2020-05-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vem har påstått att 18% i Moskva har dött? Är du inte läskunnig??

ÖVERDÖDLIGHETEN ÄR 18% ! ! <---- Svårt att förstå????

Och med MYCKET enkel matematik så ser du då att 2300 döda i HELA Ryssland överhuvudtaget inte stämmer med 18% överdödlighet i en stad med 12 miljoner invånare.

Ett enormt mörkertal.

I Ryssland är allt frid och fröjd och under kontroll. Ryssland har bäst strategi. Stängde gränserna tidigt och framförallt testar testar enlig ovanstående Rysslandskännare:

https://www.themoscowtimes.com/2020/05/08/russia-is-boasting-about-low-coronavirus-deaths-the-numbers-are-deceiving-a70220
Citera
2020-05-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Jag behöver inte läsa någonting. Jag arkiverade bara artikeln och presenterade den för er båda, varken mer eller mindre.

Uppfattade du det som att mitt inlägg var laddat med en åsikt, eller vad?
Ursäkta, jag trodde du var en annan.
Citera
2020-05-14, 22:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att resultaten kan vara liknande trots helt olika åtgärder. Det finns alltså inget enkelt samband mellan åtgärder och resultat, det är bara att glömma.
OK
Vi får enas om att vara oense.

För mig är det självklart att de åtgärder man sätter in (eller låter bli att sätta in) påverkar resultatet.

Det kan absolut vara svårt att veta exakt vilka åtgärder som är bäst, men givetvis påverkar strategin resultatet.
Fattar faktiskt inte hur man kan ifrågasätta det...
Citera
2020-05-14, 22:36
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/sifo-s%C3%A5-stort-%C3%A4r-st%C3%B6det-f%C3%B6r-regeringens-coronahantering-12583080

Din egen länk visar ju hur vinklat det där är för att se bättre ut än vad det är. Nästan 50% svarade "ganska bra" och räknas då in i samma procent som de som tycker det är mycket bra Känns inte i närheten av lika stabilt som du får det att låta.

Sedan säger ju SIFO-mannen själv i klippet att det är vanligt att man sluter upp under en kris, precis som många påpekat tidigare.

Sedan det du tjatar om BNP så visar väl alla prognoser man sett att Danmarks BNP kommer klara sig bättre än det svenska.

Tror du skulle få mer respekt och folk som lyssnade på ditt budskap här om du slutade vinkla allt du påstår så enormt och tala som att allt du säger är sant. Testa lägga in lite fler "jag tror" och "enligt mig" så kanske folk slutar be dig om källor hela tiden dessutom.
Citera
2020-05-14, 22:37
Medlem
Citat:
Antalet IVA patienter inlagda har nu sjunkit till UNDER 400st. Från toppen på 550st för bara ett par veckor sedan.

Otroligt glädjande! Sjunker väldigt, väldigt snabbt nu och kommer få stort genomslag på dödstalen ganska snart.

Blir nog semester för sjukvårdarna ändå!

Ev semester bygger på att vi alla sköter oss. Vi måste, för vårdens skull, ta ansvar nu.
Citera
2020-05-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
I Ryssland är allt frid och fröjd och under kontroll. Ryssland har bäst strategi. Stängde gränserna tidigt och framförallt testar testar enlig ovanstående Rysslandskännare:

https://www.themoscowtimes.com/2020/05/08/russia-is-boasting-about-low-coronavirus-deaths-the-numbers-are-deceiving-a70220
Och så igen den skämt-artikeln där de i rubriken pratar om "233% fler döda än officiellt rapporterat" och sedan visar det sig att siffran var baserad på att det i Tjeljabinskregionen kanske hade dött 10 personer istället för 3.

