2020-05-15, 11:49
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
förstår inte vad du menar här?
Jag menar att hade man stängt gränserna redan i slutet av Februari, satt alla i karantän och kört en lockdown därifrån och hela Mars så hade vi klarat oss väldigt bra.
Hade vi däremot stängt igen i mitten av Mars som många andra tror jag inte det gjort någon större skillnad, det hade varit marginellt.
Citera
2020-05-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Tro mig, de äldre restriktioner KOMMER att lättas upp och MÅSTE lättas upp. totalt ovärdigt att leva på detta sätt när du i många fall kanske ändå inte har särskilt många år kvar i livet.

Det bör bli upp till individerna själva om de vill ta den kalkylerade risken att träffa sina barnbarn eller spendera sina sista år själv i isolering som många nu vittnar om och som på riktigt börjar få andra hälsoeffekter.

Viruset är ju här för att stanna och då måste vi hitta en annan lösning. Det är de äldre värda!

Jag kan tänka mig att gruppen friska mellan 70-75 helt undantas ifrån restriktionerna exempelvis. Inte jättestor risk i denna gruppen.
Att lätta på restriktioner utan att svenska myndigheter och sjukvård har en plan kommer naturligtvis att leda till att många fler äldre dör år i förväg och att detta kommer att hålla på länge, inget jag önskar.

Viruset kanske är här för att stanna om man ger upp helt annars kan man ju försöka hålla smittspriidningen så låg som möjligt tills vaccin eller behandlingar kommer och ge de äldre än bättre chans på det viset. Det här är ju vad många andra länder försöker med.

Det är klart att det blir upp till enskilda individer till slut om ingen hjälper. Det pratas mycket om psykiska men under denna pandemi pga. ekonomi men hur kommer barn och barnbarn att känna sig om dom misstänker att dom smittat och då bidragit till sina käras död kan man också fundera lite på.

Det blir en jobbig höst om du får som du vill och FHM med andra myndigheter fortsätter sitt slappa arbetskygga sätt i denna pandemi. I värsta fall en yrvaken nedstängning för oss med till hösten. Att starta med riktiga tester, smittspårning och isolering är vad som krävs nu och det kommer att bli ett helvetes jobb för myndigheter och regioner. Ärligt talat tror jag dom inte klarar av att organisera sådan längre, det var länge sedan Sverige klarade av något annat än att stifta märkliga lagar. Nu borde jag bryta några genom att ställa mig att pissa i staden och sen ha fest med fri vodka i parken, känna friheten så många pratar om.
Citera
2020-05-15, 11:51
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Sverige har ju valt att hantera Coronaepidemin lite annorlunda än dels våra grannar, men även stora delar av övriga Europa. Jämför vi med asiatiska länder blir det ännu mer uppenbart. Det föranleder en del funderingar över varför det blivit på detta sätt.

Går man igenom hanteringen, från såväl myndigheter som politiskt ansvariga blir intrycket onekligen att staten abdikerat sitt moraliska ansvar. Det existerar numera ett motsatsförhållande mellan statens ekonomiska utrymme i samhället som den måste kompensera genom att avsäga sig ledarskapet på andra områden. Folket måste hanillusionen av att de fortfarande har ett individuellt handlingsutrymme.

Här är en jämförelse mellan hantering i New Zealand och Storbritannien.

https://www.youtube.com/watch?v=bQDPQ8bz7cU
Citera
2020-05-15, 11:51
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Inte slumpmässigt utvalda som testat sig, utan folk som ansett sig sjuka, om jag tolkar Googles översättning rätt:
Tack för förtydligandet. Viss skillnad på personer som tror sig vara smittade och befolkningen i stort.
Inväntar med stort intresse undersökningar på befolkningen i Lombardiet.
Citera
2020-05-15, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu verkar det ju som man bokfört död i covid-19 som död i vanlig lunginflammation.
Kan du vara mer specifik angående på vilka grunder det "verkar" som man gjort det? Länk eller citat, så att det går att värdera och diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men å andra sidan så testas det mycket i Ryssland.

En annan förklaring till de låga dödstalen i Ryssland kan ju vara att den förväntade livslängden är lägre i Ryssland än i Sverige. En lägre andel 80 år eller äldre i Ryssland torde innebära en lägre andel döda i covid-19 än i Sverige. Här står äldreboenden för en fjärdedel av dödsfallen. Ytterligare en fjärdedel av dödsfallen står de som är 70 år eller äldre, men som inte bor på äldreboenden, för.
Ryssland har inte så mycket äldreboenden. De allra flesta åldringar bor hemma och många av dem bor ensamma. Det är inte heller så stor andel av de äldre som är skröpliga. Man lever på så länge man är frisk och stark, sedan dör man rätt snabbt. Så, ja, gruppen äldre äldre och multisjuka är sannolikt mycket mindre än i Sverige.

En annan skyddande faktor är landets enorma storlek. Att det pågår en epidemi i Moskva är ju inte nödvändigtvis något som påverkar folk som bor på Sachalin, som ligger nästan ett halvt jordklot därifrån. Eller i Altaj-republiken, där de konstaterade sitt första fall den 17 april, när Moskva redan hade över 18.000 konstaterat smittade. Avståndet gav tid att införa restriktioner som kunde bromsa de regionala/regionala utbrotten.

Intressant detalj att utanför Moskva+Moskvaregionen+StPetersburg så är Dagestan den region som drabbats värst. Ingen vet riktigt varför, men här kan man fundera över närheten till MÖ och i vilken mån folk åkt därifrån till t.ex. Iran och tagit med sig smitta hem.
Citera
2020-05-15, 11:52
Medlem
arbetets avatar
Tänk om kinesernas siffror stämmer. Tänk om den spanska studien stämmer. Tänk om den holländska och den franska gör det med. Väldigt låg andel med antikroppar relativt sett.

