Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Eller varför inte:
Hur gick det till när de panikslagna, och vad gäller folkhälsa, fullkomligt okunniga amatörerna i den norska regeringen, körde över många experter?
Hur gick det till när de norska politikerna lät sig påverkas av grupptrycket ifrån andra länder?
Vilka är det långsiktiga konsekvenserna för de norska samhället och folkhälsan i stort som lockdownen gett?
Eller ännu mer konkret:
Vilken nytta gjorde skolstängningen för att minska smittspridningen i Norge? ( Att den kostat det norska samhället mycket på sikt, både vad gäller svårigheter för barnen i framtiden och kostnader för det norska samhället, har redan en norsk rapport visat).
Och skolstängningar var var ju bara en liten del av lockdownen.
Men lycka till Norge! Tur för er att ni har pensionsfonden i alla fall! Det är mer än, inte minst de sydliga lockdown länderna har. Glöm nu inte att dra igång en enorm smittspårnings operation som kommer att få hålla på i mellan två och tio år. Under denna tid får ni inte göra ett enda misstag. (I början av pandemin gav tyskarna upp sin smittspårning efter bara någon vecka, så det är inte lätt.)
Ni är väl medvetna om att de norska smittskyddsåtgärderna inte är någon permanent lösning på coronakrisen? Ni är väl medvetna om att smittskyddsåtgärder är bara en variabel i R- formeln? Den andra variabeln är hur stor andel av befolkningen som är immuniserad, ( samt, naturligtvis, SARS-COV2:s ursprungliga smittsamhet).
Takk for svar og lykkeønskninger!

Jeg ønsker alt godt til dere i Sverige.
Jeg skal skrive et bedre svar til deg når jeg har fått sovet, men jeg fant denne artikkelen (hele artikkelen finnes i linken) :
"– Giesecke mener at før eller siden blir alle smittet i alle land, og da vil også antall døde per antall innbyggere blir omtrent det samme. Vi mener at hvis vi kan holde epidemien nede inntil det kommer en vaksine, så kan det endre situasjonen og gjøre at antallet dødsfall av covid-19 blir færre, sier avdelingsdirektør Line Vold i Folkehelseinstituttet."
"Denne uken kom en tidligere statsepidemiolog i Sverige, professor emeritus Johan Giesecke, med et utspill som har fått mye oppmerksomhet både i hjemlandet og internasjonalt.
Under tittelen «Den usynlige pandemien» hevder han i tidsskriftet The Lancet blant annet at tiltakene som settes inn for å stanse smitten, ikke vil ha så mye å si for det endelige utfallet av pandemien.
«Det har blitt tydelig at det å stenge ned samfunnet ikke beskytter gamle og skrøpelige mennesker som bor på sykehjem, en gruppe som skulle beskyttes av nedstengingen. Det reduserer heller ikke dødeligheten av covid-19, noe som blir tydelig når man sammenligner erfaringene fra Storbritannia med erfaringene fra andre europeiske land», skriver Giesecke."
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/05/10/195676711/fhi-hvis-vi-kan-fortsette-a-holde-epidemien-nede-kan-det-gjore-at-antallet-covid-19-dodsfall-blir-fa erre
Om det fetade: Jeg tenker at de største årsakene til at man (både i Norge, i Sverige og i mange andre land) ikke har greid å beskytte de gamle og skrøpelige menneskene som bor på sykehjem og aldershjem er mangel på bruk av skyddsutrustning inkl. skyddsmasker (fordi det har vært og er mangel på skyddsutrustning inkl skyddsmasker) og mangel på gode smittevernrutiner og andre tiltak.