2020-05-13, 14:03
Medlem
inte.Hans.Simonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyjonny
Jag hatar detta samhället med all denna skit... slängde ner frukt i en krog igår o hällde ut skiten på bandet. Hade en ryggsäck med mig som jag la i sen.
Var väl 4-5 kg blandad frukt .. Fan sjukt detta! Hon i kassan va inte road speciellt inte när delar av frukten rullade ner på det andra bandet o hon fick sträcka sig ...

E så jävla less på detta! Ser redan sopområdet vid mitt område ha alla möjliga matrester o annat liggandes utanför. Hoppas MP folkets hem blir invaderade av råttor stora som hundar!!

Inne på ICAbutiken där jag bor har de platspåsar (likadana som till frukten) när en köper frysta räkor på lösvikt. Ska testa samma sak nästa gång jag handlar räkor.
Citera
2020-05-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inte.Hans.Simonen
Inne på ICAbutiken där jag bor har de platspåsar (likadana som till frukten) när en köper frysta räkor på lösvikt. Ska testa samma sak nästa gång jag handlar räkor.

Hahaha, fantastisk idé faktiskt!

Jävlades också på Ica igår.

Potatis, lök och en jävla massa frukter och grönsaker lades upp i en enda röra på bandet huller om buller. Tog en evighet i kassan och det rullade runt åt alla håll.

1 potatis, 1 lök, 1 avokado, 1 potatis, 1 paprika, 1 potatis, 1 mandarin, 1 lök, 1 avokado, 1 potatis, 1 mandarin osv osv....

Fan vad jag njöt.
Citera
2020-05-14, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Men är du helt jävla dum i huvudet?

Har länkat till en artikel från dagens industri och även redovisat deras siffror från allabolag som källor.
Dryg är du också.

DU, däremot länkar en massa skit. På vilken sida i din skitrapport står det att ICA Sverige AB 2019 hade ett årets resultat på 915 miljoner?

Börjar bli trött på dig. Exakt vilken sida i rapporten? Letade på sida 35 som behandlar ICA Sverige ab men där fanns inga 900 miljoner.

Haha, vilken jävla nolla du är. Fatta att 915 miljoner enbart gäller för ett kvartal. Hela årets vinst är alltså fyra gånger högre, det vill säga 3,7 miljarder. Uppenbarligen har du inte ens förmågan att bläddra i en PDF fil och läsa siffror.
Citera
2020-05-14, 00:40
Medlem
Miss-Brukares avatar
Snabbkassan är Guds svar på plastpåseskatten, mina plastkassar identifierar sig som "Egen kasse"
Citera
2020-05-14, 02:04
Avslutad
Har ni något tips på vad man kan istället för en påse?
Jag brukar vanligtvis handla med en ryggsäck. Men kanske finns något enklare man kan ta med sig?
Citera
2020-05-14, 09:08
Medlem
Tsarevitjs avatar
Synd att denna från början lovande tråd nu håller på att spåra ur. Vem är intresserad av plasthav eller ICAs vinst? Det vi borde diskutera är hur vi ska kunna torpedera denna meningslösa skatt med olika åtgärder. Vore t ex intressant att veta om Lidl nu har infört papperspåsar till frukt och grönt eller om deras kunder fortfarande är hänvisade till 50-öresplastpåsarna. Själv handlar jag numera främst på Willys. De var tidigt ute med bra och gratis papperspåsar till grönsaker mm. Dessutom är Willys mycket billigare än ICA på de flesta varor. Vad gäller emballage för att ta hem varorna så är inte det något problem. Ryggsäckar, tygpåsar, papperskassar mm, möjligheterna äro legio. Det stora problemet verkar vara hur man ska packa in sina sopor. De kommuner som tillvaratar matavfall erbjuder ju gratis papperspåsar, som man ska lägga i en brun tunna. Återstår alltså det som ska hamna i den gröna tunnan. Det ska främst vara brännbara artiklar. Det borde därför inte vara något problem att lägga detta avfall i pappersemballage av varierande slag.
Om en majoritet av vi som handlar bojkottar skattebelagda plastkassar och plastpåsar kommer denna skatt troligen att försvinna. Risken är dock tyvärr stor att den ersätts av något annat. Varför inte sockerskatt eller kilometerskatt på bilar?
Citera
2020-05-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Haha, vilken jävla nolla du är. Fatta att 915 miljoner enbart gäller för ett kvartal. Hela årets vinst är alltså fyra gånger högre, det vill säga 3,7 miljarder. Uppenbarligen har du inte ens förmågan att bläddra i en PDF fil och läsa siffror.

