2020-05-14, 18:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
En brittisk studie säger att omkring en tredjedel av alla britter redan har blivit infekterade av Coronaviruset.
Igår sa en spansk undersökning att endast omkring fem procent av alla spanjorer har blivit infekterade.

Det är dessa diametralt olika utsagor som gör det så oerhört viktigt att vi testar i stor skala så att vi kan få pålitlig data att förlita oss på.

Stämmer britternas undersökning så är det flockimmunitet som troligtvis är den rätta strategin.
Stämmer den spanska så får vi motsatt resultat.

Börja testa!

Det är redan för sent.
Vad tror du? Här är en färsk fransk:

As France reopens, just 4.4% of population infected by coronavirus—well below herd immunity threshold

https://medicalxpress.com/news/2020-05-france-reopens-population-infected-coronaviruswell.html
Citera
Avslutad
Citat:
En brittisk studie säger att omkring en tredjedel av alla britter redan har blivit infekterade av Coronaviruset.
Igår sa en spansk undersökning att endast omkring fem procent av alla spanjorer har blivit infekterade.

Det är dessa diametralt olika utsagor som gör det så oerhört viktigt att vi testar i stor skala så att vi kan få pålitlig data att förlita oss på.

Stämmer britternas undersökning så är det flockimmunitet som troligtvis är den rätta strategin.

Börja testa!

Det är redan för sent.

Du har inte lust att länka? Jag antar att det inte är Bozo Ferguson på Imperial Clown College som ligger bakom studien?
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag ög också intresserad av en uppföljningsfråga där. För några veckor sedan skrev du att din kondition blivit usel när du spelade padel. Är det fortfarande ett problem eller går det åtminstone framåt?
Den var usel någon vecka till utan förbättring, sen skadade jag mig på annat sätt så nu kan jag inte spela sen ett par veckor tillbaka.
Citera
2020-05-14, 18:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Och du tror inte övriga länder kommer tvingas dras med restriktioner länge dom också?
Jo men de vet hur hemskt de har haft det då det mesta varit stängt. Det går mycket lättare då och dessutom kan de antagligen röra sig friare mellan grannländerna Danmark, Tyskland, Frankrike, Österrike osv.
Citera
2020-05-14, 18:19
Medlem
Citat:

Börja testa!

Det är redan för sent.
Antagligen använder Spanien och UK inte damma testmetod.
Citera
2020-05-14, 18:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
You tell me . . . . naturligtvis är det anmärkningsvärt.

Jag hade fel när jag tidig antog att Sverige skulle klara sig bra, sett till drabbade per invånare. Nu visar det sig att vi hittills ligger nånstans i botten och det antar jag beor på ohämmat resande med flyg tidigt under året.
Ja, du har säkert rätt. Hade man gått ut hårdare i början så hade vi haft en helt annan situation idag.
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tydligt sjunkande är ju inte samma sak som kraftigt sjunkande. Det betyder bara att trenden är sjunkande snarare än stigande eller platå.

Tydligt är mer lika med kraftigt än med svag.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tror du inte förstår vad jag skrev och menade. Fler och fler länder öppnar upp skolor, caféer, o s v efter att ha varit nerstängda i 7-8 veckor , man närmar sig alltså Sveriges linjen som vi haft hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Eller så har dom uppnått önskat resultat?
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De har inte fått bort viruset. Så vad skulle vara önskad resultat egentligen?

- Att få bort viruset skulle givetvis vara idealet. Men att stänga ner samhället är smärtsamt för medborgarna och för ekonomin. Därför är det svårt att hålla samhället nedstängt så länge att sjukdomen försvinner. Till en början kanske man får nöja sig med att få ner smittspridningen till en hanterbar nivå.

Det jag ville säga, är att länder som startar igång samhället igen, inte nödvändigtvis gör det för att dom har ändrat åsikt beträffande nedstängningen. Dom smärtsamma åtgärderna kan ha gett resultat i form av färre patienter på sjukhusen, och färre klienter på bårhusen.

Jag hoppas att dom länder som öppnar samhället, kan hålla smittspridningen på en såpass låg nivå att dom inte tvingas stänga ner igen.

Ifall ett land vill försöka att kväsa viruset helt, så kan det vara bra att koordinera insatserna med grannländerna, så att smittan inte återvänder direkt från grannländerna. Det Sverige sysslar med just nu, är inte att vara en god granne. Sverige riskerar att sabotera grannländernas åtgärder mot Covid-19.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Tack! Hursomhelst så lär inte ni i Finland ha lättare att följa restriktioner än vi i Sverige som den skribenten skrev. Det lär vara påfrestande i alla länder.

Det har faktiskt varit förvånansvärt lätt.

Väldigt tråkigt för HoReCa-näringarna, och tråkigt för anordnare av kulturevenemang. Detaljhandeln och sånt som frissor och massörer lider i viss mån - men det varierar kraftigt från bransch till bransch där (inga påbjudna stängningar av ngt under hela epidemin, några stängde självmant).

Skolor och olika studieinrättningar klarade distansundervisningen förvånande bra. Litet gnöl här och där, men mera farhågor än stora problem. Vårens studentdimissioner och andra examenshögtider är på många ställen förflyttade till hösten, och en del tycker det är förfärligt tråkigt. Å andra sidan tror jag att kollektiva beslut om dylikt (typ hela helsingforsregionen) gör saken lättare.

Isoleringen av 70+ och riskgrupper är nog det som smärtat mest och varit mest besvärligt. Och kommer att fortsätta vara besvärligt. Här behövs mera uppfinningsrikedom! Och mera kunskap.
Min tippning är att äldreboenden kommer att satsa på att försöka ordna med trevlig besöksmiljö utomhus.

Att man inte kan resa är ju trist, men inte dör man ju av det. Och om vi har tur så kanske litet turistande i Baltikum blir möjligt i sommar, kanske t.o.m. Polen eller Tyskland.
Citera
2020-05-14, 18:22
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så du har troligtvis inte haft corona, mer sannolikt att du haft vanlig influensa.
Det tror jag inte, åkte en partybåt i början av Mars från stockholm, vet flera som blev smittade då (även bekräftat smittade)
Citera
2020-05-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad tror du? Här är en färsk fransk:

As France reopens, just 4.4% of population infected by coronavirus—well below herd immunity threshold

https://medicalxpress.com/news/2020-05-france-reopens-population-infected-coronaviruswell.html

Tro är meningslöst i sammanhanget.
Jag vill gärna veta,och det borde ju inte vara för mycket begärt kan man tycka.
Jag tror på att immunitet uppnås när man blivit infekterad,men för hur länge och egentligen i vilken omfattning har jag inte en susning om.

Efetrsom det är ett Coronavirus så finns det dock en del som tyder på att flockimmunitet är en möjlighet..men eftersom vi fortfarande famlar i mörkret när det gäller dödstalet så betyder inte detta att det är en framkomlig strategi.

Vi saknar all relevant data i nuläget.
Det är inte okay.
Citera
2020-05-14, 18:23
Medlem
Citat:
Du har inte lust att länka? Jag antar att det inte är Bozo Ferguson på Imperial Clown College som ligger bakom studien?

Jag skulle på goda grunder inte tro det..:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in