2020-05-11, 14:35
Bannlyst
Han tillhör den delaen av kändisarna som man kan få lära känna om man hjälper till med agendan.
Citera
2020-05-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volumen
Han tillhör den delaen av kändisarna som man kan få lära känna om man hjälper till med agendan.
Må du vila i frid Adam Alsing.
Citera
2020-05-11, 19:48
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwycbecbc
Må du vila i frid Adam Alsing.
Håller med. Adam var en av mina största idoler. Han verkade vara hur genuint trevlig och snäll som helst. Otroligt rolig och intelligent. Extremt naturlig person som alltid var skön att lyssna på. För mig kommer världen aldrig riktigt bli sig lik igen.
Citera
2020-05-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Håller med. Adam var en av mina största idoler. Han verkade vara hur genuint trevlig och snäll som helst. Otroligt rolig och intelligent. Extremt naturlig person som alltid var skön att lyssna på. För mig kommer världen aldrig riktigt bli sig lik igen.
True shit! Tkr fortfarande de är synd att han inte fick va programledare för vettigare program på discovery, visst vettiga progam lyser med sin frånvaro på kanal5 men ändå några har dem. Men eftersom han var genuint trevlig och naturlig så passade han ju dock jäkligt bra bland "vanligt folk" som var med i hans program.
Citera
2020-05-12, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sant. Adam verkar ju gjort just det. Sedan får man ta det i steg. Uffe Larsson t.ex gjorde det nog för snabbt. Så extremt smal på slutet. Men Adam pendlade ner och var som det verkar var i ganska bra form. Men det är klart att det givet kan ha påverkat. Åravis innan av frosseri.

Men han var ju och gymmande regelbundet som det verkar. Inte lika överviktig som förr. Kronér säger ju att han tror han klarade sig beror på just det. Han hade gått ner 40 kg genom träning. Adam hade inte samma tur.

Uffe Larsson dog ju av ett brock på kroppspulsådern som sprack. Sånt inträffar då och då, ingett man vet om innan och döden kommer inom några minuter. Dvs det hade inget med hans bantning att göra
Citera
2020-05-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att ha övervikt kan i princip vara lika farligt att röka ja?

Bara 10 kg extra i många år lägger enorm påfrestning på keoppen.

Sen handlar det inte enbart om fett. The Rock lär knappast leva tills han är 90 om vi säger så.

Så om man är ca 1,90 lång, gymmar och väger runt 100-110 pannor (utan att kura) så har man ändå sämre förutsättningar att leva längre än tex Ove som är 1,75 lång och väger 78kg?

Jag frågar för att jag är nyfiken.

Sliter det på hjärtat att ha ”mycket” muskler och vara lång även om man inte äter anabola?
Citera
2020-05-13, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Så om man är ca 1,90 lång, gymmar och väger runt 100-110 pannor (utan att kura) så har man ändå sämre förutsättningar att leva längre än tex Ove som är 1,75 lång och väger 78kg?

Jag frågar för att jag är nyfiken.

Sliter det på hjärtat att ha ”mycket” muskler och vara lång även om man inte äter anabola?

nu väger the Rock snarare 120kg.

Det är påfrestande invärtes att sitta på en massa muskler ja. Bland annat är det tyngre för hjärtat att pumpa igång en kropp på 100kg än 70kg. Allt beror ju på hu Ove ser ut. Men att vara 1.80 och väga 95kg muskler är definitivt mycket mer påfrestande för kroppen än att väga 70kg och köra cardio. Även knän, leder, rygg etc blir slitna av att släpa eunt på 20kg övervikt (och ja muskler är också övervikt i detta hänseende)

Kroppen mår som bäst när man ligger 7-8kg "under" sin längd. Alltså säg 72kg på 180cm.

Hur många av de som blir 90-100år är gamla muskleknuttar kontra leana män som motionerade mycket tror du?
Senast redigerad av flanders 2020-05-13 kl. 06:59.
Citera
2020-05-13, 07:13
Avslutad
Citat:
nu väger the Rock snarare 120kg.

Det är påfrestande invärtes att sitta på en massa muskler ja. Bland annat är det tyngre för hjärtat att pumpa igång en kropp på 100kg än 70kg. Allt beror ju på hu Ove ser ut. Men att vara 1.80 och väga 95kg muskler är definitivt mycket mer påfrestande för kroppen än att väga 70kg och köra cardio. Även knän, leder, rygg etc blir slitna av att släpa eunt på 20kg övervikt (och ja muskler är också övervikt i detta hänseende)

Kroppen mår som bäst när man ligger 7-8kg "under" sin längd. Alltså säg 72kg på 180cm.

