2020-05-14, 10:24
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Läste fel, sorry. Men att man inte kan få bostadsbidrag om man är över 29 år kände jag inte till.

Lätt gjort ibland.
Bara unga och barnfamiljer kan få bostadsbidrag.
Citera
2020-05-14, 11:54
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Lätt gjort ibland.
Bara unga och barnfamiljer kan få bostadsbidrag.

Absolut! Men vuxna utan barn kan få bostadstillägg (ungefär samma sak) om de har sjukersättning från Försäkringskassan (tidigare kallat förtidspension).
Citera
2020-05-14, 17:24
Medlem
Då ts har bilen som inventarie i sitt företag så kan det bli annorlunda, i synnerhet som det under normala betingelser är vad denne har som grund till sin försörjning.

Vid utbetalning från A-kassa kan det mycket väl gå att ha kvar annan inkomst, men stödet blir då begränsat. Mycket talar för att ts inte är med i någon lämplig a-kassa (Småföretagarnas a-kassa exempelvis), dennes motfrågor indikerar detta, så inte aktuellt.

Avser ts att avveckla sin rörelse så skall givetvis företagets tillgångar realiseras och medel sedan bokföras innan det räknas fram vad som är beskattningsbar inkomst. Att helt avregistrera firman lär inte vara nödvändigt. Föreligger inte denna plan kanske primärt bilen bör tagas ur trafik för att påvisa att företaget tagit paus.

Hur det skall förfaras med detaljer i företaget och privat bör ts förhöra sig om på mer tillförlitligt håll än vad detta forum kan förväntas vara. Gäller även resonemang kring dennes bostad, där finns mig inga direkta förbud mot br, kostnaden per månad kan inte sällan ligga lägre än andra alternativa boenden, i synnerhet då inget kapital är att vänta från en försäljning.
Senast redigerad av Nordiad 2020-05-14 kl. 17:29.
Citera
2020-05-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VIilmerY
Ja, om du är med och betalat till en A-kassa, och har arbetat de antal timmar som din A-kassa kräver för att få ersättning.
Du måste göra ditt företag vilande, och får inte utföra något som har med verksamheten att göra.
Din andra mening ställer jag mig högst tvivlande till, men bör givetvis kontrolleras om det blir aktuellt.
Citera
2020-05-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så bostadsbidrag kan jag ha rätt till? Bilen är avbetalad och klar. Jag äger den till 100%. Förutom momsen då som jag kanske måste betala tillbaka om jag säljer bilen. Vet inte hur lagen ser ut.
Eftersom du i din rörelse har avdragsrätt för moms på personbil så skall moms läggas på och givetvis redovisas när den säljs, det handlar inte om något som skall betalas tillbaka. Den moms du lyft på bilen är beräknad på nypriset, nu skall istället utgående moms kopplas till den summa som en försäljning inbringar.
Citera
2020-05-14, 19:58
Bannlyst
Citat:
Bostadsrätten är dock max belånad. Tveksamt om jag får pengar över om jag säljer. Jag kanske till och med går minus på affären.
Om nu så är fallet, vad äre du gapflabbar för då?
Citera
2020-05-14, 20:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Eftersom du i din rörelse har avdragsrätt för moms på personbil så skall moms läggas på och givetvis redovisas när den säljs, det handlar inte om något som skall betalas tillbaka. Den moms du lyft på bilen är beräknad på nypriset, nu skall istället utgående moms kopplas till den summa som en försäljning inbringar.

Hur gör man om man säljer bilen svart då? Jag vet taxiåkare som brukar göra det efter avtjänad tid. Taxibilen går då till Östeuropa, Ryssland där den plockas sönder, renoveras och säljs som ny igen.
Citera
2020-05-14, 21:05
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Då ts har bilen som inventarie i sitt företag så kan det bli annorlunda, i synnerhet som det under normala betingelser är vad denne har som grund till sin försörjning.

Vid utbetalning från A-kassa kan det mycket väl gå att ha kvar annan inkomst, men stödet blir då begränsat. Mycket talar för att ts inte är med i någon lämplig a-kassa (Småföretagarnas a-kassa exempelvis), dennes motfrågor indikerar detta, så inte aktuellt.

Avser ts att avveckla sin rörelse så skall givetvis företagets tillgångar realiseras och medel sedan bokföras innan det räknas fram vad som är beskattningsbar inkomst. Att helt avregistrera firman lär inte vara nödvändigt. Föreligger inte denna plan kanske primärt bilen bör tagas ur trafik för att påvisa att företaget tagit paus.

Hur det skall förfaras med detaljer i företaget och privat bör ts förhöra sig om på mer tillförlitligt håll än vad detta forum kan förväntas vara. Gäller även resonemang kring dennes bostad, där finns mig inga direkta förbud mot br, kostnaden per månad kan inte sällan ligga lägre än andra alternativa boenden, i synnerhet då inget kapital är att vänta från en försäljning.

Om jag haft AB, hade jag kunnat permitterat mig då och fått bidrag från staten?
Citera
2020-05-14, 22:54
Medlem
Citat:
Om jag haft AB, hade jag kunnat permitterat mig då och fått bidrag från staten?
Har inte tagit till mig vilka regler som gäller, men i ett AB är samtliga anställda, även den som äger bolaget.
Citera
2020-05-14, 22:56
Medlem
Citat:
Hur gör man om man säljer bilen svart då? Jag vet taxiåkare som brukar göra det efter avtjänad tid. Taxibilen går då till Östeuropa, Ryssland där den plockas sönder, renoveras och säljs som ny igen.
Hur tänker du dig att det skall hanteras i din bokföring? Bilen "försvann"!

För övrigt stämmer det troligen inte, bara det med "säljs som ny" faller på sin egen orimlighet då bilen är av en årsmodell som passerats för flera år sedan.
Citera
2020-05-15, 10:28
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Hur tänker du dig att det skall hanteras i din bokföring? Bilen "försvann"!

För övrigt stämmer det troligen inte, bara det med "säljs som ny" faller på sin egen orimlighet då bilen är av en årsmodell som passerats för flera år sedan.

Jo, det stämmer garanterat. Har själv jobbat för en sån åkare. Bilarna fuskas med i det land de kommer till. Nummer slipas bort, miltalen ändras och det byts ut lite saker som ser slitna ut. Lackas om och allt möjligt. Sen säljs de som nya, eller nästan nya för ett mycket högre pris än vad de köptes för. Därför det står lite varstans "Jag köper din taxibil". Det är en stor industri i Ryssland och Östeuropa.
Citera
2020-05-15, 11:04
Medlem
Citat:
Jo, det stämmer garanterat. Har själv jobbat för en sån åkare. Bilarna fuskas med i det land de kommer till. Nummer slipas bort, miltalen ändras och det byts ut lite saker som ser slitna ut. Lackas om och allt möjligt. Sen säljs de som nya, eller nästan nya för ett mycket högre pris än vad de köptes för. Därför det står lite varstans "Jag köper din taxibil". Det är en stor industri i Ryssland och Östeuropa.

Det var dock inget svar på hur du tänker dig en sådan operation bokföringstekniskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in