2020-05-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
4.4% smittade i Frankrike:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-france-reopens-population-infected-coronaviruswell.html

Vad är oddsen för att FHM kommer bedöma att även denna studie (utöver den spanska) saknar betydelse för oss?
Den saknar betydelse för oss då vi använder en annan strategi än de länderna, vilket jag tror du själv håller med om.
Citera
2020-05-14, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
VARNING!!! Jag är tillbaka. Enligt c19.se har vi 412 inlagda på IVA, jag tror att utvecklingen sista dagarna är 422---411---412, det har gått nedåt men det är segt. Vi får nog aldrig rätt siffror för dödlighet för naturligtvis avlider människor på äldreboendena som aldrig testats och då finns dom inte i statistiken, mörkertal alltså.

C19 stod alldeles nyss i 3550 avlidna och det är 21 mer än officiella siffror FHM. Jag tippar på att FHM redovisar 75 nya döda men jag har inget stöd för detta bara min känsla.

Anmärkningsvärt idag är att Stockholm inte minskade utan ökade med 46 nya döda medan Västra Götaland nog ligger efter i rapporteringen, där var bara 3 nya döda, kan ju inte stämma som jag ser det.

Skåne ser fortsatt bra ut. 5 döda är positivt om jag nu får uttrycka mig så. Det verkar som om man har lyckats skydda dom äldre och sjuka mycket bättre där.

Dina siffror stämmer, förutom IVA. Där ligger nu för första gången sedan 4 april under 400 st, 399 närmare bestämt.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag lägger ingen värdering i om folk har ”rätt” eller ”fel”. Det blir en tråkig tråd om alla tycker lika. Thats it.

Då ger man fan i den tråkiga tråden, det finns inget tvång i att vara här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Flockstupiditet skulle man också kunna kalla det. Alla bräker i kör.
Ja det bör gälla frågan om jorden är platt likaså.
Samma som idiotin om "flockimmunitet" utan vaccin - vansinne.

Hur är det med ansiktsmasken; hur länge kan den användas utan att bytas?

Väntar med spänning på svar.
Citera
2020-05-14, 17:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Frågan gjorde mig litet nyfiken, så jag kollade på google scholar. Inte bara infektionssjukdomar, utan speciellt infektioner spridna av djur, och speciellt av fåglar.

Vilket mycket väl förklarar varför han oftast låter vettig om epidemier/pandemier: influensa från fåglar har ju varit den mest tippade pandemin i 20+ år. Han har haft tid att tänka en hel del på de scenarier som nu utspelas.

(Jo, jag vet att han skrivit en populärvetenskaplig bok i ämnet. Har tyvärr inte läst den.)
Han verkar definitivt ha ett bredare humanistiskt synsätt. Gillar hans ansats.
Citera
2020-05-14, 17:48
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Absolut! Men tråden har likt förbannat blivit tråkig. Om alla tycker lika finns ingen diskussion. Det är bara massa killar som runkar av varandra och instämmer i varandras åsikter. Fårskock är ett bra ord.

Skojar du med mig? Är ju jättemånga inlägg av "förnekare" med. Därför det diskuteras så friskt här inne hela tiden. Sedan dunkar ju tydligen 85% av Sverige ryggen på din sida överallt annars om man ska tro undersökningarna de nämner då och då. Så att du inte kan köpa att fler missnöjda åtminstone syns här känns lite girigt av dig
Citera
2020-05-14, 17:48
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
På vilket sätt blir ett munskydd en "smitthärd" för den som bär det?
Tänk inte bara på virus utan även på bakterier och svamp..

OK... Så om/när man bär munskydd så löper man risk att drabbas av mera akne?

I värsta fall kanske finnarna på ena kinden sprider sig till den andra?

Detta får ju inte hända!
Kräver man munskydd av hemvården* blir det ju omöjligt att rekrytera unga som bryr sig om sitt utseende! Och det vore ju katastrof. Nej, då är det bättre om brukarna blir smittade av den a/pre-symptomatiska personalen.

*Visst, det är klart att hemvården skall ha riklig tillgång till engångs-munskydd, och byta mellan varje brukare, vilket torde minska risken för fula finnar rejält. Jag ville bara vara rolig.
Citera
2020-05-14, 17:55
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Troligen för att majoriteten i tråden just nu är ett gäng patetiska nollor. Allt dem drömmer om är att bli underkuvade en stark ledare som "ordnar upp allt".

Dom visar snarare att dom har förmågan att se problemet från flera perspektiv till skillnad mot 85% flocken som blint följer Tegnell för att dom är för ängsliga och rädda för att ta till sig fakta och se verkligheten för vad den är.

Jag förstår att Tegnell kan vara en trygghet för många som behöver vägledas i blind trygghet. Precis som att kyrkan har spelat en viktig roll förr i tiden.
Citera
2020-05-14, 17:57
Medlem
Hursomhelstings avatar
Löken på laxen är att Tegnell och hans hird tar åt sig ära för vart land som lättar upp på sina restriktioner.

Dom har tittar på oss, hur vi gör! (Dvs ingenting)

Helt befängt då det för andra länder handlar om steg i strategin där dom bromsar och släpper allt efter skeendet, precis samma metoder som dem har inom brandbekämpning.

Tengele han står och myser i eldens sken. Låt det brinna! Alla träden ska smaka på elden! NU på en gång!
Citera
2020-05-14, 18:01
Medlem
Har alla uppmärksammat att Sverige nu har den högsta rapporterade dödligheten i coronaviruset i hela världen? Se: https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-03-22..&country=BEL+FRA+ITA+NLD+ESP+SWE+GBR+USA+ECU+N OR+BRA

"Daily confirmed COVID-19 deaths per million, rolling 7-day average
Limited testing and challenges in the attribution of the cause of death means that the number of confirmed deaths may not be an accurate count of the true number of deaths from COVID-19.

May 14, 2020

Sweden 7.34
United Kingdom 6.54
Belgium 6.21
Ecuador 5.80
United States 4.62
Italy 3.36
Brazil 3.10
Netherlands 2.98
France 2.77
Norway 0.53"

Dödligheten i andra europeiska länder faller samtidigt snabbt. Detta påverkar förstås Sverige-bilden. Det här ser andra länder. De vill inte ha svenska inresande till sommaren. Det här kommer drabba svenskar och svensk ekonomi. Överdödlighetssiffror kommer vara mer pålitliga (speciellt Ecuador är nog situationen allvarligare), men över senaste veckan har vi i nuläget bara de rapporterade siffrorna (och vi kanske inte ska jämföra oss med katastrofer i väldigt fattiga länder).
Citera
2020-05-14, 18:01
Medlem
Tror ni att Löfven och Tegnel hoppas på att dödstalen stiger kraftigt i Norge..Danmark..Finland.
när dom släpper på lock down.?
Citera
2020-05-14, 18:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vi släpper det va?!
Ja, ok, låt gå. 😆😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera