2020-05-14, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Och som jag skrev är det inte vårat fel att exporten går dåligt. Att tro att andra länder därmed är opåverkade är ju väldigt fel med. Länder i lockdown har ingen produktion av något väsentligt och turismen är ju även den körd.

Finns inga länder i lockdown längre...å dom enda som funnits är väl Italien/spanien och Frankrike i typ 20 dagar.

Resten har ju vart halvmessyrer som ex. Danmark och England. Partiella lockdown.

Skulle nog med emfas hävda att norra Italien och Danmark har massor med export.

Turismen kommer nog kicka igång like a mother mot senhösten...kommer nog själv dra till Turkiet i slutet av september.
Senast redigerad av victortich 2020-05-14 kl. 21:56.
Citera
2020-05-14, 21:54
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Mycket intressant! Samma här, växte upp med mycket "djur och smuts", lantlig miljö så att säga... Vet inte hur mycket det påverkat men har som sagt iaf aldrig haft problem med allergier, vinterkräksjuka och en del andra tråkigheter. Hoppas de verkligen forskar om allt sådant gällande covid med... Vad som gör en person mindre benägen att bli smittad.

Det lär väl komma fram all sådan info, i sinom tid...

Det är väl ganska allmänt känt att t.ex. allergier är mindre vanligt förekommande bland bönder och deras familjer än bland stadsbor.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/gja94u/sweden_records_highest_number_of_coronavirus/

Negativ rubrik innebär total mobilisering för vad "alarmisterna" hade kallat "regimkramare" här på flashback Happy reading.

Var inte speciellt svårt att hitta många negativa kommentarer även fast den där tråden verkade betydligt mer städad än denna som du säger Men det känns lite som i det norska kommentarsfältet nån länkade för nån vecka sen där jag också trodde ett skäl till varför det är mindre hetsigt är för att de helt enkelt inte bryr sig lika mycket som oss i den här tråden. Blir inte samma miljö.

Önskar dock att denna tråd var mer lik t ex den på Reddit och att båda sidorna slutade spy ut påhopp som regelbundet sker här inne så diskussionen kunde kännas mer seriös. Inte konstigt att dessa typer av arga kommentarer röstas ner (och kanske raderas av mods?) på Reddit i detta fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Antikroppar i blodet representerar bara en möjlig väg mot immunitet och alla kommer, som du påpekar, inte att utveckla dem. Immunförsvaret och immuniteten är större än bara antikroppar, och det är därför helt felaktiga slutsatser som dras på basis av antikroppstesterna. Den springande punkten är ju att reinfektion i stort sett inte verkar ha skett hittills.

Ja, precis.

Jag menar inte det här i ljuset av att man skulle sakna immunitet, bara att Spaniens antikroppstest är helt ute och cyklar.

Med det sagt är det möjligt att ett barn måste få COVID-19 mer än en gång för att få längre immunitet. Barnens immunförsvar verkar inte tycka att COVID-19 är nåt att bry sig om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag finner sannolikheten rätt låg att du i en verklig situation skulle offra ditt eget liv för en vilt främmande unge.

Kanske du skulle men i nödens stund är de allra flesta sig själv närmast. Sig själv, sin familj, släkt o.s.v.

Rent objektivt är mitt liv mindre värt än ett barns.
Och skulle jag mot all förmodan Hanna i situationen att rädda ett barn eller mig själv skulle jag skämmas resten av livet om jag ens övervägde att rädda mig själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man orkar. Den här studien har en intressant grafik, som visar positiva/negativa tester för 25 stycken COVID-19 patienter under hela sjukdomsförloppet.

Fyra av fem asymptomatiska patienter, främst unga, testade aldrig positivt för IgG. Den enda som testade positivt av dessa var 61 år.

Bland de med symptom eller svår sjukdom verkar alla ha testat positivt, men inte sällan 4-5 veckor in i sjukdomen.

Med andra ord, att bara testa IgG som man gjorde i Spanien, det säger inte mycket om hur många som haft COVID-19. Det är snarare ett mått på hur många som haft symptomatisk sjukdom, en månad innan.

Man testade för IgM med, se resultaten, det förändrar inte bilden.