Vad är det för virus vi har att göra med egentligen då? Verkar inte vara virulent men samtidigt så är det uppenbarligen det. Och dödligheten blir med tanke på det ovan högre.

Samtidigt har det kommit studier - iofs icke-peer reviewed - som talar för att med fler mutationer så blir viruset mer smittsamt.

Sedan kommer en andra våg.
Citera
2020-05-15, 11:57
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tänk om kinesernas siffror stämmer. Tänk om den spanska studien stämmer. Tänk om den holländska och den franska gör det med. Väldigt låg andel med antikroppar relativt sett.

Vad är det för virus vi har att göra med egentligen då? Verkar inte vara virulent men samtidigt så är det uppenbarligen det. Och dödligheten blir med tanke på det ovan högre.

Samtidigt har det kommit studier - iofs icke-peer reviewed - som talar för att med fler mutationer så blir viruset mer smittsamt.

Det kanske är den andra vågen som vi har över oss nu. Finns många rapporter om insjuknade i november-december även i Europa. Men det blev ingen större spridning, inte många dödsfall - förrän nu.
Citera
2020-05-15, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är möjligt att de räknar rätt, det kan inte jag bedöma än. Jag tror att de missat att R är under 1 och spridningen håller på att gå mot noll.

Det luktar att man fastnat i en kognitiv bias, vilket i så fall är oacceptabelt för en organisation gör anspråk på att vara vetenskaplig. Om någon/några veckor har vi fakta och jag hoppas att jag har fel, för jag har en kognitiv bias att KI är i världsklass.

Varför försvarade då KI Macchiarini? Svenska akademien utser det främsta priset i litteratur. Är beteendet från deras medlemmar i världsklass? Du glömmer en sak, makten. Att vara i världsklass kräver också makt, och makten korrumperar. Makt är ett socialt spel och upprätthålls ofta just genom halvsanningar och lögner. De med mest makt är ofta korrupta. Forskningen drivs därför ofta fram av de som står utanför makten, av forskare som tänker utanför boxen. Det här är välkänt i vetenskapssociologin och vetenskapshistorien.
Citera
2020-05-15, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Undrar vad Amazon skall använda biograferna till? De måste ha någon annan plan än vanlig traditionell bio?

Ja kan vara så att dom tar in andra filmbolags filmer i sortimentet, och på sätt tjäna lite extra pengar.

Eller ngt annat dom kommit på.
Citera
2020-05-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Det enda skulle väl vara att ett virus som blir mer smittsamt, också brukar bli mildare.
Men det återstår att se..
Citera
2020-05-15, 12:01
Medlem
Mer än 99 procent av de som tillfrisknat efter att ha haft milda till måttliga covid-19-symptom utvecklade antikroppar mot viruset, enligt en ny studie som El País skriver om.
– Även om vi inte säkert vet att antikroppar innebär immunitet, eller hur länge immuniteten i så fall skulle vara, är vi hoppfulla efter att ha sett att även de milda fallen faktiskt utvecklade antikroppar, säger forskaren Ania Wajnberg i ett uttalande på Mount Sinai Health Systems sajt.
Studien är fortfarande preliminär och har inte granskats av oberoende experter

https://omni.se/a/lAqRbk
Citera
2020-05-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Att lätta på restriktioner utan att svenska myndigheter och sjukvård har en plan kommer naturligtvis att leda till att många fler äldre dör år i förväg och att detta kommer att hålla på länge, inget jag önskar.

Viruset kanske är här för att stanna om man ger upp helt annars kan man ju försöka hålla smittspriidningen så låg som möjligt tills vaccin eller behandlingar kommer och ge de äldre än bättre chans på det viset. Det här är ju vad många andra länder försöker med.

Det är klart att det blir upp till enskilda individer till slut om ingen hjälper. Det pratas mycket om psykiska men under denna pandemi pga. ekonomi men hur kommer barn och barnbarn att känna sig om dom misstänker att dom smittat och då bidragit till sina käras död kan man också fundera lite på.

Det blir en jobbig höst om du får som du vill och FHM med andra myndigheter fortsätter sitt slappa arbetskygga sätt i denna pandemi. I värsta fall en yrvaken nedstängning för oss med till hösten. Att starta med riktiga tester, smittspårning och isolering är vad som krävs nu och det kommer att bli ett helvetes jobb för myndigheter och regioner. Ärligt talat tror jag dom inte klarar av att organisera sådan längre, det var länge sedan Sverige klarade av något annat än att stifta märkliga lagar. Nu borde jag bryta några genom att ställa mig att pissa i staden och sen ha fest med fri vodka i parken, känna friheten så många pratar om.

De äldre själva är värda att ta den kalkylerade risken. Och jag är helt övertygad om att väldigt, väldigt många hade gjort det. Ett liv i isolering ifrån sina äldre vänner och barnbarn är inget liv väldigt många vill leva.

Och även 2 mån som detta nu varit är väldigt lång tid för någon som kanske inte har så många år kvar i livet.

Jag kommer få som jag vill. De äldres restriktioner kommer att lättas upp till sommaren och möjliggöra att även dem får lite sociala kontakter och det är HELT rätt! Totalt ovärdigt annars.

Sen är det som sagt upp till var och en. Ingen hemlighet vad covid-19 kan göra med de äldre även om de allra flesta även i denna grupp blir friska.

Smittspårning är såklart inte aktuellt. någon sådan apparat har vi inte och knappast övriga Europa heller. Däremot tester och därmed får man veta att man ska isolera sig... är ju absolut nästa steg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in