2020-05-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
För alla som kan matematik så är 18% överdödlighet i en stad med 12 milj invånare nånting HELT annat än 2300 döda i HELA Ryssland.

Även en lågbegåvad kan räkna ut detta med mycket enkel matematik.
Nej, Ulf, det är inte så att 18% av Moskvaborna har dött.

Stockholm hade alltså under samma period 100% överdödlighet. Enligt min mycket enkla matematik så är 100 ett mycket större tal än 18.
Citera
2020-05-14, 22:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, i stort sett men inte till 100%.

Var du född på 80-talet?
Utan behandling lever smittade i genomsnitt runt 10 år efter att ha infekteras.

Without treatment, average survival time after infection with HIV is estimated to be 9 to 11 years, depending on the HIV subtype.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/HIV/AIDS

Rätt stor skillnad mot typiska luftvägsinfektioner som exempelvis covid19 alltså. HIV drabbade ofta unga som även innan behandling fanns kunde klara sig flera år innan de utvecklade AIDS men som ändå dog unga. Covid å andra sidan drabbar mest äldre, förloppet är betydligt snabbare, men de flesta återhämtar sig. Finns inte många likheter förutom att båda orsakas av ett virus. Alltså hade jag en poäng när jag påpekade att parallellen haltade, vem det nu var som drog upp det.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-14 kl. 22:23.
Citera
2020-05-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Inrressant, blir lite filosofiskt här, men om jag går med dig och nappar här...

Om vi vore några hundra eller några tusen kvar på jorden.. efter en kärnvapenkatastrof, eller om det vore nån liknande sits där vi verkligen "måste" nu välja mellan att rädda gruppen barn, eller gruppen väldigt gamla. Så tror jag att jag kan förstå din synvinkel. Barn är framtiden och allt sånt där. Det är de som kan föra befolkningen vidare, föda nya barn osv.

Men, vi har i princip aldrig hamnat i en sån sits nu i modern tid. Vi ser att t.ex. våra grannländer har gjort sitt yttersta för att hålla samhällssmittan låg med Covid. Vilket ju i sig är det som gör att även covid hålls låg, in till äldreboenden.

Jag köper inte att vi har haft någon verklig större situation där vi har tvingats välja mellan att rädda äldres liv, eller att rädda barns liv, i och med covid.

Vi har helt enkelt struntat i gamlingarna och de får dö lite hipp som happ, enligt triage osv. Inte så noga om de kunde ha räddats genom bra vård, som flera av dem fick på t.ex. Bromma. En del lämnas t.o.m. planerat i förväg kvar på äldreboenden, som skribenten Merwinna skrev om igår, en artikel.

Det är någon slags allmän obehaglig tanke om att deras liv inte är så mkt värda, inte värda att ens försöka rädda, som är det jag vänder mig emot, enormt mycket. Det var min huvudpoäng.

De har betalat skatt hela sitt liv, slitit hårt, många av dem. Många är älskade föräldrar eller morföräldrar. Sedan finns grundtanken om värdet av människoliv. Att man skall göra vad man kan för att rädda människoliv. Jag trodde att den tanken var stark, i Sverige. Men, jag kan väl nu i efterhand säga, att "jag var naiv".

Jag vet att det finns något grumligt ekonomiargument kring detta, men jag har besvarat det oändligt många ggr, så tror jag avstår att besvara det igen just nu. Förutom att säga, att jag inte tror vi "tjänar" något på att låta äldre dö, så som vi gjort.

För mig handlar det mer om att ju äldre vi blir desto mer av livet ligger bakom oss.
Barn har livet framför sig.

Jag t.ex känner att om jag nu tråkigt nog skulle dö så har jag ändå fått uppleva mycket.
Barn ska få den chansen med.

Visst kan detta tendera att bli filosofiskt och hypotetiskt förvisso.
Men jag är mer upprörd över att äldre ska lida till döds.
Det är allt annat än okej.
Lidande på ålderns höst är fruktansvärt.
Citera
2020-05-14, 22:16
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Intressant eller inte.
Jag har varit med och vårdat personer som gått bort (i mitt arbete), haft arbetskamrater som varit svårt sjuka i covid och krävt sjukhusvård och som jag varit så orolig över. Ändå är jag en av dom som tror på "strategin".

Jag önskar bara att man skyddat vårdpersonal bättre från början, men det hade varit samma problematik oavsett vilken väg Sverige hade valt.

Har du tänkt på att den smittade vårdpersonal som smittade de gamla kanske inte hade varit smittade i samma omfattning hade vi haft en lockdown?
Citera
2020-05-14, 22:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, Ulf, det är inte så att 18% av Moskvaborna har dött.

Stockholm hade alltså under samma period 100% överdödlighet. Enligt min mycket enkla matematik så är 100 ett mycket större tal än 18.
Men det sa han väl inte heller? Hur läser du?
Citera
2020-05-14, 22:18
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Just det, fast då har undersökningen också utgått ifrån att bara 5 procent haft viruset.

Vilket sannolikt är flera hundra procent fel, eftersom de bara mätte IgG med snabbtest, och missar alla asymptomatiska.

Har du någon seriös källa som stödjer ditt påstående att Spaniens studie är "flera hundra procent fel"?
Av det jag har läst verkar alla ta deras siffror på största allvar.

Det stöds ju även experten i Aktuellt idag som sade att de hittills inte sett ett enda fall där en konstaterad smittad saknade antikroppar (förvisso i ett litet material).
Citera
2020-05-14, 22:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du säger ju uttryckligen att det spelar ingen roll vad vi hade gjort

Det är ju ett fullständigt bisarrt påstående.
Varför är resultatet så olika i olika länder som har haft olika strategier enligt dig.
Slumpen?
Resultaten är även väldigt lika i länder med helt olika strategier, som du säkert märkt.
Citera
2020-05-14, 22:19
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Min fetning där. Intressant! Jag har satt ett litet "hopp" till att det kan vara så... Visst är det så för vinterkräksjukan, bl.a.? Jag har utsatts för många, många potentiella smittotillfällen för den sjukdomen men aldrig fått den, genom alla år. Bl.a. tagit hand om andra, när de haft det.

Min anhörige (som arbetar i vården) tror att det är pga att jag har sådan "icke mottaglighet", sorry vet inte vad det heter medicinskt...

Vore ju åtminstone lite hoppingivande för Covid, ifall det finns någon sådan liknande egenskap...!

Man kan hoppas det är så, är själv också immun emot det liksom 20% av Sveriges befolkning. Har tydligen och göra med en Gen som kallas FUT2 och ger upphov till ett enzym. Enzymets uppgift är att sätta fast fukos på ytan av de celler som bygger upp tarmens slemhinna. Men när FUT2 är inaktiv saknas sockret på cellytan och virus kan inte tränga in i cellerna.

I början talades mycket om att 80% får symtom av SARS-CoV-2 och en liten procent allvarliga, så det kan finnas likheter möjligen.
Citera
2020-05-14, 22:20
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Har du tänkt på att den smittade vårdpersonal som smittade de gamla kanske inte hade varit smittade i samma omfattning hade vi haft en lockdown?

Det räcker med EN smittad vårdpersonal för att det ska ta fart.
Citera
2020-05-14, 22:22
Medlem
Citat:
Du säger ju uttryckligen att det spelar ingen roll vad vi hade gjort

Det är ju ett fullständigt bisarrt påstående.
Varför är resultatet så olika i olika länder som har haft olika strategier enligt dig.
Slumpen?

Vad gäller äldreboendena så hade slutresultatet blivit likadant oavsett strategi. Det är ju ganska tydligt med tanke på de systemfel som uppdagats de senaste 2 veckorna.

Äldreomsorgen måste omvandlas i grunden och det har ju faktiskt redan börjat med det utbildningsstöd som nu givits branschen ifrån regeringen. Ganska stora pengar.

