2020-05-14, 15:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Två huvudsakliga problem inställer sig då. Skulle GM hinna denna sträcka o dessutom vänta typ 20-30s vis Dekorima, och i så fall borde rimligen vittnet LJ ha sett GM.

Om GM förföljde LOP från Grand känns det som teorin att Gm korsar Sveavägen närmare Tunnelgatan är det rimligaste. Att han borde ha setts av något vittne är förstås en inte helt oäven invändning.
Svaret är nej, och LJ skulle sett honom. Det här skrev jag en rad inlägg om till Siffrorna för någon månad sedan.

Sedan ställer man sig den självklara frågan varför man skulle runda ett helt kvarter för att sedan ställa sig fullt synlig framför ett skyltfönster. Det är ju inte precis Norman Bates bakom draperiet som han fixar på det viset. Generellt är idén om att vänta vid MP konstig: där syns han ju för LOP? Han är ju redan i perfekt position bakom och kan välja att skjuta när som helst beroende på vittnen och flyktväg.
Citera
2020-05-14, 15:37
Medlem
SE verkade alltid välklädd, och några för korta byxor har jag aldrig sett honom i...

Leif Ljungqvist: "Mördaren var barhuvad, kraftig hårväxt, mörkblå täckjacka, mörka byxor som var något korta för jag såg anklarna när han sprang. Och så hade han lågskor på sig."

"Det är det som sitter fast mest i minnet på mig, kraftigt markerade anklar."

När Ljungqvist i konfrontationsgruppen skall söka igenkänna den man som sköt Olof Palme säger han:
"Jag skulle vilja se anklarna på dem"
Citera
2020-05-14, 15:42
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
"Han sprang som en elefant..." På SVTs klipp springer väl knappast SE som en elefant, mer som en gasell, om man är en 50+ man med lite väl mycket smak för alkohol. Men å andra sidan varierar ju vittnesmålen angående GMs löpstil också som med mycket annat. Och Hans Johansson mixtrade väl med taxiradion och trodde han varit och vänt vid Apelbergsgatan.

Varför skulle SE försöka imitera sin löpstil från mordkvällen om syftet är att inte åka dit?
Citera
2020-05-14, 15:46
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Två huvudsakliga problem inställer sig då. Skulle GM hinna denna sträcka o dessutom vänta typ 20-30s vis Dekorima, och i så fall borde rimligen vittnet LJ ha sett GM.

Om GM förföljde LOP från Grand känns det som teorin att Gm korsar Sveavägen närmare Tunnelgatan är det rimligaste. Att han borde ha setts av något vittne är förstås en inte helt oäven invändning.

Ja. Han kan springa ostört och relativt anonymt på baksidan. Inga problem att hinna före och vänta på Palme. LJ kom senare på den gatan dvs efter skotten.
Citera
2020-05-14, 15:57
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Varför skulle SE försöka imitera sin löpstil från mordkvällen om syftet är att inte åka dit?
Nä, det vore idiotiskt såklart. Minns inte riktigt hur inspelningsförhållandena var vid SE:s löptur i SVT jmf med mordnatten. Ska försöka leta upp klippet och se. Men det var väl isigt och snömoddigt på mordnatten, dvs anledning till att inte köra Usain Bolt-style. För SVT-löpturen borde slagit alla rekord uppför åsen. Nu tror jag iofs inte att SE hade världens bästa uthållighet...
Citera
2020-05-14, 16:00
Medlem
MOP i dagens Times:
https://www.thetimes.co.uk/article/who-killed-olof-palme-sweden-awaits-answers-over-pms-assassination-br7vs5czg
Citera
2020-05-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
MOP i dagens Times:
https://www.thetimes.co.uk/article/who-killed-olof-palme-sweden-awaits-answers-over-pms-assassination-br7vs5czg

Låter lite tidigt med en artikel i mitten på maj om presskonferensen blir i slutet på juni.

Eller har The Times förhandsbesked om pressrelease för att kunna skicka journalister eller koppla upp sig om presskonferensen blir online.

Vem vet, imorgon fredag vore ju en möjlighet i så fall?
Citera
2020-05-14, 16:18
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Låter lite tidigt med en artikel i mitten på maj om presskonferensen blir i slutet på juni.

Eller har The Times förhandsbesked om pressrelease för att kunna skicka journalister eller koppla upp sig om presskonferensen blir online.

Vem vet, imorgon fredag vore ju en möjlighet i så fall?

senast i juni har de väl sagt. Kan väl bli närsomhelst nu och fram tills dess?
Citera
2020-05-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
senast i juni har de väl sagt. Kan väl bli närsomhelst nu och fram tills dess?

Ja, det är det jag menar. Varför kommer The Times redan nu med en artikel? De brukar vara väl underrättade om det mesta.
Citera
2020-05-14, 16:21
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Ja. Han kan springa ostört och relativt anonymt på baksidan. Inga problem att hinna före och vänta på Palme. LJ kom senare på den gatan dvs efter skotten.

När o om GM skulle fått för sig att ta Luntis till Dekorimahörnan kunde han ju inte veta hur många lr hur få människor som befann sig på den gatan, det hade varit rena chansningen.

LJ hade befunnit sig i korsningen Tunnelg. Luntis i ca någon minut när mordet skedde, o jag tror att det med lugn promenadtakt på LJ från "Tre backar" så omöjliggjorde det mer lr mindre att en GM osedd skulle kunna ha tagit den vägen i ett förföljarscenario.
Citera
2020-05-14, 16:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det tycker jag är ett bra förhållningssätt. Man ska inte avfärda honom i något avseende. Om kommunalrådet Danielsson i Ånge har rätt så var det väl konduktören, men det rädslan att bli påkommen för att vara ute i otillbörliga ärenden för att man befinner sig på Olofsgatan känns inte befogad.
Malmskillnadsgatan hade varit begriplig. ”Resande i dammodebranchen” är ytterligare en dålig ursäkt.
Betydligt mer rationellt om det var den uppenbara risken för hot och repressalier som var själva anledningen, vilket han också skriver.
Hursomhelst var ju teckningen på mannen bifogad i Linköpingsbrevet den 11/3, och det finns väl som jag förstår inget som tyder på att kommunalrådets hypotetiske upphovsman går att koppla till den platsen? Om man vill identifiera mannen så borde det gå utmärkt att göra detta utifrån själva skissen.
Ett brev som skickades från Skelleftehamn och kommer till Stockholm den 5/3 bör väl ha gått iväg åtminstone den 3/3, och SE var väl bevisligen i Idre detta datum, så han borde ju kunna uteslutas.
Den 10-11/3 förhörs han och borde inte heller hunnit klämma in en sväng till Linköping.

Ja, jag håller med. Min gissning om galanta damer är just en gissning. Din förklaring är mer rationell.

Jag tror inte jag förstår riktigt hur du menar med teckningen som var bifogad Linköpingsbrevet. Var inte teckningen skickad av Skelleftehamnsmannen?

SE kan vi utesluta.
Citera
2020-05-14, 16:24
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, det är det jag menar. Varför kommer The Times redan nu med en artikel? De brukar vara väl underrättade om det mesta.

tja, de kanske är på g? Ingen högoddsare att de kommer avslöja Stig Engström men det som kan bli intressant är att få ta del av om det var ett infall eller del i något konspiratoriskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in