2020-05-14, 20:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Nu har Giesecke gått total darwinism.

https://www.svd.se/giesecke-de-flesta-kommer-att-smittas

- Johan Giesecke säger att dom flesta kommer att smittas. Och han själv har ju bidragit till det som han förutspår kommer att hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Giesecke
Det är nu tydligt från många länder att en nedstängning av samhället (en ”lockdown”) inte skyddar de gamla och sköra människor som bor på vårdhem – en grupp som nedstängningen var utformad för att skydda. Det minskar inte heller den totala dödligheten i covid-19 vilket är uppenbart när man jämför till exempel Storbritanniens erfarenhet med andra europeiska länder.

- Det främsta försvaret bör inte vara "lockdown". Det främsta försvaret bör vara kontroll vid gränserna. Men Johan Giesecke har avfärdat stängda gränser. Resultatet blir att samhällen stänger ner i panik.

Citat:
En ökning från 0 fall till en halv miljon smittade på drygt två månader visar hur snabbt den här sjukdomen sprids. Och den har spritts från Kina till hela världen sedan nyår. En epidemi börjar nästan alltid ganska långsamt, men när den väl kommit upp i de nivåer vi nu ser i Sverige så går spridningen fort. Mycket fort.

- Det borde ju innebära att man har allt att vinna på att agera kraftfullt så tidigt som möjligt. Vad har Johan Giesecke bidragit med för att hejda epidemin i tid?

Citat:
Dessa fakta har lett mig till följande slutsats: alla på jorden kommer att exponeras för covid-viruset, och de flesta kommer att smittas.

- Självuppfyllande profetia.

Citat:
Infektionen sprider sig som en löpeld i alla länder, men vi ser den inte – den sprids nästan alltid från människor med inga eller milda symtom till andra människor som också kommer att få milda symtom. Detta är den verkliga pandemin, men den fortlöper under ytan.

- Att sjukdomen sprider sig osynligt, borde inte ha varit en larmsignal? Borde man inte ha ansträngt sig för att stoppa en sådan epidemi vid vid gränsen? Ifall sjukdomen hade stoppats vid gränsen, så hade den inte kunnat sprida sig osynligt i samhället.

Citat:
Vår viktigaste uppgift är inte att försöka stoppa spridningen, vilket är närmast utsiktslöst, utan att koncentrera oss på att ge de olyckliga offren en optimal vård.

- Naturligtvis är det utsiktslöst att stoppa epidemin, när man aldrig ens har försökt. Asiaterna försökte, med européerna gav upp direkt, utan att försöka ta strid. Naturligtvis misslyckas asiaterna med att kväsa smittspridningen, så länge som européerna ger viruset en fristad. Så länge som viruset frodas i Europa, så kan Europa när som helst kan återinfektera asiatiska länder som har lyckats besegra viruset.
Citera
2020-05-14, 20:07
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är för att det viktiga i den där grafen är inte dagssiffran idag, utan:

1) Vad man hade för peak. Spanien toppade (officiellt) på 18, Sverige på 10.

2) Arean under kurvan, när det här är över.

Det är medelvärdet under de sju senaste dagarna!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Olsen är väl precis den som går på vetenskap, vetenskap innebär att man ska agera utifrån vad man vet och vad som är bevisat och det gör inte Sveriges samhälle idag.

Sveriges samhälle?? Vad har de med restriktionerna att göra??

Sveriges samhälle ställer sig bakom vår strategi med massivt stöd. 80% av befolkningen är bakom den.

Ynkliga 16% vill nått annat.
Citera
Medlem
Fascinerande att jämföra Reddit med Flashback. Är två extrema motpoler får man lov att säga. På reddit får man leta rätt hårt för att hitta kritik mot "Strategi Sverige". Och där blir dem som kritiserar ofta nervoterade. Antar man väljer vart man vill ta debatten. Enklare när merparten dunkar rygg i guess.
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nej. Sars-CoV-2 är inte ett retrovirus.

Vad menar du med att "smittan fastnar i våra DNA"?

HIV är viruset. Om du av HIV utvecklade AIDS så var det i praktiken 100% dödande. Och innan bromsmedicinerna så ledde HIV till AIDS för närapå alla - tror det finns en handfull människor i hela världen som verkar ha naturlig förmåga att hålla HIV i shack och i praktiken alltså är immuna.

Ok. Tack.
Citera
2020-05-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kul sammanställning med tengele-citat

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/370646?shareID=130848-d1395e00b9&fbclid=IwAR2FYGFtzEVphVhLhQHIzg0UTPodhc 997jtuM6JF6Mk_yv5I4cdn0qqdBZM

