2020-05-14, 22:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Nu är ni inte pålästa. Gjorde mitt examensarbete om just HIV. Vissa är immuna och har varit det i 20 år.
https://www.thebodypro.com/article/genetic-mutation-behind-hiv-cure
OK, men på 80-talet tror jag det betraktades som en ganska dyster diagnos.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Antalet på IVA under 400 för första gången sedan 4e april.

För en vecka sedan gick vi under 500 för första gången sedan 12e april.

Man kan se detta som:
1. En fantastisk minskning
2. En fruktansvärt hög siffra
3. En kombination av ovanstående
4. Valfri form av mörkning

Jag väljer alternativ 3.

En väldigt glädjande utveckling och minskning framförallt. Även antalet inlagda på sjukhus i stort har minskat till under 2000st.

Går snabbt nedåt nu varje dag. Precis den utveckling vi väntat på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
World Bank...kom igen...dom har knappt en seriös Wiki-sida.

Du kan kika på listorna i källhänvisningarna. Men om inte, var hittar du dina sanningsenliga siffror?
Citera
2020-05-14, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Wow så många vågor...ja då har vi nog ej kvar nån form av export av våra lastbilar och ABB turbiner... så då är det ju barkbröd och mörtfiske som gäller.

Inget varken du eller jag vet. Mest troligt har du fel. Dom flesta länder har öppnat upp redan för två veckor sedan och vi ser ej att dödssiffrorna sticker iväg någonstans.

Tvärtom.

Man dör inte samma dag som man vår viruset heller
Citera
2020-05-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Om man föraktar sin egna befolkning som du gör så drar man såklart den slutsatsen.

Jag föraktar alla som tror de har men inte påvisar intelligens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag håller ej med.
Äldres liv är mindre viktiga än barns liv.
Alla gånger.
Mitt liv är mindre värt än ett barns liv.
För mig en självklarhet.
Ett barn ska alltid räddas före en vuxen.
Det står jag för.

Inrressant, blir lite filosofiskt här, men om jag går med dig och nappar här...

Om vi vore några hundra eller några tusen kvar på jorden.. efter en kärnvapenkatastrof, eller om det vore nån liknande sits där vi verkligen "måste" nu välja mellan att rädda gruppen barn, eller gruppen väldigt gamla. Så tror jag att jag kan förstå din synvinkel. Barn är framtiden och allt sånt där. Det är de som kan föra befolkningen vidare, föda nya barn osv.

Men, vi har i princip aldrig hamnat i en sån sits nu i modern tid. Vi ser att t.ex. våra grannländer har gjort sitt yttersta för att hålla samhällssmittan låg med Covid. Vilket ju i sig är det som gör att även covid hålls låg, in till äldreboenden.

Jag köper inte att vi har haft någon verklig större situation där vi har tvingats välja mellan att rädda äldres liv, eller att rädda barns liv, i och med covid.

Vi har helt enkelt struntat i gamlingarna och de får dö lite hipp som happ, enligt triage osv. Inte så noga om de kunde ha räddats genom bra vård, som flera av dem fick på t.ex. Bromma. En del lämnas t.o.m. planerat i förväg kvar på äldreboenden, som skribenten Merwinna skrev om igår, en artikel.

Det är någon slags allmän obehaglig tanke om att deras liv inte är så mkt värda, inte värda att ens försöka rädda, som är det jag vänder mig emot, enormt mycket. Det var min huvudpoäng.

De har betalat skatt hela sitt liv, slitit hårt, många av dem. Många är älskade föräldrar eller morföräldrar. Sedan finns grundtanken om värdet av människoliv. Att man skall göra vad man kan för att rädda människoliv. Jag trodde att den tanken var stark, i Sverige. Men, jag kan väl nu i efterhand säga, att "jag var naiv".

Jag vet att det finns något grumligt ekonomiargument kring detta, men jag har besvarat det oändligt många ggr, så tror jag avstår att besvara det igen just nu. Förutom att säga, att jag inte tror vi "tjänar" något på att låta äldre dö, så som vi gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nu är du ju trögare i bollen än vanligt. Det finns väldigt lite smitta i de flesta andra regioner. Det är ungefär som Sverige där det främst handlar om Stockholm+Sörmland, som tillsammans har runt 70-75% av dödsfallen, medan många andra regioner klarat sig nästan helt undan.

Den låga siffran bekräftar tvärtom att det inte finns ett stort mörkertal, men kanske ett mindre.

För alla som kan matematik så är 18% överdödlighet i en stad med 12 milj invånare nånting HELT annat än 2300 döda i HELA Ryssland.

Även en lågbegåvad kan räkna ut detta med mycket enkel matematik.
Citera
2020-05-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Just det möjlig väg. Helt nytt virus. Inget vett ett dugg exakt. Detta med möjlig immunitet kommer ju ta år att utreda. Finns den ens?, hur länge varar den osv.
Reinfektion sker som sagt i princip inte hittills. Rimligen är frågan alltså bara hur länge immuniteten håller i sig, inte om den finns eller ej.
Senast redigerad av apropos 2020-05-14 kl. 22:11.
Citera
2020-05-14, 22:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att de inte hittade IgM heller har du förvisso rätt i. Men det här sätter verkligen antikroppstesterna i ett annat ljus. Om de bara hittar symptomatiska så kan man ju lika gärna göra intervjuer.

Varför skulle dödligheten vara 0.5-1.0 procent menar du?

Spanien har just nu en dödlighet på 0.058 procent, en tiondel så mycket. Om 25 procent av Spanien har haft viruset så är dödligheten 0.23 procent. Men då kan Spanien ha haft en överdödlighet av kollapsad sjukvård på det, så det är kanske inte representativt för ett land med kontrollerad spridning.
Den spanska undersökningen kom fram till 1 - 1,2 % dödlighet.
Sedan har du säkert en poäng i att den siffran bör vara högre än "normalt" pga överbelastad sjukvård.
Citera
2020-05-14, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Sedan har du säkert en poäng i att den siffran bör vara högre än "normalt" pga överbelastad sjukvård.

Varför både Madrid, Lombardiet, Brooklyn och St Louis hade dessa bisarra problem i början/mid april var pga av klustersmitta.
Citera
2020-05-14, 22:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Vad har nysa i armvecket att göra med det som hänt på äldreboendena i Sverige???

Herregud vilken nivå du har alltså. Otroligt.

Apropå bisarra uttalanden...

Du säger ju uttryckligen att det spelar ingen roll vad vi hade gjort
Citat:
Finns en enomr övertro att bara om vi gjort si eller så, så skulle det sett annorlunda ut. Jag tror inte ett dyft på det. Vi hade slutat på samma plats ändå med tanke på vad som kommit fram.

Det är ju ett fullständigt bisarrt påstående.
Varför är resultatet så olika i olika länder som har haft olika strategier enligt dig.
Slumpen?
Citera
2020-05-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Just det, fast då har undersökningen också utgått ifrån att bara 5 procent haft viruset.

Vilket sannolikt är flera hundra procent fel, eftersom de bara mätte IgG med snabbtest, och missar alla asymptomatiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in