2020-05-11, 15:06
Medlem
Nytt förslag om tillfälligt höjt tak från dag 101
Regeringen har föreslagit ytterligare en förstärkning av den ekonomiska tryggheten genom att tillfälligt höja taket för den inkomstrelaterade dagpenningen i a-kassan från 760 till 1 000 kronor från dag 101. Den tillfälliga höjningen ska gälla från den 29 juni 2020 till och med den 3 januari 2021. Mer information kommer. IF METALL
Citera
2020-05-11, 22:49
Medlem
H.G.s avatar
De ledamöter och suppleanter i Finansutskottet som granskade propositionen genom betänkande och sedan lade fram förslag om hur Riksdagen skulle ställa sig i frågan kan utläsas här.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...046_H7A1FiU46p

Fredrik Olovsson (S) Ordförande
Elisabeth Svantesson (M) vice ordförande
Edward Riedl (M)
Adnan Dibrani (S)
Emil Källström (C)
Ulla Andersson (V)
Dennis Dioukarev (SD)
Jakob Forssmed (KD)
Mats Persson (L)
Karolina Skog (MP)
Mattias Karlsson i Luleå (M)
Fredrik Stenberg (S)
Josefin Malmqvist (M)
Teres Lindberg (S)
Sultan Kayhan (S)

Det ska tilläggas att ingen i utskottet begärde votering så denna budgetändring röstades aldrig om i Riksdagen utan den godkändes med små förändringar.

De som nu har drabbats negativt vet nu till vilka politiker de bör vända sig om de har funderingar över hur dessa politiker tänkt eller om de enbart vill ställa dessa mot väggen...
Citera
2020-05-12, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Har de tagit bort www.arbetsgivarintyg.nu?
Sajten är stendöd.
Unionens a-kassa skrev något på sin interna sida att de tillfälligt har inaktiverat funktionen för att skicka in elektroniska dokument, vilket då tidigare skedde via arbetsgivarintyg.nu.

Skulle gissa på att sajten är rejält överbelastad nu när så många blir uppsagda p.g.a. corona.
Citera
2020-05-12, 12:47
Medlem
Jag är medlem i Unionens A-kassa och har tidigare uppfyllt arbetsvillkor. Mellan juli och september 2019 fick jag ersättning från a-kassan då jag blev arbetslös i juli och började plugga ett 3-årigt program i september.

Det jag funderar över är om det är lönt att fortsätta vara medlem? Går inte arbetsvillkoret ut efter ett tag? Eller kommer jag kunna få ersättning från a-kassan om jag avbryter mina studier eller exempelvis inte hittar något jobb direkt efter examen? Jag är 30+ om det spelar någon roll.
Citera
2020-05-12, 16:51
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Svårt att se att detta kommer bli tillfälligt, särskilt då regeringen behöver passivt stöd för att överleva. Vilket kan leda till att sänkt a-kassa kan bli en valvinnare för första gången sedan 2006.

Grundersättning på 365 kr per dag är alldeles för låg i mitt tycke. Man blir ju tvungen att söka soc då hyran äter upp nästan hela grundersättningen.
Citera
2020-05-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Grundersättning på 365 kr per dag är alldeles för låg i mitt tycke. Man blir ju tvungen att söka soc då hyran äter upp nästan hela grundersättningen.

Syftade på takbeloppen, som höjts till 1210 kr de första hundra dagarna, och 1000 kr från dag hundraett.
Citera
2020-05-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Jag är medlem i Unionens A-kassa och har tidigare uppfyllt arbetsvillkor. Mellan juli och september 2019 fick jag ersättning från a-kassan då jag blev arbetslös i juli och började plugga ett 3-årigt program i september.

Det jag funderar över är om det är lönt att fortsätta vara medlem? Går inte arbetsvillkoret ut efter ett tag? Eller kommer jag kunna få ersättning från a-kassan om jag avbryter mina studier eller exempelvis inte hittar något jobb direkt efter examen? Jag är 30+ om det spelar någon roll.

Du kan läsa de exakta villkoren för unionens a-kassa här: https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/

Lite kort tror jag att de här punkterna berör din situation närmast:

"Arbetsvillkoret innebär att du ska ha arbetat i en viss omfattning innan du blev arbetslös.

Arbetsvillkoret innebär att du har arbetat minst 80 timmar per kalendermånad under 6 månader av de senaste 12 månaderna.

Alternativt minst 50 timmar per kalendermånad och 480 timmar totalt under en sammanhängande period av 6 månader under de senaste 12 månaderna."