Nu har man fått igång pressarna att ifrågasätta den. Håller med om att det är fler som är smittade, men tyvärr kvarstår resultatet av att dödligheten är inte 0.1-0.2% men 0.5-1%.

Man kan hoppas att Sverige av någon anledning klarat sig bättre och flockimmunitet uppnås snart, men man ska nog inte satsa för mycket på den.

Professorn från KTH var väldigt tyst om deras studie som man skyltade med nån vecka sen, om 10% med antikroppar i Stockholm i mitten av april....
Citera
2020-05-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vet inte varför jag fortsätter att kommentera dina bisarra uttalanden.
Sista gången (kanske).

Det spelar ingen roll vad vi gör!?
Så t.ex. detta med att nysa i armvecket är helt onödigt också?
Vilken enorm defaitism.
Och vilket enormt förakt för fakta och det som går att observera i världen.

Vad har nysa i armvecket att göra med det som hänt på äldreboendena i Sverige???

Herregud vilken nivå du har alltså. Otroligt.

Apropå bisarra uttalanden...
Citera
2020-05-14, 21:55
Medlem
Jag kan leva med det här ett tag. Ok, ingen bilresa längre än två timmar i sommar. Funkar det också. Jag är inte rädd för att gå till ICA. Livet rullar på. Men h-e vad trist för 70plussare. Köpa all mat på nätet. Knappt träffa nån. I den mån de behöver vård annat än Corona så prioriteras det ner. Och så är det tänkt att de ska leva i 18-24 månader tills det finns ett tänkt vaccin.

Jag tänker på Nya Zeeland. Som när de snart utrotat viruset kommer behålla kontrollen med obligatorisk karantän för inresande. Där kommer alla (inkl 70plussare) kunna leva precis som vanligt. Bortsett från utlandsresorna.

”Jag ska leva som en luffare” sjöng Roffe Wikström en gång. Nu kan han sjunga ”Jag ska leva som en 70plussare”.
Citera
2020-05-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Stort stöd för öppna grundskolor, Stort stöd för Löfven till och med som skjutit i höjden, Stort stöd för FHM som myndighet.

Alla undersökningar säger samma sak.
Strategin har folket bakom sig ganska kraftigt och det lär bara bli större ju varmare väder det är ute.

Vi får väl se vad som händer. Om något visar det att det bor ganska mycket korkat folk i Sverige.
Citera
2020-05-14, 21:57
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Stackare. Hoppas du är inlåst för vår säkerhet.

Du menar att det finns så många incels som förläst sig på Folkhälsomyndighetens argument?

Det är nämligen alternativet. Det finns folk som är oberörda över att folk dör(bara gamlingar eller bara 1 promille och allt vad galningarna säger) och då är det säkrast att fundera på vem de representerar. Sig själva(incels) eller är här för att försvara regimens misslyckande?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Macron var inte älskad före krisen direkt. Det går du kanske läst om. Gula västarna...

Jag tror inte, till skillnad mot dig, att de som förlorat någon står bakom "strategin".

Som tur är, är det helt ointressant vad folk tror eller inte på ett anonymt forum.

Intressant eller inte.
Jag har varit med och vårdat personer som gått bort (i mitt arbete), haft arbetskamrater som varit svårt sjuka i covid och krävt sjukhusvård och som jag varit så orolig över. Ändå är jag en av dom som tror på "strategin".

Jag önskar bara att man skyddat vårdpersonal bättre från början, men det hade varit samma problematik oavsett vilken väg Sverige hade valt.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Antikroppar i blodet representerar bara en möjlig väg mot immunitet och alla kommer, som du påpekar, inte att utveckla dem. Immunförsvaret och immuniteten är större än bara antikroppar, och det är därför helt felaktiga slutsatser som dras på basis av antikroppstesterna. Den springande punkten är ju att reinfektion i stort sett inte verkar ha skett hittills. Även de som inte utvecklar antikroppar lär alltså bli immuna i någon mån, och en del av befolkningen är kanske inte ens mottaglig för sjukdomen redan från början.

Just det möjlig väg. Helt nytt virus. Inget vett ett dugg exakt. Detta med möjlig immunitet kommer ju ta år att utreda. Finns den ens?, hur länge varar den osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in