2020-05-14, 12:35
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Alla är olika, är själv social och brukar göra saker dagligen med vänner. Jag reser utomlands minst två gånger om året och är i ständig rörelse. Nu har jag jobbat hemma sedan mars, hållit mig hemma så mycket som jag bara kan och umgås bara med min bror och hans familj. Samtidigt har spridningen av covid-19 varit sjukt låg och seg i Malmö, men vi kämpar på. Det viktigaste för mig är att jag vet att jag har rätten att gå ut och ta en öl och träffa lite polare på en restaurang eller uteservering. Jag har rätten att gå ut och träffa tjejer på krogen, jag har rätten att ta med en tjej hem på lördagskvällen. Inte för att jag gör det, men jag har rätten.

Jag tror majoriteten av alla som inte gnäller på FHM känner samma sak. Man stannar hemma, man distanserar sig men bara det att man har rätten att göra mindre sociala saker hjälper på långa vägar

Ja jag förstår men det är ju ändå inte liksom hela livet. Men som sagt eftersom informationen är så luddig kan nog känslan vara det? Det är nog därför många har svårt för detta. Det är så ogreppbart och skapar en känsla av maktlöshet eftersom vi människor behöver känna någon form av kontroll.

Vi måste lära oss leva med det. Jag planerar själv att återgå till jobbet fysiskt i mitten på juni och jobba hela sommaren. Då händer det något annat ändå. Det är svårt med hemarbete då skillnaden mellan arbete och fritid är lite luddigt.

Hoppas vi kan få några klara direktiv nu inför sommaren iallafall. Kanske kan göra några människor lite mer trygga och slippa oro. Och vi alla andra också.
Citera
2020-05-14, 12:36
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Det kan ju också vara så att din generation blivit lovad för mycket. Svenska kronans fortsatta förfall, bostadspriserna och invandring är faktorer som talar för att ni inte kommer kunna resa och fortplanta er som ni vill. Du kan bland annat tacka dina föräldrar för att de varit naiva, röstat fel och givit er för stora förhoppningar om vad livet är. En bok och att arbeta med jorden kommer bli den svenska minoritetens förströelse framöver i många många år.
Du ska nog inte sluta jobba på biltvätten riktigt än, du har inte ett enda rätt (!) i din analys av mig. Det är nästan värt en medalj att lyckas skjuta upp bollen så högt på läktaren... 👍🏻
Citera
2020-05-14, 12:36
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Säg har 100+ nya döda rapporterats idag med?

Nej vi har högst 84 idag, tror mer på 53.
Citera
2020-05-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Det är inte spekulation utan det kallas matematik.

.
Fast nu inser nog de flesta att det går inte att räkna så som du och vissa gör. Detta är inte enkel matematik.
Citera
2020-05-14, 12:38
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är fan med dig! Jag ger det månaden ut sen skiter jag i det här.

Jobbigt. De kommer ju komma nu i slutet på månaden med klara besked ang semestrar iallafall. Kanske blir bättre då?

Har du också varit isolerad?
Citera
2020-05-14, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Har ingen aning , är inte kunnig men vissa saker i studien behöver klargöras

Ja, verkligen! Annars säger den ju INGET - och leder kanske till felaktiga politiska beslut. Viruset går ju att påvisa i slemhinnan i runt tio dagar (detta är individuellt) innan antikroppar går att påvisa i blodet.
Citera
2020-05-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Sverige testar visst i stor omfattning. Däremot så är länderna utanför väst/europa dåliga på att testa.
Okej, har källan fel?
Total COVID-19 tests per 1,000 people
https://ourworldindata.org/grapher/full-list-cumulative-total-tests-per-thousand?time=2020-02-27..&country=EST+FIN+FRA+DEU+ISL+LVA+LTU+NLD+NOR+P OL+SWE+GBR+DNK
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-14 kl. 12:43.
Citera
2020-05-14, 12:39
Medlem
Min mamma låg på intensiven med dubbelsidig lunginflammation och syrgas pga Corona och vi trodde helt ärligt inte att hon skulle överleva då hon är i en hög riskgrupp , men hon överlevde trots alla odds emot henne !

Och hon vägrades testning ifrån sin chef och på annat håll , det var inte förrän hennes tillstånd bilen akut som dem testade.
Så det finns människor som överlever trots att man är i riskgrupp !
Citera
2020-05-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej vi har högst 84 idag, tror mer på 53.
Jaså siffrorna har inte kommit ännu.

Igår sa dom 600 nya fall, är det mycket eller lite?
Citera
2020-05-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu kan man iofs skåla trots att det är två meter mellan varann...

De 10% av befolkningen som kommer gå arbetslösa i något år pga de ekonomiska konsekvenserna håller nog inte med om att det är så lätt som att offra någon månad på puben.

Då håller du med om att om "de riskfria" sköter sin distansering så kommer vi bli klara snabbare och kan öppna upp så alla kan komma i arbete igen?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag förstår men det är ju ändå inte liksom hela livet. Men som sagt eftersom informationen är så luddig kan nog känslan vara det? Det är nog därför många har svårt för detta. Det är så ogreppbart och skapar en känsla av maktlöshet eftersom vi människor behöver känna någon form av kontroll.

Vi måste lära oss leva med det. Jag planerar själv att återgå till jobbet fysiskt i mitten på juni och jobba hela sommaren. Då händer det något annat ändå. Det är svårt med hemarbete då skillnaden mellan arbete och fritid är lite luddigt.

Hoppas vi kan få några klara direktiv nu inför sommaren iallafall. Kanske kan göra några människor lite mer trygga och slippa oro. Och vi alla andra också.

Dom har raderat våra passerkort på jobbet så vi kommer inte ens in på kontoret tidigast September, men bara om läget är under kontroll i Sverige. Vi har väldigt många som reser runt om i världen och vårt högkvarter utomlands är livrädda att vi ska bli sjuka.

Men jag håller med 100% med att jobb/privatliv börjas suddas ut. Ibland när jag har långa möten på dagarna så ligger jag i soffan med datorn och behöver bara resa mig upp för att pissa eller hämta mer kaffe.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Så många dör av dem som smittats, fakta

Frankrike: 0.9 %
Spanien: 1,15 %
Belgien: 1,29 %

Basfakta:
Frankrike: 67 miljoner , 2,948 miljoner smittade (4.4%) , 27 074 döda.
Spanien: 47 miljoner, 2,35 miljoner smittade (5%), 27 104 döda.
Belgien: 11,5 miljoner, 690 tusen smittade (6%), 8903 döda.

Källor, t ex:

https://www.france24.com/en/20200513-study-shows-5-of-spanish-infected-by-virus-govt
https://www.brusselstimes.com/all-news/belgium-all-news/110383/only-6-of-population-have-antibodies-group-immunity-still-far-off/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in