2020-05-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Fattar du inte att de länder som öppnar upp nu gör det eftersom det är deras strategi?!? Det ingår i strategin att man långsamt öppnar upp efter att ha haft lock down.

Vad trodde du? Är du verkligen så korkad?

Det är du som är satans korkad. Inget land tänkte att dom skulle behöva ha lockdowns så här länge utan att fått kontroll på situationen. Dom tänkte att dom skulle ha lockdown en kortare period och sedan relativt snabbt kunna återgå till det normala (eller så var det bara impulsivitet). Nu öppnar dom upp utan att fått kontroll på situationen och då kommer spridningen att öka igen. Om några veckor inser dom att dom måste fortsätta på Sveriges strategi och att deras lockdown var poänglös i det stora hela.
Citera
2020-05-14, 23:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har en känsla av att dödligheten ligger nånstans mellan 0,25 till 0,5 procent. Men det är alltså bara en känsla jag får när jag tar del av allt som skrivs.

Det är alltså ett undantag att avlida i den här sjukdomen och jag undrar vad det är för mekanismer som gör att en liten andel av patienterna avlider.

Det bör man ju undersöka. Vad exakt som gör det? Varför vissa blir extremt sjuka och tom avlider. Det kan ju finnas någon gemensam nämnare här som gör det enklare att fatta viruset och bekämpa det.

Man har ju uteslutet saker som diabetes. Det verkar inte spela någon roll. Men i övrigt? Kommer ta tid att utreda men extremt viktigt för att just kunna komma fram med bot/vaccin.
Citera
2020-05-15, 00:00
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det låter inte orimligt, men betänk att det alltid är eftersläpning på testerna och därmed är andelen smittade högre idag.

Sjukvårdspersonal är ju knappast representativt för Sverige som helhet.

Skulle man höfta så tror jag att idag så är 25% immuna i vårdpersonalen i Stockholm.

12% av Stockholm och 3% av Sverige som helhet.
Citera
2020-05-15, 00:01
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Inte de danska byarna som lever på tyskar. De ska demonstrera i helgen att gränsen ska öppna NU

Jaja, var ju några ”Trumpare” med automatvapen som tyckte det också, fint sällskap
Citera
2020-05-15, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är det ingen som vet. I Storbritannien har man märkt att mörkhyade av olika ursprung också dör i avsevärt större antal än förväntat.

En teori skulle kunna vara att de bor i större städer som är hårdare drabbade och att de har problem med vitamin D men det är bara spekulationer.

Beror säkert på många grejer, som ex. att svarta i västvärlden har epedemiska nivåer av fetma och klass 2 diabetes, drogmissbruk, traumatism som barn etc etc
Citera
2020-05-15, 00:03
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Dessutom får du lägga på 2-3 veckor eftersom det är tiden innan du utvecklar antikroppar efter du smittats.
Just det. Så siffrorna är antagligen på den nivån de misstänks. Hörde att de testat många (alla?) på sjukhuset i umeå nyligen så de får väl svar om några dagar eller så där med.
Citera
2020-05-15, 00:04
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
CITAT
"Sophia Hobers forskargrupp på KTH utför just nu antikroppstester på svenska sjukhus. Som Aftonbladet kunde avslöja för några veckor sedan sticker deras testmetod ut med 100 procents träffsäkerhet.

– I vårt test har vi faktiskt hittat antikroppar hos alla som varit konstaterat sjuka, även hos dem som säger sig inte ha haft symtom, sa Sophia Hober i Aktuellt.
.
Än så länge har KTH gjort 12 000 tester. Om en månad hoppas hon kunna ge besked om hur det ser ut nationellt. Mellan 10 och 20 procent har haft antikroppar mot viruset i de tester som utförts hittills.

– Då är huvuddelen av dem på sjukhus. Å andra sidan vet vi inte om sjukhus har en överrepresentation eller inte."

Vi får väl börja exportera antikroppstester då eftersom vi verkar vara de enda som får 100% resultat.

Med tanke hur stor andel av Sveriges äldreboenden som har fått in bekräftad Corona smitta och hur många som varit sjuka med lindriga symptom de senaste månaderna utan att få testa sig så tror jag att vi har 10-20% smittade i Sverige.

