Citat:
Ursprungligen postat av
Kalamity
Är det ens önskvärt att bli 90-100 år gammal? Jag har aldrig förstått varför detta ses som något att sträva efter. Hur ser livet ut för 90-100-åringar? Hur är deras kroppar och allmänna hälsostatus? Är det verkligen värt att sträva ett helt liv för att få tillbringa tio-femton meningslösa år hemma i gungstolen, bortglömd och med värk och tolv tabletter att svälja varje morgon? För ålderdomen är inte vacker. En frisk och pigg 90-åring är inte samma sak som en frisk och pigg 60-åring, långt ifrån.
Nu hade naturligtvis Adam otur och togs bort långt innan sin normala tid men han är ett undantag av otur och omständigheter på samma sätt som Uffe Larsson. Man behöver inte ställa dessa i paritet med andra extremer som lever tills de är 100. Inget av det är enligt min mening önskvärt.
Jag lever gärna till 90+. Har flera män i min släkt som gjort det. Alla flitiga motionärer enligt det snitt jag redogjorde för ovan. Alla pigga och glada och boendes i villor fram till sista levnadsåret. Visst kan olyckliga omständigheter göra att du stryker med ändå. Men som i alla andra fall handlar det om att maximera sina chanser.
Har haft otaliga personer i min närhet som lever mycket osunt med exakt de invändningar du har. Vill man ens bli så gammal, vad som helst kan döda en etc. När de sedan väl kommer upp i åldern själva finns en enorm vilja att leva längre. Ingen av dessa är konsekvent i längden, retoriken som bla du framför, är bara ett sätt att skjuta ifrån sig det dåliga samvete man har över sitt osunda leverne innerst inne.
Vad gäller Adam verkade han vara en fantastisk person på alla sätt och hans död är djupt tragisk. Möjligen hade den infunnit sig även om han var otroligt hälsosam hela livet. Men då covid verkar gå hårt åt överviktiga och de med högt blodtryck etc så är det tyvärr rätt sannolikt att det var levernet som gjorde att kroppen inte orkade. Djupt tragiskt oavsett. Hoppas familjen repar sig.