2020-05-14, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Varför skulle han inte kunna betala med max a-kassa menar du?

Har man svårt att få det gå ihop under de förutsättningarna drar man nog in på allt annat först för det är vad man måste göra om man väljer att flytta till en HR i andra hand som har högre boendekostnader. Det kommer tvinga fram mer sparsamt levene.

Varför skulle det bli en dålig affär att byta bostad menar du och varför skulle man i så fall välja att göra den? Både den nuvarande och den nya bostaden har rimligtvis rört sig lika mycket i pris.

Så är det ju. Många hävdar dock att folk skulle vägra flytta om priserna gått ned.
Citera
2020-05-14, 14:14
Avslutad
Citat:
En HR i andra hand lär kosta mer per månad.

Ja och?
Citera
Medlem
Citat:
Nu pratade vi om en person som redan hade ägt boende och lån. Varför skulle en sådan person sälja med förlust bara för att därefter få högre månadskostnader?
Ja hur skulle en sån situation kunna uppkomma? Det verkar ju omöjligt

Eller så blir man av med jobbet och helt enkelt kan betala räkningarna. Jag har hört att sånt förekommit
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ingen alls förutom att man har noll kr i lån

Så då är det mao inte skakigt att sitta i en BR med 4 msek i lån.
Citera
2020-05-14, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så då är det mao inte skakigt att sitta i en BR med 4 msek i lån.
Precis som över allt annars så är du ju lugn så länge du kan betala dina räkningar. Det är inte det vi diskuterar

Vi diskuterar vad som eventuellt kan hända om man helt plötsligt blir av med jobbet. Det svenska skyddsnätet är bra och ser speciellt efter Bostadsrättsinnehavare men det finns en gräns för statens generositet till och med i Sverige
Citera
2020-05-14, 14:26
Avslutad
Citat:
Precis som över allt annars så är du ju lugn så länge du kan betala dina räkningar. Det är inte det vi diskuterar

Vi diskuterar vad som eventuellt kan hända om man helt plötsligt blir av med jobbet. Det svenska skyddsnätet är bra och ser speciellt efter Bostadsrättsinnehavare men det finns en gräns för statens generositet till och med i Sverige

Vad har BR-innehavaren för risker gentemot HR-innehavaren med samma månadskostnad? Att de ska börja uppbringa försörjningsstöd och tvingas sälja av av staten? Är det garanterat så? Att folk som bor i bostäder med så mkt lån ska hamna i försörjningsstöd känns osannolikt.
Citera
2020-05-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ja hur skulle en sån situation kunna uppkomma? Det verkar ju omöjligt

Eller så blir man av med jobbet och helt enkelt kan betala räkningarna. Jag har hört att sånt förekommit

I en sådan situation klarar man definitivt inte av att byta till en HR i andra hand som har en högre månadskostnad. I en sådan situation är det alltså mer rationellt att dra in på allt annat eftersom man måste dra ner ännu mer om man säljer.
Citera
2020-05-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad har BR-innehavaren för risker gentemot HR-innehavaren med samma månadskostnad? Att de ska börja uppbringa försörjningsstöd och tvingas sälja av av staten? Är det garanterat så? Att folk som bor i bostäder med så mkt lån ska hamna i försörjningsstöd känns osannolikt.
Att hyresrätts innehavare skulle kunna skita i hyran i tre månader liknande amorteringsstoppet menar du?

Nej det vore naturligtvis otänkbart
Citera
2020-05-14, 14:32
Medlem
Citat:
Att hyresrätts innehavare skulle kunna skita i hyran i tre månader liknande amorteringsstoppet menar du?

Nej det vore naturligtvis otänkbart

Jag har inte skrivit något sådant, vad har du rökt?
Citera
2020-05-14, 14:34
Medlem
Citat:
Nej jag vet Jag ville bara få ur mig det och det råkade bli som ett svar till dig. Ber om ursäkt
Citera
2020-05-14, 14:38
Medlem
Citat:
Jag tror han menar att du har inte valmöjlighet att behålla bostaden utan inkomst. Du kommer då behöva socialbidrag och då får du inte äga något du måste sälja.
Citera
2020-05-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Jag tror han menar att du har inte valmöjlighet att behålla bostaden utan inkomst. Du kommer då behöva socialbidrag och då får du inte äga något du måste sälja.

Exemplet som nämndes var en person med max a-kassa och då har denne möjlighet. Definitivt är möjligheten bättre än att flytta till en HR i andra hand som kostar betydligt mer per månad, man ska ha en ordentligt hög inkomst om man har råd med det, då räcker knappast a-kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in