustabletter) på utländska hälsokost/apotekssajter.
(Priset för exakt samma 600mg brustabletter (samma holländska tillverkare, samma hjälpämnen) som kostar mellan 8-10 € på apoteket här i Finland var kring € 2,70 i Polen - det lönar sig att jämföra priser om man köper större mängder.)
Citera
2020-05-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Fast att de även minskar i all vård kan ju bero på samma sak som att de minskar på IVA, att färre får vård.
Men om de är riktiga siffror så är de ju bra. Men de är långt ifrån över.

Det är riktiga siffror. Man har redovisat på exakt samma sätt från Dag.1 och går att jämföra mycket bra.
Citera
2020-05-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det dör förvisso i genomsnitt 685 personer i Sverige p.g.a. influensa. Så felaktigt att måla upp siffror som 2000-3000.

Vissa år är det 2000-3000 precis som jag skrev.

Kolla in denna graf:

https://1.bp.blogspot.com/-I8SXq2yuqts/Xr0puSCbxpI/AAAAAAAA9uo/WhRgv6KuUzoGssap91RfSG1htXi4Otc4QCLcBGAsYHQ/s1600/1.png

Mars 2018 (bara en månad) var det en tydlig överdödlighet och detta var pga influensa. Svårt att se med den skalan men skulle gissa på 1500 i överdödlighet en månad och en influensa-period är oftast längre än så.
Citera
Medlem
Katastrofalt beslut tidigare idag angående elitfotbollen som ytterligare sätter ljus på den tafatthet och inkompetens som börjar skina igenom allt mer hos FHM.

De gör i praktiken ingenting annat än rabblar gårdagens nya höga dödssiffror.I övrigt famlar de i ett ständigt mörker eftersom de skitit i att testa på en tillnärmelsevis rimlig nivå.

Hur någon kan anse att FHM gjort ett bra jobb så här långt har ingen faktabäring varken i Sveriges de facto Corona siffror,eller den handlingsförlamning som kännetecknat myndigheten från dag noll.

Räkenskapens dag kommer..det är en fråga om tid och inget annat.
Senast redigerad av Lookalike 2020-05-15 kl. 14:26.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Varför dör så många i Stockholm? Det är ju hälften! Är det inom äldrevården?
Citera
2020-05-15, 14:26
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Under allvarliga år har det varit upp emot 2000 döda på ett år och ingen har brytt sig ett dugg om detta.

Men nu är det katastrof. Jag finner detta beteende hos människor lite intressant ändå.

Nej, den värst drabbade säsongen (2018) var det 1100 döda. Genomsnitt är 685 https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
Citera
2020-05-15, 14:26
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I Sverige bokförs bara konstaterade dödsfall som corona. Man har upp till nu mest testat de som läggs in på sjukhus. Hur tror du att vi har gjort med dem som dör utanför sjukhusen?
Hur tycker du det går ihop med att hälften av de döda i c19 är på äldreboenden? Självklart testar man även där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in