2020-05-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Herregud.
Du vet inte att rapporteringen på helgen ligger typ nere och sedan räknas upp under veckan.
Suck.
Varför räknas den upp på en fredag? det är för många dagar med 100+ för den som inte blundar
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Och varför skulle det gå från 117 till 12 på en dag?
Av samma anledning som att 117 personer inte har dött just idag.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Blekinge låg för några dagar sedan på noll nya rapporterade fall under några dagar. Sedan några dagar har det dock stuckit iväg med 9 nya rapporterade smittade, varav en har avlidit.

Här är förklaringen.

Citat:
Sedan en vecka tillbaka står det klart att det finns en smittspridning bland personal på en kirurgavdelning på Blekingesjukhuset.

– All personal som finns på avdelningen håller på att bli provtagen, för att vi ska se hur utbredd smittspridningen är på avdelningen, säger smittskyddsläkare Bengt Wittesjö på en presskonferens.

Två patienter har smittats på avdelning, meddelar region Blekinge. En av dem är en kvinna i 70-årsåldern som nu har dött.

– Vid smittspårningen har det dock framkommit att denna person sannolikt smittats i samband med vård på den berörda avdelningen, säger Bengt Wittesjö.

Hittills har sju anställda på avdelningen konstaterats ha covid-19. 16 personer är hemma från jobbet med symtom.
https://regionblekinge.se/halsa-och-vard/for-vardgivare/smittskyddsenheten/information-om-coronaviruset.html
https://www.expressen.se/kvallsposten/kvinna-dog-av-corona-smittades-pa-sjukhuset-/

Gäller tydligen att hålla sig ifrån sjukhus om man inte vill bli smittad.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Kurvorna pekar neråt nu.

Korrekt uppfattat?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sa-manga-har-dott-i-coronaviruset-i-sverige-1/
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det blir det om man fördelar 50-115 döda som rapporteras vardagar med 15-30 på helgerna.

Det blir runt 70-75 om dagen när de avlidna plottas ut på rätt dag.

Många verkar jättearga hur Tegnell kan stå så lugn och bara rapportera hur det dör JÄTTEMÅNGA men tänk då på att FHM har modeller som uppdateras löpande.

Dessa modeller visar på x antal döda i Sverige när detta är över och den siffran var för länge sedan över 3646. Tegnell och Persson har levt med dessa siffror länge. Det är givetvis inget de önskar men de är mentalt förberedda.

Exakt vad antalet döda de räknar med vet jag inte men jag tror det ligger närmare 10.000 innan det är slut för den här gången.

Låter jättemycket, särskilt när man jämför med vissa grannländer men jag tror att dessa grannländer kommer "komma ifatt" oss med tiden. Det är givetvis inget jag hoppas på eller blir glad för men i slutändan tror jag det blir så.

Influensa tar vissa år 2000-3000 personers liv - ungefär samma åldersfördelning och samma riskgrupper.

Covid 19 är den värsta pandemin vi haft - INGEN var immun sedan tidigare och det finns inget vaccin redo på länge.

Det dör förvisso i genomsnitt 685 personer i Sverige p.g.a. influensa. Så felaktigt att måla upp siffror som 2000-3000.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Färre behöver vård. antalet inlagda på sjukhus överhuvudtaget minskar också. I ALLA regioner. Ingen region har rapporterat en ökning de senaste 5 dagarna.

Mycket positivt alltså och vi har fått den utveckling vi längtat efter så länge.
Fast att de även minskar i all vård kan ju bero på samma sak som att de minskar på IVA, att färre får vård.
Men om de är riktiga siffror så är de ju bra. Men de är långt ifrån över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Personer som bör avrättas pga katastrofal hantering av coronapandemin:

Löfven
Tegnell & hela FHM

Vidare förtjänar samma behandling alla falska oärliga odjur såsom uffe den dumme i huvudet som genom att sprida desinformation hjälper till att fortsätta med hjärntvätt som pågår i detta land och som är orsaken till att det fortästter dö folk utan att man tar till hårdare tag.

Du är fri att ha dina åsikter.
Men väldigt lite av det du säger har ju bäring i verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Genomsnitt...det blir en helt rak kurva det..Smart upplägg..stabilt

Om du nu inte litar på FHM, så kolla på c19 eller platz.
De visar på precis samma sak. En långsam minskning över tid.
vi ligger nu på det lägsta snittet över 7 dagar sedan början av april.
Det är inget att fira, men det går åtminstone åt rätt håll
Citera
2020-05-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Varför räknas den upp på en fredag? det är för många dagar med 100+ för den som inte blundar

Nix. Måndag, tisdag och torsdag var alla under 100.
Onsdag och fredag enda över 100.
Citera
2020-05-15, 14:19
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Här är en jämförelse mellan hantering i New Zealand och Storbritannien.

https://www.youtube.com/watch?v=bQDPQ8bz7cU

Det är inte hanteringen i sig jag finner intressant, men vad hanteringen säger om underliggande samhälleliga trender.
Citera
2020-05-15, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag ropar inte hej förrän det är bekräftat och klart.
Såpass skeptisk är jag av min läggning.

Även du kan ropa "Hej", det är jag övertygad om

Varför skulle kurvorna helt plötsligt vända efter en så pass tydlig nedgång? Det har de inte gjort i något annat land i Europa heller så varför här? Visst, en del länder har fått högre R-tal när de öppnat upp likt Sverige men på intet sätt ett nytt utbrott så långt.

Så jag ser inte varför det skulle vända här och ingen annanstans. Låter inte sannolikt alls.
Citera
2020-05-15, 14:20
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Nu säger jag inte att Sverige sköter det bra. Men olika länder rapporterar olika.

Nu minns jag inte om det var Norge eller Danmark. Men någon av dem rapporterade endast dödsfall av de som dött på sjukhus. De som dör hemma eller någon annanstans räknas inte in i som döda i Corona.

Du behöver inte orolig att de nordiska länderna bluffar eller inte har koll. De är Sverige som sticker ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in