2020-05-14, 15:37
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Läget är ju mycket mer positivt nu än det var i mars, hur man inte kan se det är bortom mitt förstånd. Bara det faktum att du idag kan gå utanför din dörr, och att dödstalen sjunker istället för stiga är enorma vinster. Eller att länder börjar öppna upp, när vi i mars var i ett läge när allt stängde ner. Vad vi visste i mars skulle detta pågå ohejdat hela 2020 med stigande dödstal i alla länder och nedstängda ekonomier året ut...
Hur tänkte du nu "mycket mer positivt", det är värre än någonsin. Kan du nämna någon som vill flyga, resa, gå på bio, köpa en lastbil, hyra en lokal nu? Hur mycket har du själv shoppat den sista veckan?

Å då har vi ändå inte sett alla jätte-företags katastrofsiffror för Q2. Vi pratar om Norwegian som har 2% av sin forna omsättning, Boeing som har 0 beställningar, BMW som inte sålt en bil i Sverige på en månad, fastighetsbolag vars alla hyresgäster vill ha halverad hyra annars går de omkull osv. Allt detta kommer fram svart på vitt de första veckorna i juli.

Senare i höst får vi reda på att Corona kommer att vara för evigt.
Citera
2020-05-14, 15:39
Medlem
Haddock93s avatar
3 miljoner nyanmälda arbetslösa i USA nästan 500k mer än väntat, helt makalösa siffror.

Svårt att greppa faktiskt. Förstår inte folk som tror att vi får en stark återhämtning redan i Q3/Q4
Citera
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Har inte du dykt upp i den här tråden typ med en veckas intervall sen mars och sagt att nu bär det av neråt på riktigt? Vi fattar att du är bear men börjar bli tröttsamt..
Notera att allt du och jag skriver finns kvar för evigt här. Och man vill väl inte framstå som dum i efterhand. Så man bör ha lite på fötterna innan man spekulerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hur tänkte du nu "mycket mer positivt", det är värre än någonsin. Kan du nämna någon som vill flyga, resa, gå på bio, köpa en lastbil, hyra en lokal nu? Hur mycket har du själv shoppat den sista veckan?

Å då har vi ändå inte sett alla jätte-företags katastrofsiffror för Q2. Vi pratar om Norwegian som har 2% av sin forna omsättning, Boeing som har 0 beställningar, BMW som inte sålt en bil i Sverige på en måad osv. Allt detta kommer att komma fram första veckorna i juli.

Senare i höst får vi reda på att Corona kommer att vara för evigt.
Utsikterna idag ser ljusare ut än det gjorde i mars är det jag åsyftar. Att istället för att stänga länder på obegränsad tid, öppna upp länder borde väl ändå ses som positivt? Istället för stigande dödstal, nedåtgående trender, är väl ändå positivt?
Citera
2020-05-14, 15:41
Medlem
Citat:
Notera att allt du och jag skriver finns kvar för evigt här. Och man vill väl inte framstå som dum i efterhand. Så man bör ha lite på fötterna innan man spekulerar.

Vem menar du?
Citera
2020-05-14, 15:41
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/sWMZsg6NVrY

Verkar som att rekordmånga nya Robin Hood konton öppnat dvs många nybörjare som ville köpa dippen.

Detta medan gamla rävar som Buffett håller sig utanför.

Det är ett dåligt tecken imo.
Buffet går iofs inte att efterlikna, annat än att man kan följa honom. men han losade t.ex 10 miljarder dollar på sin ingång i USA-flyg för 5 år sedan, någon som han alltid tidigare var emot. Min egen spekulation är att han kommer att losa det 10-dubbla på Apple, som han också varit emot alla år men vände för 3 år sedan. Buffet är en makalös investerare, men någon gång slutar även Beatles skriva bra låtar.
Citera
2020-05-14, 15:44
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Min killgissning är att vi även i de kommande åren kommer få möta något så unikt som en tid av kraftig inflation med låga räntor.

En annan spådom jag drar ur skon är att majoriteten av befolkningen inte kommer märka speciellt mycket av denna kris de närmaste åren annat än att allt de köper blir allt dyrare o att skatter o avgifter höjs i en stadig takt.

