2020-05-15, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det finns väl ingen människa som inte tycker att det är besvärande med höga dödstal? Det betyder inte att man anser att FHM begår folkmord.

Vad säger du om Frankrike, Spanien, Italien, Belgien och Storbritannien då?? Vems fel är det där?? Vad gick snett där? Är uppriktigt nyfiken på det.

Vad gick snett i hela Västeuropa vars länder innehar 18 platser av de 25 sämsta länderna på jordklotet?
Citera
2020-05-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är oerhört graverande att FHM flera gånger sagt att man vill ha en viss smittspridning på video, förevigat för alltid på Internet.

FHM ville ha en viss smittspridning. Helt medvetet.

Detta måste få proportionerliga konsekvenser för de ansvariga.

Kommer inte ihåg exakt vad de uttalat, men strategin har de förklarat tillräckligt pedagogiskt för att alla ska förstå grunderna.

Det borde vara uppenbart för var och en att den enbart är etiskt försvarbar om tidigare åtgärder faktiskt enbart skjuter upp problemet - det var ju så man "vetenskapligt" rationaliserade det hela.
Citera
2020-05-15, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Enligt sidan https://c19.se/ har vi nu 28693 smittade. Vilka är dom, sitter de i karantän, är de symptomfria? Rör de sig fritt i samhället, på sina arbetsplatser? Om nu Folkhälsomyndigheten vill ha en så långsam smittspridning som möjligt vill jag ha svar på frågorna.

Jag får känslan av att Folkhälsomyndigheten siktar på flockimmunitet, men pissar oss i ansiktet och hårdnackat förnekar det.

Jag tror att FHM har gett upp tanken på flockimmunitet efter att endast enstaka procent har uppvisat tecken på immunitet, såväl i Sverige som i andra länder. Länder med lockdown är på väg att utrota viruset innan sommaren är slut, däribland London även om andra delar av Storbritannien har stigande kurvor. Sverige släppte det fritt och kommer att få leva med restriktioner i årtionden om man inte stänger ner snarast.
Citera
2020-05-15, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag blir så förbannad!

Varför ska jag göra mitt bästa och anstränga mig extra,

när de som verkligen kan göra nånting inte gör det!!?

Nu är det fan dax att rensa bort stoppklossar och skitstövlar och se till att saker händer!

Stoppa epidemin nu för helvete!

Annars kommer vi svenskar att hållas i karantän av EU och nordiska länder i åratal,

vi kommer inte kunna resa nånstans, ingen kommer att vilja ha med oss att göra.

Pestsmittade Sverige.

Vad är det som ska göra menar du??

Och om du lugnar ner dig så kommer detta gå bra. Precis alla kurvor pekar nedåt och ien dell fall väldigt snabbt. Som inlagda på IVA och på sjukhusen.

Nu handlar det enbart om att ge det tid när vi är i det stadie som vi faktiskt vill vara med kraftigt minskade inlagda på sjukhus. Otroligt korkat att göra diverse experiment då. Håll ut.
Citera
2020-05-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag tror att FHM har gett upp tanken på flockimmunitet efter att endast enstaka procent har uppvisat tecken på immunitet, såväl i Sverige som i andra länder. Länder med lockdown är på väg att utrota viruset innan sommaren är slut, däribland London även om andra delar av Storbritannien har stigande kurvor. Sverige släppte det fritt och kommer att få leva med restriktioner i årtionden om man inte stänger ner snarast.

vilket land med Lockdown håller på att utrota viruset i Europa??

Skulle vara mycket intresserad av vart du hittat denna information.

Du blåljuger ju såklart.

ska vara Island då men de öppnar sina gränser för ALLA den 15:e Juni... så lycka till
Citera
2020-05-15, 09:48
Medlem
Intressant att följa Sydkoreas försök att stävja nya smittan från nöjesdistriktet som sprider sig i landet. Verkar som att en del inte vill avslöja att de varit där och sprider smittan anonymt. Pack.

The number of COVID-19 cases traced to nightclubs and bars in Seoul’s popular party spot Itaewon increased by 20 to 153 as of noon Friday.

Those aged between 19 and 29 accounted for 60.8 percent, or 93 people, out of the 153 cases, which include clubgoers and their colleagues, friends, family members and neighbors who contracted the virus. Those in their 30s and under 18 were 27 and 15, respectively.

Metropolitan areas take up the lion’s share with cases reported in Seoul standing at 87, followed by Gyeonggi Province with 26 and Incheon with 22.

Vice Health Minister Kim Gang-lip said that a slew of secondary and tertiary infections have been reported across the country. “We expect to witness small-sized cluster infection cases down the road.”

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200515000672&np=1&mp=1
Citera
2020-05-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant att följa Sydkoreas försök att stävja nya smittan från nöjesdistriktet som sprider sig i landet. Verkar som att en del inte vill avslöja att de varit där och sprider smittan anonymt. Pack.

