2020-05-15, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Precis ALLA medier har rapporterat om detta. Om du inte hängt på FB hela dagarna utan faktiskt följt med nyhetsflödet så hade du vetat vilken mörkläggning kommuniststater som Nordkorea, Kina och Ryssland har. För att inte tala om turkmenistan

Hur menar du där? Du har varit här sen i morse. Igår var du här hela dagen. Är det här man hänger hela dagarna som ekonomiskt oberoende?

Om man anser att dagens Ryssland är en kommuniststat ska man nog gå om grundskolan.
Citera
2020-05-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
'Ja, jag ser denna dystra framtid som inte helt osannolik.
Övriga länder som har agerat resolut med medborgarnas intresse i första hand lyckas med att isolera bort viruset.
Sverige som enda land med annan strategi lyckas inte och blir isolerade från övriga världen.
Inga resor tillåts alternativt 3v karantän för alla svenskar.
Däremot kan invandring fortgå då dom kommer från friska länder, däremot blir det självklart omöjligt att utvisa dom såfort dom gått över gränsen till Sverige.
Vi kan inte införa åtgärder för att isolera då smittspridning är för stor och övriga problem förhidnrar.
Vi kan inte stänga samhället då ryggraden i vår ekonomi består av pizzerior och kvarterskrogar.
Vi kan inte stänga skolor då familjer i socioekonomiskt svaga områden inte kan mata sina barn och dom då kommer svälta ihjäl.
Om för många är hemma så slår vi ihjäl våra kvinnor, osv..
Så vi får alla sitta i landskarantän tills smittan försvinner av sig själv på något sätt vilket kan ta tid med en R0 < 1.
Under tiden kan vi ju sysselsätta oss med att tatuera in nya motiv av Tegnell på röven.

Det är tragiskt. Men å andra sidan: varför skulle det vara annorlunda?

Hela världen har levt många veckor i kaos. Vissa i totalkaos.
Alla har i alla fall blivit tvungna att leva på ett helt annat sätt.

Och medan allt detta händer, bland blod, svett och tårar...
så är dumma svensken jävligt cool och går och dricker bärs med uffe den dumme i huvudet på uteservering.

Nej då. Det är tragiskt. Men Sverige FÖRTJÄNAR det man får.
Man förtjänar att bli isolerad av världen.
Man får för fan betala för sina misstag.
Och ju mer man vägrar erkänna att man gjort misstag, ju mer man vägrar reparera sina misstag desto mer ska man bli straffad.

Det skulle varit enormt orättvist mot resten av världen. Att dumme svensken skulle få leva livet medan andra drunkna i blod och tårar.
Och sen när det händer här också tycker man att det är väl fine att det dör tiotal hit och tiotal dit.
Javisst, kör på du. Sen att resten av världen förakta svensken är knappast en överraskining.
Citera
2020-05-15, 12:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming

Om man anser att dagens Ryssland är en kommuniststat ska man nog gå om grundskolan.

Korrekt, dagens Ryssland är inte en kommuniststat.
Det är en ren diktatur uppbyggd på kleptomani.

I det gamla Sovjet fanns i alla fall en chimär av folkstyre.
Citera
2020-05-15, 12:36
Medlem
Citat:
Medellivslängden i Ryssland är 68 år bland män och 78 bland kvinnor.

1/3-del av befolkningen är pensionärer.
Men pensionsåldern är ju en av de lägsta i världen. Jag tror inte viruset bryr sig om ifall man lönearbetar eller lever på pension. Andelen 65+ i befolkningen är 14% i Ryssland, jämfört med 20% i Sverige.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_age_structure
Citera
2020-05-15, 12:38
Medlem
Swan65s avatar
Kul att Finland som enda EU-land hade en BNP-höjning under första kvartalet.. Vill däremot inte alls läsa facit på kvartal 2
Citera
2020-05-15, 12:39
Medlem
Citat:
De äldre själva är värda att ta den kalkylerade risken. Och jag är helt övertygad om att väldigt, väldigt många hade gjort det. Ett liv i isolering ifrån sina äldre vänner och barnbarn är inget liv väldigt många vill leva.

Och även 2 mån som detta nu varit är väldigt lång tid för någon som kanske inte har så många år kvar i livet.

Jag kommer få som jag vill. De äldres restriktioner kommer att lättas upp till sommaren och möjliggöra att även dem får lite sociala kontakter och det är HELT rätt! Totalt ovärdigt annars.

Sen är det som sagt upp till var och en. Ingen hemlighet vad covid-19 kan göra med de äldre även om de allra flesta även i denna grupp blir friska.

