2020-05-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Har inte colesterol lite påverkan i ombildandet av sol-Dvitamin med?
De värdena är ju låga hos c19 pat., om det är pga. c19 eller redan innan vet jag ej dock.
Det vet jag tyvärr ingenting om, Det är många faktorer som kan spela in. Folk som är ute och motionerar och äter nyttig mat får i sig mer D-vitamin än Insels som äter på mcDonalds exempelvis
Citera
2020-05-15, 11:32
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hoppas du försett dem med:
- D-vitamin
- Zink
- C-vitamin
Det har jag gjort sedan någon vecka tillbaka med de gamla jag handlar åt.

Du har glömt att nämna Magnesium. D-vitamin använder magnesium i sitt uppdrag att skydda oss mot virus.
Citera
2020-05-15, 11:34
Medlem
Citat:
- D-vitamin
- Zink
- C-vitamin

Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Du glömde selen !
Låter som att det är enklare för er att köpa en multivitamintablett
Citera
2020-05-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det enda som har visat sig är att man tillgripit lockdowns för sent. Wuhan, Italien, New York, Spanien. Men samtliga har fått grepp om smittspridningen och plattat kurvan så att åtgärderna inte skulle haft effekt epidemiologiskt, där har du riksfel.

Enorm smitta månader efteråt? Snälla, viruset är känt sedan årskiftet. Lockdowns har droppat in sedan och första lockdown i Wuhan är öppnad. De har haft ett mindre kluster. Senast jag såg var det 17 tror jag. Andra håller på att öppna. Så vi vet ingenting om enorm smitta efteråt. Att det ser ut som att vi inte har någon smitta är pga att vi inte testat. Först den senaste tiden har vi kommit igång.

Nej, och vad gäller Sverige så talar våra dödstal mot att vi skulle ha gjort rätt. Vi har valt den billigaste vägen som redan har kostat stora dödstal och enorma summor pengar. Nu är vi snart i lockdown då andra länder börjar öppna sig medan de håller sig stängda mot Sverige.

Jag anser inte att lockdown är en metod som botar allt från corona til skurknän som debatten kommit att föras. Men jag är oerhört kritisk mot att FHM tillät Italiensmittan ohejdat sprida sig i Sverige. Det intressanta är att smittan följer stockholmarnas sportlov, medan skåningarna var lediga tidigare, och har lägre smittotal. Alltså drar jag slutsatsen att det var FHM som inte hade koll på Italienbollen. De borde ha satt hemresenärerna i karantän. FHM-"experterna" ska ställas till ansvar för det.

Var gäller ekonomin så är juryn ute. Bankprognoserna pekar åt olika håll vad gäller de nordiska länderna. Norge har dessutom haft sina oljeproblem så om vi ska räkna på vad de förlorat måste man först dra av vad oljeraset kostat dem.

Summasummarum. Sveriges flockimmunitetslinje (eller ska vi kalla det för Giesecke-linjen) har inte tjänat oss väl.

Du kan mycket enkelt konstatera att smittan i sverige avtagit markant genom att titta på inlagda på IVA och inom sjukvården.

Ett långt bättre mätetal än antal smittade som inte säger ett dyft nånstans i världen då det är helt avhängt hur mycket man testar.

Ja, Italien, Spanien, Frankrike, Belgien, England, USA M.fl har fortfarande stor smittspridning månader efter Lockdown började.

Det där är ju bara skitsnack. vi kommer aldrig hamna i nån jävla Lockdown. du kan resa till mängder av länder om du vill. Inga problem. Du får sitta i karantän hos många men det får alla andra också. Ingen skillnad där.

Igår öppnade Slovenien för Alla inom EU. Island gör samma snart. Så du pratar ju bara trams.

Nu visade det sig ju efteråt att det var Österrike-resenärerna man missade i stor utsträckning och INTE de från Italien. Det var ju länge sedan denna info var ute i media. Även där har du fel.

Ekonomiskt har vi klarat detta ganska bra så långt. Både vad gäller BNP och arbetslöshet.
Så även där ljuger du.

Tyskland -2,3% i BNP första kvartalet.
Sverige -0,3%

Arbetslöshet i spanien, Italien, Grekland närmar sig 20%

I Norge 10,7%
Island 15%

Finland skyhög statsskuld.

