• 1
  • 2
2020-05-01, 20:16
Medlem
MelkerDs avatar
Har haftt problem med munsår sedan jag var ungefär 10 år. Fått utslag kanske 4-5 ggr om året, varje år sedan dess utan någon direkt orsak (stark sol, förkylning osv). Testat diverse krämer och även något antiviralt läkemedel som jag inte kommer ihåg namnet på nu.

Har varit extremt less på skiten.

Hur som, började av andra orsaker äta en tesked kokosolja varje morgon för drygt ett och halvt år sedan. Har sedan dess inte haft ett enda utslag, vilket är rekord. Läste någonstans att de fanns en del som talade för att kokosolja bryts ner till något som i sin tur är antivirala etc. Bryr mig egentligen inte mer än att det faktiskt verkar funka. Någon annan som ja samma erfarenhet eller testat? Är ju ett tips iaf.

Är man som fyller 40 år i sommar. Inga andra sjukdomar eller livsstilsmässiga förändringar under perioden.

/Mecke
Citera
2020-05-01, 20:19
Bannlyst
Eller så kan man köpa en tub Anti för 100:- som får bort alla munsår på en natt när dom väl uppstår. Kokosolja är veganskt jävla larv.
Citera
2020-05-01, 20:27
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Eklund
Eller så kan man köpa en tub Anti för 100:- som får bort alla munsår på en natt när dom väl uppstår. Kokosolja är veganskt jävla larv.

Och anti är gjort på köttfärs då eller är det också veganskt jävla larv?
Citera
2020-05-01, 20:56
Medlem
Citat:
Veganer är rädda för mättat fett så nej.
Citera
2020-05-02, 11:39
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Tack för tipset.
Själv provade jag honungsserat, och det har hjälp mig.
Köpt på hälsokost.
Numera är det sällan jag har munsår.
Citera
2020-05-03, 19:28
Medlem
MelkerDs avatar
Citat:

Jag håller med egentligen. Men nu verkar det funka. T o m funka till den grad att mina problem är borta. Totalt.

Att köpa dyra krämer som man smörjer in sig med, som sedan Inte funkar, är trams om något.
Citera
2020-05-03, 19:30
Medlem
MelkerDs avatar
Vill vara tydligen med att jag högaktningsfullt skiter i huruvida det finns några vetenskapliga belägg eller liknade. Ville mest, som den mycket godhjärtadade människa jag är, bara ge ett tips.
Citera
2020-05-14, 17:10
Medlem
Rezards avatar
Kokos är argininrik så borde faktiskt ha motsatt effekt.

Har själv haft väldigt mkt problem med munsår, enkel förkylning bryter ut till fullfjädrad feber så fort såren blommar ut.

Efter en 5 dagars vattenfasta för över ett år sedan har jag inte varit sjuk eller haft munsår en enda gång, brukade ha problem med munsåren minst en gång i månaden innan.
Citera
2020-05-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelkerD
Vill vara tydligen med att jag högaktningsfullt skiter i huruvida det finns några vetenskapliga belägg eller liknade. Ville mest, som den mycket godhjärtadade människa jag är, bara ge ett tips.

Varför skiter du i vetenskapliga belägg?
Ditt godhjärtade tips orsakade eksem för någon annan.
Kanske försvann dina utslag för att du postade ett inlägg på flashback?
Googla: Post hoc ergo propter hoc
Citera
2020-05-24, 15:08
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rezard
Kokos är argininrik så borde faktiskt ha motsatt effekt.

Har själv haft väldigt mkt problem med munsår, enkel förkylning bryter ut till fullfjädrad feber så fort såren blommar ut.

Efter en 5 dagars vattenfasta för över ett år sedan har jag inte varit sjuk eller haft munsår en enda gång, brukade ha problem med munsåren minst en gång i månaden innan.

Kokosolja är jättebra för tarmfloran pga av kaprylsyran och i tarmfloran sitter immunförsvaret till stor del.
Citera
2020-05-24, 15:11
Medlem
Voelsens avatar
När jag i barndomen hade enorma problem med munsår fick jag B-vitamin utskrivet. Det hjälpte.
Citera
2020-05-24, 15:13
Medlem
Fettsugnings avatar
Lysin är en antagonist till arginin. Höga halter arginin bidrar till utbrott av herpes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in