2020-05-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Detta förutsätter ju att ekonomin var så svag att den inte kan återhämta sig och då hade den ju fallit iaf., att c19 blev den utlösande faktorn ska ju inte tvinga oss att döda av de svaga utöver en svag ekonomi.

För Ni kan ju inte påstå att vår ekonomi, sålänge världen i övrigt står still, gör något som påverkar vår situation mot omvärlden tack vare vi håller den öppen?

Det enda som sker här är omfördelning av kapital, ingen tillväxt, och tror Ni det får Ni nog läsa på lite...

De det är synd om är de nystartade som inte hunnit bygga upp ännu, alla andra som har en väl fungerande verksamhet kommer övervintra denna kris med, en sort utrensning av verksamheter som inte är lönsamma i en normal, ej överhettad och lånegödd ekonoimi alltså.
Väldigt bra inlägg.
Arbetar själv på ett företag som gjort vinst i 30 år.
Vi har inga problem att klara denna pandemi.

Men däremot alla låtsas företag som ändå hade gått i konkurs är de synd om.
Citera
2020-05-13, 23:04
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Anders Tegnell sumpade den möjlighet som Sverige hade att agera i ett tidigt skede.

- Det du säger, innebär att svenska åldringar mister livet på grund av att utlänningarna beter sig illa. Det är skamligt att svenskar offrar livet för utlänningar som inte sköter sig. Problemet hade kunnat lösas genom att stökiga utlänningar förpassas till sina egna hemländer.

Nu har mängder med svenska åldringar har dött. Jag misstänker att bostäderna som blir lediga, kommer att utnyttjas till att pumpa in ännu fler kolonisatörer till Sverige. Den enes död, den andres bröd.

- Jag kan inte avgöra vad som är den bästa vägen framåt. Men jag vill inte att Anders Tegnell är den som bestämmer vägen framåt. Han har redan bevisat sin olämplighet. Anders Tegnell behöver ersättas med någon som allmänheten kan lita på.

Det fetade.
Nu litar ju tydligen en väldigt stor del av landets befolkning på FHM och myndigheterna. Hur ofattbart det än kan verka.
Citera
2020-05-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du kan ju fortsätta intala dig att det inte är ett problem. Och samma sak för våld i hemmet, psykisk ohälsa m.m. Det här är ingenting man kommit på idag, utan något man redan innan flaggade för skulle hända.

Då får man hantera problemet, (vilket det finns verktyg för såsom polis och socialtjänst) inte använda det som ett slagträ och rättfärdigande för att andra människor skall dö i covid. Något av det lägsta argument jag sett i tråden tror jag - även för dina inlägg ett riktigt lågvattenmärke. Huvaligen.
Citera
2020-05-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Artikeln säger ju enbart att en relativt liten grupp nätpedofiler blivit mer aktiva.

Utgår du ifrån rubriken och ingressen istället för brödtexten så är du för obildad för att läsa tidningsartiklar.
Jag tog ”jag har tur” träffen på Google.

Det finns hur mycket som helst, om man faktiskt vill hitta informationen:

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/04/28/847251985/child-sexual-abuse-reports-are-on-the-rise-amid-lockdown-orders

https://www.inquirer.com/opinion/editorials/coronavirus-covid-19-philadelphia-domestic-violence-abuse-rising-women-protection-order-20200417.htm l
Citera
2020-05-13, 23:07
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
https://www.svd.se/hur-manga-maste-do-for-flockimmuniteten

Verkar vara en mycket bra artikel men tyvärr låst...

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, läste första raderna, mkt spännande rubrik: Hur många måste dö för flockimmuniteten?

Kanske ngn SVD-prenumerant här inne som kommer att sammanfatta den..

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hyfsad sågning av Giesecke bl.a.

Nu visar Spanien-studien på att det sannolikt är under 15% med antikroppar i Stockholm.
Diskuteras även i dagens SvD-podcast om man inte kommer åt artikeln:
https://www.svd.se/tom-britton-da-kommer-sverige-behova-andra-sin-coronapolitik
Citera
2020-05-13, 23:09
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det fetade.
Nu litar ju tydligen en väldigt stor del av landets befolkning på FHM och myndigheterna. Hur ofattbart det än kan verka.

Vilka är de senaste statsen förresten, av ren nyfikenhet? 66% i början av maj såg jag någonstans, ned från 75%+ någon månad tidigare. Hoppas att det fortsatt gå i rätt riktning.

Misstänker att många svenskar tror att nedgången här är något unikt för Sverige, och inte har kollat på våra grannländer. Tror på en sommareffekt själv.
Senast redigerad av urgt 2020-05-13 kl. 23:22.
Citera
2020-05-13, 23:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo... nu kanske inte Flashback är det mest mottagliga forumet för den sortens analys, men jag är övertygad om att det i grund och botten är samma psykologi som fått så många att envetet försvara den svenska linjen som gjorde att så många tyskar slöt upp bakom Hitler trots att de visste vad som pågick, inklusive många i övrigt väldigt vettiga människor.