Medans Sverige kickar in på ganska hyfsade 8,3%

Så vi har klarat det ekonomiska långt bättre än många andra så långt.
Citera
2020-05-15, 11:40
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
- D-vitamin
- Zink
- C-vitamin

Man ska också undvika socker och snabba kolhydrater. De oxiderar kroppen och försvagar ens immunförsvar.
Citera
2020-05-15, 11:40
Medlem
Citat:
Det som jag däremot tycker är solklart är att strategin verkar påverka ganska marginellt jämfört med andra faktorer. Hade man haft en väldigt strikt strategi väldigt tidigt hade det såklart gjort en väldigt stor skillnad.
förstår inte vad du menar här?
Citera
2020-05-15, 11:42
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Karolinska Institutet har nu lanserat en ny matematik: 5 är lika 30. 5 procent smittade i Spanien innebär att 30 procent är smittade. 1 är också lika med 0,1. 1 procents dödlighet bekräftar teorin om bara 0,1 procents dödlighet.

Det är möjligt att de räknar rätt, det kan inte jag bedöma än. Jag tror att de missat att R är under 1 och spridningen håller på att gå mot noll.

Det luktar att man fastnat i en kognitiv bias, vilket i så fall är oacceptabelt för en organisation gör anspråk på att vara vetenskaplig. Om någon/några veckor har vi fakta och jag hoppas att jag har fel, för jag har en kognitiv bias att KI är i världsklass.
Citera
2020-05-15, 11:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Man ska också undvika socker och snabba kolhydrater. De oxiderar kroppen och försvagar ens immunförsvar.
Mycket att stoppa i sig och mycket att tänka på.
Känns dock som att det mesta skulle man tänkt på långt innan smittan kom.
Citera
2020-05-15, 11:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
1. Så Corona smittar mest på kvällarna efter kl 19.00. Inte så mycket under dagtid?

3. krav på munskydd som inte kan motiveras – nej tack! Hellre då en obligatorisk gasmask för alla.

Om v-kd-m agerar för ovanstående – då har de satt sin sista potatis.
Förstår du inte att ju färre timmar människor är aktiva ute desto färre smittillfällen? Det har ju ingenting att göra med att man inte smittar innan eller efter en viss tid på dagen.

Den låga nivån på begåvningen är anmärkningsvärd, minst sagt.
Citera
2020-05-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu verkar det ju som man bokfört död i covid-19 som död i vanlig lunginflammation. Men å andra sidan så testas det mycket i Ryssland.

En annan förklaring till de låga dödstalen i Ryssland kan ju vara att den förväntade livslängden är lägre i Ryssland än i Sverige. En lägre andel 80 år eller äldre i Ryssland torde innebära en lägre andel döda i covid-19 än i Sverige. Här står äldreboenden för en fjärdedel av dödsfallen. Ytterligare en fjärdedel av dödsfallen står de som är 70 år eller äldre, men som inte bor på äldreboenden, för.
En annan förklaring kan vara att man super sig dyngrak på vodka när man känner att en förkylning är på väg. Har egen erfarenhet av den ryska huskuren och det funkade för mig. Kanske Donald Trums förslag att injicera desinfektions medel inte är så dumt ändå, vem vet
Citera
2020-05-15, 11:48
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Mycket att stoppa i sig och mycket att tänka på.
Känns dock som att det mesta skulle man tänkt på långt innan smittan kom.

Det är bättre att vara rädd än skrämd.

Jag följer den hälsosamma LCHF dieten och därmed har jag mindre risk att få covid. Om man inte har börjat med LCHF bör man göra nu. Socker och snabba kolhydrater ökar ens risk att bli smittad av covid.
Citera
2020-05-15, 11:48
Medlem
Kumabjorns avatar
Sverige har ju valt att hantera Coronaepidemin lite annorlunda än dels våra grannar, men även stora delar av övriga Europa. Jämför vi med asiatiska länder blir det ännu mer uppenbart. Det föranleder en del funderingar över varför det blivit på detta sätt.

Går man igenom hanteringen, från såväl myndigheter som politiskt ansvariga blir intrycket onekligen att staten abdikerat sitt moraliska ansvar. Det existerar numera ett motsatsförhållande mellan statens ekonomiska utrymme i samhället som den måste kompensera genom att avsäga sig ledarskapet på andra områden. Folket måste hanillusionen av att de fortfarande har ett individuellt handlingsutrymme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in