Citat:
Ursprungligen postat av
wakkawalla
Jag håller ej med.
Äldres liv är mindre viktiga än barns liv.
Alla gånger.
Mitt liv är mindre värt än ett barns liv.
För mig en självklarhet.
Ett barn ska alltid räddas före en vuxen.
Det står jag för.
Inrressant, blir lite filosofiskt här, men om jag går med dig och nappar här...
Om vi vore några hundra eller några tusen kvar på jorden.. efter en kärnvapenkatastrof, eller om det vore nån liknande sits där vi verkligen "måste" nu välja mellan att rädda gruppen barn, eller gruppen väldigt gamla. Så tror jag att jag kan förstå din synvinkel. Barn är framtiden och allt sånt där. Det är de som kan föra befolkningen vidare, föda nya barn osv.
Men, vi har i princip aldrig hamnat i en sån sits nu i modern tid. Vi ser att t.ex. våra grannländer har gjort sitt yttersta för att hålla samhällssmittan låg med Covid. Vilket ju i sig är det som gör att även covid hålls låg, in till äldreboenden.
Jag köper inte att vi har haft någon verklig större situation där vi har tvingats välja mellan att rädda äldres liv, eller att rädda barns liv, i och med covid.
Vi har helt enkelt struntat i gamlingarna och de får dö lite hipp som happ, enligt triage osv. Inte så noga om de kunde ha räddats genom bra vård, som flera av dem fick på t.ex. Bromma. En del lämnas t.o.m. planerat i förväg kvar på äldreboenden, som skribenten Merwinna skrev om igår, en artikel.
Det är någon slags allmän obehaglig tanke om att deras liv inte är så mkt värda, inte värda att ens försöka rädda, som är det jag vänder mig emot, enormt mycket. Det var min huvudpoäng.
De har betalat skatt hela sitt liv, slitit hårt, många av dem. Många är älskade föräldrar eller morföräldrar. Sedan finns grundtanken om värdet av människoliv. Att man skall göra vad man kan för att rädda människoliv. Jag trodde att den tanken var stark, i Sverige. Men, jag kan väl nu i efterhand säga, att "jag var naiv".
Jag vet att det finns något grumligt ekonomiargument kring detta, men jag har besvarat det oändligt många ggr, så tror jag avstår att besvara det igen just nu. Förutom att säga, att jag inte tror vi "tjänar" något på att låta äldre dö, så som vi gjort.