2020-05-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Förkylning kommer från att man blev nedkyld under vintern om man var ute utan kläder och därmed nedkyld och därmed blev sjuk. Så bakterier och virus var inte inblandad på 1500- och 1600-talet ändock om dessa kunde vara brottslingen i frågan. Folk på denna tiden visste ju ännu inget om de små varelser som fanns i våra utrymmen.

Nä, de där är en myt. Namnet kom för man trodde så från början. De har mer och göra med att vi myser närmare varandra under vinterns kalla månader och ev. att virus trivs bättre utan solljus.
Sen kanse kyla inte är en fördel för immunförsvaret men de beror på vilken nivå av kyla vi pratar om.
Senast redigerad av rawjudge 2020-05-14 kl. 20:21.
Citera
2020-05-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja jo hade vi inte fått in detta i äldrevården hade siffrorna varit mer lika. Förmodligen. Det kanske är ett systemfel. Det blir ju som detta förr. Äldre vill inte in på hemmet. Det är bara en plats de dör på. Har ju sett det själv genom åren. Ens äldre som åker in på hem de lever inte där länge. Just det är ju inget nytt utan bara som det är. Just den här smittan har väl gjort att det uppmärksammats mer.

Men till fördel för Sverige är ju att det åtminstone testar lite grann för att uppmärksamma detta. I många andra länder testar man inte alls folk som dör utanför sjukhusen.

Helt rätt. De flesta i Europa har bara med dödsfall på sjukhus och inget annat. Då blir ju också dödstalen långt lägre såklart.

Finns också de som gör tvärtom och tar med alla misstänkta fall också. Som Belgien. Då får de också världens högsta dödstal.

Så att jämföra detta i nuläget är såklart totalt meningslöst eftersom det finns lika många sätt att redovisa detta som det finns länder. Kommer ta flera år att se en överblick över detta och vad som faktiskt hänt runt om i världen.

The Guardian räknar ju över 40 000 döda i UK medans de officiella är 10 000 lägre...
Citera
2020-05-14, 20:17
Medlem
Snapcounts avatar
Italien..

Flere dødsfall og smittetilfeller i Italia

Det siste døgnet har Italia registrert 262 koronarelaterte dødsfall, over 60 flere enn foregående døgn. 31.368 koronasmittede er døde i Italia, viser tall fra helsemyndighetene.

Antallet dødsfall er det høyeste på en dag siden 7. mai. Onsdag ble det meldt om 195 nye koronarelaterte dødsfall, mens antallet tirsdag var 172.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?

Hmm.., hoppades på bättre siffror för det drabbade Italien..
Citera
2020-05-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tror jag inte ett dugg på, jag har pratat med både kollegor, vänner och bekanta och det är ytterst få som tycker myndigheterna hanterat detta bra, jag vet faktiskt bara en person som aggressivt försvarar det.

Så jag litar inte ett dugg på dessa "opinionsundersökningar" som säger 80% eller dyl står bakom det, finns inte chans att jag kan vara så unik att alla i min omgivning har så vitt skiljande uppfattning, hade varit en sak om de i min närmsta vängrupp tyckt som mig; det hade kunnat förklaras med att omge sig med likasinnade, men när arbetskamrater osv som jag inte själv valt reflekterar precis samma sak är något fel och konstigt.

nä, det är ju klart att ditt egna fikarum är mer representativt än undersökningar i Sverige.

Ja herregud vilken nivå...

I mitt fikarum stödjer alla Sveriges strategi. Men det är kanske fel fikarum då
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2020-05-14 kl. 20:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis.

Jag tycker det är något skumt med det här viruset. Vissa blir inte sjuka trots att de exponeras för det.

Jag börjar misstänka att vissa personers ospecifika immunförvar har kapacitet att ta hand om viruset och dessa individer utvecklar då inte heller antikroppar, eftersom viruset oskadliggörs innan det cellmedierade försvaret behöver aktiveras.
Du är nog inne på rätt spår och vissa har tvärtom, tyvärr. Tex de friska barn som utvecklar hyperinflammation i kärlen.

https://cnn.it/3fQF22z
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Många av Tegnell-påståendena ovan som påstås vara falska är inte falska. Sen har ju Tegnell ofta lagt till brasklappar som tidningen undvikit att publicera av uppenbara skäl.

