2009-09-16, 12:09
Medlem
janwindahls avatar
Hromveckan kom jag ver ett exemplar av boken En ond man av Hans Alfredsson och jag lste den tmligen omgende. Filmen Den enfaldige mrdaren har lnge varit en av mina favoritfilmer s nr jag fick reda p att den r baserad p en av berttelserna i boken s var jag snabb med att f tag i boken.

S till min frga: Frsta delen av boken verkar vara berttad ur frfattaren eget liv, r det mjligen det? Jag hittar ingen fakta kring detta p ntet. Och isfall, hur mycket av boken r fiktion och hur mycket har egentligen hnt?

Jag finner detta intressant eftersom att Hans "Hasse" Alfredsson bott i Helsingborg, liksom jag, och han gick dessutom p samma gymnasieskola som jag gjorde (dock med mnga rs mellanrum).

All fakta/kuriosa kring boken och/eller filmen r av intresse
Citera
2015-11-22, 00:31
Medlem
Enda trden om vr levande legend Hans.

Kom igen!

Detta r inte klokt!

Han frtjnar mer.
Citera
2017-12-05, 11:01
Medlem
Ngon som vet vart Hasse blir / r gravsatt?

Approp fregende talare s r det vl ett bevis p en bra livsgrning nr det inte finns s mycket smaskigt att avhandla i FB-trden.
Citera
2017-12-05, 12:04
Medlem
lampross avatar
Hans Alfredsson. Stor humorist som lskades av alla. Sedan, nr han skulle utveckla sin serisa dra, blev det lite trgt i portgngen.

Det blev ngot slags "syntax error" i folks sinnen. De kunde inte ta till sig att Mr Humor hade andra sidor i sitt vsen n gapflabb och Lindemn.

Alfredssons humor var en skn kombo av bondkomik och studentskmt, svenskt gemyt och ngot ofrklarligt Annat. Hans konst levde nr humor och en liten, liten gnutta allvar kom med och ingick en frening, som i Ernst Semmelmans minnen och Gummitummen.

Sedan, i verk som Tiden r ingenting mm. var humorn typ borta. Den rent serisa, allvarliga sidan av Alfredsson sger iaf inte mig ngot.

Hade han brjat som seris frfattare hade hans kurva kunnat bli en annan. Nu led han av att arbeta mot ekvationen "frst humor, sedan allvar = omjligt". (Den motsatta ekvationen, att som konstnr frst satsa serist och sedan bjuda p lite humor, kanske la Bergman, r ju p ngot stt lttare att ta.)

My two cents.
Citera
2017-12-10, 17:54
Medlem
Uncle Dukes avatar
Gammal trd, men det r en fascinerande liten bok. Fr att svara p ppningsinlgget; Hasse Alfredson skriver in sig sjlv i historien som gammal skolkamrat till den onde fabrikrens son. Fabrikr Hglund och hans familj har frsts inte funnits i verkligheten (ven om fabrikren har en verklig frebild som Hasse talat om i intervjuer), men Hasses beskrivning av bde sin ungdom och turnlivet r vl rimligtvis inspirerat av verkliga upplevelser.
Jag har fr mig att han ven skrev in sig sjlv, och mer framtrdande sin far, i sin kontrafaktiska Attentatet i Plsj skog (Alfredson var ju som bekant frn Helsingborg, dr Plsj skog ligger). ven dr r det frsts frga om fiktion, d Sverige aldrig ockuperades av Nazityskland, men ven hr har Hasse berttat om att vissa hndelser r hmtade frn verkligheten, t ex hur en judisk klasskamrat blev mobbad av en rasistisk lrare.

Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Hans Alfredsson. Stor humorist som lskades av alla. Sedan, nr han skulle utveckla sin serisa dra, blev det lite trgt i portgngen.

Det blev ngot slags "syntax error" i folks sinnen. De kunde inte ta till sig att Mr Humor hade andra sidor i sitt vsen n gapflabb och Lindemn.

Alfredssons humor var en skn kombo av bondkomik och studentskmt, svenskt gemyt och ngot ofrklarligt Annat. Hans konst levde nr humor och en liten, liten gnutta allvar kom med och ingick en frening, som i Ernst Semmelmans minnen och Gummitummen.

Sedan, i verk som Tiden r ingenting mm. var humorn typ borta. Den rent serisa, allvarliga sidan av Alfredsson sger iaf inte mig ngot.

Hade han brjat som seris frfattare hade hans kurva kunnat bli en annan. Nu led han av att arbeta mot ekvationen "frst humor, sedan allvar = omjligt". (Den motsatta ekvationen, att som konstnr frst satsa serist och sedan bjuda p lite humor, kanske la Bergman, r ju p ngot stt lttare att ta.)

My two cents.

Du har skert rtt i att det kan vara svrt fr publiken nr en vlknt rolig person blir allvarlig. Jag tnker p den danske komikern Dirch Passer, som ett tag frskte sig p att bli seris skdespelare men snabbt fick ge upp eftersom publiken inte tog honom p allvar. I spelfilmen Dirch som handlar om hans liv kan man se hur han brjar grta fr att publiken inte kan sluta skratta nr han spelar Lenny i en teateruppsttning av Mss och mnniskor.
Ngot liknande hnde faktiskt nr jag sg teateruppsttningen av Den enfaldige mrdaren, dr en annan knd rolig man, nmligen Michael Segerstedt, spelade den ondskefulle fabrikren. Publiken applderade nr han gjorde entr och skrattade t o m nr han hnfullt och elakt gjorde sig lustig ver sin lille sons stamning. Det var inte frrn han vldtog Svens syster som publiken slutade skratta!