Om två år kommer det sista raset för denna lågkonjunktur på börsen då ett antal större ”säkra” bolag visar sig vara på obestånd...
Jag håller med, två killar som gissar.

Hur gissar du att en stigande inflation kommer att påverka börsen? Jag är lite nervös för den förändring som kommer, det är så länge sedan vi hade höga räntor att inga värderingar på börserna längre görs med tanke på möjlig inflation. Säg att man hade 5% ränta på sitt bankkonto, köper man då längre aktiefonder som ger 3% i avkastning? Avhoppen från börserna skulle bli gigantiska och pressa kurserna kanske halvera dem.
Citera
2020-05-14, 15:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Vem menar du?
Jag menar exakt ditt påstående "Har inte du dykt upp i den här tråden typ med en veckas intervall sen mars och sagt att nu bär det av neråt på riktigt? Vi fattar att du är bear men börjar bli tröttsamt.." två dagar innan botten (kanske) går ur börserna en andra omgång.

Så vad bygger du ditt optimistiska påstående på?
Citera
2020-05-14, 15:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Utsikterna idag ser ljusare ut än det gjorde i mars är det jag åsyftar. Att istället för att stänga länder på obegränsad tid, öppna upp länder borde väl ändå ses som positivt? Istället för stigande dödstal, nedåtgående trender, är väl ändå positivt?
Och hur har du själv betett dig sista veckan "när det ser bättre ut än någonsin"? Köpt en ny bil? Funderar på att köpa större lägenhet? Bokat in en semester? Lagt in mer pengar på börsen? Berätta hur du handlat mer än någonsin just denna vecka.
Citera
2020-05-14, 15:49
Medlem
Citat:
Jag menar exakt ditt påstående "Har inte du dykt upp i den här tråden typ med en veckas intervall sen mars och sagt att nu bär det av neråt på riktigt? Vi fattar att du är bear men börjar bli tröttsamt.." två dagar innan botten (kanske) går ur börserna en andra omgång.

Så vad bygger du ditt optimistiska påstående på?

Det jag skrev?
Citera
2020-05-14, 15:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag har ingen specifik analys av Bonava. Men på Stockholmsmarknaden ser det extremt dystert ut och det står drösvis med nya lägenheter i prisklassen 7-14 mkr tomma. Detta kommer att sprida sig över landet, och bostäder är nog inte särskilt hett det kommande året. Tvärtom kommer folk att behöva spara pengar och växla ner sina kostnader.

Kommersiella fastigheter är ännu sämre, och äntligen spricker den bubblan. I flera år har mygel-företag finansierade med obligationer med nästan noll-ränta köpt fastigheter med ständigt stigande pris. På senare år går det inte längre att hyra ut, så här i Lund står en massa lokaler ständigt tomma. Men det är bättre för företagen, de har ju lånat till lägsta ränta och att acceptera hyressänkning skulle slå mot hela branschens värdering som är en jätte-bubbla. Kommersiella fastighetsbolag kommer att vara katastrof i 2 år.
Jag har varit i byggbranschen i Stockholm ett antal år nu och det har absolut varit trögt med kommersiella lokaler, men de har blivit uthyrt till sist. Jag vet dock inte vad som gjort att det gått att hyra ut, kanske förmånliga hyresavtal eller rent intresse av lokaler i bra lägen (centrala Stockholm och Kista). Lite trögt har det som sagt varit trots allt.
Citera
2020-05-14, 15:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har varit i byggbranschen i Stockholm ett antal år nu och det har absolut varit trögt med kommersiella lokaler, men de har blivit uthyrt till sist. Jag vet dock inte vad som gjort att det gått att hyra ut, kanske förmånliga hyresavtal eller rent intresse av lokaler i bra lägen (centrala Stockholm och Kista). Lite trögt har det som sagt varit trots allt.
Hade varit intressant att ha något skvaller från den senaste månaden. Den värsta perioden för kommersiella fastigheter har inte ens börjat. Sverige har inte ens haft lockdown, och det är ändå kris. Många småföretagare kan klara sig i 3-6 månader. I sommar och höst kommer konkurserna, eller halverade hyror som get halverad börskurs för fastighetsbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in