2020-05-15, 12:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Såg det, alltså inte ett randomiserat urval. Men ändå högintressant, tyder på att några haft det väldigt tidigt i just Neapel. Italien fortsätter att förbrylla.
Man skulle kunna gå på kinesspåret, men det är inget annat än ren spekulation från min sida:

Roberto Saviano inleder boken ”Gomorra” med att berätta hur en containers dörrar öppnas när den i Neapels hamn lyfts från båt till kaj, och ut trillar en grupp insmugglade kineser som slår i backen och krossas till döds. Han berättar vidare i boken bl a om den mängd kineser som finns runt Neapel, och jobbar illegalt.
En i övrigt läsvärd bok.
Citera
2020-05-15, 12:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Men, även Norge och Island har haft vinter precis innan de fick in smittan?
Var får de tag på D-vitaminet under den perioden?
De äter mycket fisk.
Citera
2020-05-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä, faktaunderlaget består av alla världens medier samt den kraftiga överdödligheten i Moskva på 18% plus att de döda i lunginflammation ökat explosionsartat samtidigt som Covid-19 gjorde entré. Märkligt sammanträffande
Okej, du tycker att en överdödlighet i Moskva på 18% är "kraftig" men du vill inte kommentera SCB:s uppgift om att överdödligheten i Stockholm under samma period var 100%. "Vilket sammanträffande".

Kan du ge mig en länk som stödjer påståendet att de döda (i Moskva?) i lunginflammation "ökat explosionsartat"?
Citera
2020-05-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja. Alla länder har kämpat som idioter för att minska eller utrota smittan.
Det kommer bli fler och fler länder som lyckas med det.
Sverige kommer per automatik vara sist. Detta tills man kovänder och försöker göra det som alla andra länder gör. Vilket kanske aldrig sker tack vare kukhuvuden som styr.
Så Sverige kommer bli ett helt isolerat land.
Bara idioter som uffe den dumme kommer finnas kvar här. Ingen vill ha folk som är dumma i huvudet som uffe den dumme. Han får ha semester på gotland i kalla vattnet tillsammans med andra smittade idioter som han.
'Ja, jag ser denna dystra framtid som inte helt osannolik.
Övriga länder som har agerat resolut med medborgarnas intresse i första hand lyckas med att isolera bort viruset.
Sverige som enda land med annan strategi lyckas inte och blir isolerade från övriga världen.
Inga resor tillåts alternativt 3v karantän för alla svenskar.
Däremot kan invandring fortgå då dom kommer från friska länder, däremot blir det självklart omöjligt att utvisa dom såfort dom gått över gränsen till Sverige.
Vi kan inte införa åtgärder för att isolera då smittspridning är för stor och övriga problem förhidnrar.
Vi kan inte stänga samhället då ryggraden i vår ekonomi består av pizzerior och kvarterskrogar.
Vi kan inte stänga skolor då familjer i socioekonomiskt svaga områden inte kan mata sina barn och dom då kommer svälta ihjäl.
Om för många är hemma så slår vi ihjäl våra kvinnor, osv..
Så vi får alla sitta i landskarantän tills smittan försvinner av sig själv på något sätt vilket kan ta tid med en R0 < 1.
Under tiden kan vi ju sysselsätta oss med att tatuera in nya motiv av Tegnell på röven.
Citera
2020-05-15, 12:21
Medlem
santos_devilles avatar
Västra Götaland börjar se nedgång.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-05-15, 12:21
Medlem
Citat:
Med lägre medellivslängd i Ryssland, så SKULLE det kunna betyda att de har fler yngre som insjuknar, och därmed klarar sig bättre än i resten av Europa?

Medellivslängden i Ryssland är 68 år bland män och 78 bland kvinnor.

1/3-del av befolkningen är pensionärer.

Dessutom med ganska dålig allmän folkhälsa.