Fast totalt sett så har Tegnell ändå haft fel mer än 50% av gångerna. Man kunde lika gärna låta en apa gissa med andra ord. Eller SMHI. Tragiskt men sant. I Sverige åtalar vi busschaufförer som råkat somna och krockat för att de varit tvungna att jobba för långa pass. Men när folk på äldreboenden dör som flugor pga att man inte lyckas göra det man utlovat, så är det bara "lite tråkigt" och "inte alls vad vi väntat oss". Myndigheter drivs tydligen under total ansvarsfrihet.
Citera
2020-05-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Globalisterna vill inte ha stängda gränser eftersom de annars förlorar en massa pengar.

Kommunisterna vill stänga och Globalisterna ha öppet. Allt är som vanligt och tur är väl det.
Citera
2020-05-14, 20:19
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilka ska gå på den träffen, deras goda män?
Alla äldre är inte vårdpaket.
Sen är de väl ingen som ska gå på nåt i egen person men de finns ju många som skulle kunna representera de äldre, professor och läkare Yngve Gustafsson tex, samt div äldreorganisationer.
Tycker du inte att de äldre som är de som drabbas värst i den här krisen borde få möjlighet att få ställa sina egna frågor, få beskrivet restriktioner, smittoläge och planen för hur de ska skyddas mm, samt få möjlighet att berätta hur deras egen situation verkligen är och få ställa de frågor som dom mest undrar över.
Om barn kan få (2) pressträffar för att ställa färdigskrivna frågor om hur deras husdjur kan drabbas så borde de väl inte för mycket begärt att ansvariga myndigheter även kan ställa upp och för dom som de säger sig värna om mest.
Citera
2020-05-14, 20:20
Medlem
Tegnell verkar utgå från att komma med påståenden som han sedan kan motivera med "det finns inga belägg för det nu" eller "det saknas vetenskapliga stöd".

Tegnells logik kan tyckas vara liknande:

"Corona kan visa sig minska risken för cancer".

Eftersom det saknas studier som kan användas mot argumentet är det försvarbart. Finns det studier så vrider man på dem. Lite som ett barn.
Citera
2020-05-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
nä, det är ju klart att ditt egna fikarum är mer representativt än undersökningar i Sverige.

Ja herregud vilken nivå...

Har inte pratat om något fikarum men ja om nästan alla människor jag stöter på där detta kommer på tal- vilket det gör relativt ofta pga antalet rubriker och presskonferenser inte sammstämmer med en påstådd majoritet av befolkningen är något väldigt väldigt konstigt.
Citera
2020-05-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så långt ska vi väl inte sträcka oss. Finns ju massvis av länder som inte testar alls. Folk dör bara. Med det sagt så ska vi ju inte hylla Sveriges taktik. Sett till våra grannländer är den än så länge en katastrof. Det farliga är ju att man är så som det verkar ovilliga att just ändra taktik. Det är in i kaklet som gäller oavsett om man nu ser tecken på att det är fel taktik.

Men det är klart att Sverige inte är på plats 200 i världen.
Men det är inte relevant. Det är inte relevant att jämföra Sverige med de 5 länder som finns framför. Men man kan inte heller jämföra Sverige med Burundi.

Bästa sättet att mäta Sverige är genom att jämföra med resten av Skandinavien.
De länder har extremt mycket gemensamt med Sverige.

Och där vet vi vad resultatet är.

Efter 2 månaders pandemi har Sverige enormt sämre resultat än resten av Skandinavien.
Idiotförnekare tror att det kommer förändras när de öppnar upp.
Men det kommer inte hända. De tror det, eller hoppas det, för idioten Giesecke sa det.
Men nej, det kommer inte hända. De kommer få kontroll på smittan. Problemet är snarare i Sverige.
Citera
2020-05-14, 20:22
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
https://www.dawn.com/news/1554120
Många utländska doktorer som dött i England, och det går inte att skylla på socioekonomiska faktorer där.

Antingen så är det genetik (men då borde Pakistan vara hårt drabbat) eller så kan det vara D vitaminbrist.
Borde vara D-vitaminbrist, finns så mkt som talar för det.
Afrikaner drabbas hårt i väst men ej i sina hemländer, det är välkänt att de med mörkare hy får D-vitaminbrist på våra breddgrader
De länder i väst med många invandrare drabbas hårdare
Läkare och vårdpersonal från Mena drabbas mkt hårdare (inte sociala faktorer)
Norge och Island klarar sig ovanligt bra, det är välkänt att de inte har D-vitaminbrist bland den inhemska befolkningen, det har vi efter vintern, speciellt gamla som suttit inne
Nya Zeeland och Australien klarar sig otroligt bra, de har väl haft sommar innan viruset kom?
Det är välkänt att D-vitamin är viktigt för immunförsvaret
Jag tror att D-vitaminbrist är den enskilt största riskfaktorn för att drabbas riktigt illa eller dö, det måste komma forskningsrapporter om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in