2020-05-15, 01:20
Medlem
Groggnaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Där har Du absolut en poäng.
T har definitivt en hel del att förklara.
Jag tror åklagaren kommer att lägga ganska mycket krut på att täppa till luckan och utesluta en alternativ GM i lägenheten.

Däremot så tror jag T eventuellt kommer att erkänna brott mot griftefriden för den kommer han aldrig undan.

Om Tishko håller käft under rättegången ryker han. Är man oskyldig så har man mer o berätta. Så är det bara.
Citera
2020-05-15, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Detta är exakt vad de kommer att göra, och de har LÅNGT över den gräns där bevisbördan kommer att ses som legitim av domstol.

Att Beck saknar den erfarenhet som krävs för att förstå detta i sammanhanget förändrar inte faktumet.

Självklart hade inte T blivit fälld om det funnits bokstavligt talat INGENTING förutom incidenten där han blir upplockad av polispatrull på E6 vid Lysekil. Det i sig självt bevisar ingenting.

Det fanns definitivt bevis i den listan som har noll bevisvärde, precis som Beck skrev!

Jag skulle vilja säga att den BÄSTA och VIKTIGASTE bevisningen mot Tishko är:
- Huvudet i hans väska, i hans lägenhet
- Alla DNA-träffar på honom på misstänkta föremål, som är hans. I kombination med att i princip inga DNA-spår finns efter annan person.
- Blodspåren och Blodstänken/blodbilderna i hans lägenhet.
- Spår av Wilma på hans kniv i hans lägenhet
- Tydliga tecken på städning i lägenheten, där endast han själv varit (förutom Wilmas föräldrar) efter händelsen.
- Att Tishko är den sista som sett Wilma vid liv - Ingen annan har på tillförlitligt sätt påstått detta

....Med sådana bevis fäller man en person!! Inte med märkliga kvällspromenader i Ljungskile eller något yrande till en häktespersonal...
Senast redigerad av Haaaaag 2020-05-15 kl. 01:25.
Citera
2020-05-15, 01:23
Medlem
fladdermusvirusets avatar
Varför sparade MGM kvinnans huvud?

Planerade MGM att krympa kvinnans huvud?

Citat:
How to Shrink a Human Head | National Geographic

https://m.youtube.com/watch?v=GLWkhlnLXP0

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shrunken_head
Citera
Medlem
KnasTramss avatar
Jag tror att man ska passa sig från att jämföra bevisläget med andra fall där en kropp har saknats. Givetvis är det ett stort problem att man inte kunnat fastställa någon dödsorsak, men tack vare fyndet av huvudet kan man i vart fall konstatera att hon inte är i livet.

I ett "vanligt" fall där en kropp saknas är det inte bara dödsorsaken som är problemet utan även det faktum att man inte kan utesluta att offret faktiskt lever och kanske har försvunnit av någon annan anledning.
Citera
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
True dat. Jag tänker: galet vad många vanliga killar det finns som inget hellre vill än att träffa en snygg tjej för att ha ett vanligt sunt förhållande med ömsesidig respekt. Varför i helskotta ska så många brudar då bestämt hänga med dessa avarter till människor? Blattar, psyksjuka, pundare, sadister, mördare, osv. Vad fan är det, på riktigt, som gör att tjejer dras till detta? Det står ju 20 vanliga killar på kö. Är det värt att råka illa ut?

Instämmer, håller man sig borta från männikoskräp så klarar man sig.

Precis. Men tyvärr som t ex Wilma här då som verkar komma från en rutten familj går med en oro/ångest. De verkar dra sig till dysfunktionell partners, för det är det som känns mest bekant, oavsett om de mår bra av det eller inte. Som nämnts tidigare, hade hon inte haft en värdelös morsa så hade Wilma varit vid liv idag. Tänker de gånger jag ser Wilmas mamma nu i tidningar att säkert majoriteten som läser vad hon säger tänker "Stackars mamman, förlorat sin dotter.. som hon älskade mest av allt" Visst är det tragiskt med hennes död. Men efter att ha läst FUP, så fattar man varför det gick som det gick
Citera
2020-05-15, 01:25
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Nej Arcanii skrev att om man sms:ar någon tio minuter före mordet om hur det ska gå till
och sean gör så, flir man fälld på indicier.
Svaret ifråga handlade om Mats Alm och Linda C.

Jag är förvirrad, matias alm smsade aldrig Linda chen om nån mordfantasi eller dylikt.

Jag skrev att ja troligtvis blir han fälld men jag räknar verkligen inte med det då jag va 100% på mats alm fallet då det fanns väldigt mycket indicier där och extrema lögner från hans sida som uppdagades en efter en och sen hittas han vid hennes kropp där han råkat bränna sig, men blir fortf bara dömd för brott mot griftefriden.

Men man kunde varken hitta brottsplats eller dödsorsak eller någon annan teknisk bevisning i det fallet, men fortf ´...
Citera
2020-05-15, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Där har Du absolut en poäng.
T har definitivt en hel del att förklara.
Jag tror åklagaren kommer att lägga ganska mycket krut på att täppa till luckan och utesluta en alternativ GM i lägenheten.