Den regionen har alltså 3,5 miljoner invånare. Och har ett mörkertal på 7 dödsfall. Ja, jävlar vilket mörkande. Jävla Putin, osv
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-05-14 kl. 22:41.
Citera
2020-05-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är väl ganska allmänt känt att t.ex. allergier är mindre vanligt förekommande bland bönder och deras familjer än bland stadsbor.

Absolut! Det har jag också hört. Däremot med vinterkräksjukan, att en mindre del i befolkningen är fysiskt "icke mottagliga" för den (som är fallet för mig), så hoppas jag verkligen, verkligen, att det kan finnas någon liknande egenskap i relation till covid. Att kanske 10% eller whatever, kanske har någon gen mot det. Och slipper den.

Det skulle vara lite befriande om vi fick någon sådan "god nyhet".. efter ett långt tag av bara "mörker".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag kan hålla med om det, jag känner väl också liknande: att jag skulle också uppleva det bättre att jag dör, om valet stod mellan mig och ett barn.

Har arbetat i hela mitt liv för "svagare grupper", och sådana som ej kan göra sin röst hörda lika bra som vissa andra i samhället, däribland barn. Så jag värdesätter dem högt, mycket högt.

Däremot varför mitt engagemang är med de äldre just nu, är väl att just nu är det de som dör. Där är det beklämmande för mig att se de äldre, hur de hanteras i denna pandemi.

Finner det inte värdigt och tror vi hade kunnat rädda många fler och göra detta mkt bättre. Det smärtar mig att se berättelserna om de äldre och covid. Kan bara hoppas att det finns någon form av lärdom, för samhället.

Vår äldreomsorg har uppenbart monterats ned på ett sätt som är skamligt.
Att bli gammal ska inte vara förenat med skräck.
Jag skulle verkligen vilja att vi alla när vi blir gamla blir omhändertagna med kärlek och stor respekt.
Men jag är rädd för att det kommer bli sämre snarare än bättre.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
OK
Vi får enas om att vara oense.

För mig är det självklart att de åtgärder man sätter in (eller låter bli att sätta in) påverkar resultatet.

Det kan absolut vara svårt att veta exakt vilka åtgärder som är bäst, men givetvis påverkar strategin resultatet.
Fattar faktiskt inte hur man kan ifrågasätta det...
Om du jämför UK och Sverige så är resultaten liknande trots stor skillnad i åtgärder. Alltså ger en viss åtgärd inte nödvändigtvis en viss effekt. Man kan aldrig veta vad som skulle ha hänt om ett land valt en annan väg, inte ens genom att jämföra med andra länder.
Citera
2020-05-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Helt klart mycket som är oklart och motstridigt fortfarande.

Jag undrar dock fortfarande:
"Har du någon seriös källa som stödjer ditt påstående att Spaniens studie är "flera hundra procent fel"?
Av det jag har läst verkar alla ta deras siffror på största allvar."
Nej, det har jag inte.

Jag har överhuvudtaget inte hört någon ta upp att Spanien enbart mätte IgG, inte IgM, förrän jag själv tog initiativ att luska upp och översätta den spanska rapporten.

Huruvida man känner till det här, eller inte, det vet jag inte. Rapporten är ju på spanska, så man kan ju ha missat det.

Sen vad det gör exakt för resultatet, det kan jag inte svara på. IgG är kanske viktigare att mäta.
Citera
2020-05-14, 22:41
Medlem
Vi är räddade!!!
Citera
2020-05-14, 22:42
Medlem
Det här med "våg två".
Det är skitsnack.
Hur ska en till våg kunna komma om man håller i restriktioner såsom avstånd ansiktsmasker och inga stora folksamlingar och jobba hemifrån och dylikt?
Kan någon förklara det?
Det snackas hela tiden om våg två som en naturlag. Det är det väl ändå inte. Inte så länge man agerar mot det.
Att tidigare pandemier kom i vågor var ju för att man tillät de komma i vågor.

Eller???
Senast redigerad av Realtesto 2020-05-14 kl. 22:54. Anledning: Fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in