Smittspårning är såklart inte aktuellt. någon sådan apparat har vi inte och knappast övriga Europa heller. Däremot tester och därmed får man veta att man ska isolera sig... är ju absolut nästa steg.
Varför pratar du om att dom är "värda" att ta den kalkylerade risken, många blir ju tvungen. Linda inte in det som om du anser att dom betyder något för dig för då hade du också kämpat lite vid tangentbordet. Jag menar att de äldre lider nu och att dom kommer att bli lidande senare med denna strategi, vi som älskar dom med och det är olyckligt. Jag ser inte fram emot fler döda i höst bara pga. av att vilja och emnpati inte finns hos regering och myndigheter. Vi får hoppas på vaccin snart som enda hjälp och då från ett annat land som klarar av att utveckla det.

Nu kan man ju erbjuda tester för enskilda i massor med och inbilla sig att det blir billigare än smittspårning. Då måste man testa sig minst varje vecka och varje gång familjen besöker sina äldre. Enklare för myndigheter som då åter lägger ut ansvaret till medborgarna och man får hoppas att labben räcker till då och inte kostar något. Att det kommer att erbjudas eller fungera? troligen inte.

Vad du egentligen säger är att gamla får välja själv att antingen dö tidigare eller isolera sig resten av sina liv för att du ska kunna leva som vanlig utan några restriktioner (tydligen ovetandes om att vi omges av hundratals normalt sett). Liberalism antar jag.
Citera
2020-05-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hoppas du försett dem med:
- D-vitamin
- Zink
- C-vitamin
Det har jag gjort sedan någon vecka tillbaka med de gamla jag handlar åt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Låter som att det är enklare för er att köpa en multivitamintablett

Nej, innehåller för lite C, behövs 500 mg och för lite selen, behövs 150-200 ug.
Men absolut bättre än ingenting eller både och !
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2020-05-15 kl. 12:44.
Citera
2020-05-15, 12:41
Medlem
Citat:
Medellivslängden i Ryssland är 68 år bland män och 78 bland kvinnor.

1/3-del av befolkningen är pensionärer.
Men pensionsåldern är ju en av de lägsta i världen. Jag tror inte viruset bryr sig om ifall man lönearbetar eller lever på pension. Andelen 65+ i befolkningen är 14% i Ryssland, jämfört med 20% i Sverige.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_age_structure
Citera
2020-05-15, 12:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Kinesernas siffror behöver du nog inte bekymra dig över stämmer, däremot lär de andra dessvärre göra det.
Varför skulle de inte göra det? Har du några belägg för det? Alltså riktiga.

Inte för att jag säger att du har fel men mest har jag sett spekulationer och inget annat. Främst byggt på kognitiv dissonans faktiskt.

Föredrar den sortens information när jag spekulerar amatörvetenskapligt. D.v.s. lägga politiken åt sidan. Annars brukar man hamna fel.
Citera
2020-05-15, 12:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, då är det inte rimligt att de har så låga rapporterade siffror.

De har ju även problem med att läkare trillar ut från fönster, så de är minst sagt överbelastade inom sin sjukvård.

Fy fan för att vara så uttröttad att man ramlar ut från tredje våningen...

Citat:
Ja va fan... varför ramlade de ut? Är det utrett vad som hände??
Självmord bland läkare verkar i sig vara en epidemi. Här ett par:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/ligue-1/klubben-i-sorg-efter-lakarens-sjalvmord/
https://www.nytimes.com/2020/04/27/nyregion/new-york-city-doctor-suicide-coronavirus.html
Citera
2020-05-15, 12:50
Medlem
Citat:
Med en överdödlighet på 18% i en stad med 12 milj så bör mellan 700-1000 pers om dagen dö i bara Moskva
Det tog mig några sekunder att hitta antalet döda per år i Moskva: 123.623 (år 2016). Sedan delar vi med 365 och får antalet per dag. Varsågod:

339 personer.

Du hittar på dina egna fantasisiffror istället för att kolla fakta och sedan anklagar du ryssarna för att ljuga med sina siffror. Vad sägs om att föregå med gott exempel i så fall?

https://en.wikipedia.org/wiki/Moscow#Demographics
Citera
2020-05-15, 12:52
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Självmord bland läkare verkar i sig vara en epidemi. Här ett par:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/ligue-1/klubben-i-sorg-efter-lakarens-sjalvmord/
https://www.nytimes.com/2020/04/27/nyregion/new-york-city-doctor-suicide-coronavirus.html
Aha, då är kritik riktad mot myndigheter ett symptom som endast finns i Ryssland.
Se slutar det med att man trillar ut, tragiskt.
Senast redigerad av kazangas 2020-05-15 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in