2020-05-14, 13:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Varför skulle en sådan person flytta till en HR med andrahandskontrakt och få en högre boendekostnad menar du? Med max a-kassa kan han betala kostnaderna och kan inte tvingas flytta till ett dyrare boende.

Vad händer om hen får ett nytt jobb på andra sidan stan och pendlingen blir outhärdlig? Om det tar slut med frugan? Folk måste ibland flytta. Man kan sällan låsa in sig i åratal.
Citera
2020-05-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad händer om hen får ett nytt jobb på andra sidan stan och pendlingen blir outhärdlig? Om det tar slut med frugan? Folk måste ibland flytta. Man kan sällan låsa in sig i åratal.

Varför skulle det vara ett problem att byta bostad om han får ett nytt jobb menar du?
Citera
2020-05-14, 13:44
Medlem
Citat:
Varför skulle han bli vräkt menar du när han kan betala?
Det brukar bli konsekvensen ja om man ej kan betala. Nej han kommer naturligtvis inte bli vräkt om han betalar sina räkningar. Han kan säkert till och med få anstånd men förr eller senare..

Jag menar, sitta på en lya som kostade, säg, 4 miljoner, och inte ha vettig inkomst kommer bli ohållbart ganska snabbt
Senast redigerad av Alpoxen 2020-05-14 kl. 13:48.
Citera
2020-05-14, 13:58
Avslutad
Citat:
Varför skulle det vara ett problem att byta bostad om han får ett nytt jobb menar du?

Att det blir en dålig affär.
Citera
2020-05-14, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det brukar bli konsekvensen ja om man ej kan betala. Nej han kommer naturligtvis inte bli vräkt om han betalar sina räkningar. Han kan säkert till och med få anstånd men förr eller senare..

Jag menar, sitta på en lya som kostade, säg, 4 miljoner, och inte ha vettig inkomst kommer bli ohållbart ganska snabbt

Varför är det mer ohållbart än att sitta i en HR som kostar lika mkt per mån?
Citera
2020-05-14, 14:03
Medlem
Citat:

Varför skulle han inte kunna betala med max a-kassa menar du?

Har man svårt att få det gå ihop under de förutsättningarna drar man nog in på allt annat först för det är vad man måste göra om man väljer att flytta till en HR i andra hand som har högre boendekostnader. Det kommer tvinga fram mer sparsamt levene.

Citat:
Att det blir en dålig affär.

Varför skulle det bli en dålig affär att byta bostad menar du och varför skulle man i så fall välja att göra den? Både den nuvarande och den nya bostaden har rimligtvis rört sig lika mycket i pris.
Citera
2020-05-14, 14:03
Medlem
Citat:

En HR i andra hand lär kosta mer per månad.
Citera
2020-05-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ingen alls förutom att man har noll kr i lån
Citera
2020-05-14, 14:05
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Även om jag bor kortare så köper jag och säljer på samma marknad.

Även om det fortsätter ned har jag gjort en stor vinst jämfört med om jag bott kvar i samma bostad.

Ja självklart. Du kan ju tilloch med räkna ihop en vinst på detta sättet.
Jag sålde 1993 en lägenhet med förlust ( 250.000 var mycket på den tiden ) men det
nya objektet var rejält mycket billigare än 3-4 år innan.
Bingo.
Citera
2020-05-14, 14:07
Medlem
Citat:
En HR i andra hand lär kosta mer per månad.
Men den kräver kanske inte att du lånar miljoner på banken?
Citera
2020-05-14, 14:09
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Eller bli vräkt? Det är också en möjlighet

men vilken lite lip-sill du är !
Citera
2020-05-14, 14:09
Medlem
Citat:
Men den kräver kanske inte att du lånar miljoner på banken?

Nu pratade vi om en person som redan hade ägt boende och lån. Varför skulle en sådan person sälja med förlust bara för att därefter få högre månadskostnader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in