2020-05-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
99 procent av världens länder är ej lika exportberoende som Sverige. Så du har fel såklart.

Vi är mest fkd av alla. Extremt exportberoende, bisarra dödstal, total polarisering mellan blattar och etniska svenskar och på det en korrupt statsförvaltning som går all in på könskorrigeringar och afghaner...

Ser du några up-sides?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_trade-to-GDP_ratio

Denna lista är kanske relevant? Kika lite på den.
Citera
Medlem
Antalet IVA patienter inlagda har nu sjunkit till UNDER 400st. Från toppen på 550st för bara ett par veckor sedan.

Otroligt glädjande! Sjunker väldigt, väldigt snabbt nu och kommer få stort genomslag på dödstalen ganska snart.

Blir nog semester för sjukvårdarna ändå!
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nu är det ju viruset som bestämmer att det är här för att stanna och inte WHO De påtalar bara det vi alla ser och vet.

Jo, det är omöjligt att stoppa människors rörlighet en längre period utan anarki. Du har sett för mycket film.

Det är i grunden ett ganska harmlöst virus med låg dödlighet. av allt att döma mellan 0,5-1% och det är ganska lite.
En stor, stor majoritet är inte i närheten av att behöva sjukvård.
Och det slår i princip uteslutande mot äldre. I princip noll dödlighet i Sverige bland friska personer under 50år.
Så visst är det ganska harmlöst i det stora hela.

Skulden till Pandemin ligger hos Kina. 100% hos Kina.

Källor tack!
Rabbla inte bara upp en massa lösryckta, ev. påhittade saker.
Citera
2020-05-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jo tack, det är lugnare nu. Vi har plockat bort en handfull sängar, eller vi har iaf stängt en covidavdelning, som ligger på is. Det är märkbart lugnare, men det kommer fortfarande in full blown corona cases ... de flesta patienter är inte smittsamma på mitt jobb. De är i slutfasen, men man får fan vara på tårna, för plötsligt rullar vi in en väldigt smittsam person.

Vissa läkare skiter fortfarande i skyddsutrustning, de lämnar dörren till covidavdelningen öppen, samordnaren glider in utan visir och hjälm. Hen har bara munskydd och förkläde. Det är otight som fan.

Det finns ju fortfarande en risk att en slarvig läkare drar ut skiten till allmänheten och startar en ny smittvåg. Jag är ganska misantropiskt lagd, men mitt förtroende för allmänhetens intelligens och mognad har minskat ytterligare under våren, vilket jag inte trodde var möjligt.

Även högutbildade proffs är ibland helt dumma i huvudet.

Min egna arbetssituation är väl inte perfekt. Nu börjar hemmacheferna slita i sin personal och blir desperata, pga semesterplaneringar och pausad vård. Samtidigt försöker de nya cheferna hålla kvar personalen. Just nu har jag två direktiv, från två chefer som inte kommunicerar med varandra.

Jag har försökt deala med min nya avdelning (där jag gästspelar). Jag har frågat om jag kan förbättra arbetssituationen och slippa covidvården vissa dagar, men de kan inte ge klara besked. de vet inte hur uppdelningen ska se ut, och det är bara 2 veckor kvar till sommaren. Herregud ...

Det är den här typen av dåligt chefsskap som gör att anställda flyr och blir bittra.

Man får ingenting tillbaka.

Personalpolitiken i coronavården är inte bättre än i vanliga fall.

Ja det där är helt sjukt för nu har man ju bränt slut på personalen, nu måste man ge dom semester men organisationen är ju slimmad och halvkaos till vardags så det kan nog bli permanent utbrändhet hos vissa svagare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vi får väl se vad som händer. Om något visar det att det bor ganska mycket korkat folk i Sverige.

Om man föraktar sin egna befolkning som du gör så drar man såklart den slutsatsen.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Antalet IVA patienter inlagda har nu sjunkit till UNDER 400st. Från toppen på 550st för bara ett par veckor sedan.

Otroligt glädjande! Sjunker väldigt, väldigt snabbt nu och kommer få stort genomslag på dödstalen ganska snart.

Blir nog semester för sjukvårdarna ändå!

Goda nyheter!
Citera
2020-05-14, 22:00
Medlem
Antalet på IVA under 400 för första gången sedan 4e april.

För en vecka sedan gick vi under 500 för första gången sedan 12e april.

Man kan se detta som:
1. En fantastisk minskning
2. En fruktansvärt hög siffra
3. En kombination av ovanstående
4. Valfri form av mörkning

Jag väljer alternativ 3.
Citera
2020-05-14, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_trade-to-GDP_ratio

Denna lista är kanske relevant? Kika lite på den.

World Bank...kom igen...dom har knappt en seriös Wiki-sida. Är ju som att gruppboendet Tallgläntan goes viral.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Stort stöd för öppna grundskolor, Stort stöd för Löfven till och med som skjutit i höjden, Stort stöd för FHM som myndighet.

Alla undersökningar säger samma sak.
Strategin har folket bakom sig ganska kraftigt och det lär bara bli större ju varmare väder det är ute.

Källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du menar att det finns så många incels som förläst sig på Folkhälsomyndighetens argument?

Det är nämligen alternativet. Det finns folk som är oberörda över att folk dör(bara gamlingar eller bara 1 promille och allt vad galningarna säger) och då är det säkrast att fundera på vem de representerar. Sig själva(incels) eller är här för att försvara regimens misslyckande?
Ingen av dina alternativ är rätt, så det går tyvärr inte att svara.
Citera
2020-05-14, 22:03
Medlem
Citat:
18% överdödlighet i en stad med 12 miljoner invånare och samtidigt har man bara redovisat 2300 personer döda i HELA Ryssland.

Ja som jag sade...det bekräftar ju mörkertalet som finns.
Nu är du ju trögare i bollen än vanligt. Det finns väldigt lite smitta i de flesta andra regioner. Det är ungefär som Sverige där det främst handlar om Stockholm+Sörmland, som tillsammans har runt 70-75% av dödsfallen, medan många andra regioner klarat sig nästan helt undan.

Den låga siffran bekräftar tvärtom att det inte finns ett stort mörkertal, men kanske ett mindre.
Citera
2020-05-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Man testade för IgM med, se resultaten, det förändrar inte bilden.

Nu har man fått igång pressarna att ifrågasätta den. Håller med om att det är fler som är smittade, men tyvärr kvarstår resultatet av att dödligheten är inte 0.1-0.2% men 0.5-1%.

Man kan hoppas att Sverige av någon anledning klarat sig bättre och flockimmunitet uppnås snart, men man ska nog inte satsa för mycket på den.

Professorn från KTH var väldigt tyst om deras studie som man skyltade med nån vecka sen, om 10% med antikroppar i Stockholm i mitten av april....
Att de inte hittade IgM heller har du förvisso rätt i. Men det här sätter verkligen antikroppstesterna i ett annat ljus. Om de bara hittar symptomatiska så kan man ju lika gärna göra intervjuer.

Varför skulle dödligheten vara 0.5-1.0 procent menar du?

Spanien har just nu en dödlighet på 0.058 procent, en tiondel så mycket. Om 25 procent av Spanien har haft viruset så är dödligheten 0.23 procent. Men då kan Spanien ha haft en överdödlighet av kollapsad sjukvård på det, så det är kanske inte representativt för ett land med kontrollerad spridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in