Citat:
Ursprungligen postat av
Onlyplaydanuts
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Mina föräldrar är skyddade nu men orkar naturligtvis inte vara ifrån barnbarn och socialt liv länge till. Tar dom en sådan risk är sannolikheten att dom dör i detta inom ett år stor då dom är över 70 år.
Hoppas du försett dem med:
- D-vitamin
- Zink
- C-vitamin
Det har jag gjort sedan någon vecka tillbaka med de gamla jag handlar åt.
Om man vill kan man ännu späda på med det som fanns i
EVMSprofylax-hemvård rekommendationerna:
- Quercetin (antioxidant, kosttillskott som in-vitro tillsammans med zink visat mycket likartade effekter som kinin-preparat), vet inte var/om man hittar i Sverige, men har själv beställt från tyska Amazon och ett polskt apotek
- Melatonin, lär vara på recept i Sverige, men går bra att få från utländska naturkost etc sajter, typ som ovan (fick just från polskt nätapotek, mkt billigare än i Finland)
- Famotidin, magsyrepreparat modell äldre. Ingen aning om vad det kan tänkas heta i Sverige.
En sak som inte fanns med på EVMS' lista men som jag råkat lägga märke till eftersom det länge varit min favorithostmedicin är:
- N-acetylcystein - Slemlösande hostmedicin, men också populär som antioxidant med studier (ganska små effekter) om allt från schizofreni till frekvens av snuvor.
Mycket vältolererad - eftersom jag verkligen gillar den för min envisa rökhosta så har jag försökt hitta något som skulle vara negativt med den i långvarigt bruk, men inget bestickande har dykt upp (min husläkare håller med). Dosintervallet är här löjligt stort, 200mg/dygn kan ibland räcka bra som hostmedicin, medan antioxidant-kosttillskottsfantasterna ibland går upp mot 2000mg... Vanlig rekommendation i Europa (som hostmedicin) är ad 600mg/dygn.
Acetylcystein ser ut att vara receptbelagt det också i Sverige, men går också att hitta som kosttillskott (kapslar) eller medicin (brustabletter) på utländska hälsokost/apotekssajter.
(Priset för exakt samma 600mg brustabletter (samma holländska tillverkare, samma hjälpämnen) som kostar mellan 8-10 € på apoteket här i Finland var kring € 2,70 i Polen - det lönar sig att jämföra priser om man köper större mängder.)