Blev glad när jag såg att de redan gjort 12.000 tester! Önskar dock att det inte typ endast var på sjukhus men antar de gjort så för att det är mer praktiskt och för att de mest ville testa pålitligheten i första skedet.

Men låter lovande!
Citera
2020-05-15, 00:04
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ja det bör gälla frågan om jorden är platt likaså.
Samma som idiotin om "flockimmunitet" utan vaccin - vansinne.

Hur är det med ansiktsmasken; hur länge kan den användas utan att bytas?

Väntar med spänning på svar.

Hej igen. Jag är tillbaka med fakta.

Enligt holländska folkhälsomyndigheten kan ffp2-masker användas 2-3 gånger för vårdgivare till misstänkt covid-pat, förutsatt rengöring med klavering eller väteperoxid.

Ska du eller jag googla fram resultat denna gång? Dina sökningar visar ju felaktiga eller inga resultat?
Citera
2020-05-15, 00:05
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bara 4 procent av fransmännen har haft Corona!
https://twitter.com/StrixNebulosaLa/status/1261017583056302081
Då kan inte Sverige ha 20 procent som vissa påstår.
De 22 forskarna ja, de slarvar ju både med matematiken och sina påståenden. De har bränt sitt förtroende och får nu mindre uppmärksamhet så de måste försöka skrika högre. Björn "Svinifluensan har inte visat sitt rätta tryne än" Olsen är väl den värsta alarmisten vid varje pandemi och har väl inte fått ett rätt än...
Citera
2020-05-15, 00:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix19
Det är du som är satans korkad. Inget land tänkte att dom skulle behöva ha lockdowns så här länge utan att fått kontroll på situationen. Dom tänkte att dom skulle ha lockdown en kortare period och sedan relativt snabbt kunna återgå till det normala (eller så var det bara impulsivitet). Nu öppnar dom upp utan att fått kontroll på situationen och då kommer spridningen att öka igen. Om några veckor inser dom att dom måste fortsätta på Sveriges strategi och att deras lockdown var poänglös i det stora hela.
Du har helt fel. Jag tycker att du ska läsa denna artikeln ur DN, hoppas inte att den är en betalartikel.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sju-dygn-da-norden-valde-olika-vagar/
Citera
2020-05-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja vi kan ju i vart fall hoppas på det. Men ser vi några sådana tendenser nu, här eller i vår omvärld?

Min tanke är att så länge vi låter smittan "överleva" och fortsätta, möjligen på sparlåga osv. Men om den fortsätter och det finns en massa asymptomatiska smittare kvar, till hösten... Då är jag väldigt orolig för vad som händer, i princip i alla länder.

De länder som är ganska "rena" borde nog väldigt noga överväga, hur mkt sommarens turistsäsong är värd, i förhållande till en hel höst fylld av massa jobbiga covidfall, som ev. poppar upp... folk som behöver vård och folk som dör, osv.

Det här är ytterligare ett skäl att Sveriges covidstrategi är fel. Vi borde gått med de nordiska länderna, hållt smittan låg i hela Norden. Så hade vi alla haft bra läge och lättare kunnat ha utbyte med varann osv.
Citera
2020-05-15, 00:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Okay.

Men så kan vi konstatere at det er dig der farer med løgn, når du skriver.

"Tvärt emot all vetenskap;"

Og nej de fleste forstår ikke urimeligheden i udtalelsen for den kommer jo fra en "ekspert" og nogen bygger videre på udtalelsen og påstår "Tvärt emot all vetenskap;"
Det er jo derfor udtalelsen fremsættes for at skabe forvirring så skrubbelløse personer som dig kan udnytte den, og få det til at se ud som at grænselukning er en dårlig ting - hvad det ikke er - det redder sandsynligvis mange liv, for nu har man en situation hvor effekten af et lands strategi er korrekt målbar, og fantasters uansvarlige strategi afsløres.
Nu tror jag att du verkligen har missförstått mig. Jeg tror det er riktig å stenge grensene.
Använd gärna google translate om du inte förstår svenska.

Han lyver ikke - men han forteller heller ikke hele sannheten. Man kan også snu det og spørre ham om det er noe vitenskapelig forskning som sier at det ikke hjelper å skyve grensene ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in