Däremot så tror jag T eventuellt kommer att erkänna brott mot griftefriden för den kommer han aldrig undan.

Ja för kan man utesluta annan gm så är det lika bra som utom rimligt tvivel. Jag tycker det känns stabilt och det skulle förvåna om han inte döms för mord. Och det lilla man sett och hört från försvarshåll är ju bara tröttsamt.
Citera
2020-05-15, 01:27
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Känner igen detta, har vi debatterat liknande i ett annat fall kanske? Någon brukade ta ut enskilda saker ur en hel indiciekedja och säga att det saknade bevisvärde. Osäker på om det var du eller någon annan.

Man får sätta ihop hela utredningen och se ifall någon annan är Tishko kan vara gärningsman.
Jag menar att svaret på det är Nej. Och att indiciekedjan gör det fullt möjligt att fälla honom för mord.

Sen är det upp till domstolen. Dom kanske värderar det annorlunda, det har hänt förr. Vi får se.

Kan mycket väl ha varit en debatt i någon liknande tråd.
Jag håller med om att det är viktigt och se hela indiciekedjan.
Ju längre den är desto starkare är den naturligtvis.
Att helt utesluta en alternativ GM genom en indiciekedja är ju dock alltid vanskligt just för att försvaret många gånger just kan bryta ner den på varje punkt.
Tror åklagarna ofta har dålig nattsömn när man bara har indicier att gå på.

Marinafallet är väl dock ett utmärkt exempel där en GM Fredrik Svensson sånär hade kommit undan om det inte vore för det fenomenala SMS:et som åklagaren lyckades få återskapat.
Citera
2020-05-15, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Ja, verkligen skandal. Sjukt att ingen av hennes vänner kunde ställa upp eller iaf prata med sina föräldrar så att nån vuxen kunnat lägga sig i! Jag tror säkert hennes föräldrar älskade Wilma men dom var uppenbarligen inte i något vidare skick att ansvara för henne. Jag blir så otroligt ledsen. Tänk hur hon mådde innerst inne.
17 år!
Kuratorn på Wilmas gymnasium försökte hjälpa till ,men tydligen förlorade Wilma många vänner ,då de inte gillade Tishko..läs sista sidan i sms:en...
https://docdro.id/hB6jZE2
Senast redigerad av Gulabilen 2020-05-15 kl. 01:36.
Citera
2020-05-15, 01:28
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laurentii
Varför kan vi läsa en del av Wilmas journalanteckningar? När och varför släpper man på den sekretessen?

1. Om du menar Obduktionsprotokoll så kommer detta troligtvis att presenteras först vid rättegång.
Det finns i FUP vad som framkommit hittills av forensiska bevis på huvudet - som INTE klargör av
vad Wilma avled utav. För huvudet var stadd i stark förruttnelse och för att kunna avge en exakt
dödsorsak behövs resterande delar = kroppsdelar att tillgå.

2. Annars får du nog förklara vad du menar med "journalanteckningar" ...
Citera
2020-05-15, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det fanns definitivt bevis i den listan som har noll bevisvärde, precis som Beck skrev!

- Alla DNA-träffar på honom på misstänkta föremål, som är hans. I kombination med att i princip inga DNA-spår finns efter annan person.
- Tydliga tecken på städning i lägenheten, där endast han själv varit (förutom Wilmas föräldrar) efter händelsen.
- Att Tishko är den sista som sett Wilma vid liv - Ingen annan har på tillförlitligt sätt påstått detta

....Med sådana bevis fäller man en person!! Inte med märkliga kvällspromenader i Ljungskile eller något yrande till en häktespersonal...
Jag har sagt i princip exakt samma sak som du precis gjort och redogjort för. Jag vet inte om jag har varit otillräcklig i mina formuleringar eller om du har misstolkat sammanhanget i det jag skrev inom en diskussion.

Oavsett är det inget i vad du skrev jag motsäger. Min enda poäng i föregående diskussion var att emot vad många hävdat är det som T sagt och gjort under förhör och förundersökning högst relevant i det fall att åklagaren anser det.

Självklart är amatörpsykologiska bedömningar av Tishkos mentala tillstånd, baserat på förhörsprotokoll författade av nära analfabetiskt lagda poliser den tyngsta bevisningen i fallet.
Citera
2020-05-15, 01:35
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Anar en liten diss mot min lilla lista jag drog rent spontant i all hast tidigare, visst är en isolerad händelse som hans kvällsrutt i Ljungskile inte lika graverande som huvudet i hans garderob. Det fattar jag. Men jag tycker hans beteende i dagarna kring mordet är intressanta "bevis" och jag tvekar inte en sekund på att man kommer ta det i rättegången. Att han visar så pass avvikande beteende är omständigheter som ligger honom till last, kanske man ska säga då, istället för bevis. Om det blir vettigare att förstå hur jag menar.

Det är ju fortfarande hela bilden som gäller. Hans beteende kring att hon dog, men även hans beteende på häktet kommer ju tas upp. Förutom tekniska biten med fynd, blod och allt. Och jag menar att det inte direkt är till fördel för honom i rättegången. Aja, nog dravlat om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in