2020-05-15, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad säger du om Danmark, Norge, Finland och Tyskland? Har dessa länder misslyckats menar du?

Ja, Alla tillhör de 25 sämsta länderna på jorden. Så visst har de misslyckats.

175 länder är bättre.
Citera
2020-05-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Har du glömt den extremt långa och krävande rehabiliteringen av patienter som varit svårt sjuka?

Vad har den med saken att göra? Den är ju numera på specialavdelningar för de som behöver det.
Citera
2020-05-15, 09:38
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Svårt att inte skriv som man gör när Sverige ser ut som det gör. Aftonblaskan springer ju bara regeringen ärende och det är inte ofta de vågar sticka ut.
Nu ser jag att till och med du tycker det är besvärande. Än är det inte försent att påverka folk ser jag

Vi får väl se vad massmördaren Tegnell kommer med idag.

För övrigt har jag varit på en promenad nu på morgonen. Var kallt i natt och det var minusgrader ser jag. Men alla växter har klarat sig. Så luft har jag fått och nu frukost framför TV

Det finns väl ingen människa som inte tycker att det är besvärande med höga dödstal? Det betyder inte att man anser att FHM begår folkmord.

Vad säger du om Frankrike, Spanien, Italien, Belgien och Storbritannien då?? Vems fel är det där?? Vad gick snett där? Är uppriktigt nyfiken på det.
Citera
2020-05-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Officiella siffran är 16 döda per miljon invånare. Du menar att den kanske ligger runt 45? Wow, chockerande...

Vilket skulle betyda att Ryssland bara redovisar ca 33% av sina egentliga dödsfall. Som jag sagt hela tiden... ett enormt mörkertal. Förmodligen långt större än så.
Citera
2020-05-15, 09:39
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Om du vore läskunnig så finner du i texten förklaringen. Folk är rädda, både för att belasta sjuk/psykvård i onödan men mestadels rädda för att få corona. Vidare ljuger förstås även polisen då de hävdar ett större antal utryckningar till hemmen pga restriktionerna. Men du tillhör förmodligen gänget som hävdar att lockdowns bara vore såå myysigt och fint.
Var är kopplingen till Nylands karantän? Det där handlar om helt andra delar av landet.
Kom igen med något som visar det du försöker säga, det enda du klarat av hittills är en icke existerande artikel i HBL
Citera
2020-05-15, 09:39
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Överlag verkar regimtroll ha flyttat målstolparna - innan var det avgörande att länder som Norge enbart skjutit upp dödsfallen. Men nu tycks detta alltmer långsökt och det är uppenbart att "vår" defaitistiska linje rundat de etiska implikationerna med ren pseudovetenskap.

Nu låtsas man som att grundbulten för vår "strategi" aldrig existerat. Tidiga åtgärder skulle ju enbart skjuta upp problemet, det var "vetenskapligt" att vänta tills smittan spridit sig mer... Allt annat var "populism".

Det är oerhört graverande att FHM flera gånger sagt att man vill ha en viss smittspridning, på video, förevigat för alltid på Internet.

FHM ville ha en viss smittspridning. Helt medvetet.

Detta måste få proportionerliga konsekvenser för de ansvariga.
Citera
2020-05-15, 09:40
Medlem
Francos avatar
Enligt sidan https://c19.se/ har vi nu 28693 smittade. Vilka är dom, sitter de i karantän, är de symptomfria? Rör de sig fritt i samhället, på sina arbetsplatser? Om nu Folkhälsomyndigheten vill ha en så långsam smittspridning som möjligt vill jag ha svar på frågorna.

Jag får känslan av att Folkhälsomyndigheten siktar på flockimmunitet, men pissar oss i ansiktet och hårdnackat förnekar det.
Citera
Medlem
vinlands avatar
Waxholmsbåtarna modell ångdrivna kommer inte att köra trafik denna sommar pga coronan.
https://mitti.se/nyheter/angbatstrafiken-waxholmsbolaget-stalls/?omrade=hela-stockholm

Inte för att jag fattar deras tänk men det är i princip samma trängsel på ångbåtarna som det är på deras dieselbåtar på helgerna vid vackert väder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Självklart är det officiella uppgifter som är lätta att få fram.