På vilken sida i din skitrapport står det att ICA Sverige AB 2019 hade ett årets resultat på 915 miljoner?

Börjar bli trött på dig. Exakt vilken sida i rapporten? Letade på sida 35 som behandlar ICA Sverige ab men där fanns inga 900 miljoner.

Vore fantastiskt om du faktiskt kunde redovisa någon ordentlig källa för ditt påstående.
Citera
2020-05-14, 22:04
Medlem
Citat:
På vilken sida i din skitrapport står det att ICA Sverige AB 2019 hade ett årets resultat på 915 miljoner?

Vore fantastiskt om du faktiskt kunde redovisa någon ordentlig källa för ditt påstående.

Jag trodde först att du trollade, men inser nu att du är dum i huvudet.

Du hittar inga delårsresultat i årsredovisningen, utan enbart resultatet för hela året.

Varför kollar du på sidan 35 när siffrorna står på sidan 33?

https://report.icagruppen.se/media/anilnwue/ica_gruppen_arsredovisning_2019_sve.pdf

Här hittar du delårsresultatet för Q4 som landar på 915 miljoner.

https://borsvarlden.com/artiklar/ica-okar-omsattningen-men-resultatet-lagre-an-vantat-hojer-utdelningen/

Citat:
Resultatet före skatt var 1 122 miljoner kronor (1 123), analytikerkonsensus 1 195.

Resultatet efter skatt blev 915 miljoner kronor (926), analytikerkonsensus 970.

Kod:
ICA		Q4-2019

Nettoresultat	915
Citera
2020-05-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag trodde först att du trollade, men inser nu att du är dum i huvudet.

Du hittar inga delårsresultat i årsredovisningen, utan enbart resultatet för hela året.

Varför kollar du på sidan 35 när siffrorna står på sidan 33?

https://report.icagruppen.se/media/anilnwue/ica_gruppen_arsredovisning_2019_sve.pdf

Här hittar du delårsresultatet för Q4 som landar på 915 miljoner.

https://borsvarlden.com/artiklar/ica-okar-omsattningen-men-resultatet-lagre-an-vantat-hojer-utdelningen/

Kod:
ICA		Q4-2019

Nettoresultat	915

Är du en robot? Seriös fråga.

Om du läser inledningen till vad du själv länkat så ser du att på sida 33 är siffror för koncernens utveckling. Hela koncernen.
Vi diskuterar ICA Sverige AB. Inte hela ICA-koncernen (med apotek hjärtat, ICA fastigheter osv).
Sida 35 avhandlar ICA Sverige AB och där finns inte ett skit.

Din andra länk avhandlar också ICA-gruppen (koncernen). Den aktie artikeln behandlar är ICA-gruppen där Ica-banken, Apotek Hjärtat, Ica fastigheter osv ingår.

Här har du resultatet för ICA Sverige vilket jag länkat typ 10 gånger till dig nu:

https://www.allabolag.se/5560210261/ica-sverige-ab

Nu har du gjort bort dig riktigt jävla ordentligt. Detta tillsammans med dina personangrepp gör dig riktigt patetisk. Du har NOLL koll på vad du pratar om.
Citera
2020-05-21, 11:58
Avslutad
Konsekvenser jag identifierat än så länge:

* Lokala skitbutiken har ersatt grönsakspåsar i plast med påsar i papp som väger ett TON. Lägger man denna på vågen så betalar man flera kronor extra när man handlar - tillfällig lösning; väg frukten på den sunkiga vågen innan dom hamnar i plastpåsen.

* Papperspåsarna har höjts flera 100% i pris också för att "solidariskt matcha". Storvinst till butiken.