Om Ryssland siffror vore sanna så skulle dödligheten vara lägre än för influensa och då vet jag inte vad vare sig ryssland eller nått annat land håller på med just nu...

Men så är det inte såklart.
Citera
2020-05-15, 12:22
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De äter mycket fisk.
Och här dricker vi mjölk med tillsatt D-vitamin.
Citera
2020-05-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jag menar att hade man stängt gränserna redan i slutet av Februari, satt alla i karantän och kört en lockdown därifrån och hela Mars så hade vi klarat oss väldigt bra.
Hade vi däremot stängt igen i mitten av Mars som många andra tror jag inte det gjort någon större skillnad, det hade varit marginellt.
Jaha, det är så du menar, jag förstår. Det var helt sanslöst hur FHM betedde sig i början. Jag delade hotell med Kineser precis då det satt igång så jag förstod tidigt allvaret. Det fanns inte ens någon riktig information i början. FHM uppmanade folk att söka vård (inte ringa) vid symtom. Det var för övrigt samtidigt som media rapporterade att folk spenderade 12 timmar på akuten innan de fick hjälp. Vi har haft en väldig tur. Situationen kunde blivit som i Italien.
Citera
2020-05-15, 12:24
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Medellivslängden i Ryssland är 68 år bland män och 78 bland kvinnor.

1/3-del av befolkningen är pensionärer.

Dessutom med ganska dålig allmän folkhälsa.

Om Ryssland siffror vore sanna så skulle dödligheten vara lägre än för influensa och då vet jag inte vad vare sig ryssland eller nått annat land håller på med just nu...

Men så är det inte såklart.
Okej, då är det inte rimligt att de har så låga rapporterade siffror.

De har ju även problem med att läkare trillar ut från fönster, så de är minst sagt överbelastade inom sin sjukvård.

Fy fan för att vara så uttröttad att man ramlar ut från tredje våningen...
Citera
2020-05-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Okej, du tycker att en överdödlighet i Moskva på 18% är "kraftig" men du vill inte kommentera SCB:s uppgift om att överdödligheten i Stockholm under samma period var 100%. "Vilket sammanträffande".

Kan du ge mig en länk som stödjer påståendet att de döda (i Moskva?) i lunginflammation "ökat explosionsartat"?

Varför skulle jag kommentera detta när vi diskuterar Rysslands enorma mörkläggning av döda?? Där har väl Sthlms överdödlighet ungefär NOLL och INGENTING med den saken att göra.

Sthlm rapporterar ju också korrekt vilket Ryssland inte gör.

Om Rysslands siffror vore sanna så skulle dödligheten vara lägre än för influensa och då vet jag inte vad de håller på med egentligen eller vad nått annat land håller på med. Då är det ju nått som är riktigt, riktigt sjukt med alltihopa.

Men då är det ju inte såklart.

Med en överdödlighet på 18% i en stad med 12 milj så bör mellan 700-1000 pers om dagen dö i bara Moskva enligt en snabb huvudräkning om vi antar att ca 4000 i veckan dör normalt sett i Moskva, vilket är en rimlig siffra. (2000 dör i Sverige normalt under en vecka).

Att då rapportera 2300 pers TOTALT sett över hela landet är ju bara så pajas så det finns inte. Även du vet såklart detta utan håller bara på och trollar runt.
Citera
2020-05-15, 12:27
Medlem
Citat:
Okej, då är det inte rimligt att de har så låga rapporterade siffror.

De har ju även problem med att läkare trillar ut från fönster, så de är minst sagt överbelastade inom sin sjukvård.

Fy fan för att vara så uttröttad att man ramlar ut från tredje våningen...

Ja va fan... varför ramlade de ut? Är det utrett vad som hände??
Citera
2020-05-15, 12:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ja va fan... varför ramlade de ut? Är det utrett vad som hände??

Nej, ingen verkar ha sett något...
Kanske var det en kollega som såg något, men han såg nog fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in