2020-05-14, 19:58
Medlem
Jag håller på att registrera näringsgren för mitt företag. Detta ska jag göra genom att ange en eller flera SNI-koder samt omsättning för varje område jag väljer. Statistiska Centralbyråns webbplats har en söktjänst för SNI-koder som jag använder. Det finns ganska många olika koder och en del verkar överlappande. Jag kan lätt hitta en eller flera som jag tycker stämmer ungefär med vad företaget kommer göra. Ändå, några frågor.

1. Hur viktigt är det att få till en bra kod?
2. Vad händer om Skatteverket uppfattar det som en dålig kod?
3. Finns det någon poäng att välja att lägga till flera olika koder om jag hittat en som är generell och täcker ungefär allt jag tror företaget kommer att hålla på med till att börja med?

Så här skriver användaren HelgeBuk i tråden
(FB) Ännu en sni kod fråga 3 eller fler syften i samma företag?

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Inte så värst viktigt. Ta nåt bara! Gärna nåt som åtminstone är nära det du faktiskt tänker syssla med. Ser kanske inte jätteseriöst ut om du t.ex. skulle ha ett byggföretag där det står i registret att du ska driva restaurangverksamhet.

Slösa inte pengar på nån "rådgivare" för en sån skitsak. Möjligen att du kan ringa och fråga nån på bolagsverket eftersom de hjälper dig gratis.

Har HelgeBuk koll på läget? Specifikt det fetade?
Citera
2020-05-14, 20:10
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianoblivion
Jag håller på att registrera näringsgren för mitt företag. Detta ska jag göra genom att ange en eller flera SNI-koder samt omsättning för varje område jag väljer. Statistiska Centralbyråns webbplats har en söktjänst för SNI-koder som jag använder. Det finns ganska många olika koder och en del verkar överlappande. Jag kan lätt hitta en eller flera som jag tycker stämmer ungefär med vad företaget kommer göra. Ändå, några frågor.

1. Hur viktigt är det att få till en bra kod?
2. Vad händer om Skatteverket uppfattar det som en dålig kod?
3. Finns det någon poäng att välja att lägga till flera olika koder om jag hittat en som är generell och täcker ungefär allt jag tror företaget kommer att hålla på med till att börja med?

Så här skriver användaren HelgeBuk i tråden
(FB) Ännu en sni kod fråga 3 eller fler syften i samma företag?

Har HelgeBuk koll på läget? Specifikt det fetade?

Används för att göra statistiska modeller/beräkningar, så beror på om du vill att SCB ska få finkorning data eller bara grovkornig data. Exempelvis så har företag med min SNI-kod fått obligatorisk rapportering av omsättning varje månad nu i samband med covid för att se på påverkan (anonymiserad data). Se iaf till att du hamnar i rätt branch så ska det nog gå bra.
Citera
2020-05-14, 20:11
Medlem
holmiums avatar
SNI koden styr tillämpning av skattesatser samt berättigar i vissa fall till lägre skatt på exempelvis energi. Även en del stödformer som styrs av SNI-koden.

Blir det fel går det alltid att ändra, men det är ju bättre att tänka igenom vilka verksamheter eller verksamhetsgrenar man har. Det finns en katalog som du kan lädda ned med alla SNI-koder förutsätter att du kan söka den på nätet själv.
Citera
2020-05-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Används för att göra statistiska modeller/beräkningar, så beror på om du vill att SCB ska få finkorning data eller bara grovkornig data. Exempelvis så har företag med min SNI-kod fått obligatorisk rapportering av omsättning varje månad nu i samband med covid för att se på påverkan (anonymiserad data). Se iaf till att du hamnar i rätt branch så ska det nog gå bra.

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
SNI koden styr tillämpning av skattesatser samt berättigar i vissa fall till lägre skatt på exempelvis energi. Även en del stödformer som styrs av SNI-koden.

Blir det fel går det alltid att ändra, men det är ju bättre att tänka igenom vilka verksamheter eller verksamhetsgrenar man har. Det finns en katalog som du kan lädda ned med alla SNI-koder förutsätter att du kan söka den på nätet själv.

Jag förstår, tack för bra svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in