* Pappersanvändningen har ökat vilket gör att den lokala återvinningsstationen konstant är överfull varpå folk slänger papper i naturen runt om istället.
-> Konsekvens: Sophämtningsbolaget som kommunen nyligen anlitat (sparkat sina egna sopåkare) vägrar att städa då det inte ingår i deras ursprungliga uppdrag -> konsekvens: Kommunnen vägrar att förhandla om avtalet -> Konsekvens: Naturen blir skräpigare och skräpigare -> Konsekvens: Folk klagar -> Konsekvens: Kommunen anställer ny personal som parallellt med sophämtningsbolaget ska gå och plocka skiten som dom inte anser sig skyldiga att göra -> Konsekvens: Möjlig skattehöjning!

* Lokala soptunnor i området uppbrutna. Istället för att slänga sopor i de små hålen (m.h.a. papperspåse) så bryter folk upp soptunnorna så att dom kan HÄLLA ned sopor löst i sopkärlen istället. -> Konsekvens: Trasiga soptunnor, nedskräpning via vilda djur som släpar ut sopor runt om -> Konsekvent: Dyrare renhållningskonstnader osv.

... några direkta saker jag har kommit på.

Regeringen är en enda stor jälva obstruerade skitkoloss. Neutronbomba hela regeringen. Halshugg alla ministrar och utrota deras familjer i 3 generationer bakåt. Det är enda sättet att vara säker på att den samhällsskadliga politikerklassen likt en invasiv art inte återuppstår.
Citera
2020-05-21, 13:21
Bannlyst
Citat:
Jävlades också på Ica igår....Fan vad jag njöt.

Men är det smart att djävlas med ICA, Coop, City Gross, Hemköp eller vilka det nu är? Det är ju din härliga politikerkår som är skyldig till det här? Inte handlarna.
Citera
2020-05-21, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Konsekvenser jag identifierat än så länge:

* Lokala skitbutiken har ersatt grönsakspåsar i plast med påsar i papp som väger ett TON. Lägger man denna på vågen så betalar man flera kronor extra när man handlar - tillfällig lösning; väg frukten på den sunkiga vågen innan dom hamnar i plastpåsen.

* Papperspåsarna har höjts flera 100% i pris också för att "solidariskt matcha". Storvinst till butiken.

* Pappersanvändningen har ökat vilket gör att den lokala återvinningsstationen konstant är överfull varpå folk slänger papper i naturen runt om istället.
-> Konsekvens: Sophämtningsbolaget som kommunen nyligen anlitat (sparkat sina egna sopåkare) vägrar att städa då det inte ingår i deras ursprungliga uppdrag -> konsekvens: Kommunnen vägrar att förhandla om avtalet -> Konsekvens: Naturen blir skräpigare och skräpigare -> Konsekvens: Folk klagar -> Konsekvens: Kommunen anställer ny personal som parallellt med sophämtningsbolaget ska gå och plocka skiten som dom inte anser sig skyldiga att göra -> Konsekvens: Möjlig skattehöjning!

* Lokala soptunnor i området uppbrutna. Istället för att slänga sopor i de små hålen (m.h.a. papperspåse) så bryter folk upp soptunnorna så att dom kan HÄLLA ned sopor löst i sopkärlen istället. -> Konsekvens: Trasiga soptunnor, nedskräpning via vilda djur som släpar ut sopor runt om -> Konsekvent: Dyrare renhållningskonstnader osv.

... några direkta saker jag har kommit på.

Regeringen är en enda stor jälva obstruerade skitkoloss. Neutronbomba hela regeringen. Halshugg alla ministrar och utrota deras familjer i 3 generationer bakåt. Det är enda sättet att vara säker på att den samhällsskadliga politikerklassen likt en invasiv art inte återuppstår.

Plastpåseskatten leder precis som alla andra skatter och regleringar till nya problem som sen politikerna lovar lösningar på inför nästa val, lösningar som sen leder till nya problem osv. osv. i all oändlighet. Snacka om hybris av politikerna när de tror att de kan komma på "lösningar", som om de vore vetenskapsmän, uppfinnare, entreprenörer och filosofer. I själva verket är de inkompetenta och maktgalna psykopater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in