Redan här har du halkat snett i din "enkla matematik". Medellivslängden i Moskva är högre än genomsnittet för landet. Speciellt för män, som lever i snitt 6 år längre i Moskva.

Nej, du har räknat för högt. Det rätta svaret stod i artikeln. Din "enkla matematik" gav en siffra som var nästan 50% för hög. Du vill alltså klaga på ryska myndigheters statistik samtidigt som du själv inte bryr dig om att försöka uppnå någon precision i din egna beräkningar?

Japp, som är epicentrum för coronaepidemin i Ryssland, precis som Stockholm i Sverige. Stora delar av landet är nästan oberörda av smittspridningen, även det precis som i Sverige.

Okej, låt oss dra till med 5.000 då. På en befolkning om 145 miljoner. Här räcker det med "enkel matematik" för att förstå att corona (åtminstone hittills, ta i trä) drabbat Ryssland mycket mindre än Sverige.

Du pratar ju i andra inlägg om att det slår väldigt olika och hävdar att det mest beror på slumpen. Men du menar att slumpen inte kan ha skonat just Ryssland, utan de måste ha haft otur?

Nu har du fått redovisat för dig hur otroligt sjukt stort mörkjertalet är i Ryssland och att alla världens medier rapporterar om just detta.

Att du ens sitter och lägger tid på att försöka motsäga fakta är ta mig fan helt otroligt. Troll.
Citera
2020-05-15, 09:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dödstalen börjar bli besvärande för Sverige
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dOV1Vq/dodstalen-borjar-bli-besvarande-for-sverige

No shit?

Sedan länge dags för regeringen att ställa krav på ansvarig myndighet FHM att

ta kontroll över utbrottet i landet

det måste väl ändå en regering kunna ställa den typen av krav

utan att bryta mot nån lag eller idka ministerstyre?

Här är en jämförelse med Sverige, Norge, Danmark och Finland hur länderna har hanterat sina utbrott,

https://i.postimg.cc/7h15S4cN/norden.png

det är tydligt med den "böjda kurvan" att man har bromsat förloppets utveckling,

observera skillnaderna på skalor på y-axeln i diagrammen!

Hur länge ska regeringen i Sverige låta detta fortsätta?

Sedan länge dags att ställa sig frågan: Vad ska vi göra åt detta?

Och sen göra det!

EDIT: Det är inte rimligt att ett glest befolkat litet fjuttland i hörnet på Europa har dödstal per invånare som Europas stora nationer! Det visar på underlåtenhet från ansvariga.

EDIT2: Det avlider lika många svenskar i Covid-19 som svenskar som förliste med Estonia varje vecka. Det sjunker ett Estonia i veckan i Sverige. Och alla ansvariga bara tittar på!

Jag blir så förbannad!

Varför ska jag göra mitt bästa och anstränga mig extra,

när de som verkligen kan göra nånting inte gör det!!?

Nu är det fan dax att rensa bort stoppklossar och skitstövlar och se till att saker händer!

Stoppa epidemin nu för helvete!

Annars kommer vi svenskar att hållas i karantän av EU och nordiska länder i åratal,

vi kommer inte kunna resa nånstans, ingen kommer att vilja ha med oss att göra.

Pestsmittade Sverige.
Citera
2020-05-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Överlag verkar regimtroll ha flyttat målstolparna - innan var det avgörande att länder som Norge enbart skjutit upp dödsfallen. Men nu tycks detta alltmer långsökt och det är uppenbart att "vår" defaitistiska linje rundat de etiska implikationerna med ren pseudovetenskap.

Tidiga åtgärder skulle ju enbart skjuta upp problemet, det var "vetenskapligt" att vänta tills smittan spridit sig mer... Allt annat var "populism".
Men nu låtsas man som att grundbulten för "vår strategi" aldrig existerat.