Ja, varför är resultatet så olika i olika länder och även INOM länderna?

Vi har ju regioner i Sverige som har minimal överdödlighet och även regioner som har MINDRE överdödlighet än normalt i år. Medans andra har högre såsom Sthlm, Dalarna, Västra Götaland.

Betyder det att vissa regioner haft en strålande strategi och andra en usel??

Och sådär ser det ut i respektive länder också.

Ingen röd tråd nånstans.

Länder med Lockdown går uselt och fortsätter gå uselt sen de öppnat.
Länder med Lockdown har lyckats bra.
Länder utan Lockdown har också gått bra
Länder utan Lockdown har gått dåligt
Länder som struntat i det mesta har gått ganska bra
Länder som struntat i det mesta har gått dåligt

En salig blandning utan nån som helst röd tråd.
Dessutom svårt att jämföra då det finns lika många sätt att redovisa sina tal som det finns länder. Det kommer ta flera år innan en nykter överblick över detta kan redovisas seriöst. Över vad som faktiskt hände.

Jag tror det finns en ENORMT stor slumpfaktor inblandad. Tur/oturs-faktor.
Beroende på hur mycket smitta du hade inom landet när det hela uppdagades.

Östeuropa hade mycket mindre smitta redan från början än västeuropa. De reser ju i långt mindre utsträckning och det syns tydligt.

Eftersom Frankrike redan hade smittan i landet i December låååångt innan vi visste om virusets existens i Kina till och med så lär det har funnits på långt fler platser. Här har det växt till sig under ett par månader och sen briserar bomben beroende på hur mycket smitta landet faktiskt hade från början.

En långt större faktor än strategier hit och dit. Tro mig, det kommer visa sig när man ska analysera detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
KI forskaren Anders Björkman håller för troligt "Att mängden smittade fördubblats" i Spanien under den senaste månaden.

Fakta: antalet döda har under den senaste månaden i Spanien stigit med 50 procent.

Eftersom antalet döda stigit med 50 procent så finns igen anledning anta att antalet smittade stigit med 100 procent, varför KI forskarens påstående kan avföras som rena påhittet.

Istället är det logiskt att räkna med att antalet smittade följer dödligheten.

5% eller 7,5% som har antikroppar är marginellt för frågan om sk. flockimmunitet, därför att vi vet att Spaniens kurva över antalet döda planat under maj månad och fortsätter att plana.

Önskas sk. flockimmunitet så måste antalet döda/dygn öka kraftigt. Nu ligger den på blott 200/dygn.

Källor:

Spanien, 14 april, döda 18 255.
Spanien, 14 maj, döda 27 321.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/

"Anders Björkman tror därför att resultaten som presenteras nu speglar andelen smittade för ungefär en månad sedan. Att mängden smittade fördubblats sedan dess anser han troligt."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ki-forskaren-om-spanska-studien-har-troligen-fordubblats-nu

Eller så har smittan spridit sig inom grupper som är mindre ”dödliga”. Nobody knows så låt oss sluta leka experter.
Citera
Medlem
Citat:
Har du någon seriös källa som stödjer ditt påstående att Spaniens studie är "flera hundra procent fel"?
Av det jag har läst verkar alla ta deras siffror på största allvar.

Det stöds ju även experten i Aktuellt idag som sade att de hittills inte sett ett enda fall där en konstaterad smittad saknade antikroppar (förvisso i ett litet material).
I den här studien var det ingen asymptomatisk som testade positivt för antikroppar, förutom den äldsta av dem som var en 61-årig kvinna:

https://www.tandfonline.com/na101/home/literatum/publisher/tandf/journals/content/temi20/2020/temi20.v009.i01/22221751.2020.1756699/20200502/images/large/temi_a_1756699_f0001_oc.jpeg

Ovan är bara grafiken. Här är hela artikeln:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/22221751.2020.1756699

Notera att detta var inte snabbtest heller, som i Spanien, utan laboratorieanalys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in