2020-05-12, 19:53
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Varför är det så få som investerar i REITs?
Det var ett ganska fett ras nyss där vissa reits gick ner 70-90% Det kräver alltså en hel del nerver som många inte har. Grunden för reits är fastighetslån och visst kan nollräntan som precis infördes ge positiva effekter på marknaden, men om man förlorar jobbet på grund av pandemin och måste sälja huset, eller att företaget t.ex. en restaurang går i konkurs och måste sälja fastigheten så kan det bli en liten fastighetsbubbla om det drabbar många samtidigt. Vad jag förstår så handlar reits med högrisk lån och skuldväxlar som marknaden för närvarande inte är så förtjust i. Historiskt sett så verkar reits ha klarat sig genom kriser rätt bra så man kan undra om folk är allmänt lättskrämda idag eller om det är något man missat.

På plussidan så kan man nog göra riktigt bra klipp om man är villig att ta risken. Jag brukar titta ytligt på ekonomin och om det har förekommit några insider köp inom de senaste tre månaderna. Riskspridning skadar inte heller. Uppsidan är från några procent plus och utspädd aktie upp till 400% i de högre prognoserna för vissa reits.

Spontant känns det säkrare och som att uppsidan är bättre än för t.ex. SAS, Norwegian, Air Canada med flera.
Citera
2020-05-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Vet ej, kanske har de fått mindre uppmärksamhet utan för USA?

Men jag äger både BIP och BEP. Kom in skapligt nu under Coronan, men möjlighet fanns såklart att komma in billigare. Lätt att gräma sig men lika bra att försöka släppa det.

Populära Reality Income och W.P Carey som verkar inom fastigheter dippade ju rejält trots att de är rätt så diversifierade. Värre kommer det bli för Federal Realty och Simon Property Group som är helt inriktade på malls.

Data center reits och cell tower reits går bra.
Nån annan som äger REITs, isf vilken?

Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det var ett ganska fett ras nyss där vissa reits gick ner 70-90% Det kräver alltså en hel del nerver som många inte har. Grunden för reits är fastighetslån och visst kan nollräntan som precis infördes ge positiva effekter på marknaden, men om man förlorar jobbet på grund av pandemin och måste sälja huset, eller att företaget t.ex. en restaurang går i konkurs och måste sälja fastigheten så kan det bli en liten fastighetsbubbla om det drabbar många samtidigt. Vad jag förstår så handlar reits med högrisk lån och skuldväxlar som marknaden för närvarande inte är så förtjust i. Historiskt sett så verkar reits ha klarat sig genom kriser rätt bra så man kan undra om folk är allmänt lättskrämda idag eller om det är något man missat.

På plussidan så kan man nog göra riktigt bra klipp om man är villig att ta risken. Jag brukar titta ytligt på ekonomin och om det har förekommit några insider köp inom de senaste tre månaderna. Riskspridning skadar inte heller. Uppsidan är från några procent plus och utspädd aktie upp till 400% i de högre prognoserna för vissa reits.

Spontant känns det säkrare och som att uppsidan är bättre än för t.ex. SAS, Norwegian, Air Canada med flera.

Tänker främst att det borde blivit mer intresse för det pga utdelningen som ligger på allt mellan 5-35% vilket är sjukt, sen finns det mycket skit bland dem också men endå. Intresset är ju betydligt större i US kring dessa. Vissa betalar ut varje månad, andra kvartalsvis osv

Kör EPR bara än så länge men tänkte lägga till nån annan som också har utdelning varje månad. Najs att kunna få in typ 1000kr varje månad i bara utdelning utan att behöva investerat allt för mycket och leka med den summan. Många som exponerade mot hotell, resturang, malls har ju gått ner 50-70% så där kan man ju även få en bra avkastning på rekylen om de överlever så att säga.
Citera
2020-05-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Tänker främst att det borde blivit mer intresse för det pga utdelningen som ligger på allt mellan 5-35% vilket är sjukt, sen finns det mycket skit bland dem också men endå. Intresset är ju betydligt större i US kring dessa. Vissa betalar ut varje månad, andra kvartalsvis osv

Kör EPR bara än så länge men tänkte lägga till nån annan som också har utdelning varje månad. Najs att kunna få in typ 1000kr varje månad i bara utdelning utan att behöva investerat allt för mycket och leka med den summan. Många som exponerade mot hotell, resturang, malls har ju gått ner 50-70% så där kan man ju även få en bra avkastning på rekylen om de överlever så att säga.

Ja precis, och om de överlever, hur kommer de att må då egentligen? Köpcentrum var redan utsatta av näthandel innan Corona, nu har detta accelererats.

(Vill också påpeka att jag vet att BIP och BEP inte är REITs på papperet. Dock fungerar de lika på sätt och vis så jag valde att kalla dem det för enkelhetens skull.)
Citera
2020-05-12, 22:16
Medlem
whatyouknows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xns
Köper eller säljer ni just nu? Tror ni det vänder nedåt eller är vi helt förbi det och påväg mot bättre tider?