Jag skulle då tolka det som att du tyvärr inte har rätt till ersättning utifrån din beskrivna situation.
Citera
2020-05-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekis93
Du kan läsa de exakta villkoren för unionens a-kassa här: https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/

Lite kort tror jag att de här punkterna berör din situation närmast:

"Arbetsvillkoret innebär att du ska ha arbetat i en viss omfattning innan du blev arbetslös.

Arbetsvillkoret innebär att du har arbetat minst 80 timmar per kalendermånad under 6 månader av de senaste 12 månaderna.

Alternativt minst 50 timmar per kalendermånad och 480 timmar totalt under en sammanhängande period av 6 månader under de senaste 12 månaderna."

Jag skulle då tolka det som att du tyvärr inte har rätt till ersättning utifrån din beskrivna situation.

Tack! Jag hittade denna texten också dock,

Citat:
Studier på heltid

Du som har studerat på heltid kan ha rätt till a-kassa om du har avslutat eller avbrutit dina studier, oavsett om du har studerat i Sverige eller utomlands. Då kan vi hoppa över tiden du har studerat när vi prövar om du uppfyller arbetsvillkoret. För att vi ska kunna hoppa över tiden måste du ha fyllt 25 år innan studierna är avslutade eller ha arbetat minst fem månader heltid före studierna.

Du måste också i övrigt uppfylla villkoren för ersättning.

Men jag var ju arbetslös ett par månader innan studierna började. Men jag är ju också över 25 så det kanske innebär att jag har rätt till a-kassa? I så fall kan det ju vara en idé att vara medlem utifall att arbetsmarknaden går åt helvete tills jag är färdigstuderad.
Citera
2020-05-13, 08:28
Medlem
Citat:

Men jag var ju arbetslös ett par månader innan studierna började. Men jag är ju också över 25 så det kanske innebär att jag har rätt till a-kassa? I så fall kan det ju vara en idé att vara medlem utifall att arbetsmarknaden går åt helvete tills jag är färdigstuderad.

Jag missade den raden. Ja då låter det som att du skulle ha rätt till ersättning så länge du uppfyller kravet på 5 sammanhängande månader innan studierna startade.
Citera
2020-05-13, 13:10
Medlem
Citat:

Citat:
Jag missade den raden. Ja då låter det som att du skulle ha rätt till ersättning så länge du uppfyller kravet på 5 sammanhängande månader innan studierna startade.

Inser nu att jag halvläste lite snabbt. "För att vi ska kunna hoppa över tiden måste du ha fyllt 25 år innan studierna är avslutade eller ha arbetat minst fem månader heltid före studierna."

Jo det ser ut som att du ska ha rätt till ersättning. Jag skulle skicka in en ansökan om jag vore du.
Citera
2020-05-14, 14:39
Medlem
Citat:
Inser nu att jag halvläste lite snabbt. "För att vi ska kunna hoppa över tiden måste du ha fyllt 25 år innan studierna är avslutade eller ha arbetat minst fem månader heltid före studierna."

Jo det ser ut som att du ska ha rätt till ersättning. Jag skulle skicka in en ansökan om jag vore du.

Vad då för ansökan menar du?
Citera
2020-05-14, 18:05
Medlem
Citat:
Vad då för ansökan menar du?

För att få ersättning så måste du först skicka in en ansökan (anmälan kanske är mer rätt sagt). Det är bara att du skickar in en ansökan till a-kassan så fort du är inskriven hos arbetsförmedlingen. Värt att veta är att det just nu är extremt lång behandlingstid för iprincip alla a-kassor; jag fick själv vänta i över en månad på ett beslut.

Texten nedan är för unionens a-kassa:

"Enklaste sättet att söka a-kassa är att logga in på Mina sidor och fylla i en ansökan om ersättning. Där lämnar du uppgifter om vad du har gjort innan arbetslösheten. Du kommer att få en Att göra-lista som guidar dig genom hela ansökan. Du behöver också fylla i tidrapporter för att redovisa din arbetslösa tid vecka för vecka.

Steg 3
Vi handlägger din ansökan
När du har lämnat dina uppgifter går vi igenom dem
När du har laddat upp dina handlingar och intyg och är klar med Att göra-listan, handlägger vi. Om det är något vi saknar hör vi av oss till dig. När vi är färdiga med utredningen får du ett beslut i Mina sidor."
Senast redigerad av ekis93 2020-05-14 kl. 18:05. Anledning: Dubbel citat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in