Hur många av de som blir 90-100år är gamla muskleknuttar kontra leana män som motionerade mycket tror du?
Är det ens önskvärt att bli 90-100 år gammal? Jag har aldrig förstått varför detta ses som något att sträva efter. Hur ser livet ut för 90-100-åringar? Hur är deras kroppar och allmänna hälsostatus? Är det verkligen värt att sträva ett helt liv för att få tillbringa tio-femton meningslösa år hemma i gungstolen, bortglömd och med värk och tolv tabletter att svälja varje morgon? För ålderdomen är inte vacker. En frisk och pigg 90-åring är inte samma sak som en frisk och pigg 60-åring, långt ifrån.

Nu hade naturligtvis Adam otur och togs bort långt innan sin normala tid men han är ett undantag av otur och omständigheter på samma sätt som Uffe Larsson. Man behöver inte ställa dessa i paritet med andra extremer som lever tills de är 100. Inget av det är enligt min mening önskvärt.
Citera
2020-05-13, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Är det ens önskvärt att bli 90-100 år gammal? Jag har aldrig förstått varför detta ses som något att sträva efter. Hur ser livet ut för 90-100-åringar? Hur är deras kroppar och allmänna hälsostatus? Är det verkligen värt att sträva ett helt liv för att få tillbringa tio-femton meningslösa år hemma i gungstolen, bortglömd och med värk och tolv tabletter att svälja varje morgon? För ålderdomen är inte vacker. En frisk och pigg 90-åring är inte samma sak som en frisk och pigg 60-åring, långt ifrån.

Nu hade naturligtvis Adam otur och togs bort långt innan sin normala tid men han är ett undantag av otur och omständigheter på samma sätt som Uffe Larsson. Man behöver inte ställa dessa i paritet med andra extremer som lever tills de är 100. Inget av det är enligt min mening önskvärt.

Jag lever gärna till 90+. Har flera män i min släkt som gjort det. Alla flitiga motionärer enligt det snitt jag redogjorde för ovan. Alla pigga och glada och boendes i villor fram till sista levnadsåret. Visst kan olyckliga omständigheter göra att du stryker med ändå. Men som i alla andra fall handlar det om att maximera sina chanser.

Har haft otaliga personer i min närhet som lever mycket osunt med exakt de invändningar du har. Vill man ens bli så gammal, vad som helst kan döda en etc. När de sedan väl kommer upp i åldern själva finns en enorm vilja att leva längre. Ingen av dessa är konsekvent i längden, retoriken som bla du framför, är bara ett sätt att skjuta ifrån sig det dåliga samvete man har över sitt osunda leverne innerst inne.

Vad gäller Adam verkade han vara en fantastisk person på alla sätt och hans död är djupt tragisk. Möjligen hade den infunnit sig även om han var otroligt hälsosam hela livet. Men då covid verkar gå hårt åt överviktiga och de med högt blodtryck etc så är det tyvärr rätt sannolikt att det var levernet som gjorde att kroppen inte orkade. Djupt tragiskt oavsett. Hoppas familjen repar sig.
Citera
2020-05-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity

Finns många kärnfriska 90+are som ger slöa yngre en match. Har arbetat med äldre och främst sett det inom gruppen kvinnor som tagit hand om sig (= inte supit bort livet), även med fysiskt ansträngande karriärer. Tar du inte hand om dig själv börjar förfallet långt tidigare. Även om män generellt inte kommer upp i lika hög ålder är det milsvida skillnad från nerdekade 50-åringar. Med lite tur i genlotteriet och goda förutsättningar är det många år som kan vara meningsfulla.
Citera
2020-05-13, 12:07
Medlem
Som min morfar sa - ”Jag vill leva tills jag dör, minus ett år.”
Han menade alltså att äldre personer ofta har ett helvete deras sista år i livet. Detta sa han flera år innan han dog. Ironiskt nog så var han sjuk exakt 1 år innan han gick bort.
Citera
2020-05-13, 12:56
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:

Vad gäller Adam verkade han vara en fantastisk person på alla sätt och hans död är djupt tragisk. Möjligen hade den infunnit sig även om han var otroligt hälsosam hela livet. Men då covid verkar gå hårt åt överviktiga och de med högt blodtryck etc så är det tyvärr rätt sannolikt att det var levernet som gjorde att kroppen inte orkade. Djupt tragiskt oavsett. Hoppas familjen repar sig.

Adam verkar ha haft hela spektrat av riskfaktorer, har kollat hans vloggar på youtube och en sak som kan ha inverkat negativt kan ha varit stress. Adams liv bestod av ett evigt resande både i Sverige och utomlands, han kunde börja med tv-inspelningar kl 5 på morgonen och sen avsluta dagen på nån restaurang sent på kvällen för att sen fortsätta så dagen därpå, att ha ett intensivt pressat schema är inte bra för hälsan. Lägg därtill på övervikt, högt blodtryck, alkohol och ett otäckt virus så slutar det illa.

Det kan ha varit så att Adam ignorerade corona-insjuknandet, fortsatte att stressa och träna tills kroppen sade ifrån helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in