Fortsatt fokus på köp. Annan tid, snarlik strategi. Viktat om portföljen (så blivit en del försäljningar) till en defensivare bas med breda fonder. Nuvarande fokus är att bygga på med fler teknikaktier men det hade jag gjort oberoende av rådande situation. Jag tror vi har nått botten för året samtidigt som risken alltid finns att vi närmar oss de nivåerna när Q2-rapporterna släpps i kombination med att konsekvenserna av den ökade arbetslösheten blir märkbar.
Citera
2020-05-12, 22:19
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Stora fall i New York

S&P 500 Index
2,870.12 -2.05%

Börserna rasade i New York. S&P 500 stängde på dagslägsta!

Stor oro på marknaderna, smartast att sälja i öppningen imorgon innan slakten kommer igång på Stockholmsbörsen.
Citera
2020-05-12, 22:29
Medlem
AoE3#1s avatar
Tittar på dow jones och ser stödet jag ritat under eftermiddagen brytas för att sedan falla. Skönt.

EDIT: Den här nivån är riktigt viktig. De 4 senaste dipparna från 7e April är på samma linje med nivån Dow Jones står på nu. Går det ner härifrån kan dammen brista på riktigt.
Senast redigerad av AoE3#1 2020-05-12 kl. 22:31.
Citera
2020-05-12, 22:30
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.msn.com/en-us/money/markets/the-greatest-disconnect-in-history-an-investor-who-called-the-coronavirus-sell-off-warns-of-2-market -crashes-this-year/ar-BB13XLq0

Citat:
Michael Gayed, an investor who called the coronavirus sell-off and recent stock rally, said in a MarketWatch interview over the weekend that there could be two market crashes this year.
"It looks like bonds collapse first before stocks," he said, arguing that government stimulus efforts could drive up bond yields and shock shareholders.
Gayed added that stocks rallying amid soaring unemployment and slumping growth was "the greatest disconnect in history."
"This feels like a home construction project," Gayed said of the pandemic. "It's going to cost more money and take longer than any estimates."

"In the absence of a vaccine, behavior's changed in a way that will make any longer-term gains unjustified no matter how much money Papa Powell prints," he added.

Toppen är nådd, dags för nästa våg ner skulle jag tro. Nu passar det allt för dessa stordrakar att bli bearish, vad lägligt.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-12 kl. 22:37.
Citera
2020-05-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Tittar på dow jones och ser stödet jag ritat under eftermiddagen brytas för att sedan falla. Skönt.

EDIT: Den här nivån är riktigt viktig. De 4 senaste dipparna från 7e April är på samma linje med nivån Dow Jones står på nu. Går det ner härifrån kan dammen brista på riktigt.

Har inte du dykt upp i den här tråden typ med en veckas intervall sen mars och sagt att nu bär det av neråt på riktigt? Vi fattar att du är bear men börjar bli tröttsamt..
Citera
2020-05-13, 07:58
Medlem
trailblasers avatar
Hehe, lite ironiskt att vissa greppar efter alla halmstrån de kan få. Ja, USA föll igår, för det kan inte stiga hela tiden.

Men nu kommer det stora fallet enligt vissa. För att dow backade typ 2% igår
Citera
2020-05-13, 08:21
Medlem
Stockholmsbörsen har ökat med drygt 20% sedan den stod som lägst i mars. Och ser man till Corona-krisens längd och allvarlighet finns det inget som är mer positivt nu än i mars. Då var väl förhoppningen att i juni skulle saker åtminstone närma sig det normala. Nu vet vi att det inte blir så. Corona är för ett smittsamt för att en lock-down ska få viruset att försvinna. Samtidigt inte tillräckligt smittsamt för att flockiummunitet ska uppnås annat efter mycket lång tid i länder med måttliga begränsningar som Sverige. Och alldeles för dödligt för att kunna ta bort alla restriktioner. Samtidigt sannolikt lång tid kvar till att ett vaccin för tillgängligt. Ingen strategi mot viruset fungerar riktigt, och jag har svårt att tro att det inte kommer märkas på börsen inom kort.
Citera
2020-05-13, 09:41
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Jag ligger lugnt i tråkiga storbolag som ABB. Lekte ett tag med Scandic, har nu gått ur. Det verkar som resandet i Sverige kommer vara rätt dött och alla småhotell som Scandi har kommer förmodligen inte ha god teckning. Köpte billigt men säljer nu med en liten vinst.
Behåller 36 aktier för skoj skull. Hög risk.
Citera
2020-05-13, 09:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Stora fall i New York

S&P 500 Index
2,870.12 -2.05%

Börserna rasade i New York. S&P 500 stängde på dagslägsta!

Stor oro på marknaderna, smartast att sälja i öppningen imorgon innan slakten kommer igång på Stockholmsbörsen.

Haha... lycka till att hinna sälja innan "slakten"

Det är alltid läge att fylla på fina techbolag som Amazon och Google i dessa tider. Snacka om att ha framtiden för sig. Även övriga större börsbolag kommer att klara den här krisen väl...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in