Är nån sorts övertro på auktoriteter där man helt släpper allt kritiskt tänkande och sunt förnuft och istället går in i nån slags enträgen apologistroll.

Skönt att man aldrig varit speciellt mottaglig för grupptryck själv.

Ja, I Sverige poängteras det hela tiden att bara "onödiga människor" dör. Somalier, gamlingar, sjuka mm... Ingen bryr sig att de dör.

Väldigt sjukt hur det blivit politiskt korrekt att tycka detta är bra. Ja, 30 talet är en bra liknelse.
Citera
2020-05-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du tror inte vår långdragna process mot "flockimmunitet" kommer att ge psykiska problem? Det tror jag. Att inte kämpa som grupp mot ett mål är inte nyttigt då man samtidigt ser sin ekonomi krympa och man kanske tom. blir arbetslös. I andra länder kan ju folk i alla fall tycka att dom gjorde en insats för att skona svaga och sjuka mer, känna stolhet i det trots smärta på andra sätt. Viljan där att hjälpa dessa arbetslösa som tack för insatsen kommer att vara högre än i vårt land där det mest bara gnälls.
Jag tror inte att Sveriges strategi kommer vara lika illa som lockdowns, nej, varken för ekonomin eller människors psykiska hälsa.
Citera
2020-05-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Den började 27 april och pågick till 11 maj.
Så 5% får väl betraktas som ett tämligen aktuellt värde (med lite eftersläpning eftersom det tar viss tid att utveckla antikropparna).
I bästa fall kanske är det 6-7% just idag!?

ja vi får se hur det ser ut i Sverige då.

På danderyds sjukhus hade 20% av 500 i personalen utvecklat antikroppar

och dom testerna var utförda innan 27 april

https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-tester-visar-femtedel-av-sjukhuspersonal-har-haft-covid-19-6994355

kommer hagla in frågor om det här på presskonferensen imorgon så blir intressant att följa.
Citera
2020-05-13, 23:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Genom att studera andra virus rent professionellt. Många långa år på högskola och sedan oändliga empiriska studier gör att virologer och epidemiologer har den kunskap som krävs för att göra kvalificerade antaganden hur nya virus kommer att agera. Tegnell hade utgående ifrån Sars och Mers fel vad gäller spridning men helt rätt vad gäller dödligheten. Går hand i hand, desto dödligare virus desto lättare att kväva i sin linda. Tegnell fattade efter Italiens utbrott att Covid-19 är fullständigt hopplöst att försöka hålla ute. Bara att acceptera och göra det bästa av situationen utan att följa fårskocken och stänga ner i panik.

Jag sätter inte mina stålar på nåt som Giesecke säger,

viruset överlever i princip en minut på plast och metall satt han och sa i SVT,

"How long does the virus survive on surfaces?

The most important thing to know about coronavirus on surfaces is that they can easily be cleaned with common household disinfectants that will kill the virus. Studies have shown that the COVID-19 virus can survive for up to 72 hours on plastic and stainless steel, less than 4 hours on copper and less than 24 hours on cardboard."
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses (2020-05-13)

det är i princip stor skillnad på en minut och 3 dagar.
Skillnaden tycks bestå i mängden virus. Det börjar förstöras snabbt, men finns det mycket av ta av blir ändå en del kvar, som vid radioaktivt sönderfall där den kvarvarande mängden avtar exponentiellt. Jag tror faktiskt ingen har hävdat att en ensam viruspartikel överlever 3 dygn på rostfritt stål eller 1 dygn på kartong.
Citera
2020-05-13, 23:12
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror inte att Sveriges strategi kommer vara lika illa som lockdowns, nej, varken för ekonomin eller människors psykiska hälsa.

Kollar man på andra länder som haft relativt hårda "lockdowns" så verkar ju folk mest noja över att de ska lättas på för tidigt, så vette fasen om det stämmer.

Vill man rädda ekonomin så är en relativt kort lockdown mycket bättre än månader av misär också, så rätt korkat att argumentera emot så också.
Citera
2020-05-13, 23:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja, man borde först och främst ha trott på asymptomatisk smittspridning. Men det trodde man inte på.
Sedan borde man ha förberett sig genom att bunkra upp reagenser för pcr-testning. Men där hamnade man visst på efterkälken.

Men Tengele har ju inte varit för att testa i stor skala. Kör man flockimmunitetsstrategi så fyller tester mest funktionen att mäta takten o hur långt man kommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in