The number of COVID-19 cases traced to nightclubs and bars in Seoul’s popular party spot Itaewon increased by 20 to 153 as of noon Friday.

Those aged between 19 and 29 accounted for 60.8 percent, or 93 people, out of the 153 cases, which include clubgoers and their colleagues, friends, family members and neighbors who contracted the virus. Those in their 30s and under 18 were 27 and 15, respectively.

Metropolitan areas take up the lion’s share with cases reported in Seoul standing at 87, followed by Gyeonggi Province with 26 and Incheon with 22.

Vice Health Minister Kim Gang-lip said that a slew of secondary and tertiary infections have been reported across the country. “We expect to witness small-sized cluster infection cases down the road.”

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200515000672&np=1&mp=1

Visar ju också mycket tydligt att det inte går att hålla på som Sydkorea gör i tid och evighet. i 3 dagar kunde barer och nattklubbar ha öppet innan det brakade loss igen.

Ska de hålla på såhär i åratal framöver eller vad är deras plan?

Går som sagt inte att stänga inne en pandemi. Otroligt naivt.
Citera
2020-05-15, 09:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Kommer inte ihåg exakt vad de uttalat, men strategin har de förklarat tillräckligt pedagogiskt för att alla ska förstå grunderna.

Det borde vara uppenbart för var och en att den enbart är etiskt försvarbar om tidigare åtgärder faktiskt enbart skjuter upp problemet - det var ju så man "vetenskapligt" rationaliserade det hela.

Ja, och om man hade varit helt säker på att det inte var möjligt att framställa varken ett vaccin eller verksamma läkemedel. Då hade man kanske inte haft något annat val, än att låta smittan långsamt sprida sig i befolkningen, och försöka klara så många som möjligt av dem som blir allvarligt sjuka genom avancerad sjukvård. Men nu pågår ju intensiv forskning över hela världen, och den forskningen får massor av resurser. Det fanns ingen brådska att fatta ett sådant beslut (att släppa smittan lös och gå för flockimmunitet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Var väl typ en vecka sedan Johan Gissecke sa det där i norska medier. Faktum kvarstår dock att varken du, jag, eller Johan Gissecke har en jävla aning om vad som händer framöver. WHO är ju ute och flaggar att vi kanske får leva med detta pissvirus i 4-5 år. Det vi vet just nu är dock att samtliga nordiska länder lyckats bättre än Sverige när det kommer till avlidna.

Det är ju just det som är min poäng - vi vet inte. Likväl har vi baserat vår strategi på tvärsäkra dogmer som urholkas över tid.

Man har från första början postulerat dessa som vetenskapliga sanningar, vi följer vetenskapen! Men faktum är att dessa sanningar aldrig varit möjliga att bevisa.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-15 kl. 09:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nu har du fått redovisat för dig hur otroligt sjukt stort mörkjertalet är i Ryssland och att alla världens medier rapporterar om just detta.

Att du ens sitter och lägger tid på att försöka motsäga fakta är ta mig fan helt otroligt. Troll.
Redovisat? Ge mig siffran. I procent eller faktiskt antal. Eller uttryckt som antal döda per miljon.

Worldometer säger 16 döda per miljon invånare. En tjugondel av Sveriges. Vilken siffra redovisar Uffe-Utredaren? En tiondel?
Citera
2020-05-15, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Redovisat? Ge mig siffran. I procent eller faktiskt antal. Eller uttryckt som antal döda per miljon.

Worldometer säger 16 döda per miljon invånare. En tjugondel av Sveriges. Vilken siffra redovisar Uffe-Utredaren? En tiondel?

Du har fått all den info du behöver. Lägg ner skitsnacket nu och höj din pubertala nivå tack.
Citera
2020-05-15, 09:53
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vad är det som ska göra menar du??

Och om du lugnar ner dig så kommer detta gå bra. Precis alla kurvor pekar nedåt och ien dell fall väldigt snabbt. Som inlagda på IVA och på sjukhusen.

Nu handlar det enbart om att ge det tid när vi är i det stadie som vi faktiskt vill vara med kraftigt minskade inlagda på sjukhus. Otroligt korkat att göra diverse experiment då. Håll ut.

Även om alla våra kurvor sett över tiden pekar åt rått håll, så är det en reell risk att andra länder inte kommer att vilja släppa in resenärer som vistats i Sverige.

Och de har all rätt i världen att bedöma vårt hörn av världen som en "hotzone" vad gäller corona-viruset. Det fungerar likadant vid utbrott av andra smittsamma sjukdomar.
Resenärer från dessa länder särbehandlas, helt normalt.

Men, det viktiga att komma ihåg är att dessa restriktioner inte varar för evigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in