Nedan är en kort lista över några Tegnell-uttalanden. Majoriteten av uttalandena är falska och vissa har ingen vetenskaplig grund.
1. 16 januari: Inget bevis för att viruset sprids från människa till människa. (Falskt)
2. 28 januari: Insisterar på att ansiktsmasker inte fungerar som ett skydd mot viruset. (Falskt)
3. 1 februari: Viruset i Sverige kommer att vara nära en vanlig influensa i fara och varaktighet. (Falskt)
4. 27 februari: Ett mönster har framkommit som visar att coronavirus inte är särskilt smittsamt mellan människor. (Falskt)
5. 5 mars: "Sveriges coronavirus-topp nås" och om inte "tror han" det borde hända på måndag eller tisdag. (Falskt)
6. 7 mars: Det kommer inte att bli en "klassisk" pandemi med många sjuka människor över hela världen på samma gång. (Falskt)
7. 8 mars: Jag hade inte tänkt på eller förstått att det kan ta några dagar i systemet innan sjukdomen dyker upp i Sverige. (Han borde ha vetat, han är medicinsk expert)
8. 18 mars: Inget kan göras för att stoppa spridningen av viruset. Sveriges strategi är fortfarande bra.
9. 21 mars: Endast de mycket gamla blir allvarligt sjuka. (Falskt: 50% av alla coronapatienter i ICU är under 65 år).
10. 28 mars: Anders Tegnell, till New York Times: Sveriges strategi bygger på vetenskap. (Falskt, finns inga sådana bevis).
11. 13 april: Jag är inte orolig. Vi har situationen under kontroll.
12. 14 april: Vår strategi fungerar och ”flockimmunitet” kommer och nås i Stockholm på några veckor. (Falskt: Det finns inga vetenskapliga bevis för hans påstående).
13. 21 april: Tegnell medger slutligen att inga vetenskapliga bevis finns för att stödja den svenska strategin.
14. 21 april: "Att stänga gränser är löjligt" (Falskt)
15. 24 april: Har underskattat utvecklingen och medger slutligen "det är inte över" när coronavirusfall hoppar.
16. Viruset smittar heller inte via barn enligt Tegnell. (Falskt)

Barn visar sig vara stora "smittspridare" även om de inte själva blir sjuka.
Många av Tegnell-påståendena ovan som påstås vara falska är inte falska. Sen har ju Tegnell ofta lagt till brasklappar som tidningen undvikit att publicera av uppenbara skäl.
Citera
2020-05-14, 20:10
Avslutad
Statistiska prognoserna här ser klart bättre ut just nu mot tidigare... Även om jag precis som innan tar det med en nypa salt. Det ska dock vara baserat på tillgänglig data här och nu.

https://covid19.healthdata.org/sweden

Har tidigare tolkat det som att prognoserna där även har vänt till det sämre i samband med till exempel bättre väder/påskhelgen. När till exempel för många idioter får för sig att det är lugnt för tidigt, eller skiter i vilket, så jag tror att sådant är rätt avgörande hurvida prognoserna fortsätter åt rätt håll eller inte.

Får väl även se om min egen prognos prickar rätt gällande vad som händer i ”politiska” strider på nätet, när fler och fler kurvor väl börjar gå åt rätt håll mer än bara tillfälligt: Nämligen att jag från start har trott att många då kommer att switcha sida... Baserat på hur statistik används i varendaste samhällsfråga inom ”politik” idag. Oavsett sida.

= Klart tystare från en del som har delat statistiska kurvor och prognoser innan (som den jag delar nu, som jag såg oftare när det såg dystrare ut).

Där det samtidigt istället börjar komma fler delningar av statistiska kurvor och prognoser från de som från dag ett har avfärdat precis allting som ens har med statistik att göra... (Hur realistiska eller galna spekulationer det än har handlat om).

Fast jag sysslar inte med sådant, så jag fortsätter dela statistik alldeles oavsett åt vilket håll det nu går åt. Precis som nu, precis som tidigare.

Utan att påstå att det heller är ett tvärsäkert ”facit” över framtiden. Varken då eller nu. En prognos är ALLTID en prognos, men (seriösa) statistiska prognoser bygger inte heller på rena gissningar från ingenstans... Utan på aktuella trender och på tillgänglig data.

Det är nog bara i politiska käbbelstrider som statistiska prognoser numera används som ”tvärsäkra facit” ändå, när det ”passar” vill säga.

Jag kan ju ha fel: men jag tror att den ursprungliga tanken med statistiken var att man ville använda prognoser till förebyggande arbete och förebyggande insatser. Och sannolikt därför som statistiska prognoser görs av varenda myndighet och därför det finns prognoser i nästan varenda seriös rapport. Så detta är/var egentligen det normala!

Som tyvärr har förvandlats till något helt annat inom dagens ”politik”, som gör det klart svårare att använda prognoserna till något vettigt överhuvudtaget.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-05-14 kl. 20:13.
Citera
2020-05-14, 20:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och vad säger att det är strategins fel att vi har högre dödstal?

Det beror ju i princip uteslutande på äldrevården och den hade man inte löst med någon annan strategi heller med tanke på vad som uppdagas därifrån. Förändringarna skulle gjorts för 10 år sedan där för att ha effekt. Där krävs en systemförändring över hur vi jobbar med våra äldre.

Finns en enomr övertro att bara om vi gjort si eller så, så skulle det sett annorlunda ut. Jag tror inte ett dyft på det. Vi hade slutat på samma plats ändå med tanke på vad som kommit fram.