Var väl typ en vecka sedan Johan Gissecke sa det där i norska medier. Faktum kvarstår dock att varken du, jag, eller Johan Gissecke har en jävla aning om vad som händer framöver. WHO är ju ute och flaggar att vi kanske får leva med detta pissvirus i 4-5 år. Det vi vet just nu är dock att samtliga nordiska länder lyckats bättre än Sverige när det kommer till avlidna.
Citera
2020-05-15, 09:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Samtidigt skriver Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dOV1Vq/dodstalen-borjar-bli-besvarande-for-sverige följande:

"Är det Sveriges satsning på en mildare form av nedstängning där man satsar på frivillighet istället för tvång som ligger bakom?
Det vore en naturlig slutsats att dra om det inte vore för det faktum att alla länder som ligger före oss i dödsstatistiken tillämpat en mer rigorös form av nedstängning. Länder som Frankrike, Italien och Spanien har haft utegångsförbud under en längre period."

Detta är en helt oärlig jämförelse. Detta är desinformation, eller rent dumhet för att författaren inte förstår exponentiell tillväxt. Det är som att jämföra en patientgrupp coronasmittade med 60-åringar med en patientgrupp med 90-åringar och säga att ja vår patientgrupp med 60-åringar har trots allt haft lite, lite lägre dödlighet än gruppen med 90-åringar. I verkligheten är det ju så att patientgruppen med 90-åringar haft en mycket bättre behandling givet förutsättningarna. Sådant är alla seriösa forskare medvetna om - all medicinsk forskning bygger på att man ska kontrollera förutsättningarna för att överhuvudtaget kunna dra några slutsatser om en behandlings effektivitetet. Med Aftonbladets vetenskapliga metod att göra komparationer så är vi tillbaka till medeltiden.

Antalet döda är extremt känsligt för spridning i början. Hade Sverige haft 10 gånger fler importfall så att hade vi haft dubbelt så många döda. Med ett reproduktionstal på exempelvis 3 har man tre gånger så många fall fem dagar senare. 1 smittad smittar tre andra på 5 dagar i genomsnitt. Alla länder som införde lockdown fick genast ned reproduktionstalet under 1 (troligtvis även Sverige). Hade dock Storbritannien infört sin lockdown fem dagar tidigare hade de gjort det med en tredjedel så många smittade, 10 dagar tidigare med en niondel av antalet fall, 15 dagar tidigare (samtidigt som Italien) 1/27 av antalet smittade fall (om reproduktionstalet är 3). Hade Storbritannien infört sin lockdown senare under april hade det varit för sent, då hade de gått mot en halv miljon döda hur som helst för då hade redan halva befolkning blivit smittad, och ytterligare blir smittade inom hushållet efter lockdown. New York City var just nära ett sådant katastrofscenario, men genom sin lockdown lyckades de i alla fall halvera antalet döda jämfört med flockimmunitet. De hade inte lyckats med det genom en svensk strategi i det läge de var.

Märk väl också att Sverige hade kunnat haft nuvarande åtgärder men betydligt färre döda om dessa redan hade införts i slutet av februari, kanske kombinerat med 14-dagars karantän för alla inresande och masstestning. Ju senare du är med att agera desto hårdare åtgärder behövs det. Sydkorea och Island lyckades med det, men för andra länder var det för sent, och då återstår bara lockdown.
Det där med Hade Sverige haft 10 gånger fler importfall så att hade vi haft dubbelt så många döda. Håller jag inte med om.

Formeln för exponentiellt tillväxt i början bör vara Ae^kt, där A står för antal smittade som kom från utlandet och började sprida viruset i Sverige. Var och en (något förenklat) kan ha startat var sin exponentiella kedja, så antalet döda kan bero linjärt på hur många influgna smittade vi hade. Artikelförfattaren tycks förutsätta att formeln ska vara e^kt, men det fungerar väl bara när den exponentiella spridningen börjar med en enda person? Så lita inte på vad token skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in