2009-09-16, 12:09
Medlem
janwindahls avatar
Häromveckan kom jag över ett exemplar av boken En ond man av Hans Alfredsson och jag läste den tämligen omgående. Filmen Den enfaldige mördaren har länge varit en av mina favoritfilmer så när jag fick reda på att den är baserad på en av berättelserna i boken så var jag snabb med att få tag i boken.

Så till min fråga: Första delen av boken verkar vara berättad ur författaren eget liv, är det möjligen det? Jag hittar ingen fakta kring detta på nätet. Och isåfall, hur mycket av boken är fiktion och hur mycket har egentligen hänt?

Jag finner detta intressant eftersom att Hans "Hasse" Alfredsson bott i Helsingborg, liksom jag, och han gick dessutom på samma gymnasieskola som jag gjorde (dock med många års mellanrum).

All fakta/kuriosa kring boken och/eller filmen är av intresse
Citera
2015-11-22, 00:31
Medlem
Enda tråden om vår levande legend Hans.

Kom igen!

Detta är inte klokt!

Han förtjänar mer.
Citera
2017-12-05, 11:01
Medlem
Någon som vet vart Hasse blir / är gravsatt?

Appropå föregående talare så är det väl ett bevis på en bra livsgärning när det inte finns så mycket smaskigt att avhandla i FB-tråden.
Citera
2017-12-05, 12:04
Medlem
lampross avatar
Hans Alfredsson. Stor humorist som älskades av alla. Sedan, när han skulle utveckla sin seriösa ådra, blev det lite trögt i portgången.

Det blev något slags "syntax error" i folks sinnen. De kunde inte ta till sig att Mr Humor hade andra sidor i sitt väsen än gapflabb och Lindemän.

Alfredssons humor var en skön kombo av bondkomik och studentskämt, svenskt gemyt och något oförklarligt Annat. Hans konst levde när humor och en liten, liten gnutta allvar kom med och ingick en förening, som i Ernst Semmelmans minnen och Gummitummen.

Sedan, i verk som Tiden är ingenting mm. var humorn typ borta. Den rent seriösa, allvarliga sidan av Alfredsson säger iaf inte mig något.

Hade han börjat som seriös författare hade hans kurva kunnat bli en annan. Nu led han av att arbeta mot ekvationen "först humor, sedan allvar = omöjligt". (Den motsatta ekvationen, att som konstnär först satsa seriöst och sedan bjuda på lite humor, kanske à la Bergman, är ju på något sätt lättare att ta.)

My two cents.
Citera
2017-12-10, 17:54
Medlem
Uncle Dukes avatar
Gammal tråd, men det är en fascinerande liten bok. För att svara på öppningsinlägget; Hasse Alfredson skriver in sig själv i historien som gammal skolkamrat till den onde fabrikörens son. Fabrikör Höglund och hans familj har förstås inte funnits i verkligheten (även om fabrikören har en verklig förebild som Hasse talat om i intervjuer), men Hasses beskrivning av både sin ungdom och turnélivet är väl rimligtvis inspirerat av verkliga upplevelser.
Jag har för mig att han även skrev in sig själv, och mer framträdande sin far, i sin kontrafaktiska Attentatet i Pålsjö skog (Alfredson var ju som bekant från Helsingborg, där Pålsjö skog ligger). Även där är det förstås fråga om fiktion, då Sverige aldrig ockuperades av Nazityskland, men även här har Hasse berättat om att vissa händelser är hämtade från verkligheten, t ex hur en judisk klasskamrat blev mobbad av en rasistisk lärare.

Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Hans Alfredsson. Stor humorist som älskades av alla. Sedan, när han skulle utveckla sin seriösa ådra, blev det lite trögt i portgången.

Det blev något slags "syntax error" i folks sinnen. De kunde inte ta till sig att Mr Humor hade andra sidor i sitt väsen än gapflabb och Lindemän.

Alfredssons humor var en skön kombo av bondkomik och studentskämt, svenskt gemyt och något oförklarligt Annat. Hans konst levde när humor och en liten, liten gnutta allvar kom med och ingick en förening, som i Ernst Semmelmans minnen och Gummitummen.

Sedan, i verk som Tiden är ingenting mm. var humorn typ borta. Den rent seriösa, allvarliga sidan av Alfredsson säger iaf inte mig något.

Hade han börjat som seriös författare hade hans kurva kunnat bli en annan. Nu led han av att arbeta mot ekvationen "först humor, sedan allvar = omöjligt". (Den motsatta ekvationen, att som konstnär först satsa seriöst och sedan bjuda på lite humor, kanske à la Bergman, är ju på något sätt lättare att ta.)

My two cents.

Du har säkert rätt i att det kan vara svårt för publiken när en välkänt rolig person blir allvarlig. Jag tänker på den danske komikern Dirch Passer, som ett tag försökte sig på att bli seriös skådespelare men snabbt fick ge upp eftersom publiken inte tog honom på allvar. I spelfilmen Dirch som handlar om hans liv kan man se hur han börjar gråta för att publiken inte kan sluta skratta när han spelar Lenny i en teateruppsättning av Möss och människor.
Något liknande hände faktiskt när jag såg teateruppsättningen av Den enfaldige mördaren, där en annan känd rolig man, nämligen Michael Segerstedt, spelade den ondskefulle fabrikören. Publiken applåderade när han gjorde entré och skrattade t o m när han hånfullt och elakt gjorde sig lustig över sin lille sons stamning. Det var inte förrän han våldtog Svens syster som publiken slutade skratta!