Tittar man dessutom på övriga Europa så framgår det mer och mer att det finns en stor tur/oturs-faktor i detta i över hur hårt länder drabbats. Helt enkelt hur mycket smitta man redan hade i landet när alltsammans uppdagades för +2 månader sedan.

Ja jo hade vi inte fått in detta i äldrevården hade siffrorna varit mer lika. Förmodligen. Det kanske är ett systemfel. Det blir ju som detta förr. Äldre vill inte in på hemmet. Det är bara en plats de dör på. Har ju sett det själv genom åren. Ens äldre som åker in på hem de lever inte där länge. Just det är ju inget nytt utan bara som det är. Just den här smittan har väl gjort att det uppmärksammats mer.

Men till fördel för Sverige är ju att det åtminstone testar lite grann för att uppmärksamma detta. I många andra länder testar man inte alls folk som dör utanför sjukhusen.
Citera
2020-05-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Sveriges samhälle?? Vad har de med restriktionerna att göra??

Sveriges samhälle ställer sig bakom vår strategi med massivt stöd. 80% av befolkningen är bakom den.

Ynkliga 16% vill nått annat.

Tror jag inte ett dugg på, jag har pratat med både kollegor, vänner och bekanta och det är ytterst få som tycker myndigheterna hanterat detta bra, jag vet faktiskt bara en person som aggressivt försvarar det.

Så jag litar inte ett dugg på dessa "opinionsundersökningar" som säger 80% eller dyl står bakom det, finns inte chans att jag kan vara så unik att alla i min omgivning har så vitt skiljande uppfattning, hade varit en sak om de i min närmsta vängrupp tyckt som mig; det hade kunnat förklaras med att omge sig med likasinnade, men när arbetskamrater osv som jag inte själv valt reflekterar precis samma sak är något fel och konstigt.
Citera
2020-05-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Beror ju på mutation på CCR5. Gröna ögon är ju också en mutation. 2% i världen som har gröna ögon, men främst i Kroatien och på Island.

Så mutation på CCR5 kan nog förekomma i alla länder, men i olika utsträckning.
Ja precis.

Jag tycker det är något skumt med det här viruset. Vissa blir inte sjuka trots att de exponeras för det.

Jag börjar misstänka att vissa personers ospecifika immunförvar har kapacitet att ta hand om viruset och dessa individer utvecklar då inte heller antikroppar, eftersom viruset oskadliggörs innan det cellmedierade försvaret behöver aktiveras.
Citera
2020-05-14, 20:13
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Kan ju också vara en inomhus/ utomhus faktor vid ökad värme eller kyla samt andra aktiviteter som tillkommer i vår livsstil när solen skiner, vilket i sig kan bidra till minskad spridning eller ökad spridning. Vi tenderar ju ofta leva olika under säsonger generellt. Mer utomhus servering, mindre inomhus jmf med vinter osv osv.

- likt varför vi kallar en förkylning? Inte för att den kommer nödvändigtvis av kylan utan för att vi tycks vara närmare varandra under kallare förhållande - och därav spridning, sedan om immunförsvaret påverkas av kyla är en annan del. Solljus hjälper absolut till mycket

Förkylning kommer från att man blev nedkyld under vintern om man var ute utan kläder och därmed nedkyld och därmed blev sjuk. Så bakterier och virus var inte inblandad på 1500- och 1600-talet ändock om dessa kunde vara brottslingen i frågan. Folk på denna tiden visste ju ännu inget om de små varelser som fanns i våra utrymmen.
Citera
2020-05-14, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Johan Giesecke säger att dom flesta kommer att smittas. Och han själv har ju bidragit till det som han förutspår kommer att hända.

- Det främsta försvaret bör inte vara "lockdown". Det främsta försvaret bör vara kontroll vid gränserna. Men Johan Giesecke har avfärdat stängda gränser. Resultatet blir att samhällen stänger ner i panik.

- Det borde ju innebära att man har allt att vinna på att agera kraftfullt så tidigt som möjligt. Vad har Johan Giesecke bidragit med för att hejda epidemin i tid?

- Självuppfyllande profetia.

- Att sjukdomen sprider sig osynligt, borde inte ha varit en larmsignal? Borde man inte ha ansträngt sig för att stoppa en sådan epidemi vid vid gränsen? Ifall sjukdomen hade stoppats vid gränsen, så hade den inte kunnat sprida sig osynligt i samhället.

- Naturligtvis är det utsiktslöst att stoppa epidemin, när man aldrig ens har försökt. Asiaterna försökte, med européerna gav upp direkt, utan att försöka ta strid. Naturligtvis misslyckas asiaterna med att kväsa smittspridningen, så länge som européerna ger viruset en fristad. Så länge som viruset frodas i Europa, så kan Europa när som helst kan återinfektera asiatiska länder som har lyckats besegra viruset.

Har Asiatiska länder lyckats besegra viruset??

Pakistan, Iran, Indien, Bangladesh, Asiens del av Ryssland, Turkiet, Indonesien, hela Mellanöstern...

Intressant att du anser att de besegrat viruset. Tror ingen håller med faktiskt

Stängda gränser är dessutom TOTALT meningslöst fören pandemi som inte kommer att försvinna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7472981
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in