Men bde Segerstedt och Passer hade ju den nackdelen att de gjorde dessa roller p teater, dr de s.a.s. hade direktkontakt med publiken. Nr Hasse skrev En ond man (som f.. r en ganska rolig bok) och sedermera gjorde filmen slapp han ju hra eventuella skratt som undslapp publiken s fort de sg hans namn eller figur.
Och jag tycker faktiskt, rent allmnt, att mnga av de komiker jag ocks sett i allvarligare sammanhang r mycket bra skdespelare eller bara skildrare av livets mrkare sidor. ven komedi krver ju mycket av de som framfr den jag skulle t o m sga att det r svrare att f folk att skratta n att f dem att bli arga eller grta. Eller s hr; jag tror att det r troligare att en knd komediskdespelare gr en bra allvarlig roll, n att en knd "allvarlig" skdespelare gr en bra komisk roll. Typ Henrik Dorsin skulle gra sig bttre som alkoholiserad familjefar n Micke Persbrandt skulle gra sig som en rolig spelevink.
Citera
2017-12-11, 06:06
Medlem
lampross avatar
Tack fr input Uncle Duke. Passers karrir ger som sagt exempel p samma fenomen som det Alfredsson rkade ut fr: syntax error, sjlva gestalten signalerar komedi vad han n gr.

Och fr att stanna kvar p scenen (OT i denna litteraturtrd men) s slutade ju Alfredsson gra film efter fiaskot 1988 med Vargens tid. Baserad p en roman av Vagn Lundbye handlade den om zigenare i medeltidens Sverige, serist skulle det vara men det fungerade inte riktigt. Blev utnmnd till "rets kalkon" av den "kalkonakademi" som fanns d. PK-film av tungfotat slag. (Jag tycker ven Den enfaldige mrdaren var anstrngande att se, pekpinnarna haglar.)

Under preimren hrdes tydligen skratt och annat liknande i biosalongen och Alfredsson tog rtt illa vid sig. S han lovade d att det skulle bli hans sista film. Han var iofs inte helt talangls p det serisa omrdet. Falsk som vatten (1985) var helt vertygande som dramathriller.
Citera
2017-12-11, 12:35
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag har ett klart minne av att Alfredsson i en intervju sagt att scenen ur Den enfaldige mrdaren dr fabrikr Hglund fr principens skull brnner den fattige Mnssons, spelad av Nils Ahlroth, arrendepengar infr gonen p honom ska ha verklighetsbakgrund. Detta r en av de otckaste filmscener jag vet.

Men jag kanske blandar ihop begreppen?
Citera
2020-05-09, 13:22
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Den Enfalgige Mrdaren r inte helt omjligt Sveriges bsta film, den r ett msterverk.

Igr sg jag Vargens Tid och jag r hemskt ledsen, men den var inte alls bra.

Hans Alfredsson var en bra komiker, men jag anser att hans allra strsta styrka r som historieberttare, gget r Lst r ett annat exempel p det, Picassos ventyr likas, vill dock nmna att han skrev sistnmnde ihop med Tage Danielsson.

Jag r glad att ni nmner Dirch Passer, jag fullkomligt lskar honom.
En till som ocks hade svrt att bli tagen p allvar trots mnga frsk r min personliga favorit Errol Norstedt, i folkmun knd som Eddie Meduza, stmplar r svra att tvtta bort.
Senast redigerad av LanthandelRecords 2020-05-09 kl. 13:58.
Citera
2020-05-09, 14:48
Medlem
Som exempel p Alfredsons talang som historieberttare tipsar jag om hans kriminalnoveller i samlingen Lagens lnga nsa. Alla r inte lika bra, men de bsta r sm prlor med minnesvrda karaktrer och historier med verraskande slut. Att lyckas med det i det lilla formatet r inte lttare n att skriva en bra roman. ven dr finns han sjlv frresten inskriven som karaktr. Novellerna bestr ofta av att han och hans fiktive vn Albin Winkelryd umgs, och Winkelryd, pensionerad poliskommissarie, berttar om ngot gammalt fall. Winkelryd r ocks med i romanen En yxa i nacken, dr en del av handlingen utspelar sig i Alfredsons bostadskvarter p Liding. Rekommenderas ocks, ven om novellerna r vassare.
Citera
2020-05-14, 09:43
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Som exempel p Alfredsons talang som historieberttare tipsar jag om hans kriminalnoveller i samlingen Lagens lnga nsa. Alla r inte lika bra, men de bsta r sm prlor med minnesvrda karaktrer och historier med verraskande slut. Att lyckas med det i det lilla formatet r inte lttare n att skriva en bra roman. ven dr finns han sjlv frresten inskriven som karaktr. Novellerna bestr ofta av att han och hans fiktive vn Albin Winkelryd umgs, och Winkelryd, pensionerad poliskommissarie, berttar om ngot gammalt fall. Winkelryd r ocks med i romanen En yxa i nacken, dr en del av handlingen utspelar sig i Alfredsons bostadskvarter p Liding. Rekommenderas ocks, ven om novellerna r vassare.

https://youtu.be/8O9N51VbjMA
Denna r en hjdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in