Men både Segerstedt och Passer hade ju den nackdelen att de gjorde dessa roller på teater, där de s.a.s. hade direktkontakt med publiken. När Hasse skrev En ond man (som f.ö. är en ganska rolig bok) och sedermera gjorde filmen slapp han ju höra eventuella skratt som undslapp publiken så fort de såg hans namn eller figur.
Och jag tycker faktiskt, rent allmänt, att många av de komiker jag också sett i allvarligare sammanhang är mycket bra skådespelare eller bara skildrare av livets mörkare sidor. Även komedi kräver ju mycket av de som framför den — jag skulle t o m säga att det är svårare att få folk att skratta än att få dem att bli arga eller gråta. Eller så här; jag tror att det är troligare att en känd komediskådespelare gör en bra allvarlig roll, än att en känd "allvarlig" skådespelare gör en bra komisk roll. Typ Henrik Dorsin skulle göra sig bättre som alkoholiserad familjefar än Micke Persbrandt skulle göra sig som en rolig spelevink.
Citera
2017-12-11, 06:06
Medlem
lampross avatar
Tack för input Uncle Duke. Passers karriär ger som sagt exempel på samma fenomen som det Alfredsson råkade ut för: syntax error, själva gestalten signalerar komedi vad han än gör.

Och för att stanna kvar på scenen (OT i denna litteraturtråd men) så slutade ju Alfredsson göra film efter fiaskot 1988 med Vargens tid. Baserad på en roman av Vagn Lundbye handlade den om zigenare i medeltidens Sverige, seriöst skulle det vara men det fungerade inte riktigt. Blev utnämnd till "årets kalkon" av den "kalkonakademi" som fanns då. PK-film av tungfotat slag. (Jag tycker även Den enfaldige mördaren var ansträngande att se, pekpinnarna haglar.)

Under preimären hördes tydligen skratt och annat liknande i biosalongen och Alfredsson tog rätt illa vid sig. Så han lovade då att det skulle bli hans sista film. Han var iofs inte helt talanglös på det seriösa området. Falsk som vatten (1985) var helt övertygande som dramathriller.
Citera
2017-12-11, 12:35
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag har ett klart minne av att Alfredsson i en intervju sagt att scenen ur ”Den enfaldige mördaren” där fabrikör Höglund för principens skull bränner den fattige Månssons, spelad av Nils Ahlroth, arrendepengar inför ögonen på honom ska ha verklighetsbakgrund. Detta är en av de otäckaste filmscener jag vet.

Men jag kanske blandar ihop begreppen?
Citera
2020-05-09, 13:22
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Den Enfalgige Mördaren är inte helt omöjligt Sveriges bästa film, den är ett mästerverk.

Igår såg jag Vargens Tid och jag är hemskt ledsen, men den var inte alls bra.

Hans Alfredsson var en bra komiker, men jag anser att hans allra största styrka är som historieberättare, Ägget Är Löst är ett annat exempel på det, Picassos Äventyr likaså, vill dock nämna att han skrev sistnämnde ihop med Tage Danielsson.

Jag är glad att ni nämner Dirch Passer, jag fullkomligt älskar honom.
En till som också hade svårt att bli tagen på allvar trots många försök är min personliga favorit Errol Norstedt, i folkmun känd som Eddie Meduza, stämplar är svåra att tvätta bort.
Senast redigerad av LanthandelRecords 2020-05-09 kl. 13:58.
Citera
2020-05-09, 14:48
Medlem
Som exempel på Alfredsons talang som historieberättare tipsar jag om hans kriminalnoveller i samlingen Lagens långa näsa. Alla är inte lika bra, men de bästa är små pärlor med minnesvärda karaktärer och historier med överraskande slut. Att lyckas med det i det lilla formatet är inte lättare än att skriva en bra roman. Även där finns han själv förresten inskriven som karaktär. Novellerna består ofta av att han och hans fiktive vän Albin Winkelryd umgås, och Winkelryd, pensionerad poliskommissarie, berättar om något gammalt fall. Winkelryd är också med i romanen En yxa i nacken, där en del av handlingen utspelar sig i Alfredsons bostadskvarter på Lidingö. Rekommenderas också, även om novellerna är vassare.
Citera
2020-05-14, 09:43
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Som exempel på Alfredsons talang som historieberättare tipsar jag om hans kriminalnoveller i samlingen Lagens långa näsa. Alla är inte lika bra, men de bästa är små pärlor med minnesvärda karaktärer och historier med överraskande slut. Att lyckas med det i det lilla formatet är inte lättare än att skriva en bra roman. Även där finns han själv förresten inskriven som karaktär. Novellerna består ofta av att han och hans fiktive vän Albin Winkelryd umgås, och Winkelryd, pensionerad poliskommissarie, berättar om något gammalt fall. Winkelryd är också med i romanen En yxa i nacken, där en del av handlingen utspelar sig i Alfredsons bostadskvarter på Lidingö. Rekommenderas också, även om novellerna är vassare.

https://youtu.be/8O9N51VbjMA
Denna är en höjdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in